بازدید 6337
بالاگرفتن دعوای کهنه میان تهران، شهر‌ها و روستا‌های همجوار

اعتراض شدید و هشدار چمران به وزارت کشور و دادستانی درباره حریم تهران

چرا با اظهار نظرهایتان شهر را مانند گوشت قربانی مثله می‌کنید؟ با اتخاذ چنین احکام بی معنی‌ای، جمعیت ۱۰ میلیونی تهران چطور می‌توانند در این شهر زندگی کنند؟ این موضوع را از طریق شخص اول قوه قضاییه پیگیری خواهیم کرد، چرا که دادستان‌ها حق ندارند زیر پرچم قوه قضاییه و مرجعی که لوای عدالت محوری و قانون مداری دارد، کار غیرقانونی را به نام قانون انجام دهند.
کد خبر: ۱۱۹۸۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸ 15 October 2023

اعتراض شدید و هشدار چمران به وزارت کشور و دادستانی درباره حریم تهرانبحث تعیین حریم تهران و حومه هایش آنقدر بیخ پیدا کرده که به مجادله، آن هم در سطوح بالا رسیده و هیچ بعید نیست که به شکل گیری بحران‌هایی منجر شود.

به گزارش «تابناک»، صبح امروز یکصد و هشتاد و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در حالی آغاز شد که در بخشی از آن، مهدی چمران، رئیس پرسابقه شورای شهر با اشاره به مساله حریم تهران و برخی مشکلاتی که در این حوزه با آن دست به گریبان هستند، به نوعی خرق عادت کرده و انتقادات تند و تیزی را متوجه برخی مسئولان دانست که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

وی با یادآوری این نکته که پیوست دادن روستا‌ها به طرح هادی، وظیفه رسمی وزارت راه و شهرسازی و دولت است، گفت: ما در سال ۱۳۸۲ بنا به ضرورت‌های موجود، آن هم با اعتبارات شورای شهر تهران برای ۱۷ دهستان و روستا‌های داخل حریم شهر تهران طرح هادی تهیه کردیم تا بتوانیم حریم شهر تهران را مشخص و نسبت به آن برنامه ریزی‌های جامع کنیم.

اعتراض شدید و هشدار چمران به وزارت کشور و دادستانی درباره حریم تهران

چمران در ادامه افزود: اینکه برخی مدعی هستند تهران به لحاظ رشد جمعیت وسیعتر از قبل خود شده کاملا بی پایه و اساس است، چرا که مقیاس تهران نه تنها بزرگتر نشده بلکه کوچکتر هم شده، از این جهت که ما در طرح جامع، مساحت شهر تهران را از ۷۵۰ کیلومتر مربع به ۶۰۰ کیلومتر مربع کاهش دادیم؛ بنابراین چنین رخدادی مبین این است که روستا‌های اطراف شهر تهران وسیعتر و بزرگتر شدند و به تدریج تهران را در خودشان می‌بلعند و این بسیار خطرناک است.

رئیس شورای شهر تهران ضمن انتقاد جدی از این روند گفت: در قانون صراحتا اعلام شده که هیچ روستایی قابلیت تبدیل شدن به شهر را ندارد مگر اینکه از شهر تهران منفصل شود و استانداری و وزارت کشور و دیگر دستگاه‌ها در زمان تصویب این قانون حضور داشتند و آن را امضا کردند، اما می‌بینیم که برخی‌ها به دنبال مستقل کردن «روستای قیامدشت» بدون انفصال آن از شهر تهران و حتی تعیین حریم برایش هستند.

اظهاراتی که به دلایلی عجیب به نظر می‌رسد، از جمله اینکه می‌دانیم قیامدشت در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ به شکل رسمی «شهر» شده و پیرو آن، نهاد‌هایی مانند شورای شهر و شهرداری در آن دایر شده است؛ شهری که مرکز بخش خاوران است و در زیرمجموعه شهرستان ری قرار دارد، هرچند از همان ابتدای تشکیل، با مشکلی بزرگ مواجه بوده است؛ اینکه حریمش مشخص نشده و محل چالش‌های فراوانی بوده است.

از جمله این چالش ها، فعالیت شهرداری منطقه ۱۵ تهران در این منطقه به روال گذشته بود که یک سال و چند ماه بعد از قرارگرفتن قیامدشت در زمره شهر‌های کشورمان، در شهریورماه سال ۱۳۹۷ خبری منتشر شد که حکایت از ابلاغ رسمی نقشه حریم شهر قیامدشت توسط استانداری تهران داشت و به نظر می‌رسید نقطه پایانی بر این مناقشه و آغاز فعالیت کامل شهرداری قیامدشت باشد، اما این گونه نشد.

اعتراض شدید و هشدار چمران به وزارت کشور و دادستانی درباره حریم تهران

البته ماجرای قیامدشت تنها یک نمونه از این مشکلات در محدوده پیرامونی تهران است و چمران در اظهارات امروزش در شورا، نمونه دیگری از آن‌ها را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: حریم شهر‌ها نه قومیتی است و نه ملیتی؛ اتخاذ چنین تصمیمی هیچ پشتوانه علمی و عقلانی نداشته و ندارد، درست مثل چندی پیش که دیدیم دادستان اسلامشهر اقدام به صدور حکم کرده و مدعی شده که تمام جغرافیای منطقه ۱۸ باید به عنوان حریم شهرستان اسلامشهر تلقی شود! به هیچ عنوان حق صدور چنین حکمی را ندارند؛ این حکم کاملا بی معنی و به معنای نابود کردن شهر تهران است.

رئیس شورای شهر تهران با هشدار به مسئولان تصمیم گیر در حوزه تقسیمات کشوری اعم از وزارت کشور و دادستانی افزود: چرا با اظهار نظرهایتان شهر را مانند گوشت قربانی مثله می‌کنید؟ با اتخاذ چنین احکام بی معنی‌ای، جمعیت ۱۰ میلیونی تهران چطور می‌توانند در این شهر زندگی کنند؟ این موضوع را از طریق شخص اول قوه قضاییه پیگیری خواهیم کرد، چرا که دادستان‌ها حق ندارند زیر پرچم قوه قضاییه و مرجعی که لوای عدالت محوری و قانون مداری دارد، کار غیرقانونی را به نام قانون انجام دهند.

بحرانی که البته ابعادش بسیار وسیع است و حل و فصلش نیازمند اقداماتی است که هنوز صورت نگرفته؛ بحرانی که سوای تنش آفرینی میان مسئولان، دودش در چشم شهروندان می‌رود و حتی طرح مکرر آن در جلسات مختلف هم راه به جایی نبرده و تنها در حد وعده و وعید باقی مانده است. مثل وعده‌ای که مردادماه امسال میرمحمد غراوی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در خصوص رفع تعارض حریم شهر تهران با محدوده شهر‌های همجوار داد و اگر جامه عمل پوشیده بود، چه بسا نطق آتشین چمران و هشدارش به مسئولان رقم نمی‌خورد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰
سومدیریت بسیارشدیدشهری درتهران وعواملی دیگر باعث شده شهرتهران ناقض تقسیمات کشوری شده و 1 شهر در4 شهرستان قرارگیرد. حالا نمیتوان به گذشته برگشت ولی حداقل باید 3 کار کرد: 1.جلوگیری ازمهاجرت وگسترش شهر ومنوط کردن ساخت جدید به تخریب معادلش بافت فرسوده 2. ادغام شهرهای تجریش (مرکزشهرستان شمیرانات) و ری (مرکز شهرستان ری) در شهر تهران که درعمل اینگونه هست ولی جنبه رسمی ندارد 3.ایجادیک شهرداری ویژه با اختیارات توامان شهرداری وفرمانداری -یعنی فرمانداری تهران منحل وقسمتهای مربوط به فرمانداریهای 3 کانه دیگر دراین گستره جدید ادغام وایجاد یک مدیریت واحدشهری برای تهران طوریکه همه ادارات زیرنظر شهرداری ویژه قرارگیرند.
زمین خداست به جای محدود کردن دنبال راه حل باشید
اینکه شورای شهر و دادستانی و وزارت کشور با هم درگیر شوند نوعی تفرقه و به ضرر کشور است باید مردم مناطق مورد مناقشه همان پولی رو که به شهرداری تهران می دهند به شهرداری اسلامشهر و وزارت کشور و دادستانی هم بدهند یعنی به جای اینکه به یکجا پول بدهند و اینجوری مشکل ایجاد کنند به سه طرف دیگر هم پول بدهند مشکل حل شود. هر کی تمکین نکرد قوه قضائیه برخورد کند.
گفتگو های زرگری بین مسئولان برای اجرا یا همان قانون راه بنداز جا بنداز
اگر خیلی دلسوز هستید شهرری را از تهران جدا کنید البته اگر در شهرری قابل چشم پوشی تهران نشین ها باشد
این پیر فرتوت بدون تخصص قصد بازنشستگی ندارد ؟!!!!!!
چه شیر تو شیریه......هرکی برای خودش حکمرانی میکنه وشهر را مصادره.....
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
اگه دادستان حریم شهر تعیین میکنه پس مشکل ترافیک وآلودگی هوا رو هم حل کنه
هر چی گری گوری و افغانی و مسافرکش و شیشه پاک کن و کولی و جیب بر و قاتله تهران را محاصره کرده اند و اصلا حتی مثل ۱۰ سال پیش هم‌ نیست ... یارو عقده گوشی موبایل داره به خاطرش آدم می کشه ... اینا کیان واقعا میلیونی ریختن تهران صبح تا شب توی خیابون ها ولگردی می کنن ؟ برای تهران کرج عوارض سنگین بگذارید یه کاری بکنید
انچه مشخص است ماه ها و سالها این بحث مطرح بوده چطو تازه آقای چمران بیدار شده و قبل از ان حتی یک مورد اشاره به این موضع نداشته اند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی