بازدید 6757

صادرات نفت ایران به چین در اوج/ ایران از عربستان پیشی گرفت/ تحریم‌ها تشدید می‌شود؟

بر اساس آخرین گزارش کپلر، صادرات نفت خام ایران به چین در ماه جاری میلادی رکورد زد و به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسید؛ رقمی که ایران را به دومین واردکننده نفت به چین تبدیل کرده است و با اختلافی چشمگیر عربستان را پشت سر گذاشت.  
کد خبر: ۱۲۰۱۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶ 29 October 2023

به گزارش تابناک اقتصادی، کپلر در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که صادرات نفت خام ایران به چین در ماه جاری میلادی به رکورد یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است؛ بنابراین، می‌توان گفت ایران پس از روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت به چین به حساب می‌آید که با اختلافی چشمگیر، عربستان را پشت سر گذاشته است.  

صادرات نفت ایران به چین در اوج/ ایران از عربستان پیشی گرفت

به نظر می‌رسد دو مولفه در افزایش صادرات نفت ایران تاثیر گذار بوده است؛ یکی صادرات حجم عظیم ذخایر نفت شناور روی آب ایران به چین که اخیرا هم اعلام شد حجم این ذخایر صفر شده است و دوم، فرضیه چشم‌پوشی آمریکا از برخی تحریم‌های نفتی علیه ایران که با هدف ایجاد تعادل در بازار نفت اعمال شد.

این موضوع منجر به برانگیختگی حساسیت مجلس نمایندگان  آمریکا گشت، تا جایی‌ که مایک لالر، نماینده جمهوری‌خواه در مجلس، در این باره گفت که یک طرح برای پاسخگو کردن چین در قبال خریداری نفت از ایران به مجلس ارائه شده است. این طرح در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان تصویب و اکنون در انتظار بررسی در مجلس نمایندگان است.

لالر اشاره کرد، همکاری ایران و چین به معنای نقض تحریم‌های آمریکاست. او گفت که چین یکی از بزرگ ترین خریداران نفت ایران است و این خریدها به ایران کمک می‌کند تا تحریم‌های ایالات متحده را دور بزند.

چرخه باطل تشدید تحریم‌های نفتی علیه ایران

بر اساس این گزارش این اولین باری نیست که نمایندگان مجلس آمریکا نسبت به افزایش صادرات نفت ایران واکنش نشان می‌دهند. اوایل اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با اعلام افزایش صادرت نفت ایران به چین، نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری خواه مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، خواستار توقیف محموله‌های نفتی ایران شده‌اند.

دوماه بعد یعنی تیرماه ۱۴۰۲ دوباره گروهی متشکل از هشت سناتور آمریکایی در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جانت یلن، وزیر خزانه‌داری، خواستند تا راهبردی برای محدود کردن صادرات فرآورده‌های نفتی ایران طراحی کنند.

در مرداد ماه ۱۴۰۲ پس از ماجرای توقیف یک نفتکش ایرانی توسط آمریکا و ترس از تخلیه آن توسط شرکت‌ها، سناتورهای آمریکایی از جمله جونی ارنست- جمهوری‌خواه -و ریچارد بلومنتال- دموکرات - به همراه سایر نمایندگان در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا نیز در نامه‌ای به جو بایدن و سایر مقام‌های ارشد دولتی خواستار تشدید تحریم‌های نفتی علیه ایران شدند. 

چندی بعد یعنی در مهر ماه ۱۴۰۲ دفتر سناتور جونی ارنست، نماینده جمهوری خواه، به رویترز اعلام کرد که سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب در حال آماده سازی قانونی برای کمک به دولت فدرال برای اجرای تحریم های نفتی علیه ایران هستند.

بر اساس این گزارش، مشخص است اعلام تشدید‌ تحریم‌های نفتی علیه ایران توسط نمایندگان این کشور مسبوق به سابقه بوده و به امری روتین و البته با نتیجه عبث تبدیل شده است. مصداق بارز کری خوانی نمایندگان آمریکا را می‌توان به ماجرای توقیف نفتکش ایرانی توسط امریکا و ترس شرکت‌ها و شهروندان آمریکا از اقدامات تلافی‌جویانه ایران، نسبت داد که ماه‌ها معطل تخلیه مانده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۳
میزان نفت گفتی پولشو هم بگو آیا در مقابل عرضه بیشتر پول بیشتری هم نصیب ایران شده یا اینکه با تخفیفات فراوان به این حد از عرضه رسیده
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
دوست داری انگ تشویش اذهان عمومی بهت بچسبونن اخه؟
والا اگر به منهم نفت مفت بدین بیشتر از هرکشوری میخرم و پیشتاز میشم !!!! هنر که نکردین!!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
اولاًفرارنیست بابت نفت بماپول بدهند بجای آن جواب سلاممان رامیدهندگاهی هم که یک شاهی صنارمیدهندگیرماوشمانمیآید نیازمندترازمانورچشمانی هستند که به آنها میرسد فقط خبرش بماوشمامیرسد که باحلواحلوا کردن دهانمان‌شیرین میشود
نفت رو مفت میدید به چین افتخار میکنید که دراوج صادرات نفت به چین هستید!!!!!
تنها دلیل فقط و فقط ارزان فروشی نفت ایران به چینی ها هست تازه به جای \ولش هم کالاهای بنجلش را میفرسته. حضرات آتش زدن به ثروت ملی نسل های آینده
صادرات نفت در اوج، سفره ها مردم خالی تر از همیشه
چین تمام نیاز مارا داره چون همه چیز با هر برندی حتی ایفون در چین تولید میشه باید دلار حذف کنیم و بانکهای خصوصی و بنگاها وشرکتها ی دولتی زیان ده جمع کنی تا از شر تورم برای همیشه خلاص بشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
فرقش این است که اجناس چینی یکبار مصرف و بدرد نخوره ولی جنس کره ای ژاپنی آمریکایی آلمانی یک عمر کار می کند
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
شما اينكار را در امريكا بكن
اگر این طور است، پس چرا بر طبق آمار خودتان، 340 هزار میلیارد تومان معادل 30% بودجه کل کشور در هفت ماه نخست 1402 کسری دارید؟؟؟
بسیار هم عالی!

لطف کنید قطره ای از این درآمدهای نفتی را هم برای مردم خرج کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
شکم مردم سیرمونی نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
از مردم ایران نجیب تر و باحیاتر در هیچ کشوری پیدا نمیشه باید هم شما با کمال پرروئی و بی شرمی این جوری به مردم توهین کنید چون هر بلایی به سرشان میارید از زمین صدا بلند میشه اما از مردم هیچ هر. روز سفره مردم کوچک تر میشه
از نفت دولتی چیزی به ملت نمی رسد.
پس چرا وضعیت اقتصاد این است؟
وقتی نفت رو مفت به چین تحویل میدین ، پولشو داد ، داد ، ندادم ، نداد .
چرا نباید کشتی کشتی نفت بار بزنه و از همه پیشی نگیره ؟.
هر کی جنس پر قیمتشو مفت بده مشتریاش زیاد میشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
نفتی که باید رو کشتی ذخیره بشه و وسط دریا ول بچرخه حالا مفتی هم شده میدنش به چین ، اشکالش چیه ؟
پول هم میده؟ اگر میده چرا کسر بودجه داریم؟ چرا وضع ملت روز بروز خرابتر میشه؟چرا قیمت ارزها داره سر به فلک میکشه؟؟
البته مفتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
ای غربگدا
آرش
| United States of America |
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
1647 خود مقامات اذعان کرده اند به علت تحریمها چین وسایرخریداران نفت را بقیمتی بسیارکمتر ازقیمت روز میخرند. فقط هم درمورد نفت نیست درزمینه های مختلف تجاری کشورهای مختلف وقاچاقچیان بین المللی تا میتوانند از تحریمهای ایران سواستفاده میکنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
ای شرق گدا
اگه اینهمه صادرات نفت داریم چرا سفره های مردم خالیه؟ جیب های مردم سوراخ شده ، درامد پائین هزینه با لا ؟ پول های نفت خرج کدام کشور میشه
بنجل چينى را به ازاى نفت ارزان وارد ميكنيد
دلالان داخلى سود را به جيب ميزنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
دلال داخلی نداریم از صفر تا صدش خودشان و آقازادهاشان هستند
مشكل بعدى اين صادرات اين أست كه جنس هاى بنجل با ارزهاى كم ارزش مبادله ميشود
دلار در مقابل همه ارزها بسيار قوى است و ارزهاى چينى ، تركى ، هندى و …هر روز ضعيفتر ميشود در قبال دلار
جوک میگی؟ تحریم ها عبث بوده؟ معلومه که شماها ککتون نمیگزه. مردم تحمل تحریم های جدید رو ندارن. همین الانشم قیمت همه چیز سر به فلک کشیده س. خدا به دادمون برسه. وای بر شما که زندگی مردم انقدر براتون بی ارزش و بی اهمیته. خدایا به تو پناه می بریم از دست اینا.
مفت به چین و روسیه میدید
نفت در برابر آشغال کالای چینی !!!!! آن هم نفت با تخفیف گاها تا صد در صد
بایدن از فروش نفت ایران بسیار خرسند است حتی اگر بماند کاری خواهد کرد ایران روزی 4 میلیون بشکه در روز نفت بفروشد . حالا یه عده میگویند تحریم تاثیری نداشته در حالیکه این فروش نفت با اجازه بایدن بوده است وگرنه در دوره ترامپ به 300 هزار بشکه رسیده بود
چوب حراج به نفت ایران به چین این درسته
کی بدش میاد از مال مفت؟!
این چه جور معامله ای است که چین موقع گرفتن نفت مشکلی نداره ، تازه با قیمت ارزون ،اما موقع پرداخت پولش می گه پول نمی دم چون تحریمید ؟
کجای این داد و ستد خوشحالی داره که ذوق زده شدی که از عربستان جلو افتادی ؟
عربستان اگه بخواد اینجوری نفت صادر کنه ، ده برابر شما نفت صادر می کنه
صادرات نفت به چین به شکل پایاپای میباشد اینرا کل جهان می‌دانند زیرا ما در تحریم هستیم و چین هم بدین جهت با ارسال اجناس مورد نیاز ما پول نفت ارسالی ایران را می‌دهد اما سعودی ها پول نفت خود را مستقیما با دلار از چین می‌گیرند
قبل از برجام قیمت نفت خیلی بالا بود و با ورود ما به برجام اگرچه فروش نفت ما خیلی بیشتر شد اما قیمت نفت هم خیلی کمتر شد و تاحدی اثر افزایش فروش رو خنثی کرد.
الان هم اگر برفرض وارد برجام بشیم قیمت نفت کمتر میشه. درسته که ممکنه هزینه های فروش و دورزدن تحریم کمتر بشه ولی در مجموع شاید خیلی درآمد نفتیمون بیشتر نشه یا حتی کمتر بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
برجام فقط فروش نفت را بهبود نداد.بلکه تبادلات بانکی،امکان واردات وصادرات خودرو ولوازم منزل و قطعات وصنایع و...فراهم کرد. ودست کاسبان تحریم مانند خودرو سازان را ازجیب ملت کوتاه کرد.شما ببین زمان برجام قیمت مسکن وخودرو تقریبا ثابت بود اما حالا چطوره
نفت خام فروختن که این همه ذوق زدگی نداره.در عوضش چین با اسفاده از همان نفت خام هزار جور جنس بنجل و غیر بنجل می‌سازه و می‌فرسته برای شما.یعنی اگر شما تنها نفت میفروشی اما چین هزار قلم کالا می‌سازه و میده به شما .
اگه صادرات در این شرایط که نظارت درست و حسابی وجود ندارد به خاطر تحریم. اگر ده برابر هم بشود فایده ای به حال مردم ندارد. خوب یادم است در مجلس وقتی از وزیر نفت قبلی پرسیدند درآمد ایران از محل فروش نفت چقدر است در جواب گفت من نمی دانم . او گفت فقط سه نفر می دانند جقدر نفت می فروشیم و به چه قیمتی می فروشیم.
پول نفت را هرکه به غیر از مردم ایران بخورد درد بیدرمان بگیرد انشالله......
من یکی از ملتهایی را که دیدم همیشه میگویند نفت ما چی شد؟ کجا میره؟ چرا دولت پولش نمیاره دم خونه به ما بده!؟ و.. ایرانیها ‌هستن. آموزش تقریبا مجانی و خدمات درمانی ،.. و دهها چیز دیگه را نمیبینند و حتی فکر نمیکنند هزینه ها با این تحریمهای سخت از کجا تامیین میشود. من بعد از ۲۰ سال زندگی در غرب یک بار ندیدم یک نروژی، کانادایی یا آمریکایی که حتی نسبت درآمد نفتی و گازی به جمعبت ایران بیشتر است بگن پول نفت کجاست و تو نروژ و کانادا مردم مالیات سنگینی هم میدن که اصلا قابل مقایسه با ایران نیست. خلاصه درست هست که دولت ایران نیاز به بهتر شدن و مبارزه بیشتر با فساد اقتصادی داره اما واقعا چطور کشور را با این تحریما تونستن نگه داره نشان از توانایی منحصر به فردی داره. اگر فقط یک ماه یکی از کشورهای اروپایی تحریمهای مثل ایران داشته باشه حتما کشورشون از هم میپاشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
لطفا در قرن بیستم حرف مفت نزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
اون مجانی هایی که گفتی را کجا میشه دید ؟تو محله شما؟ده ها چیز دیگه چی؟در اروپا وامریکا اگه مالیات سنگین میگیرند در قبالش خدمات شایان توجه هم ارایه میشه ....تورم لحظه به لحظه ندارند ومیتونند حداقل برای ده سال اینده شون رو ی حقوقی که میگیرند برنامه ریزی داشته باشند ......مسئولانشونم دم به دقیقه خواب نما نمیشوند که برنامه وقانون هاشون هی عوض بشه
نفتی صادر نمی تونه بشه این خبرها برای کنترل تورم است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست