بازدید 2725
توسعه کلیدی‌ترین لایه مرزی مشترک با قطر که پس از ۲۰ سال انتظار با کمک توان داخلی به برداشت گاز رسید!

آورده ۲.۲ میلیارد دلاری سالیانه با ابتکار منحصربه‌فرد ایران در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران گفت: ما به واسطه ی استفاده از توانمندی های داخلی و استفاده از یک شاهکار مهندسی توانستیم در یک اقدام ابتکاری خود را برای برداشت روزانه 12 الی 15 میلیون متر مکعب گاز از این فاز آماده کنیم که با برداشت سکو از فاز 12 و انتقال و نصب آن در فاز 11 با پیمایش بیش از 550 کیلومتر این ابتکار مهم کامل شد.
کد خبر: ۱۱۸۶۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۶ 07 August 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ جواد اوجی، وزیر نفت اعلام کرد: فاز ۱۱ پارس جنوبی در هفته‌های آتی با تولید روزانه ۱۲ الی ۱۵ میلیون متر مکعب گاز به بهره برداری می‌رسد. این آخرین فاز دریایی پارس جوبی است و تماماً در دولت سیزدهم انجام شده و سه سال زودتر از برنامه از آن بهره برداری می‌شود.

فاز ۱۱ در دو مرحله به هم پیوسته انجام خواهد شد. فاز اول شامل حفاری ۳۰ حلقه چاه و دو سکوی تولیدی، هر یک با ۱۵ حلقه چاه است که با هدف تولید دو میلیارد فوت مکعب گاز در روز و تولید ۸۰.۰۰۰ بشکه میعانات گازی برنامه‎ریزی شده است.

طبق مطالعات انجام شده، پس از شروع سه سال از تاریخ تولید، این میدان افت فشار را تجربه خواهد کرد که این وضعیت مستلزم نصب امکانات فشارافزایی برای حفظ تولید از این میدان در مرحله دوم خواهد بود. به همین دلیل فاز ۱۱ پارس جنوبی به عنوان پیچیده‌ترین پروژه برای توسعه در بین سایر طرح‌های توسعه میدان گازی پارس جنوبی شناخته می‎شود.

بامداد چهارشنبه هفتم تیر ماه با قرارگیری سکوی تولیدی در محل ۱۱B، شمارش معکوس تحقق رویای بیست‌ساله صنعت نفت و‌گاز کشور برای تولیدی شدن فاز مرزی ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی آغاز شد.

نکته‌ی مهم این است که پیمانکاران خارجی‌ای در این پروژه همکاری داشتند که به بهانه‌ی تحریم‌ها کار را ناتمام گذاشتند. در نهایت در دولت سیزدهم اعتماد به توان یک پیمانکار داخلی توانست ما را به این دستاورد بزرگ برساند.

نظرات حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران را در ادامه در ارتباط با بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط یک پیمانکار داخلی و انتقال سکویی از فاز ۱۲ به فاز ۱۱ جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

میدان گازی مشترکی با  قطر داریم که در کشور ما پارس جنوبی و در آنجا گنبد شمالی نامیده می‌شود. قطری‌ها چندین سال پیش بهره برداری از آن را شروع کردند و ما هم در دولت‌های قبل تلاش کردیم که از این میدان گازی برداشت داشته باشیم. ما مصلحت را در این دیدیم که به وسیله‌ی ۲۴ فاز مختلف بهره برداری از این میدان گسترده را شروع کنیم. در دولت‌های مختلف کار‌هایی انجام شد و قبل از تحریم‌ها هم پیمانکاران خارجی در آن مشغول شدند و تلاش کردیم ناترازی‌ای را که نسبت به قطری‌ها داشتیم تا حدی جبران کنیم.

وی در ادامه گفت: بهره برداری از چند فاز باقی مانده بود. مثلاً فاز یازده به دولت سیزدهم رسید. دولت فعلی کمک کرد که این فاز اجرایی شود و مراحل آن یکی پس از دیگری انجام شد. اقدام ابتکاری انتقال سکویی از فاز ۱۲ به فاز ۱۱ پارس جنوبی با موفقیت انجام شد. این اقدام که در منطقه‌ی غرب آسیا بی سابقه بود، عملیاتی غرورآفرین و ابتکاری به شمار می‌رود که توانمندی‌های فنی و مهندسی کشورمان را به اجرا گذاشت.

این استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: به زودی بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی شروع می‌شود و با برداشت روزانه ۱۵ میلیون متر مکعب گاز از این فاز می‌توانیم تا حدی به جبران ناترازی گاز کشور بپردازیم. از سوی دیگر، اضافه شدن به ظرفیت گازی کشور باعث می‌شود که در فصل سرما از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها استفاده نکنیم و در فصل گرما بتوانیم به صادرات گاز بپردازیم. تمامی این موارد برایمان مزیت محسوب می‌شوند و به نفع کشور هستند.

وی با اشاره به انعکاس خبر برداشت از پارس جنوبی با استفاده از توانمندی داخلی کشورمان در دولت سیزدهم در خبرگزاری‌های خارجی تصریح کرد: طبیعی است که بیگانگان و مخالفان جمهوری اسلامی توقع چنین اقدامی را از سوی ما نداشتند. آن‌ها تمایل داشتند که ما همچنان به شرکت‌های خارجی وابسته باقی بمانیم و منتظر باشیم تا در بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی به عنوان مرزی‌ترین و پیچیده‌ترین لایه‌ی گازی مشترک ما با قطر به کمک مان بیایند. لیکن ما به واسطه‌ی استفاده از توانمندی‌های داخلی و استفاده از یک شاهکار مهندسی توانستیم در یک اقدام ابتکاری خود را برای برداشت روزانه ۱۲ الی ۱۵ میلیون متر مکعب گاز از این فاز آماده کنیم که با برداشت سکو از فاز ۱۲ و انتقال و نصب آن در فاز ۱۱ با پیمایش بیش از ۵۵۰ کیلومتر این ابتکار مهم کامل شد. برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی در حدود ۲.۲ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور به شکل سالانه به ارمغان می‌آورد. قطعاً این طور دستاورد‌ها خوشایند بیگانگان نیست. اما برای ما غرورآفرین است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی