بازدید 5531

نامه سرگشاده عبدی به شورای نگهبان درباره لایحه حجاب

نامه سرگشاده عباس عبدی به شورای نگهبان: این موارد را نوشتم تا بعد‌ها مورد سوال قرار نگیرم که مگر مرده بودی که سکوت کردی! عباس عبدی در نامه سرگشاده اش به شورای نگهبان نوشت: اگرچه بعید است که شورای محترم نگهبان، نکات فوق را مورد توجه قرار دهد، ولی در عمل چاره‌ای نیست جز اینکه بنویسیم تا فردا نگویند که گفته نشد یا مثل امروز که درباره وضع بد اقتصاد می‌نویسیم، می‌گویند؛ آیا شما مرده بودید که قبلا این‌ها را نگفتید؟
کد خبر: ۱۱۹۴۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴ 25 September 2023

به گزارش «تابناک»، عباس عبدی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به اعضای شورای نگهبان که روزنامه اعتماد، آن را منتشر کرده در باره قانون حجاب تذکراتی را مطرح کرد.
 
در بخش‌هایی از نامه آمده است:

*مصوبه مجلس درباره پوشش زنان برای اظهارنظر به آن شورا ارسال شده است. شاید راحت‌ترین برخورد برای هر منتقد و بالاتر از آن هر براندازی این است که بخواهد این مصوبه تایید و اجرایی شود، بلکه با تداوم و تعمیق سیاست‌های خودبراندازی به هدف‌شان برسند، ولی چه می‌توان گفت که چنین اتفاقی، شکست یک ملت دارای تاریخ و فرهنگ و تمدن ارزشمند است و هیچ نیروی مسوولی به صرف مخالفت یا دشمنی با صاحبان قدرت، خود را مجاز نمی‌داند که از چنین سیاست‌های ویرانگری دفاع نماید، به این امید که فرآیند خودبراندازی را تقویت کند.
 
*حکومت‌ها همیشه درگیر این خطا هستند که مثل افراد دچار آرزو‌های بزرگ شوند. شما حتما با گزاره‌های انذاردهنده امام علی (ع) درباره آرزو‌های بزرگ آشناتر هستید که این آرزو‌ها چگونه فرد را به انجام کار‌های ناروا سوق می‌دهد. این خطر برای حکومت‌ها بیشتر است. حتی برای رسیدن به آرزو‌های کوچک و متوسط نیز نیازمند عقلانیت هستند، در واقع برای رسیدن به آن آرزو‌ها باید از در عقلانیت وارد شد و نه از پشت‌بام احساسات و زور.
 
*قانون فعلی حجاب یک تبصره از یک ماده قانون جزا است. مبنای آن نیز الزام به پوشش شرعی است. اکنون مجلس آن را از یک لایحه ۹ ماده‌ای، تبدیل به ۷۲ ماده و تصویب کرده‌اند. مهم‌تر اینکه شهامت لازم برای رسیدگی علنی در صحن مجلس را نداشتند.
 
*در این زمینه چند پرسش مطرح است که حتما آن شورای محترم یا جمعی که وظیفه تطبیق قوانین با سیاست‌های کلی نظام را دارد پاسخ خواهند داد.
۱ـ رسیدگی غیرعلنی به این لایحه چه معنایی جز ضعف استدلال و نیز ترس از مردم و افکار عمومی دارد؟ قانون به ویژه قانون جزا برای تنظیم رفتار مردم است، رسیدگی غیرعلنی آن فقط این معنا را دارد که نمی‌توانند مفاد این قانون را در عرصه عمومی به بحث گذاشته و از آن دفاع کنند. همین یک دلیل برای رد کلی آن کافی است.
 
۲ـ وجود چنین مصوبه‌ای باید راه را بر هرگونه توجیهات بعدی مقامات درخصوص تبلیغات علیه نظام مسدود کند، چون روشن است که چنین قوانینی هیچ تناسبی با حداقل ارزش‌های جهانی و عرف مسلمانان جهان ندارد.
 
۳ـ بدون تردید تقلیل پوشش به امری حقوقی و جزایی موجب کاهش اعتبار انتخابی بودن آن می‌شود و این آغاز سقوط چنین ارزشی است و بسیاری از زنان از آن رویگردان خواهند شد، همچنانکه به همین علت شده‌اند.
 
۴ـ محدود کردن این قانون به عرصه عمومی که از روی ناچاری است، شکاف میان رفتار در عرصه عمومی و حوزه خصوصی را چنان گسترش می‌دهد که آن را از پایداری خارج می‌کند و اجازه نمی‌دهد عرصه عمومی بر روال قانون مزبور پیش برود همچنانکه در این سال‌ها پیش نرفته است و مسوولان اکنون به حجاب سال گذشته مرحومه مهسا امینی غبطه می‌خورند.
 
۵ـ هنگامی که الزام به پوشش شرعی از قانون حذف شد و عملی نیست، مبنای قانونگذاری برای پوشش چیست؟ جز عرف اجتماعی نمی‌توان مبنای دیگری داشت و این عرف نیز قطعا مغایر با این قانون است، این را رفتار عمومی مردم و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد.
 
۶ـ حدود اختیارات قانونگذاری مجلس چیست؟ چه کسی به آنان اجازه می‌دهد که برای هر رفتاری قانونگذاری کنند؟ آیا شورای نگهبان در این باره ضابطه‌ای دارد؟ خوب برای غیبت و دروغگویی و نماز نخواندن هم مجازات‌های سنگین تعیین کنند.
 
۷ـ آیا می‌توان قانونی گذاشت که قابلیت اجرا نداشته باشد؟ آیا می‌توان قانونی تصویب کرد که قضات و نیروی ضابط از انجام آن منزجر باشند؟ آیا این تکلیف مالایطاق نیست؟ کافی است از قضات و ضابطان بپرسید که تا چه اندازه این قانون را مطابق با انصاف و وجدان خود و نیز قابل اجرا می‌دانند؟
 
۸ـ خوشبختانه بیشتر آقایان شورای نگهبان، دارای فرزند و حتی نوه و بعضا نیز نتیجه‌های بزرگ هستند! کافی است یک پرسش از این گروه افراد در میان خانواده و دوستان و اقوام انجام دهند که تا چه اندازه با این قانون و قوانین مشابه موافقت دارند؟
 
۹- آیا چنین مصوبه‌ای مطابق با سیاست‌های کلی نظام است؟ اگر تایید شود، حتما چنین برداشتی داشته‌اید. در این صورت نمی‌توان فردای روزگار گفت که قانون بدی نوشتند یا بد اجرا کردند.
 
*شاید از نظر عده‌ای بعید باشد که شورای محترم نگهبان، نکات فوق را مورد توجه قرار دهد، ولی به نظر می‌رسد که این بار ماجرا فرق می‌کند و به احتمال فراوان تصمیمی مبتنی بر خیر عمومی خواهند گرفت.
 
*اگرچه بعید است که شورای محترم نگهبان، نکات فوق را مورد توجه قرار دهد، ولی در عمل چاره‌ای نیست جز اینکه بنویسیم تا فردا نگویند که گفته نشد یا مثل امروز که درباره وضع بد اقتصاد می‌نویسیم، می‌گویند؛ آیا شما مرده بودید که قبلا این‌ها را نگفتید؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۷
حتی یک استدلال منطقی، شرعی و قانونی نیاورده که این لایحه رد بشه
مثلا میگه چون علنی بررسی نشده باید رد بشه
منطق هم خوب چیزیه
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
ببین اصلافهمیدی چی گفته؟ حکایت اون کسیوداری که رفته بودجنگلوببینه،میگفت این شاخ و برگ درختان نمیذاره جنگل ببینم..اینهمه دلیل آورده بعدتومیگی هیچی
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
منطق اینو میگه که چرا اکثر افرادی که مثلا امر به معروف میکنند صورتشون را با ماسک یا بدون ماسک تا بالای بینی میپوشانند.جز ترس از شناسایی توسط مردم؟اگر عده معدودی هستند که بیحجاب هستند پس اینهمه بگیر و ببند و جریمه واسه چیه؟
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
مطلبش جمع بندی مغالطه ها و سفسطه های عده ای از سیاسیون در این مدت است که تقریبا همگی اشتباه و غیر منطقی است.
نکته جالب اینجاست که خود نویسنده هم میدونه استدلال منطقی نداره اما برای به دست آوردن دل عده ای از مردم حاضره با حکم خدا مقابله کنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
تاحالا چندین کلیپی که در فضای مجازی منتشر شده آمران به معروف بدون ماسک بودند
ولی اینکه میگی از ترس مردم، خیر از ترس مردم نیست، از ترس عده ای وحشی و بربر است که کشور را داشتند به آتش میکشیدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
تو هم که مثل عبدی پاسخ دادی
الان دقیقا حرف حسابتون چیه؟
بابا هزارتا مشکل مملکت داره شما دوتا حزب چرا گیر دادید به این مسئله
جناب عبدی، مثل همیشه عالی. اما باید پرسید آیا گوش شنوایی در حاکمیت پیدا می شود؟ جواب این سوال تا کنون همواره منفی بوده اما بقول شما یاید گفت تا این جماعت پررو فردا نتواند مدغی شود که کسی به ما این موارد را گوشزد نکرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
جناب عبدی که مثل همیشه مغلطه کرده!!!
بنظرم اعضای محترم شورای نگهبان از درک مفاد نامه عاجزند ، خود اعضا برای کلیه موارد به قران رجوع میکنند ولی عمل به قران و آموزه های دینی در آنها نیست.
من با نظر اقاي عبدي موافقم جرا قانوني را تصويب ميكنيد كه كاملا با خواست مردم مغايرت دارد وممكن است تبعات ان بسيار كران تمام شود وبعدا از تصويب ان بشيمان شويد هركز با محدوديت وجريمه وبلمب اماكن نميتوان قانوني رااجرا كرد كه خلاف خواست عمومي جامعه است بسياري از اين بي حجابي ها در واقع لجبازي مردم بدليل وضعيت نامساعد مالي انهاست ودر واقع بطور غير مستقيم يك نوع اعتراض به كراني هاي افساركسيخته است كه بنيان خانواده ها را در معرض فروباشي قرار داده است بس براي جلوكيري از بي حجابي بايد بدنبال مهار كراني وايجاد رفاه براي مردم باشيد وبه سخنان مخالفان كه بعضا خيرخواهانه انتقاد ميكنند كوش كنيد
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
جناب عبدی اگر نظر بهتری داشت برای جلوگیری از ناهنجاری پوشش باید ارائه می کرد.
من خانمم محجبه است و خودمم هم مذهبی هستم اما
همه افراد فامیل حتی کسانی که شدیدا مذهبی هستند با این قانون مخالفند و این قانونی است برای اجرا نشدن
اگر نیرو به اندازه کافی دارید چرا این همه دزد هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
عمرا اگر تو مذهبی باشی
شورای نگهبان باید به رد صلاحیتهایی که در مورد انتخابات انجام میده نطری بندازند وببینند که یکی از دلایلی که مردم پای صندوقهای رای نیامدند به خاطر همین قضیه بوده الان هم مردم می دانند که شورای نگهبان بازهم طرف مردم را نخواهد گرفت نماینده های این مجلس مردمی نیستند چراکه رای هایشان بسیار کم بوده وبه همین خاطر قانونهایی رو که تصویب می کنند به نفع نطام نیست چون باعث عصبانیت بیشتر مردم میشه مثل طرح صیانت
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من. آنچه البته بجائی نرسد فریاد است !!!
برای حجاب باید فرهنگ سازی و اقناع گری نمود . دستور کار را خرابتر می کند .
روزگاری خواهد آمد و در تاریخ نیز خواهند نوشت که خداوند بزرگ در قرآن کریم فرموده "هیچ اکراهی در پذیرش دین نیست" اما حکومتی شیعه جلوتر و داغ تر از خدا، رسول خدا (ص) و ائمه (ع) در پذیرش حجاب اجبار، قوانین و مجازات و زندان و جریمه و در بسیاری موارد برخوردهایی خلاف شرع داشتند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
پذیرش دین با ضوابط اجتماعی فرق داره
قرآن کریم را قرائت بفرماییدکه صراحتا میفرماید به زنان یا مردان زناکار صد تازیانه بزنید
باید آقایون در مجلس مینشستند و قانونی برای فرهنگ سازی عفبف و حجاب مینوشتن و در اون شرح وظایف دستگاههای مختلف رو مشخص میکردن تا مشخص بشه این همه بودجه فرهنگی رو کدوم نهادها و ارگانهای دولتی و حکومتی گرفتن و میگیرن و چیکارش میکنن که وضعیت جامعه به اینجا رسیده . باید دستگاههای متولی فرهنگ سازی مشخص بشه و یقه اونها رو گرفت . آقایون قبول کنید که با بگیر و ببند این موضوع حل نمیشه و نتیجه برعکس میده و کار به عناد و لجاجت میکشه . کار به جایی میرسه که طرفبرای اعتراض به شما مسول محترم میاد روسری از سرش برمیداره. در میان این همه رسانه ها و تبلیغات پرزرق و برق عملا شما هیچ کاری نکردید و دارید فرار رو به جلو میکنید . آقایون مجلسی و دولتی و حکومتی در وضعیت فعلی حجاب و عفاف و تزلزل در دینداری مردم جامعه 100 درصد شما مقصرید .بی خودی تلاش نکنید تا مردم جانعه رو مقصر جلوه بدید
سلام در تمام دنيا مسئله پوشش عمومي همانند روابط انساني، احترام به همنوع، موارد شهروندي و غيره يك ضوابطي دارد چون اين مسائل نسبي هستند و مي تواند از پوشش كامل تا لخت مادرزادي باشند حتي در اين مدت كه مسئله قانون پوشش رها شد، پوشش افراد جامعه تا حتي توسط بعضي افراد به شكل غير قابل تصوري اجرا شد كه خجالت انساني و شرم بشري را به دنبال داشته است. پس بايد يك حد تعريف شده قابل قبولي را قانون مشخص كند.مثلا بهترين حالت پوشش به ميزاني كه در دين اسلام آمده است، مد نظر باشد و حد پذيرش درصدي از موهاي سر مي تواند بيرون باشد. پس مسئله پوشش جزو قوانين بشري است در هيچ كجاي دنيا و حتي انسان ها اجازه لخت شدن در جامعه را نمي دهند پس پوشش فطري بشر است.
مي شود با منطق فكر بشري با هزاران دليل اثبات كرد سروسامان دادن پوشش افراد جامه به نفع پدران، مادران، شوهران، همسران، دختران و پسران جامعه است و اصلا رشد جامعه در كنترل بي بند و باري به سبب اثرات مخرب بي حجابي مي باشد. كاري كه اين قدربه سود همه جامعه است، چرا روشنفكران جامعه استقبال از اين اقدام مفيد ننمايند؟
نگران آينده از عدم ابراز وجود هستيد، مطمئن باشيد با اين نيت ابراز وجود، آيندگان تفكر اينچنيني را مردود دانسته و بر مسببان آن نفرين هديه خواهند كرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
دوست عزیز اصلا همچین چیزهای که شما میفرمایید خیلی از جاهای دنیا وجود ندارد. اگر انجاها نرفتید حداقل فیلمها و شبکه های اجتماعی جهانی را نگاهی بندازید
والله در زمان امامان و پیامبر اسلام رحمتالله هم چنین قوانین سختی نه بود و نه می شد اجرا کرد

همه علما و اساتید هم بر این موضوع واقف هستند که سخت گیری بیش از حد جواب عکسی خواهد داشت

اگر خاطرتان باشد در زمان اوایل انقلاب سختگیری های بسیار بسیاری بود که الان نتیجه عکسی داده
اصلاح طلبان کارشان فقط انتقاد کردن و از آب گل الود ماهی گرفتن است و هیچ نظر سازنده ای غیر از تسلیم محض شدن در مقابل نظام سلطه ندارند. این جماعت عاقبت به خیر نخواهند شد.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
شما هم هیچ کاری جز اذیت مردم ندارید.اصلا هم عاقبت به خیر نخواهید شد.
دوستان موافق آقای عبدی توضیح دهند که الان اگر یک زن یا مرد لخت مادرزاد آمد تو خیابون چه برخوردی باید باهش بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر یکی دلار گرفت برای قبح شکنی از جامعه چه باید کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر پیشنهادی داشتند بنویسند و بگویند.
فقط بلدند از دیگران ایراد بگیرند ولی خودشون هیچ حرفی برای زدن ندارند.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
دوست عزيز هيج انسان عاقلي لخت مادرزاد در فضاي عمومي ظاهر نميشود مكر ديوانه شود متوليان امور اكر كسي را مشاهده كردند او را به اشد مجازات برسانند جرا همه را به يك جوب وترس از برهنكي مجازات ميكنيد
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
تو لخت نشو کاری به دیگری نداشته باش.برو خودت باش.
صمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
علی آقا چرانمیان ؟الان تو اروپا طرف به مثلانژادپرستی اعتراض داره میادلخت مادرزادمیشه وهیچ برخوردی هم باهاش نمیشه ، به اسم آزادی اما به اسم آزادی میان قران سوزی راه میندازن خب اگه واقعا آزادیه خب بزارید قران حرفش روبزنه قران مگه چی گفته که آتیش میزنیددرثانی بقول شما طرف اگه دیوانه باشه ولخت بیاد بیرون تکلیف چیه ؟درسته دیونه است اما همون دیونه هم یه انسانه وبرای خودش دلیل داره شاید بااینکار مخوادهیجانات خودش رو تخلیه کنه پس بااستدلال شما هرکی هرکاردلش خواست میتونه انجام بده چه سالم چه دیونه،
بسيار مايه تعجب وشكفتي است اين قوانين حجاب كه اقايان در صدد اجراي ان با اجبار هستند به ضرس قاطع ميكويم در تمامي كشورهاي اسلامي به جز ايران وافغانستان هيج كشور مسلماني براي حجاب جريمه وممنوعيت واجباري وجود ندارد وشما در هيج كشور مسلماني قوانيني نخواهيد يافت كه كسي را بدليل بي حجابي مجازات كنند حتي در كشورهاي عربستان ومصر وحتي كشورهاي هم بيمان ايران مانند سوريه ولبنان همسر بعضي از كشورهاي مسلمان در محافل عمومي بي حجاب ظاهر ميشوند
پاسخ ها
صمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
کجای دنیا انداختن آب دهان توخیابون جرمه وجریمه داره؟
فقط یه کشوره اونم ژاپن وخیلی هم به قانون کشورشون پایبن هستن هم خودشون هم خارجی ها ،چرابایدما ازاونها تقلید کنیم چرااونها اما الگو نگیرن؟بعدشم ما بااکثریت چکارداریم اونم درجایی که قران گفته اکثرهم لایعقلون
این قانون اگر هم تصویب بشه شخصیت اجرایی نداره.تنها حسن این قانون اینه که مدتی مردم رو میخندونه و متاسفانه مستمسکی برای دشمنان خواهد بود.هنوز تصویب نشده خنده ام میگیره.
اگر نظرسنجی انجام شود به شرط اینکه امنیت نظر دهندگان تامین شود اکثریت مردم موافق حجاب هستند
عده ای میگن اگر بی حجابان اقلیت هستند پس چرا موافقان حجاب ترس دارند، بله اکثر موافقان حجاب مردمان عادی هستند که دنبال یک زندگی سالم و امن هستند و وقتی می بینند ممکنه توسط عده ای مورد حملات وحشیانه قرار بگیرند ترجیح میدهند نظر و عقاید خود را مخفی نگه دارند
هر چقدر قانون منع استفاده از ماهواره نتیجه داد اینم نتیجه میده
عجب استدلالی میکنن بعضیا چون در کشورهای اسلامی حجاب آزاده در حکومت اسلامی!!! هم ازاد باشه. جل الخالق.
آقای عبدی عزیز لطفا یه مطلبی هم در رابطه با هجوم افغان ها به ایران سر بلند بنویسید که سر افکندگی و نابودی در افق نه چندان دور دیده می شود. جلوگیری از ورود خیلی خیلی راحت تر از خارج کردن آنها است و اگر دیر شود شاید خلاصی از آن غیر ممکن باشد مسئولین یادشان باشد که خیلی زود دیر می شود
با این لایحه سرسختانه نتیجه عکس خواهد داد. مگر بدحجابی قانون و جریمه نقدی نداشت که الان قانون جدید تصویب می کنید. اگر قابل اجرا بود همون قبلی اجرا میشد.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
آخرین اخبار
وب گردی