بازدید 3986

لیبی بازار نفت را به لرزه انداخت /نفت به مرز 93 دلار در هر بشکه رسید

قیمت نفت برنت امروز به 92.80 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم در 10 ماه گذشته به حساب می‌‌آید. به نظر می‌رسد این افزایش قیمت ناشی از فشار تولید توسط تولیدکنندگان بزرگ نفتی مبنی بر کاهش عرضه باشد.
کد خبر: ۱۱۹۲۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱ 13 September 2023

به گزارش تابناک اقتصادی، بازارهای بین‌المللی این روزها در حال تلاش برای متعادل کردن نگرانی‌های مربوط به کاهش تولید نفت لیبی و اوپک پلاس از یک سو و چالش های اقتصادی جهان از سوی دیگر است، اما نگاهی به سیر نزولی قیمت نفت می‌توان نتیجه گرفت که تا این لحظه هنوز نتیجه‌ای مبنی بر متعادل نگه داشتن بازار حاصل نشده است. 

لیبی بازار نفت را به لرزه انداخت /نفت به مرز 93 دلار در هر بشکه رسید

قیمت نفت در آغاز معاملات روز چهارشنبه با افزایش روبرو شد و به بالاترین سطح در 10 ماه اخیر رسید و در لحظه تنظیم این گزارش با ارزش  92.80 دلار در هر بشکه رسید به بازار عرضه شد.

ساتورو یوشیدا، تحلیلگر بازار نفت در این باره می گوید: «دورنمای افزایش تقاضا توسط اوپک و پیش بینی اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده در مورد کاهش ذخایر جهانی نفت، دیدگاه بازار را در مورد کاهش عرضه در آینده تقویت کرد. وی افزود: خبر بسته شدن چهار پایانه صادرات نفت شرق لیبی به دلیل طوفان مرگبار نیز از قیمت نفت حمایت کرد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تازه‌ترین گزارش خود به پیش‌بینی‌های قبلی مبنی بر رشد قوی تقاضای جهانی نفت در سال‌های 2023 و 2024 پایبند بود و به نشانه‌هایی اشاره کرد که اقتصادهای بزرگ علیرغم چالش های بزرگ مانند نرخ‌های بهره و تورم بالا، بهتر از حد انتظار عمل می‌کنند.
 
عربستان سعودی و روسیه با محدود نگه داشتن عرضه، هفته گذشته کاهش تولید داوطلبانه خود را به میزان 1.3 میلیون بشکه در روز تا پایان سال تمدید کردند.
 
روزنامه ایزوستیا روز چهارشنبه به نقل از نیکولای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه گزارش داد که تولید نفت این کشور در سال جاری با 1.5 درصد کاهش به 527 میلیون تن (10.54 میلیون بشکه در روز) رسیده است.
 
در همین حال، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرد ذخایر جهانی نفت در نیمه دوم سال 2023 تقریباً نیم میلیون بشکه در روز کاهش یابد که باعث افزایش قیمت نفت با میانگین 93 دلار در هر بشکه برنت در سه ماهه چهارم خواهد شد.
 
 به گفته منابع بازار با استناد به آمار موسسه آمریکن پترولیوم در روز چهارشنبه، ذخایر نفت خام و  بنزین ایالات متحده هفته گذشته افزایش یافت.
 
ذخایر نفت خام در هفته منتهی به 8 سپتامبر حدود 1.2 میلیون بشکه افزایش یافت، در حالی که تحلیلگران تخمین می زنند که حدود 1.9 میلیون بشکه کاهش یابد . ذخایر بنزین حدود 4.2 میلیون بشکه افزایش یافت.
 
 بازار همچنین منتظر آمار تورم ایالات متحده است که در روز چهارشنبه منتشر می شود، در حالی که انتظار می رود شاخص تورم هسته ای مصرف کننده در ماه آگوست از افزایش 4.7 درصدی در جولای به 4.3 درصد در ماه آگوست تعدیل شود. 
 
 اوپک پیش بینی کرد که تقاضای جهانی نفت در سال 2024 به میزان 2.25 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و کسری قابل توجهی معادل 3.3 میلیون بشکه در روز در سه ماهه چهارم سال جاری را پیش بینی کرد.
 
اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده همچنین پیش بینی کرد بازار با کمبود عرضه معادل 230000 بشکه در سه ماهه آینده روبرو خواهد شد، در حالی که آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که کاهش تولید نفت توسط عربستان سعودی و روسیه تا پایان سال منجر به کسری قابل توجهی در سه ماهه چهارم 2023 خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی