بازدید 11742
تاملی بر تاخیر طولانی در اعلام نتایج کنکور

عامل بهم ریختگی سال تحصیلی ۱۴۰۲/۱۴۰۳ در دانشگاه ها کیست؟!

این تاخیر طولانی مدت و عجیب، آثار و تبعات خارج از محیط دانشگاه نیز به دنبال داشته است تا جایی که مثلا سازمان نظام وظیفه عمومی کشور مجبور شده برای مشمولانی که نوبت اعزامشان رسیده یا نزدیک است، مهلت یک ماهه در نظر بگیرد تا در صورت قبولی در کنکور، بتوانند در کلاس‌های درس حاضر شده و بی نگرانی از غیبت خوردن، معافیت تحصیلی شان تمدید شود.
کد خبر: ۱۱۹۶۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰ 05 October 2023

سرانجام پس از تاخیر بسیار، موعد اعلام نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۲ اعلام شد تا مشخص شود، با یکی از متفاوت‌ترین سال‌های تحصیلی مواجه هستیم؛ هرچند نمی‌دانیم ریشه این تفاوت چیست؟!

به گزارش «تابناک»؛ در آستانه آغاز سومین هفته سال تحصیلی جدید، موعد اعلام نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۲ اعلام شد؛ اتفاقی که هر ساله پیش از شروع سال تحصیلی رقم می‌خورد تا دانشجویان جدیدالورود فرصت کافی برای مراجعه به شهر و دانشگاهی که در آن پذیرفته شده اند، داشته باشند و بتوانند در مهلت در نظر گرفته شده، امور مربوط به ثبت نام و اقدامات جانبی (مانند اقامت در خوابگاه) را به انجام برسانند و سپس برای انتخاب واحد و حضور در کلاس‌های درس مهیا شوند.

این در حالی است که بر اساس اظهارات علیرضا کریمیان، مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، تازه قرار است در ابتدای هفته آتی (شنبه، ۱۵ مهرماه) نتایج نهایی و اسامی پذیرفته‌شدگان رشته‌های مختلف تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ اعلام شود و بعد از آن، مهلتی برای ثبت نام در نظر گرفته خواهد شد که عملا آغاز سال تحصیلی را برای دانشجویان جدیدالورود به ماه بعد موکول خواهد کرد.

عامل بهم ریختگی سال تحصیلی ۱۴۰۲/۱۴۰۳ در دانشگاه ها، کیست؟!

تاخیری که به مانند دومینو، اثرات متعددی به دنبال خواهد داشت و به عنوان مثال یکی از نتایجش، تغییر در برنامه امتحانات دانشگاه‌ها در سال جاری است؛ نتایج نامطلوب زیادی که در بسیاری از موارد محدود به ورودی‌های تازه دانشگاه‌ها هم نخواهد شد و گریبان کل ساختار آموزش عالی در کشور را خواهد گرفت، چون ماهیت دانشگاه به این صورت است که دانشجویان ورودی‌های مختلف در برخی دروس با یکدیگر تلاقی‌هایی دارند.

ماجرا زمانی تامل برانگیزتر می‌شود که بدانیم این تاخیر طولانی مدت و عجیب، آثار و تبعات خارج از محیط دانشگاه نیز به دنبال داشته است تا جایی که مثلا سازمان نظام وظیفه عمومی کشور مجبور شده برای مشمولانی که نوبت اعزامشان رسیده یا نزدیک است، مهلت یک ماهه در نظر بگیرد تا در صورت قبولی در کنکور، بتوانند در کلاس‌های درس حاضر شده و بی نگرانی از غیبت خوردن، معافیت تحصیلی شان تمدید گردد.

اما به راستی علت این تاخیر طولانی مدت چه بوده است؟ این سوالی است که بخش تامل برانگیزتر ماجرا را نشان می‌دهد، چون نه سازمان سنجش آموزش کشور و نه وزارت خانه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، درباره آن توضیحی نداده اند؛ بنابراین، چاره‌ای نمی‌ماند جز اینکه گمانه‌های مطرح در این خصوص را مرور کنیم و چشم انتظار روزی بمانیم که مسئولان به سکوتشان در این خصوص پایان دهند.

گمانه‌هایی که یکی از جدی‌ترین هایش، اتلاف زمان در وزارت آموزش و پرورش است، زیرا امسال قرار بود ۴۰ درصد نتایج وابسته به سوابق تحصیلی داوطلبان باشد و ظاهرا این موضوع موجب کندی‌هایی در وزارت آموزش و پرورش در ثبت و نهایی کردن نمرات نهایی دانش آموزان شد؛ کندی‌هایی که بخشی از آن "فرایندی" بود و بخش دیگرش، در راستای توجه بیشتر به اعتراضات دانش آموزانِ معترض به نمرات نهایی شان، چراکه این نمرات در نتیجه کنکور تاثیر گذار بود.

از اینجای ماجرا به بعد، اعمال ۴۰ درصدی نمرات داوطلبان در نتیجه کنکورشان بود که به لحاظ تازگی، سازمان سنجش را مجاب به دقت بیش از پیش در این خصوص می‌کرد، به ویژه که از نتایج اعمال سوابق تحصیلی، نزدیک شدن رقابت در نتیجه نهایی کنکور است تا جایی که سال گذشته مجبور شده اند در برخی رشته‌های پرمتقاضی مانند پزشکی، بیش از ظرفیت اعلام شده، پذیرش دانشجو داشته باشند، چراکه نمرات شماری از داوطلبان عینا مشابه شده بود.

به موارد فوق، حاشیه‌های اخیر کنکور سراسری را می‌توان افزود که از جمله آنها، برخی تقلب‌های سازمان یافته در کنکور‌های گذشته است که در قالب پرونده‌هایی در محاکم قضایی در دست رسیدگی قرار دارد و آنقدر وسعت یافته که پای کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی را هم به ماجرا باز کرده و حتی به صدور رای علیه رئیس سازمان سنجش آموزش کشور هم منجر شده است؛ حواشی پرشماری که عقل ایجاب می‌کند به هر قیمت از تکرارش جلوگیری شود، حتی اگر به قیمت تاخیر در اعلام نتایج نهایی کنکور باشد.

گمانه زنی‌هایی که محدود به موارد فوق نیست و مثلا برخی تاکید دارند، قطعی‌های برق یا تعطیلی‌های اعمال شده در پی شدت گرفتن بی سابقه گرمای هوا و مواردی از این دست هم در تاخیر در اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری تاثیرگذار بوده است. احتمالاتی که مطرح می‌شوند، چون مسئولان ضرورتی برای توضیح این مهم احساس نکرده و هنوز علت این تاخیر آسیب زا را توضیح نداده اند؛ چه متولیان سازمان سنجش و چه سکانداران وزارت خانه‌های آموزش و پرورش و علوم.

تاخیری که باید ریشه یابی و رفع شود تا در آینده شاهد تکرار این وضعیت عجیب و آسیب آفرین نباشیم و این مهم دست یافتنی نیست، مگر اینکه بدانیم عامل بهم ریختگی سال تحصیلی ۱۴۰۲/۱۴۰۳ در دانشگاه‌ها و رقم زدن این وضعیت عجیب کیست؟! سوالی کلیدی و مهم که حتی می‌توان در قالب پرونده حقوقی مطرحش کرد و به دنبال یافتن پاسخش بود، چراکه به نوعی موجب هدررفت یک ماه از بازه سال تحصیلی در بسیاری از دانشگاه‌های کشور شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۳۹
مگر برای مسوولین اصلا این نتایج مهم است؟ اگر کل دانشگاه ها تعطیل شود برای ایشان مهم است؟ مگر مانند مردم زندگی میکنند که مواردی که به میلیونها نفر مرتبط است برای ایشان اهمیت داشته باشد؟ اگر در این بلبشو بوجود آمده صدها نفر از نزدیکان را وارد رشته های پر طرفدار کنند آیا مشخص میشود؟ که شاید دلیل اصلی این وضعیت همین باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
دولت مردمی کنکور مردمی خدمات مردمی
وزیر علوم نمیخواد توضیحی بدهد؟ سازمان سنجش جوابی نداره؟ دانشجو در دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد قبول شده به اسم استعداد درخشان ولی چون نتیجه استعداد درخشان هنوز نرسیده به دانشگاه، آموزش وادارش کرده در اولویتهای دیگر انتخاب رشته بکنه! دوباره این دانشجو باید هفته بعدی انصراف از این رشته داده و در رشته قبولی استعداد تحصیلی ثبت نام بکند!!!!! واقعا مسئول این به هم ریختگی کیست! اینجا که دیگه مقصر سازمان سنجش یا مدرسه نیست که نمرات مدرسه ارسال نشده باشه و آموزش و پرورش مقصر باشد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
تقصیر دولت روحانیه!
شما نگران نباش. هیچ چی مهم نیست. نتایج باید مهندسی بشه و بعدش اعلام خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
ارزشی ها در اولویت هستند .
گویی آنها شهروند درجه یک هستند و الباقی درجه دو
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
ارزشی ها بخصوص در پستها در اولویت هستند ... الکی نیست که افغانی میگه اینجا مملکت ماست چون میبینه چقدر بهم ریخته ست مثل افغانستانی که چهل سال در هرج و مرجه .
تاخیر در اعلام اسامی قبول شدگان کنکور بررسی تحقیقات اخلاقی داوطلبان است.

در آبان سال 1361 اولین کنکور بعد از انقلاب فرهنگی و تعطیلی 2 ساله دانشگاهها برگزار شد.
این کنکور تنها در گروه علوم تجربی برگزار شد. در بهمن همان سال کنکور گروههای ریاضی و علوم انسانی هم برگزار شد.

نتایج قبول شدگان هر 3 گروه در 3 نوبت اعلام شد: اردیبهشت سال 1362، خرداد 1362 و شهریوز 1362.
از همه داوطلبان تحقیقات محلی و میدانی صورت گرفت. هر داوطلب باید در پایان جلسه کنکور نام ، آدرس و تلفن 3 فرد شناخته شده را در پشت ورقه جوابهای سوالات می نوشت تا از آنها نیز در مورد داوطلب سوالات انجام می شد!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
با این حساب اکثر صندلی های دانشگاه خالی می مونه و تنها معدودی دانشجو شانس ورود به دانشگاه خواهند داشت .
حتماً قبول شدگان را از لحاظ گرایش سیاسی و ابدئولوژی غربال کرده اند!
گمانه زنی گزینش رو فراموش کرردی
تیم رئیسی دیگه به چه زبونی بگن توانایی انجام کوچکترین کارهارو ندارن؟
کارهای روال و روتین گذشته در این دولت تبدیل به بحران شدن!
پاسخ ها
صحیح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
فقط یه مورد برای به هم ریختگی و بی برنامگی دولت بخواهید اشاره کنید، قطع ارتباط با عربستان و ذوق همین تیم دولت فعلی در سالهای قبل از صدارت و بعد از اون ارتباط مجدد با همون دشمن خونی به قول خودشون وهابی با ذوق فراوان و الان هم آچمز شدن از دست همون دوست خودساخته بدلیل ارتباط با اسراییل و تحریم بازی در اصفهان است. وزیر خارجه رییسی رو نگاه کنید، معاون اول رو ببینید! به هم ریختگی بازار خودرو و مسکن رو ببینید! بورس رو ببینید! دیگه کجا مونده که آباد بشه
عامل بهم ریختگی سال تحصیلی ۱۴۰۲/۱۴۰۳ در دانشگاه ها، کیست؟!
جواب : ترس
مدیریت جهادی رو عشق است!
چرا همش نق می زنید؟ عزیزان این همه تلاش کردند تا هم زمانی بازگشایی دانشگاه ها با حوادث پارسال را حل کنند. این جای تشکره؟ فقط موضوعی که هست گویا در مترو دختری دانش آموز به کما رفته. حرف و حدیث هایی هست. حالا اینو باید چکار کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
و البته انتقام سختی از دانش آموزانی که پارسال زیاد شلوغ کردن بگیرن
نکته جالب در کنکور این است که در حالی که مسئولین توان جلوگیری از مافیای کنکور و تقلب در کنکور را ندارند می خواهند نمرات معدل سال 12 را در سراسر مدارس ایران کنترل کنند
آیا بنظر شما چنین چیزی امکان دارد و آیا مدارس بخصوص غیر انتفاعی اجازه می دهند آمار قبولی شاگردانشان در کنکور پایین باشد؟
حاشا و کلا
با این تفکراتی که در شورای فرهنگی است آیا توقع دارید وضعیت آموزش درست باشد
از آنطرف کنکور می گیرند و از این طرف فرزندان هیات علمی را به بهترین دانشگاه ها منتقل می کنند
باید قانونی وضع شود که انتقالی از دانشگاه برتر به دانشگاه پایین تر باشد نه بر عکس آن
ظاهراً همه چیز در کشور وارانه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
منکر زیرآبی رفتن خیلی ها نیستم، اما آنچه بهش اشاره کردید قانونی بوده که در سال 1400 لغو شد. بر اساس آن اعضای هیات علمی می توانستند فرزندان خود را به محل کار خود منتقل کنند. صرف نظر از درست بودن یا نبودن آن، عملا به درد هیات علمی می خورد که در شهرهای بزرگ مشغول هستند والا آنهایی که در کوره دهات ها تدریس می کنند که فایده ای براشون نداشت
مدیریت جهادی
دولت قبل دولت قبل دولت قبل
ما که ورودی جدید نیستیم . سه هفته از سال تحصیلی گذشته اما کلاسهای دانشجویان ورودیه های سالهای قبل تهران مرکزی هنوز تشکیل نشده است وجالبه که شماره کلاسها و اساتید کلاسها مشخص نیست و هنوز دانشگاه در حال ثیت نام است ! 16 جلسه استاندارد به 12 جلسه هم نمیرسد . سازمان تعزیرات یا نهاد نظارتی دیگیری به کم فروشی دانشگاه آزاد ورود نمیکند ؟ فقط شهریه دادن مهم است ؟
پاسخ ها
معلم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
وزیر علوم چفیه انداخته گردنش و رفته راهپیمایی و سخنرانی ،فعلا وقت نداره !
معلوم نیست چکار کردند که اعلام اسامی می ترسند .
چه بلاهایی که سرکنکوریای۱۴۰۲درنیوردندتاردبشن درکنکور.خدایابه کی شکایت کنیم که بابچه زرنگ چه کردن که ازاسترس کنکورش خراب شد
تنها برنامه ریزی دقیق در کشور مراحل ثبت نام و رای گیری ه که سروقتش انجام میشه. بقیه برنامه ریزی ها کشک هستن
علاوه بر درهم ریختگی کل نظام آموزشی ،سردر گمی دانشجو و خانواده هایشان ، که جمعیت زیادی از مردم رو شامل میشه ،چون در این خانواده ها،فرزند دانش آموز و دانشجوی دیگری نیز هستن که تصمیم گیری در مورد آنها موکول به مشخص شدن وضعیت داوطلب امسال میشود ،این همه اخلال رو کی میخواد پاسخگو باشه .هر چند در این مملکت هیچوقت ، هیچ کس پاسخگو نبوده
حتما دارن اول اسامی آقا زاده ها رو وارد میکنن ،بعد اگه جای خالی موند یه تعدادی هم از داوطلبان معمولی اضافه کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
اسامیشون که قبلا معلوم شده دارند عزیز دردونه هارا میارن ببیند کجای کلاس وکدوم میزا انتخاب میکنند .
روز پاسخگویی نزدیک است ، زبانشان را از حلقومشان بیرون میآوریم
مقصر آن عده ای هستند که با تقلب و پارتی می‌خواهند وارد دانشگاه بشوند
استکبار جهانی
هنوز حشدالشعبی‌ها و فاطمیون و سهمیه‌ها و ... رو کامل جا ندادن. ضمنا نصب دوربین‌های امنیتی حتی در توالت دانشگاه زمانبر است. بابا یکم صبر داشته باشید.
بركات دولت دانشمندان
مشکل اصلی رد صلاحیت و گزینش دانشجوها و فیلتر کردنشون از ابتدا و مردود کردن غیر موجه ها است .
هر جا ی مملکت رو نگاه میکنیم اوضاع آشفته است اون وقت میگن به قله نزدیکیم ...من ننمیدونم می بینند یا خودشان را میزنن به ندیدن سرشون رو مثل کبک کردن زیر برف
دشمن صهیونیستی
این هم حتما تقصیر دولت قبل است!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی