بازدید 6089

روزشمار پایان یک ممنوعیت دو ساله؛ آب‌های جنوبی در معرض تکرار حواشی!

دو سال پیش در چنین روزهایی، ممنوعیتی در کشورمان به تصویب رسید و ابلاغ شد که هرچند تردید‌هایی در خصوص آن وجود داشت، موجبات خوشحالی بسیاری را فراهم آورد؛ ممنوعیتی که مشخص نیست چرا «دو ساله» در نظر گرفته شد، اما از آن مهم تر، فرجام آن است که حالا سوال برانگیز شده است؛ اینکه آیا این ممنوعیت، اقدامی موقتی و گذرا بوده که به پایان خواهد رسید یا قرار است ادامه بیابد؟
کد خبر: ۱۲۰۰۰۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰ 22 October 2023

روزشمار پایان یک ممنوعیت دو ساله؛ آب‌های جنوبی در معرض حاشیه تکراریممنوعیتی که با سختی بسیار وضع شد، در آستانه پایان است و تقریبا هیچ اطلاعی از آینده آن نداریم و نمی‌دانیم پایان یافته تلقی می‌شود یا تمدید خواهد شد؟!

به گزارش «تابناک»؛ دو سال پیش در چنین روزهایی، ممنوعیتی در کشورمان به تصویب رسید و ابلاغ شد که هرچند تردید‌هایی در خصوص آن وجود داشت، موجبات خوشحالی بسیاری را فراهم آورد؛ ممنوعیتی که مشخص نیست چرا «دو ساله» در نظر گرفته شد، اما از آن مهم تر، فرجام آن است که حالا سوال برانگیز شده است؛ اینکه آیا این ممنوعیت، اقدامی موقتی و گذرا بوده که به پایان خواهد رسید یا قرار است ادامه بیابد و چه بسا مدت در نظر گرفته شده برایش، اقدامی در راستای ارزیابی‌های بیشتر بوده است.

صحبت درباره «صید ترال» است که احتمالا به واسطه سروصدای زیادی که به پا کرده و در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب وسیعی یافته بود، برای بسیاری از ایرانیان، حتی آن‌هایی که آب‌های جنوبی را ندیده و کمترین آشنایی با صید و صیادی هم ندارند، آشناست؛ همان روش صیدی که در آن از تور‌های بزرگ و قیف مانندی استفاده می‌شود که در ترالِ کف، روی بستر دریا قرار می‌گیرد و با حرکت شناور و کشیدن این تور، تقریبا بستر دریا شخم زده می‌شود و همه موجودات در تور اسیر می‌شوند!

روزشمار پایان یک ممنوعیت دو ساله؛ آب‌های جنوبی در معرض حاشیه تکراری

همین توضیحات کافی است تا آثار شوم این روش صید، توجه‌ها را به خود جلب نماید، اما آنچه صید ترال در ایران را به یکی از کلیدواژه‌های داغ در کشورمان بدل کرد و موجب شد که سوای صیادان کوچک و همچنین دوستداران و فعالان محیط زیست، پای سیاسیون هم به ماجرا باز شود، این بود که مجوز صید ترال به چینی‌ها داده شده بود و آن‌ها هم با کشتی‌های بزرگ به جان آب‌های جنوبی کشورمان افتاده بودند.

البته هنوز جزییات چندانی از مجوز واگذار شده نمی‌دانیم و ابهامات پیرامون فعالیت این صیادان خارجی در دریای عمان و خلیج فارس زیاد است، همان گونه که حرف و حدیث پیرامون پایان فعالیت ایشان هم وجود دارد و به روایتی، آنچه پایان کار ایشان را رقم زد و سایه شوم فعالیت‌های ترال را تا حد زیادی از سر کشورمان دور کرد، نه ممنوعیت این صید، که پایان دوران مجوز داده شده به چینی‌ها بود!

روایت مسئولان از ماجرا هم متفاوت بود؛ آنقدر متفاوت که پاییز سال ۱۳۹۹ به نیمه نرسیده، از یک سو برخی نمایندگان مجلس از به ثمر نشستن پیگیری هایشان خبر داده و تاکید کردند که این صیدِ مخرب دو سال ممنوع شده است و از سوی دیگر، سازمان شیلات تاکید کرد که تنها صید ترال گونه‌ای از فانوس ماهیان به مدت دو سال ممنوع خواهد شد و علت این ممنوعیت را «تحقیقات پیرامون ذخایر آبزیان و به روز رسانی مطالعات» عنوان نمود.

ممنوعیتی که وقتی اعلام شد، رئیس فراکسیون محیط زیست مدعی شد، پیگیری‌های بی‌وقفه این فراکسیون و حمایت بی‌دریغ رئیس مجلس موجب شده که از ابتدای آذرماه (۱۳۹۹) دو سال اعمال شود و رئیس مجلس نوشت که در راستای صیانت از معیشت کارگر ایرانی و با کمک قوه قضاییه و حتی نیروی دریایی قطعی شده است، اما حالا تنها یک ماه به پایانش مانده و هیچ اطلاعی از آینده آن در دست نیست.

روزشمار پایان یک ممنوعیت دو ساله؛ آب‌های جنوبی در معرض حاشیه تکراری

این در حالی است که در همه این مدت، نه صید ترال و دیگر گونه‌های غیرمجاز صید (مثل صید پرسان که با دام گستری برای صید ماهیان سطح زی مانند ساردین یا ماهی تون صورت می‌گیرد) متوقف شده و نه شایعه‌ها پایان یافته است، بلکه فعالیت صیادان غیرمجاز کم و بیش ادامه یافته و گاه برخورد‌هایی (مانند توقیف ۲۵ شناور ترالر در بوشهر در یک ماه اخیر) به دنبال داشته و ازسرگیری فعالیت شناور‌های چینی هم که ماه هاست به سوژه داغ شبکه‌های اجتماعی، به ویژه در جنوب کشورمان بدل شده است.

با این تفاسیر، مشخص است که پایان ممنوعیت دو ساله در انتهای ماه پیش رو، چه پتانسیلی برای حاشیه آفرینی دوباره صید ترال در کشورمان خواهد داشت و به طور ویژه می‌تواند افکار عمومی را تحت الشعاع قرار دهد. پرونده‌ای حاشیه ساز که بار دیگر در آستانه بازگشایی قرار گرفته و ظاهرا توجه هیچ مسئولی را به خود جلب نکرده است؛ چه نمایندگان مجلس که مدعی بودند ترال در نتیجه اقدامات ایشان ممنوع شده، چه شیلات که گفته بود کار مطالعاتی در پیش است و هرگز نتیجه اش را منتشر نکرد و چه حتی سازمان حفاظت محیط زیست که نه آن زمان شکستن سکوت را برگزید و نه اکنون!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
بدتر از صید ترال این مافیایی 1000 سر هست که ظرح دوساله کرده و براش مهم نیست آبزیان خلیج فارس امروز نابود بشوند یا دوسال دیگه ... اول برید قانون و قانون گذار درست کنید اتومات دست مافیا با توجیه کردن اقتصادی از آن کوتاه میشه
پاسخ ها
مطلع
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
متاسفانه خبر از دادن مجوز فعالیت به 12 کشتی صید ترال متعلق به آقای خ.م از اهالی سرشناس بندر دیر استان بوشهر است که ظاهرا 2 هفته است که راهی شخم زدن دریا شده اند
نمیدونم چرا بعضی ها قصد نابودی آب و خاک این مملکت رو دارن ؛ چینی ها به ماهی گیرهای ایرانی حتی اجازه ورود به آبهاشون رو نمیدن چه برسه به صید ترال ضمنا در این مدت دوسال ممنوعیت در حالی که کوچکترین لنج باری یا ماهی گیری ایرانی رصد میشده اما دهها کشتی بزرگ چینی در حال صید ترال بودن و شاید بعضی هاشون رو هم صرفا برای گرفتن جریمه متوفق کردن
صدایی که هیچ گاه شنیده نشد
صید ترال را متوقف کنید خائنین به ایران و محیط زیست
چرا هر اقدام مثبت زود به اتمام می رسد اما اقدامات منفی همچنان تداوم دارند؟ مسلما برای تخریب منابع طبیعی ایران عمدی در کار است
صید ترال را متوقف کنید مگه ما به چینیها بدهکاریم؟صید ترال کف دریا را جاروب میکنه. صدفهای فراوان با مرواریدهایی که خودمون میتونیم استخراج کنیم را به چینیها واگذار کردیم تا با صید ترال از دست ما دربیارند. مگه ما از دادن امتیاز صید ترال چقدر درآمد داریم که ارزش اینهمه صدمه به اکوسیستم دریامون را داشته باشه؟
پاسخ ها
مطلع
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
ایرانی ها بدتر از چینیا هستند
دولت اختیار دارد و می تواند مجوز صید ترال را به هر کشوری که دوست دارد بدهد به قول معروف خسروان صلاح کار خودشان را می دانند و ملک خودشان است
n,دو سال وقفه.!.... زمان لازم برای رشد وچاقی دوباره ماهیان معرض نابودی!
هدف نابود کردن محیط زیست ایران است که با عملکرد مخرب مسیولین نالایق و ذینفع و کار گروهی آنها بنحو ‌وحشتناک در گستره ی ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب در حال انجام بوده و هست و خواهد بود چون سیری ناپذیر و همه چیز خوار و فعال مایشا می باشند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی