بازدید 2949
۱

تشدید تنش دیپلماتیک میان کانادا و هند

روابط اتاوا و دهلی در پی قتل یکی از سران جدایی‌طلب سیک در کانادا دچار تنش شده است.
کد خبر: ۱۱۹۴۲۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴ 21 September 2023


به گزارش تابناک، روابط کانادا و هند در پی قتل شهروند کانادایی هندی تبار با تنش جدی مواجه شده است.

دولت کانادا در پی قتل «هاردیپ سینگ نیجار»، شهروند کانادایی هندی تبار در ژوئن سال جاری اعلام کرد که اطلاعات موثقی مبنی بر دست داشتن عوامل دولت هند در وقوع این حادثه در استان «بریتیش کلمبیا» دارد.

به گزارش «رویترز»، «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا در این رابطه ادعا کرد که اتاوا فعالانه در حال پیگیری اتهام‌های موثق مبنی بر دست داشتن دولت هند در انجام قتل «نیجار» است.

وی در پارلمان کانادا اعلام کرد که درباره این موضوع در حاشیه نشست هفته گذشته گروه ۲۰ در دهلی با «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند صحبت کرده و خواستار همکاری وی در تحقیقات مربوط به این پرونده شده است.

در حالی که مقام‌های کانادایی تاکنون از بیان دلایل طرح ادعای دست داشتن هند در قتل «نیجار» خودداری کرده‌اند، برخی از منابع کانادایی می‌گویند که به زودی اطلاعاتی درباره این ادعا‌های کانادا منتشر می‌شوند و دلیل عدم ارائه این اطلاعات تاکنون، در جریان بودن روند تحقیقات است.

کانادا پس از حادثه مذکور بلافاصله اطلاعات کلیدی در این باره را با کشور‌های آمریکا، انگلیس، استرالیا و نیوزیلند به اشتراک گذاشت.

هند ضمن رد اتهام کانادا تاکید کرد که آماده همکاری در هر تحقیقی در پرونده قتل «نیجار» است.

بالا گرفتن تنش دیپلماتیک میان اتاوا و دهلی به اخذ تصمیم‌هایی از سوی طرفین منجر شد که از جمله آن‌ها می‌توان به اخراج یک دیپلمات ارشد هندی از کانادا در هفته جاری اشاره کرد.

هند در واکنش به این اقدام کانادا، یک دیپلمات ارشد کانادایی را اخراج کرد؛ تحلیلگران می‌گویند که با اخراج این دیپلمات‌ها، روابط دیپلماتیک هند و کانادا به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

در عین حال، وزارت خارجه هند روز گذشته از شهروندان این کشور خواست از سفر غیر ضروری به کانادا خودداری کنند.

دهلی همچنین اعلام کرد به دلایل عملیاتی ارائه خدمات ویزا در کانادا را تا اطلاع ثانوی تعلیق می‌کند.

از سوی دیگر، کمیسیون عالی کانادا اعلام کرد که در میانه تهدید‌های گزارش شده در رسانه‌های اجتماعی، تعداد دیپلمات‌های خود را در هند کاهش می‌دهد.

‌کانادا بزرگ‌ترین جمعیت سیک‌ها را در خارج از ایالت پنجاب هند دارد؛ در سرشماری سال ۲۰۲۱ حدود ۷۷۰ هزار سیک در این کشور زندگی می‌کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نخست وزیر هند یک فاشیست به تمام معناست
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی