بازدید 9780
دو سال گذشت؛

چرا بانک‌ها برای تحقق وعده مهم رئیس جمهور، خود را به خواب زده اند؟

با توجه به اینکه حدود دو سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، بهتر است تا عملکرد بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر بانک‌ها و همچنین کارنامه مسکنی تمامی بانک‌های عامل در اجرای قانون جهش تولید مسکن، به صورت کارشناسی و شفاف بررسی و به مردم اعلام شود.
کد خبر: ۱۱۸۹۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱ 27 August 2023

چرا بانک‌ها برای تحقق وعده مهم رئیس جمهور، خود را به خواب زده اند؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دو سال قبل در چنین روزهایی، قانون جهش تولید مسکن به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید و سرانجام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در نخستین روز‌های حضور در پاستور، جهت اجرا به دو وزارتخانه راه و شهرسازی و اقتصاد، ابلاغ کرد؛ اما کمتر کسی تصور می‌کرد اجرای این قانون با بی توجهی بانک‌ها روبه رو شود.

بر اساس ماده ۴ قانون مذکور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی مکلف شدند تا حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند، به گونه‌ای که در سال اول اجرای قانون یعنی سال ۱۴۰۰، از حداقل ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای واحد‌های موضوع این قانون کمتر نباشد و برای سال‌های آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی مذکور با افزایش درصد صدرالذکر مطابق با نرخ تورم سالانه افزایش یابد.

همان طور که گفته شد، قرار بر این بود که بانک‌های عامل در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۳۶۰ هزار میلیارد تومان و برای سال‌های ۱۴۰۱ و سال جاری نیز، مطابق با نرخ تورم، رقم مذکور را افزایش دهند. حال اگر فاکتور تورم را از این محاسبات حذف کنیم (فرضی که به سود بانک هاست) از سال ۱۴۰۰ تا پایان سال جاری، نظام بانکی کشور، باید یک هزار و ۸۰ هزار میلیارد تومان (۱۰۸۰ همت) برای تحقق وعده مهم دولت یعنی ساخت میلیون‌ها خانه در سطح کشور، اختصاص می‌داد.

اما بررسی عملکرد شبکه بانکی در دو سال گذشته تا به امروز، نشان می‌دهد که کارنامه بانک‌ها در عمل به قانون جهش تولید مسکن، تقریبا نمره صفر گرفته است، چون در بیست و چند ماهی که قرار بود تا تسهیلات ساخت مسکن پرداخت شود، مجموعا کمتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شد؛ رقمی که برخی معتقدند بسیار خوش بینانه است ـ و کمتر از این است ـ و از همه مهم تر، وزن یک بانک تخصصی مسکن در این میان بیشتر بوده و این نشان می‌دهد که به جز یک بانک، سایر بانک‌ها عملکردی معادل هیچ داشته اند. این در حالی است که عمر دولت سیزدهم به میانه راه رسیده و از آغاز به کارش، به مردم وعده ساخت چهار میلیون مسکن را داده بود. هدف گذاری مهم و کلیدی که نیازمند همراهی نظام بانکی در جهت تامین مالی پروژه عظیم مسکن در سطح کشور است.

این مهم در شرایطی است که جلسات شورای عالی مسکن چند ماهی است، جدی‌تر برگزار می‌شود و یک گزاره مهم در این جلسات بیش از همه خودنمایی می‌کند و آن چیزی نیست جز مطالبه رئیس جمهور از بانک‌ها برای عمل به قانون و ارائه تسهیلات ساخت مسکن!

چرا بانک‌ها برای تحقق وعده مهم رئیس جمهور، خود را به خواب زده اند؟

برای نمونه سید ابراهیم رئیسی در ششمین جلسه شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم گفته بود:  بر اساس قانون باید ۲۰ درصد تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن تخصیص یابد و اگر بانکی به قانون عمل نکرده، باید در این خصوص پاسخگو باشد. اگر بانکی به جای پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن، این ثروت را صرف کار‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کاذب کرده، نمی‌توان از آن گذشت، ولی اگر ظرفیت و توان مالی کافی برای پرداخت تمام تسهیلات مقرر در قانون نیست، وزارت اقتصاد اصلاح قانون را از طریق مجلس پیگیری کند تا مدیران متهم به قانون‌گریزی نشوند.

حتی رئیس جمهور در فروردین ماه در حضور مسئولان اقتصادی با تاکید بر اینکه مسکن دغدغه جدی کسانی است که خانه ندارند و اجاره‌نشین هستند، وزرای راه و اقتصاد و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرد، ظرف یک ماه، راهکارهای تأمین مالی اجرای قانون جهش تولید مسکن را در جهت تسریع در تحقق وعده دولت بررسی و به شورای عالی ارائه کنند.

اما یک ماه بعد با پایان ضرب الاجل رئیسی به چهار مقام مسئول، باز هم خبری از ارائه راهکارهای تامین مالی اجرای قانون جهش تولید مسکن نشد و مدتی بعد نیز رئیس جمهور دوباره در جلسه شورای عالی مسکن با تأکید بر اهمیت پرداخت به‌موقع تسهیلات ساخت مسکن در جهش مسکن‌سازی، با بیان اینکه به موجب قانون بانک‌ها موظفند ۲۰ درصد تسهیلات بانکی را به ساخت مسکن تخصیص دهند، تصریح کرد: "اگر بانک‌ها امکان پرداخت تسهیلات به میزانی که قانون برای آنها تعیین کرده، ندارند، باید شفاف به مردم اعلام و نسبت به آن میزان که قابل پرداخت است، بموقع اقدام کنند.

امروز نیز رئیس جمهور در مراسمی با اشاره به وظیفه بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن تاکید کرد: از بانک‌ها می‌خواهم که تسهیلات مسکن را به صورت خاص پرداخت کنند، این از تکالیف جدی بانک‌هاست که بر آن تاکید ویژه داریم.

چرا بانک‌ها برای تحقق وعده مهم رئیس جمهور، خود را به خواب زده اند؟

 

جریمه بانک های متخلف بی فایده بود

شاید برای بسیاری این پرسش مطرح شود که قانون جهش تولید مسکن در برابر عملکرد نکردن به قانون توسط بانک ها، چه اقدامی را پیش بینی کرده است؟

در پاسخ باید به تبصره ۵ از ماده ۴ قانون مذکور به صراحت بیان شده است: «سازمان امور مالیاتی کشور موظف است در صورت عدم رعایت موضوع این ماده یعنی ارائه تسهیلات توسط بانک ها، مالیاتی برابر ۲۰ درصد تعهد انجام نشده را از بانک‌ها و موسسات مستنکف، اخذ و به خزانه داری کل کشور واریز نماید»؛ اما متاسفانه این جریمه کارساز نبوده و بانک‌ها همچنان بر بی توجهی به ارائه تسهیلات ساخت مسکن پافشاری می‌کنند.  

حمید بهزادی بخش کارشناس اقتصادی در این باره به تابناک اقتصادی گفت: برای جلوگیری از تخلف بانک‌ها و عدم ارائه تسهیلات ساخت مسکن، جرایم مالیاتی در نظر گرفته شده است، در حالی که شبکه بانکی با طرح دعاوی حقوقی مختلف در زمینه فیش‌های صادره از طرف سازمان امور مالیاتی و ارائه بهانه‌های مختلف از این مجازات‌ طفره رفته است. در نتیجه هیچ گونه جریمه مالیاتی برای بانک‌ها به دلیل عدم رعایت الزام ۲۰ درصدی تسهیلات به بخش ساخت مسکن تاکنون دریافت نشده است و با این وضعیت، عملا اخذ جرایم مالیاتی در این زمینه راهکاری ناکارآمد و اجراناشدنی است.

وی ادامه داد: به جای تکیه بر جریمه‌های مالیاتی، راهکار عملی‌تر و تاثیرگذارتر در تعدیل قدرت وام دهی بانک‌های ناسازگار نهفته است. بانک مرکزی به عنوان رگولاتور شبکه بانکی، صلاحیت اجرای این اقدام را دارد. با افزایش نرخ سپرده قانونی بانک‌های متخلف، می‌توان قدرت وام دهی آن‌ها را نسبت به سایر بانک‌ها کاهش داد. سپس مبلغ کاهش یافته را به بانک تخصصی مسکن واریز کرد تا تسهیلات ساخت مسکن به مردم ارائه شود.


سخن پایانی

با توجه به اینکه حدود دو سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و چند هفته دیگر وارد نیم سال دوم هم می‌شویم، بهتر است تا عملکرد بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر بانک‌ها و همچنین کارنامه مسکنی تمامی بانک‌های عامل در اجرای قانون مذکور، به صورت کارشناسی و شفاف بررسی و به مردم اعلام شود تا اولا مشخص شود کدام بانک‌ها، صددرصد از این قانون فرار کرده اند و ثانیا تکلیف دولت روشن شود، باید به دنبال راهکار دیگری برای تامین مالی ساخت میلیون‌ها خانه باشد یا همچنان می‌خواهد روی بانک‌های فراری از قانون جهش تولید مسکن، حساب باز کند؟

مطالبه‌ای که تابناک پیشنهاد می‌دهد در جلسه آینده شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور مطرح و اجرایی شود. به هر حال آنچه مسلم است، اینکه بسیاری از مستاجران چشم انتظار تحقق مهم‌ترین اولویت تیم اقتصادی دولت رئیسی هستند و انتظار می‌رود تا همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی که به نوعی در این راستا، مسئولیت دارند، جدی همراهی کنند تا حداقل اعتماد مردم آسیب نبیند.

 

چرا بانک‌ها برای تحقق وعده مهم رئیس جمهور، خود را به خواب زده اند؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۷۷
میدونید چرا طبق آمار اعلامی دولت حاکی از کاهش استقراض دولت از بانک مرکزی هست؟
چون این دولت کارش فقط بازی دادن مردم و دستکاری امار هست.
در دولت سیزدهم میزان استقراض از بانک مرکزی در واقع افزایش پیدا کرده ولی با این تفاوت که دولت شرکت های تابعه دولتی رو واسط استقراض کرده
یعنی خود دولت مستقیم قرض نمیگیره و از شرکت های زیرمجموعه میخواد که از بانک ها پول بگیرن و در اختیار دولت قرار بدن.

کار دولت شده آمارسازی و بازی با اعداد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
تمام بانکها ورشکسته هستند.
چاپخانه بانک مرکزی 24 ساعته در حال چاپ تراولهای بدون پشتوانه هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
بعد از 4 دهه، ثمرات بانکداری اسلامی برای همه مردم آشکار شده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
تمام مدیران بانکها منصوب بانک مرکزی و دولت هستند.
چطور سوال می کنبد که بانکها در خدمت دولت و منویات ابراهیم رییسی نیستند؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
اقتصاد علمی مهم همسان پزشکی بلکه مهمتر است. اما در این مملکت علم اقتصاد تعریف قصه حسین کرد را دارد. همه مسئولان از ریز و درشت خود را صاحب نظر در مورد آن می دانند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
کل اقتصاد مملکت ورشکسته و پوکیده است.
ناشناس
| France |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
اعضای شورای شهر تهران افزایش ۴۵ درصدی نرخ سرویس مدارس را تصویب کردند!
ناشناس
| France |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
رییس سازمان امور مالیاتی: خانه‌های بالای ۲۰میلیارد و خودروهای بالای ۳میلیارد لوکس حساب می‌شوند. ۱۱۰ هزار خانه لوکس در تهران و ۱۷۰ هزار خودروی لوکس در کشور شناسایی شده است.
البته او نگفت که چند درصد آنها متعلق به مسئولان و بستگان آنها است!
ناشناس
| France |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
مهدی پازوکی، عضو اتاق بازرگانی با تأکید بر اینکه اقتصاد کشور باید با دنیا و بانک‌های جهانی ارتباط داشته باشد گفته که رسیدن به دلار ۸۰ هزار تومانی و تورم سه رقمی با ساختار فعلی دولت، دور از واقعیت نیست.
مهدی پازوکی با انتقاد از عددسازی آماری درباره تورم گفته با عددسازی که نمی‌شود با مردم صحبت کرد. مردم و جامعه شرایط را می‌بینند و سبد مصرفی خانوارها همه چیز را نشان می‌دهد.
ناشناس
| France |
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
کادر درمان بیمارستان میلاد امروز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایا دست به تجمع زدندو
ناشناس
| France |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
به نوشته تجارت‌نیوز، افشین صدر دادرس، رئیس اتحادیه دام سبک ایران، اعلام کرده که برخی فروشندگان در حاشیه شهرهای بزرگ و به‌ویژه استان تهران، گوشت دام ماده و بز را به عنوان گوشت نر پرواری به فروش می‌رسانند. قیمت این گوشت‌ها نصف قیمت گوشت دام نر است و برخی از مصرف‌کنندگان از دیرپز بودن این گوشت‌ها شکایت دارند.
ناشناس
| France |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
وب سایت اقتصاد آنلاین روز یکشنبه پنجم شهریور، از هزینه کردن ۳۰ هزار میلیارد تومان برای خرید و فروش فیلترشکن توسط مردم در سال گذشته خبر داد.
اقتصاد آنلاین نوشت: آمارها حاکی از آن است که هر ایرانی روزانه ۱۶۹ دقیقه از اینترنت استفاده می‌کند. این آمار نشان می‌دهد ۸۰درصد ایرانیان، از فیلترشکن برای ورود به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند.
از تورم تک رقمی چه خبر؟

از رشد بورس چه خبر؟
از ریشه کن کردن فقر چه خبر؟

از قدرت پول ملی چه خبر؟

از خودرو ارزان چه خبر؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
همینطور جلو بروند ریشه فقیر کنده خواهد شد و خود بخود فقر هم از بین می رود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
فعلا مشغول ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
۱۲:۱۳
منظور شما فقیر هست دیگه؟
با سیستم فعلی ریشه فقرا بر اثر گرسنگی کنده خواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
از یک میلیون شغل چه خبر
از چهار میلیون مسکن چه خبر
تا ابد نمی توان مملکت را با حرف سرگرم کرد.
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
تورم اگه تک رقمی نشده تقصیر دولت قبله تقصیر دشمنه تقصیر
خورشیده اصلا تقصیر شما فریب خوردگانه
بورس رو هم سپردیم به چن تا گرگ مطمئن دارن روش کار میکنن
فقر هم بحمدالله ریشه کن شد تمام اونایی که تو دهک یک تا ۵ بود رو نشستیم سیستمی بردیم تو دهک ۸
خودرو هم سپرده شده به دو کارخونه متدین و مظلوم سایپا و ایران خودرو که بحمدالله کارمندانشون حجاب اسلامی رو رعایت میکنن و از همه مهمتر نمازشون رو اول وقت اقامه میکنن
ناشناس
| France |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
محمد شاهچراغی، نماینده استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری ضمن قدردانی از خدمات مسئولان در دولت ابراهیم رئيسی گفت: تمامی دست اندرکاران اطلاع رسانی استان در راستای امیدآفرینی باید خدمات دولت را اطلاع رسانی کنند و افرادی که بر طبل ناامیدی می کوبند، مریض اند و نیاز به ارشاد دارند!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
درست میگی
ولی وقتی رای نمیدهید اوضاع به همین ترتیب است و این آقا دوباره انتخاب میشه
خوب برای جلوگیری از ضرر از انتخاب مجدد جلوگیری کنیم
چون منافعشان در بنگاه داری است نه شرکت در امر تولید
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
وزیر خارجه جمهوری اسلامی در تماس‌های جداگانه با همتایان عمانی و قطری خود، درباره تلاش‌ها برای آزادسازی اموال ایران و مسائل دو جانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کرد و از میانجی‌گری این دو کشور عربی در روند این مذاکرات قدردانی کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
من حق رو به بانکها بخصوص خصوصیها. میدم. اگر طرف نتونه وام رو پس بده کی جوابگوئه؟ اونوقت همین دولت بانک رو جریمه می کنه که ضمانت کافی نگرفتی،بعد هم سهام اون بانک رو صاحب میشه.
دولت و وزیرانش هستند که خود را به خواب زده اند و با انواع آمار و ارقام غیر واقعی دنبال توجیه عملکرد خود هستند
مگر سیستم بانکی با دستور میتونه با سلامت کار کنه الان از این رئیس دکتر بپرسین تراز سود و زیان سیستم بانکی یعنی چی؟
چون بانک ها عاقبت کار رو میدونن که چیه!
یک تورم حد اقل 200%!!
مجلس و قوه قضائیه باید ورود کنن
این قانونه و باید بانک ها اجرا کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
اااااااا قانونه پس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
یکی باید ورود کنه به مجلس و قوه قضائیه .
چی میگی تو ؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
در اساس نامه های اولیه بانکها آمده است که بانک یک شرکت خصوصی است لذا تا چند سال قبل قوانین خود را داشت اما پایداریها بانکها را نیز تصرف کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
تو یکی دیگه واقعاً دلت خوشه باباجان.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
فعلا باید پاسخگوی ورشکستگی بانکهای خصوصی و بیکاری ده ها هزار نفر باشید نه طلبکار.
در مملکت افزایش عرضه و رشد اقتصادی وجود ندارد لذا افزایش جمعیت،افزایش یارانه ،پرداخت سود بانکی و افزایش دستمزد های پوپولیستی ابدا قابلیت انجام ندارند و رشدشان باید صفر باشد لذا همه انها با پول بی پشتوانه صورت میگیرند که باید با تورم و افزایش نرخ ارز هم خنثی شوند که میشوند بعد میبینی درامد ظاهری مردم اضافه شده ولی قدرت خرید کاهش یافته چون بدون افزایش عرضه و رشد اقتصادی بهبود معیشت امری محال است ولو انکه دستمزدها 100 برابر شود چون قیمت ها 150 برابر میشود.بانک ها هم در عمل همه ورشکسته هستند و 91 درصد تسهیلات انها به شرکت های ورشکسته دولتی و شبهه دولتی زوری داده شده است که هرگز وصول نخواهد شد تنها چاره کار بی ارزش کردن پول است تا بانکها و شرکت های دولتی به خرج جیب مردم از زیان دهی خارج شوند البته زیان انها هم برای کارهای پوپولبیستی بوده مثلا خودرو را نصف قیمت تمام شده میفروشند و 400 هزار میلیارد تومان خودروسازان را زیان ده میکنند بعد با چاپ پول بی پشتوانه این ضرر جبران میشود .اگر عوام فریبی نبود نه به قیمت خودرو کاری داشتند و نه پول چاپ میکردند.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
چطور که خودرو سازها با ارزانترین و بی کیفیت ترین مواد اولیه خودرو تولید میکنند وبه سه تا چهار برابر قیمت جهانی به مردم قالب میکنند اما باز هم زیان ده هستند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
۱۳:۲۸
نه تنها مواد اولیه ارزان که از ارزانترین نیروی کار در دنیا برخودران
در المان پایه قانون کار ماهیانه 4000 یورو هست و در این 130 یورو
گذشته از این خودروسازهای داخلی از 10 ها مدل یارانه و وام برخورداند در صورتی که خودروسازهای جهانی بیشترین مالیات رو به کشورشون پرداخت میکنن
بدترین و فشل ترین بخش کشور در 40 سال اخیر خودروسازی بوده و به مراتب از 40 سال پیش ضعیف تر و عقب مونده تر شده و تنها درمان تعطیلی کامل هست
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
برادر بزرگترین مشگل ایرانی ها اظهار نظر کردن راجع به هر چیز بدون داشتن اطلاعات و با توهم زیاد است.برادر شما کارشناس خودرو هستی که در باره قیمت و کیفیت ان اظهار نظر میکنی؟ارزان ترین خودروی ایرانی 5 تا 6 هزار دلار است با این پول در دنیای امروز کالسکه بچه میدهند نه خودرو و ان خودرویی که باب میل طبع بالای امثال شما باشد بالای 30000 دلار است از طرف دیگر هم اگر دلار 50 هزار تومان است برای ان است که واردات خیلی از کالاهای مصرفی محدود شده است وگرنه 200 هزار تومان بود جماعت هم چون نمیتوانند خیلی چیزها را داشته باشند میگویند گران است و هر گز نمیگویند در کشوری فقیر که درامد سرانه اش پایین است حد گلیم مردم این است که 30 درصد خودرو داشته باشند و 5 درصد خودروی لاکچری داشته باشند اگر بنا بود به صرف بودن کسی برایش حق برخورداری ایجاد شود کل 1 میلیارد نفر هندی بالای 18 سال هم باید خودرو می داشتند گزاره ای که حتی فکر کردن به ان هم خنده دار است.لابد دولت هند هم باید هزینه ارسال سفینه به ماه را باید صرف یارانه بنزینشان می کرد
همش حرف و فیلمه بخدا
من از خارج اومدم کار کنم
همه چیز مشکل داره
میخوام وام بگیرم
رفتم سند خونم را بدارم تو رهن بانک
وبت میگه یک درصد باید بدی
برای چی من باید هم سندم را بدم هم اینهمه هزینه بدم ؟
پس چطوری شرکتم را اداره کنم
صادرات هم که میخوام بکنیم باید کلی پول بدیم به عربها و چینی ها
مگه میشه اینطور کار کرد ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
مشکل داری وگرنه اینجا که همه چیزش خرابه نمی اومدی
ای بابا مگه همه کارها بر عهده رییس جمهور است؟ ایشان دستور داده ساخته شود حالا اینکه ساخته نشده کمکاری بقیه است. تازه ایشان دستورش رو با قید زود فوری انقلابی همراه کرده.
همین مشکل رو من هم دارم . دستور میدم کرایه خانه پرداخت بشه قسطها عقب نیفته خونه خریده بشه مسافرت بریم ولی کو گوش شنوا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
رییس جمهور بنده خدا که نمیدونه فشار به بانکها یعنی ورشکستگی کلی اقتصاد بانکها هنوز نتونستن دستور قبلی پرداخت وام ازدواج رو اجرا کنم
همه بانکها ورشکسته هستن
این سخته! حجاب حجاب اعمال می کنیم این آسونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
حفظ اخلاق جامعه سخت تره
دلیلش اینه که شما را به عنوان رییس جمهور قبول ندارند.
خوب شد ما رییس جمهور نشدیم دلا بشه 50 هزار تومان چه طنز تلخی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
با ۲۳ % ( با احنصاب آرتی باطله ) هیچ جای دنیا نمیشه رئیس جمهور شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
خودتم خوب میدونی دلیل رسیدن دلار از ۳۷ به ۵۰ و بالاتر آشوب های مخالفین دولت بود
چون رئیس جمهور خودش رو به خواب زده و بر اساس واقعیات دستور نمیده!
وقتی که بدون جساب و کتاب و بدون سرمایه قانونی اولیه به افراد خاص مجوز بانک داده شد و انها پول مردم را گرفتند و برای خودشان سرمایه گذاری کردند و کسی هم به انها چیزی نگفت و نمی گوید حاصل ان این بانکهای ناتراز و اخلا لگر در اقتصاد کشور است . تاکنون چند مدیر بانکی به دلیل فساد و رشوه و پرداخت وام بدون ضامن دستگیر و مجازات جدی شده است؟ وقتی رشوه گیران چو وابسته به دولت هستند از مجازات معاف هتسند حاصل ان همین اوضاع است.
تصمیمات غیر واقعی نتیجه غیر واقعی دارند. خلاص.
تصور آقای رئیسی از بانک کلاً اشتباه است!! بانک ها منابعشان نامحدود نیست.
مهم این است که آمریکا رو به افول است و تمدن فاسد لیبرال دموکراسی غربی در حال زوال است حالا تورم چند صد درصد است و اینکه مردم فقیر شده اند و ارزش پول ملی هیچ شده است مسائل جزئی است در عوض ما امید آزادگان و حق جویان جهان هستیم و هیمنه آمریکا و نظام سلطه را درهم شکسته ابم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
انشالله که تا زمان تحقق این آرمان و رساندن حق به حق جویان جهان ، همچنان زنده باشیم و از فقر جان به جان آفرین تسلیم نکرده باشیم
کاری نداره دو تا از مدیر عامل های سرکش رو اخراج کنید ببینید بقیه بانکها چظوری سر راه میان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
وقتی پول نباشه مجبورن با تراز منفی وام بدن وقتی با تراز منفی وام دادن برای فرار از ورشکستگی مجبورند تو بازار دخالت کنند و همینی میشه که بعد از دوران جنگ شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
همشون خودی هستن نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
تو کشوری که بانکها فقط به کارمندان خودشون و آقازاده ها وام میدن بهتر از این نمیشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
برادر ظاهرشو نبین بانکها توانایی پرداخت ندارند خود رییس جمهور هم اینو میدونه
چون منابعی در بانکها نمانده، و همه منابع در چند سال گذشته صرف تسهیلات دستوری و تکلیفی شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
همه منابع صرف پیاده روی و خورد و خوراک پیاده روی شده
چون خود حضرت آیت الله العظمی دکتر رئیسی دامت برکاته و افاضاته در خواب به سر می برند و لذا اوامر و دستورات ایشان رویایی می باشد، بانک ها هم با آن توهم گونه برخورد کرده و از کنارش می گذرند برای همین اینطور به نظر می رسد که بانک هایی که منصوبین مستقیم حضرتشان هستند خود را به خواب زده اند.
مشکل اساسی بانکهای ما دوری بانک از سنت قرض الحسنه است شما به کشور سوییس توجه کنید سرمایه و ثروت جهان در انجا ذخیره میشود درحالیکه بانکهای سوییس بصورت قرض الحسنه ادراه میشوند و به هیچ حسابی سود و یا ربا نمیدهند این موضوع مهم میتواند برای ما یک تجربه ارزشمند باشد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
پروفسور قرض الحسنه در کشور ایران که تورم 50 درصد داره قابلیت اجرایی نداره گذشته از آن همین وامهای 25 درصدی هم با این تورم خودش نوعی قرض الحسننه است اگر بدانی
مشکل نقدینگی برای بخش مسکن بهتر بود توسط منابع مالی بسازبفروشها ی بخش خصوصی وجذب نقدینگی از بخش خصوصی نامین می شد نه از طریق بانک های ورشکسته ،چرا از وجوه مالی نهاد های خصولتی زیر سایه قدرت مثل اوقاف ،استان قدس ودیگر حرم ها وبنیاد مستضعفین و.... استفاده نمی شود .
فکر می کنید عربستان حاضر است از شما کمک بگیرد ؟ قطعا خیر . شما به حساب نمی آیید
مگه بانکها (به خصوص بانکهای خصوصی) نوکر دولت هستند هر چی دولت امر بکند اطاعت بکنند ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بانک یک موسسه اقتصادی است پول مردم را به عنوان سپرده می گیرد و در قبال تعهدی که با سپرده گذار گذاشته موظف است درصدی سود را به وی بازگرداند . بانک را تحت فشار بگذارید چه نفعی برای جامعه خواهد داشت جز اینکه ای سرمایه هایی که در بانک است تویط سرمایه داران صرف خرید ملک و دلار و طلا و .....و نتیجتا ویرانی بیشتر اقتصاد کشور می شود .
چرا بانک‌ها برای تحقق وعده مهم رئیس جمهور، خود را به خواب زده اند؟

چون فهميدن در اين مملكت اكثر مسئولين يا خواب هستند و يا دنبال امور ديگر
اینطورکه مشخص است مانند عراق زمان صدام که نفت در برابر غذا و بانکها م نابع از کجا بیاورند شما خودتان فکرش را بکنید
۲ سال از عمر دولت گذشت ۲ سال دیگه هم با همین حرفا و آمارهای دروغ میگذره . خدا بده برکت . راست از دستور رئیس جمهور در مورد حق آبه چه خبر ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
دستوری هم در مورد گرانی کالاهای اساسی پس از حذف ارز ترجیحی داده بودند . متاسفانه اگر مسئولین فقط یک صدم دستورات دلسوزانه ایشان را اجرا کرده بودند الان مملکت وضع به مراتب بهتری داشت
چرا بانک‌ها برای تحقق وعده مهم رئیس جمهور، خود را به خواب زده اند؟

چون زورشان از رییس جمهور و دولت بیشتر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
لطفا غیر کارشناسانه حرف نزنید همه میدونم بانکهای ایران در واقع ورشکسته هستن
عجب روزگاری شده است ؟؟!! همش دستور و گفتم و گفتید و گفتیم صرف می شود؟؟!! و دریغ از یک کار اساسی و تاثیر گذار در سفره مردم؟؟! به یاد ضرب و مثل بزک نمیر بهار میاد خربزه با ..... میاد؟؟!!
در این دو سال کل دولت رییسی خودش را به خواب زده. همه خوابند ظاهرا جز رییس دولت. گرانی، فقر، تورم، کاهش ارزش پول ملی، بورس، فساد، رانت، فشارهای اجتماعی، قحطی شادی و نشاط در بین جوانان.....
وعده كه توخالي باشد قابليت اجرا ندارد
بانکها اساسا در همه جا نماد کاپیتالیسم هستند و مناسباتشان بر پایه بازار آزاد و عرضه و تقاضا انجام میپذیرد. اجبار آنها به پیروی از راهبردهای دستوری، قطعا در درازمدت نتیجه عکس خواهد داشت. انحصار صنعت بانکداری در اختیار برخی خواص خاص رانت خوار قرار گرفته، هم قدرت چانه زنی آنها را بی دلیل زیاد کرده و هم بدون وجود رقابت سالم، باعث افزایش هزینه خدمات مالی و نتیجتا تورم فزاینده لجام گسیخته و ازدیاد شده است.
فقط بانک ها خود را به خواب نزده اند ، خیلی از مدیران و مسئولین دولتی هم در خواب عمیق هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
خوشبختانه همه خوابند
اول یه نفر پیدا شه توضیح بده گسی به نام رئیسی رو که هشتاد در صد مردم بهش رای ندادن چه کاره خست که بانک یا هر جای دیگه به فرمانش عمل کنه
به عنوان یک کارمند بانک بسیار شفاف بهتان اعلام می کنم آنقدر دولت تکالیف مختلف به بانکها اجبار کرده است که بودجه ای برای پرداخت وجود ندارد نه این که بانک نخواهد پرداخت کند
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی