بازدید 1759
۱

پوشش هزینه‌های خدمات روانشناسی در بیمه سلامت

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت جزییات پوشش بیمه خدمات روانشناسی برای بیمه‌شدگان تحت پوشش این سازمان بیمه‌گر را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۲۰۰۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸ 24 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دکتر محمدمهدی ناصحی در نشستی خبری در خصوص پوشش تعرفه خدمات روانشناسی توسط بیمه‌ها، گفت: تاکنون این خدمات تحت پوشش بیمه نبوده است اما اکنون این اقدام در سامانه‌های بیمه سلامت وارد شده است.

جزییات پوشش بیمه‌ای خدمات روانشناسی

وی افزود: خدمات روانشناسی شامل مشاوره روانشناسی و ویزیت مربوط به روانشناسی می‌شود. این خدمات گستردگی خاصی دارد. روانشناسی فردی، گروهی و خانواده اهم موضوعات مهم خدمات روان‌درمانی است که با تعرفه‌های اعلام شده از سوی شورای عالی بیمه تحت پوشش بیمه سلامت است.

او تاکید کرد: در مورد روانشناسی فردی مطمئنا مباحث مختلف تحلیلی و شناختی در این گروه تفسیم بندی شده و روان درمانی آنها بسته به ساعاتی که وقت گذاشته می‌شود تعرفه دارد که ابلاغ شده است‌ و بیماران تحت پوشش بیمه سلامت می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. هنوز بقیه بیمه‌ها وارد این خدمت نشدند.

ناصحی در پاسخ به سوال ایسنا درباره مراکز آماده ارائه خدمات روانشناسی با پوشش بیمه، اظهار کرد: این خدمات در تمام مراکز طرف قرارداد ارائه می‌شود که در مورد خدمت روانشناسی که سرپایی است، ۷۰ درصد تعرفه مراکز دولتی در سایر مراکز هم پرداخت می‌شود.

نظر مثبت دولت برای بیمه رایگان کودکان زیر ۷ سال

ناصحی درخصوص پیگیری بیمه رایگان کودکان زیر ۷ سال نیز توضیح داد: نظام سلامت و قانون جوانی جمعیت بر افزایش تولدها در ضمن افزایش تامین سلامت آنها تاکید دارد. مادران باردار و فرزندان آنها تا ۵ سالگی تحت پوشش بیمه هستند و اکنون یک گام به جلو این است که حتی خدمات کودکان زیر ۷ سال در مراکز دولتی و دانشگاهی تحت پوشش بیمه رایگان باشد. نظر هیئت دولت در این خصوص مثبت است اما باید مراحل دیگر در شورای عالی بیمه پیگیری شود.

وی افزود: سعی کردیم سنین قبل از مدرسه پوشش داده شود که قبل از سنجش پزشکی مدارس باشد و خانواده‌ها راحت‌تر مراجعه کنند.

او تاکید کرد: همه خدمات تحت پوشش بیمه شامل بستری و سرپایی در این زمینه برای کودکان زیر ۷ سال پوشش خواهد داده شد.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت درباره خدمات درمان ناباروری، گفت: اعتبار مشترکی برای این بخش با سایر بیمه‌ها نداریم. تنها یک نمونه که با سازمان تامین اجتماعی توانستیم دنبال کنیم موضوع صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج است که بیماران تامین اجتماعی را هم در این بخش ما پوشش می‌دهیم.

به گفته وی، اعتبارات درمان ناباروری ناچیز است و اگر همه مراجعه کنند باید ۴ تا ۵ برابر افزایش داشته باشد.

ناصحی ادامه داد: روستاییان تحت پوشش رایگان بیمه سلامت هستند. روستاییان وقتی با نظام ارجاع به مراکز دولتی مراجعه می‌کنند، ۹۰ درصد هزینه‌ها در حوزه بستری و ۷۰ درصد در سرپایی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

پوشش بیمه‌ای ۱۷ خدمت دندانپزشکی در مراکز دولتی

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ خدمت دندانپزشکی در مراکز دولتی تحت پوشش بیمه قرار دارد، اظهار کرد: برای مادران باردار، سنین زیر ۱۲ سال و کسانی که بیماری خاص و صعب العلاج دارند این خدمات رایگان است. عمده این خدمات، بهداشتی هستند. بیش از ۲۰۰۰ مطب در این زمینه در مناطق شهری نیز طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت در خصوص این خدمات هستند. طرحی به شورای عالی بیمه بردیم که تقریبا تمام خدمات دندان پزشکی به جز ایمپلنت و ارتودنسی را پوشش دهیم که اگر با آن موافقت شود اتفاق خوبی می‌افتد.

او موضوع بیمه اتباع را یکی از موارد جدی عنوان کرد و گفت: اتباع باید به نحوی بیمه شوند. ورود فرد به یک کشور، هزینه‌های اولیه دارد. پیشنهاد ما این است که اگر سازمان حمایتی وجود ندارد، خود فرد بر اساس تعرفه، هزینه را پرداخت کند تا تحت پوشش بیمه قرار گیرد یا خیرین این حق بیمه را پرداخت کنند. در حال حاضر علاوه بر بیماری غیرواگیر، بیماری‌های واگیر نیز وجود دارد که حتی برای افراد جامعه ما هم خطرناک است و این افراد باید غربالگری شوند. 

وی افزود: در حال حاضر از بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تبعه مجاز  کارت‌دار زیر ۲۰۰ هزارنفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند که هزینه ۵۰ درصد را کمیساریای عالی پناهندگان پرداخت می‌کند. بیماران خاص، صعب العلاج و نادر از اتباع نیز به صورت رایگان بیمه هستند. مابقی اتباع هنوز برای بیمه اقدام نکرده‌اند چون حق بیمه آنها دوبرابر فرد ایرانی است‌ و معمولا هم چون تعداد افراد خانواده بالا است مراجعه نمیکنند. 

ناصحی درباره پوشش بیمه معتادان نیز، گفت: معتادانی که در کمپ هستند و به سازمان بیمه سلامت معرفی می‌شوند، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. افراد مجهول الهویه نیز با معرفی سازمان بهزیستی، تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند. 

وی افزود: دهک سوم در سال ۱۴۰۱ به صورت رایگان بیمه شدند و دهک چهار و پنجم نیز امسال به صورت رایگان بیمه شدند که جمع آنها حدود ۱۲ میلیون نفر می‌شود. برای بیمه رایگان دهک ششم و هفتم هم تلاش کردیم. اعتقاد ما این است که هر ایرانی باید حداقل یک بیمه پایه داشته باشد. هنوز رایگان شدن بیمه برای دهک ششم و هفتم محقق نشده و از خیرین کمک خواستیم. سعی ما این است که اگر برخی افراد که در دهک ششم و هفتم هستند و نمی‌توانند حق بیمه را بپردازند، حمایت شود. 

وی با بیان اینکه امسال با ۱۹۹ مرکز درمان ناباروری قرارداد داریم، اظهار کرد: در این زمینه رشد خوبی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشتیم. در حوزه درمان ناباروری، خدمات تشخیصی، درمانی و دارویی تحت پوشش قرار دارد و هزینه‌های ما نسبت به سال قبل، ۲۷۰ درصد رشد داشته است و نزدیک به ۳۸۰ میلیارد تومان هزینه در ۵ ماهه اول امسال انجام شده است. در زمینه مادران باردار و فرزندان آنها نیز بیش از دو هزار میلیارد تومان هزینه شد که تلاش کردیم با کنترل هزینه‌ها و منابع در اختیار، وضعیت را اداره کنیم. 

ناصحی افزود: پرونده الکترونیک سلامت کار سختی بود، اما با راه اندازی سامانه نسخه الکترونیک ساده‌تر شده است. همزمان حوزه فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در حال کار وسیع‌تری است تا بتوانیم جامعیت لازم را در پرونده الکترونیک سلامت داشته باشیم. ما منتظر هستیم تا اقدامات وزارت بهداشت انجام شود و ما هم مسیر خود را برویم. 

وی درباره وضعیت اتصال بیمه‌های تکمیلی به نسخه الکترونیک، اظهار کرد: مراوده بیمه‌های تکمیلی با وزارت بهداشت و بیمه‌های پایه در زمینه نسخه الکترونیک بهتر شده است. ما از ابتدا اطلاعات را در اختیار آنها قرار دادیم و به روش‌های مستقیم و غیرمستقیم این اتفاق در حال رخ دادن است. بیمه تامین اجتماعی نیز وارد موضوع شده تا بیمه‌های تکمیلی بتوانند اطلاعات آنها را نیز استفاده کنند. 

ناصحی ادامه داد: تعیین شده است که ارز دارو را به مصرف کننده نهایی بدهند و این را بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌ها گذاشتند و بار ما سبک‌تر شد اما سعی ما پرداخت‌های به موقع بود. از زمان اعلام این موضوع تا پایان تیرماه را پرداخت کردیم و برای این دو ماه هم قرار شد اطلاعات را به سازمان برنامه و بودجه بدهیم و آنها هم اطلاعات را به سازمان هدفمندی بدهند که هنوز اجرایی نشده است. پرداخت به داروخانه‌ها است و به خانوار نیست.این کار باید با دقت انجام شود که بدون تاخیر باشد. خود ما در این زمینه دغدغه داریم که خواستیم بگذارند تا پایان سال ما پرداخت کنیم اما موافقت نشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اسکن آنژیو 1/5 میلیون در مراکز دولتی هزینه دارد وبیمه هم نمیشود(درهمان مراکزدولتی)بسیاری ارداروهای پرمصرف که بعضا قیمت بسیاربالایی هم دارند علیرغم اینکه در فهرست رسمی دارویی کشورهستندبیمه نمیشوند. درمراکز خصوصی که مابه التفاوت قیمت دولتی وآزاداز بیمارگرفته میشود از هزینه ویزیت پزشک بگیرید تا آزمایش وتصویربرداریهای مختلف (البته قبل سال 83 اینطورنبود) وبیماربجای 30 درصد 80تا90 هزینه رامیپردازدوبسیارگفتنی های دیگر- وزارت بهداشت وسازمان موازی وپردردسرتامین اجتماعی بهتر است برای این مواردفکری کنند.درمورد تامین اجتماعی همین اندازه بگوییم که فقط بیمه خودش راقبول دارد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی