بازدید 3957
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با تابناک مطرح کرد:

برنامه هفتم توسعه درگیر سیاسی‌بازی شده است/ این برنامه قابلیت اجرا ندارد

چندی پیش، موضوعی مبنی بر ایجاد تغییر در لایحه برنامه هفتم توسعه توسط کمیسیون تلفیق مطرح شد. رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با تایید این موضوع به تابناک گفت: برنامه هفتم توسعه در ایران دچار سیاسی بازی شده است. همچنین تغییرات بروز یافته در آن باعث می‌شود از واقعیت‌های کلان اقتصادی کشور دور شویم و اهداف در نظر گرفته در آن به مرحله اجرا نرسد.
کد خبر: ۱۱۹۴۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰ 25 September 2023

برنامه هفتم توسعه درگیر سیاسی‌بازی شده است/  این برنامه قابلیت اجرا ندارد

به گزارش تابناک، ماجرای ایجاد تغییر در لایحه برنامه هفتم توسعه توسط کمیسیون تلفیق از اواخر شهریور مطرح و جمعی از نمایندگان در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، خواستار توقف بررسی این لایحه شدند. به گفته آن‌ها، گویا هیات رئیسه کمیسیون تلفیق مصوبات این کمیسیون را دستکاری کرده و گزارش نهایی  که قرار بود  در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد تغییر کرده است. 

تدوین برنامه هفتم توسعه با لابی‌گری دستگاه‌ها

رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در این باره به تابناک گفت: معمولا تدوین و بررسی برنامه‌های بلند مدت (نظیر برنامه هفتم توسعه) در ایران درگیر بازی سیاسی، سهم‌خواهی و لابی‌گری دستگاه‌ها می‌شود. 
 
او درباره تغییرات ایجاد شده در این برنامه به واسطه هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بیان کرد: ایجاد تغییرات گسترده در برنامه هفتم توسعه می‌تواند مانع عملیاتی شدن اهداف آن شود. تغییر ۱۰ تا ۱۵ درصدی در برنامه امری طبیعی به شمار می‌آید، اما در برنامه فعلی احکام تغییر یافته بی‌شمار بود.
 
زارع افزود: تکثر احکام باعث می‌شود اهداف در نظر گرفته شده با واقعیت تطبیق پیدا نکند و به سختی وارد فاز اجرایی شود. در چنین موقعیت‌هایی جامعه از واقعیت‌های کلان اقتصادی دور شده و پیامدهای جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد. یکی از پیامدهای مذکور کسری بودجه است که در پی آن افزایش نرخ تورم رقم می‌خورد.
 
این نماینده مجلس در پایان مطرح کرد: مجلس نباید با ایجاد تغیرات گسترده از چارچوب لایحه دولت عبور کند. نماینده‌ها با تشخیص مشکل نسبت به تغییر برنامه اقدام کنند تا به این ترتیب بتوان به لایحه پیشنهادی دولت نیز در این زمینه  نزدیک شد.
 

یک بام و دو هوای مجلس و دولت

 
بر اساس این گزارش، داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، نیز چندی پیش بیان کرد: لایحه برنامه هفتم توسعه دارای ۷۰۰ حکم بود که در کمیسیون تلفیق مجلس ۱۰۶ حکم حذف شده، ۲۴۳ اصلاح، ۳۷۷ حکم بدون تغییر باقی مانده و ۹۹۶ حکم جدید به آن اضافه شده است. همچنین تعداد کلمات لایحه برنامه پس از بررسی در کمیسیون تلفیق به دو و نیم برابر افزایش یافته است. 
 
وی در ادامه گفت: بنابراین، ۳ هزار و ۴۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) از منابعی که ما در لایحه برنامه پیش بینی شده بود در مصوبه تلفیق حذف و ۱۲ هزار و ۳۰۰ همت در متن لایحه اضافه شده، ۴هزار و ۱۸۰ همت نیز مازاد بر لایحه اضافه شده است؛ بنابراین ۲۰ هزار هزار میلیارد تومان بار مالی جدید به دولت تحمیل شده است و اگر لایحه برنامه به این شکل تصویب شود، به هیچ وجه برای دولت قابل اجرا نیست.
 
حال محسن زنگنه در جریان جلسه نوبت دوم علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در دفاع از گزارش کمیسیون تلفیق درباره کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه بیان کرد: امروز رئیس سازمان برنامه و بودجه چندین مورد را در خصوص گزارش کمیسیون تلفیق مطرح کردند و اعداد و ارقامی گفته می‌شود که کلی است.
 
گفته می‌شود که ۲۰ هزار همت به رقم لایحه دولت افزوده شده که عدد کمی نیست. یا دوستان اعداد و ارقام را نمی‌شناسند، یا این‌که نمی‌دانند ۲۰ هزار همت مازاد بر آنچه در لایحه آمده رقم بسیار بالایی است. از سوی دیگر، گفته می‌شود شاکله لایحه برنامه هفتم توسعه از سوی کمیسیون تلفیق تغییر کرده که ادعای بزرگی است.
 
وی در ادامه اظهار کرد: بنده براساس اعداد و ارقام صحبت می‌کنم. همانطور که رهبری تاکید کردند که مجلس شورای اسلامی نباید تکلیف مالایطاق بر دوش دولت بگذارد، ما نیز سرباز حضرت آقا بوده و براساس بیانات ایشان گام برمی‌داریم. دولت معتقد است ما ۲۰ هزار همت منابع را افزایش دادیم. گفته می‌شود برخی از منابع نیز از سوی کمیسیون تلفیق حذف شده است. من برای شما مثال می‌آورم تا شما بسنجید که حذف آنها جایز بوده یا خیر. بخشی از این هزینه‌ها مربوط به بازنشستگان و صندوق‌های بازنشستگی است.
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: دولت معتقد است، ما ۲۰هزار همت منابع را افزایش دادیم. در مورد یکسری از این منابع حدود ۴ هزار همت را می‌گوید که برخی بندها را حذف کردید اما آنچه حذف شده، مربوط به فصل ۵ درخصوص بازنشستگان و صندوق‌های بازنشستگی است که ما در جهت ثبات اقتصادی، منویات رهبری، کاهش تورم و معیشت مردم انجام دادیم.
 
با این اوصاف، باید منتظر ماند و دید سرانجام این کشمکش میان اعضای هیات رئیسه کمیسیون تلفیق و سازمان برنامه و بودجه تا کجا ادامه دارد و تکلیف برنامه هفتم توسعه چه خواهد بود!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴
به نمایندگان حداقلی که دغدغه مردم را ندارند ، امیدی نیست .
همچین بحث میکنن انگار شش برنامه قبلی خیلی موفق بوده و مو به مو اجرا شده. دعواشون سر رانت و منفعت شخصی و جناحیه
خودتون رو ناراحت نكنيد! بقيه برنامه هاي قبلي و بعدي هم مشتي حرف بيربط بوده و خواهند بود كه قابليت اجرا نداشتند و نخواهند داشت. تا وقتي كه هر مديري يك عده چاپلوس بي سواد دور خودش جمع مي كند و تخليات آنها را تبديل به اهداف برنامه اي كشور مي كند برنامه توسعه كشور هم جمع همين تخليات خواهد بود.
مجلس انقلابی
بود و نبود این برنامه ها زیاد تفاوتی نمیکند،ب عنوان مثال در زمان هاشمی رفسنجانی ،با کلی تبلیغات برنامه توسعه ایی ک نوشته شده بود،ایران را در سال ۱۴۰۴ قدرت اول خاورمیانه ب لحاظ رفاه اقتصاد صنعت و توسعه یافتگی معرفی کرده،دو سال ب ۴۰۴ مانده،وضعیت کشور هم مثل آفتاب مرداد روشن واضح،!!!!
سخنگوی کمیسیون تلفیق: "آنچه حذف شده است مربوط به فصل ۵ درخصوص بازنشستگان و صندوق‌های بازنشستگی است"
زورشون رسیده به بازنشستگان
خطاب به دولتیان قبل و بعد
تو را به خدا هر چی را سیاسی می کنید ولی اقتصاد و سیاست خارجی را سیاست زده نکنید
با این کاری که شما کردید اقتصاد را به لبه پرتگاه بردید
من به مراکز خرید مراجعه کردم دیدم مردم قدرت خریدشان کم شده و بجز ضروریات زندگی بسیاری از مایحتاج خودشان را حذف کرده اند که برای کشور خطرناک است و این مشکل را نمی شود با پهپاد و موشک نقطه زن حل کرد
اگر قدرت خرید مردم با کاهش درآمد مردم سخت شود به ضرر تولید و بازار است و باید بدانید که ملت با شکم خالی دیگر ارزش ها برایش مهم نیست
ارزش ها هر چند مهم اما برای مردم نان و آب نمی شود
حفظ ارزش پول را بدهید بدست مرجع
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
کیهان گفته وضع مردم خیلی خوب شده ،با سبدهای پراز خرید ، ۲۰ دقیقه دم فروشگاه بزرگ منتظر می مونند تا نوبتشون بشه اونم تو میدون خراسان!
مشکل کشور ما در ایدوئولوژی این است که بجای اینکه عبد تربیت و در سیستم مدیریت کشور استفاده کنیم مشغول تربیت عابد و استفاده از عابد در مسئولیت های مهم کشور هستیم
بین عبد و عابد با وجود هم خانواده بودن تفاوت بسیار است
شیطان عابد بود اما عبد نبود
عابد ممکن است راستگو و امانت‌دار نباشد و خلف وعده کند و دچار رانت و لابیگری شود اما عبد اینگونه نیست
عبد مطیع خدا و از خدا می ترسد و بخاطر همین همیشه راستگو و امانت دار است و وعده اش صادق و برای کار و خدمتی که می کند تبلیغ و در بوق و کرنا نمی کند
چگونه عبد را از عابد بشناسیم؟
از لباس؟ از ظاهر؟ از تقلید ظاهری؟
نه بلکه از راستگویی و از درستکاری و خداترسی آن باید فهمید که اشخاص عبد هستند یا عابد
خدا دنبال عابد و یا متعصب و یا حتی فرد باغیرت برگرفته از فرهنگ و تعصب نیست بلکه دنبال انسان عبد و مطیع خودش است
شک نکنید که اساس تقسیم بودجه و برنامه ها بر اساس لابیگری بین دستگاهی یا بین سازمانی است و اساسا برنامه های بی هدفی تعریف می شود تا بتوان بودجه بیشتری کسب کرد

این آفات دستگاه ها در شرایط فعلی است که راه چاره اش این است که دولت کوچک و بیشتر کارها به بخش خصوصی واگذار شود که باز هم جریان رانت و لابیگری و قدرت طلب و مقام پرست با آن مقابله می کند و یا از آن سوئ استفاده می کند

نظم و ساختار منظم و مرتب و قانون شفاف و شسته و رفته و اصل شفافیت می تواند جلوی بسیاری از این فسادهای ساختارمند و سازمان‌یافته را بگیرد بخاطر همین خیلی از مسئولین با شفافیت و آمار شفاف و اطاق شیشه ای میانه خوبی ندارند
وقتی اقای رییسی امد فکر و هدفش اجرای قانون و تولید و پیشرفت بود.اما هنوز نیامده بود که تیمی رو مامور کردن که نگذاره کار کنه. از برنامه ها و اهداف وزیران گرفته تا هر جا دیگه علیه رییسی گار شکنی کردن. گرانی درست کردن. امنیتی درست کردن. همه‌کارها رو کردن و میکنن که رییسی کار نکنه. امثال رییسی و احمدی نژاد هم با خارج در جنگن هم بایستی از داخل بایستی همیشه درگیر باشن با اصلاح طلب و این گر‌ه و اون گزوه. هدف هم یکی هست. نگذارن رییسی و احمدی نژاد کار کنن.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
عزیزم به خودت فشار نیار برو داروهاتو بخور
اتفاقا" بندی که حذف شده کار خوبی بوده که به نفع بازنشستگان تمام می شود / دولت می خواست میانگین دریافتی بازنشستگی رو از دو سال آخر خدمت به 5 سال برسونه و از طرفی سن بازنشستگی رو هم دو سال افزایش بده که کمیسیون تلفیق مجلس با اون مخالفت کرد و حذفشون کرد بنابر این به نفع مردم کار کرده و باید ازشون حمایت کرد
گفتن قراره مالیات بر ارزش افزوده از ۹ طی ۴ سال به سیزده درصد افزایش پیدا کند ، تصور میکنم اگر یک بند از برنامه هفتم صد در صد اجرایی شود فقط همین بند است این در حالیست که امثال بنده که در شهرک‌های صنعتی کار میکنیم ،هرچقدر تلاش کردیم و فریاد زدیم که ،آقایان شهرک صنعتی ،شهرداری ندارد که تقریبا نیمی از ارزش افزوده را به عنوان عوارض دریافت کند ، حداقل یک درصد از نه درصد ، پولی که به اجبار از ما میگیرید را به خود شهرک ها اختصاص بدهید ، حداقل فضا های صنعتی ، از این حالت فاجعه بار فاصله بگیرد ، ولی کو گوش شنوا ، انتظار زیادی نیست ولی دوستان اصلأ همچین منطقی را قبول ندارند.برای مسئولین محترم مطابق با خیلی از تصمیمات مرغشا ن یک پا داره ، به قول معروف ، حرف حرف نوروزیه
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی