بازدید 6624
توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره "پیش ثبت‌نام" انتخابات:

در این مرحله وارد "بررسی صلاحیت" نمی‌شویم/ تایید مدارک توسط نهادهای مرجع انجام می‌گیرد/ ثبت‌نام نهایی نیازمند تایید مدارک است

دکتر طحان‌نظیف گفت: شورای نگهبان در مرحله پیش ثبت‌نام وارد بحث بررسی صلاحیت‌ها نخواهد شد و تنها مدارک شکلی و عینی افراد توسط نهادهای مورد استعلام بررسی خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۸۶۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱ 04 August 2023

در این مرحله وارد

 

 

تابناک _ هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در جمع دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز که در دوره تشکیلاتی "الصافات" شرکت کرده بودند، اظهار داشت: آینده کشور به دست جوانان و دانشجویان‌ بابصیرت‌ و مطالبه‌گر ساخته خواهد شد. لذا این قشر باید میزان اشراف خود بر موضوعات داخلی و بین‌المللی و سطح اطلاعات خود را افزایش دهد.

وی که در جمع دانشجویان بسیجی سخن می‌گفت با اشاره به تصویب اصلاحیه قانون انتخابات مجلس در روزهای اخیر عنوان کرد: اصلاح قانون انتخابات را در راستای حقوق مردم و داوطلبان ارزیابی می‌کنیم. به نظر می‌رسد برخی از کسانی که آن را نقد می‌کنند، محتوایش را نخوانده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: قانون جدید انتخابات صرفا یک به‌روزرسانی براساس شرایط و اقتضائات روز است و چیزی بیش از این نیست. البته باید نسبت به آن اطلاع‌رسانی بیشتری صورت گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه در انتخابات سال ۹۸ حدود ۱۶ هزار نفر برای داوطلبی نمایندگی مجلس ثبت‌نام کردند، گفت: فارغ از قضاوت در مورد خوب و بد این میزان ثبت‌نام، زمان‌بندی و مهلت رسیدگی به این ثبت‌نام‌ها باید متناسب با تعداد باشد. متاسفانه در قانون قبلی موعد رسیدگی خیلی کم بود.

وی اضافه کرد: در قانون جدید فرآیند پیش‌ثبت‌نام در نظر گرفته شده تا کسانی که شرایط اولیه حضور در انتخابات‌ مانند مدرک تحصیلی، سن لازم، عدم سوء پیشینه موثر قضایی و امثال این‌ها را ندارد، وارد فرآیند نشوند تا وضعیت گذشته ساماندهی شود و افرادی که شرایط عینی و شکلی دارند با خیال آسوده‌تری ثبت‌نام کنند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان طی کردن این فرآیند برای افراد را بسیار کم‌هزینه‌تر از نشستن مهر ردصلاحیت بر پیشانی آن‌ها دانست و خاطرنشان کرد: آنچه اصلاح شده به‌روزرسانی قانون انتخابات نسبت به تحولات و شرایط روز است و تا فراهم آمدن یک‌ قانون کامل فاصله داریم.

دکتر طحان‌نظیف بیان کرد: شورای نگهبان در مرحله پیش ثبت‌نام وارد بحث بررسی صلاحیت‌ها نخواهد شد و تنها مدارک شکلی و عینی افراد توسط نهادهای مورد استعلام بررسی خواهد شد.

وی همچنین گفت: افرادی می‌توانند در مرحله بعد اقدام به ثبت‌نام کنند که مدارک‌شان در این مرحله تایید شده باشد.

سخنگوی شورای نگهبان روشن‌تر شدن وضعیت تبلیغات در فضای مجازی‌ را از جمله مزایای اصلاحیه جدید قانون انتخابات دانست و تصریح کرد: جریانات دانشجویی و مطالبه‌گر باید این مسائل را بدانند و با آگاهی آن را برای دیگران تبیین‌ کرده یا خودشان تحت‌تاثیر نقدهای غیرمنصفانه قرار نگیرند و البته وضعیت کاملتر و بهتر را مطالبه‌ کنند.

دکتر طحان‌نظیف درباره ردصلاحیت برخی افراد در دوره‌های مختلف انتخاباتی هم اظهار داشت: شورای نگهبان بر اساس استعلامات‌ مراجع‌ قانونی اظهارنظر می‌کند و خودش دارای نظام تحقیقاتی مستقل نیست.

وی افزود: طبیعی است که یک نفر در انتخابات‌ مجلس تایید شود ولی در ریاست‌جمهوری‌ این اتفاق‌ رخ ندهد، چون هر انتخابات و هر قانون شرایط خاص خود را دارد اما در کل دانستن این نکته مهم است که دلایل ردصلاحیت افراد به اطلاع خودشان رسانده می‌شود ولی درباره انتشار عمومی این دلایل نیازمند مجوز قانونی هستیم.

دکتر طحان‌نظیف در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان درباره تایید صلاحیت برخی افراد در دوره‌های مختلف‌ انتخاباتی هم تاکید کرد: مبنای ما در شورای نگهبان همان چیزی است که قانون مشخص کرده لذا ما خارج از وظایف‌ خودمان ورود‌ نمی‌کنیم. مثلا قانون هیچ‌گاه از ما نخواسته که برنامه یک‌ کاندیدا یا میزان توانمندی وی برای اجرای شعارهایش را بررسی کنیم. این کار بر عهده مردم است.

وی در خصوص نظارت استصوابی هم گفت: شورای نگهبان‌ در انتخابات‌ به عنوان یک ناظر آگاه و فعال عمل می‌کند. نظارت استصوابی یعنی نظارت دارای ضمانت اجرا و در جاهای مختلف هم وجود دارد. نظارت در انتخابات اگر عام یعنی در همه مراحل و استصوابی یعنی موثر و دارای ضمانت اجرا نباشد، کارکرد خودش را از دست خواهد داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۶
رای بی رای
مجلس ۱۱ درصدی
بازم شرکت نمیکنیم
۴۴ ساله مجلس داریم
چه کار مفیدی برتی مردم کردن اینا ؟
من برم توی صف انتخابات تا اینا نجومی بگیرن و شاسی بلند ؟
ما رای بدیم تا اینا بزنن توی گوش سرباز یا برن ترکیه سیسمونی بیارن یا شاسی بلند بدون ضابطه بگیرن ؟
خاصیت این مجلس چیه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
برای مردم ومملکت که فقط خسارته ولی برای خودشون وهفت جد وابادشون ثروت اندوزی
ما مجلس نمیخواهیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
اينجوري نگو عزيز دلبندم بگو مجلسيان زحمتكش .اينا اگه نبودند آيا ما آب داشتيم؟نان داشتيم؟برق داشتيم؟اينترنت داشتيم؟...داشتيم؟قدر اينهارو بدونيد
درست میگه در این مرحله لوازم و وسایل تقطیر سازی، مرحله بعد خالص سالگی تدارک میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
ميشه تكرار كني لطفا
دیروز اعلام شد:
حسین راغفر، اقتصاددان: اقتصاد ایران دیر یا زود فرو می‌پاشد.
محمد رضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی: تورم تا پایان سال به 30 درصد کاهش می یابد.

کدام یک درست می گویند؟!!
شام و نهار هیچی، آفتابه لگن هفت دست!!!
با این مملکتی که ساخته اید، توقع دارید که مردم در انتخابات شرکت کرده و رای بدهند؟
این انتخابات خودی ها است. خودی ها در آن کاندید شده و خودی ها هم در آن رای می دهند.
هر رایی که به صندوق می رود، تائیدی است بر وضعیت موجود.
شرکت در انتخابات در هر کشوری یک امر ملی است.
اما در این مملکت، یک امر ایدئولوژیک است. سالها است که آن را واجب شرعی کرده اند.
کجای شرع گفته انتخابات به این شیوه برگزار شده و مردم هم در آن شرکت کنند؟
شرکت در انتخابات و رای دادن به کاندیداها، یعنی سهیم شدن در اشتباهات و ندانم کاری آنها.
واقعا که دل خجسته ای دارن!
واقعا که دل خجسته ای دارن!
نه تو را بخدا وارد بشید! مرد حسابی طرف تازه میخواد بگه سلام، میخواهید رد صلاحیتش کنید؟ بعدش هم، الان وارد بررسی صلاحیت نمی‌شوید چون طرف فرصت زیاد برای دفاع داره، شما لحظه آخری با یک بازه زمانی محدود وارد و صلاحیت ها و رد صلاحیت شده ها رو اعلام میکنید و طبق قانون! تا طرف میخواد دفاع کند و پاسخ دهد وقت تمام است و باز هم طبق قانون! رد صلاحیت میشود. و می‌شود وضعیتی خود ساخته ای که الان ملت توش گیر کردن!!! و تمام
کلا رای بی رای
یعنی در انتخابات قبلی که پنج نفر اصولگرا و فقط دو نفر اعتدالگرا تایید شدند قضیه اتفاقی بود چرا بر عکسش اتفاق نیفتاد ؟ چرا به در خواست بالا ترین مقام کشور در بررسی دوباره صلاحیت لاریجانی توجه نکردید ؟ مگر شما ذوب نیستید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
ظاهرسازی بود.
خیلی باورتون شده که انتخابات آزاددارید؟کم مسخره کنید این مردم رو
این همه هزینه برای هیچی
فیلترین کاندیداها ومهندسی انتخابات از پشت پرده توسط کدام نهاد ومرجع غیر پاسخگو صورت خواهد گرفت ؟؟؟؟
رای بی رای
من که اگر کاندیداهای مورد نظرم انتخاب نشوند، از ناراحتی خودکشی میکنم چون بدون حضور آنان در مجلس، روزگار شیرین و رویایی ما تداوم نخواهد داشت.
رای بی رای
در عجبم ، با وجود این همه نارضایتی مردم در زمینه اجتماعی ، معیشتی ، رانت و فساد و ... و عدم پاسخگویی به آنها چگونه به دنبال انتخابات حتی از نوع کم رمق هستند
رای بی رای
با توجه به محدودیت های اقتصادی موجود، چرا بودجه مملکت را صرف انجام انتخابات می کنید؟ این مثل روز روشن است که نمایندگان کنونی مجلس در اعماق قلوب مردم جای دارند چون اوضاع کشور را گل و بلبل کرده اند و بنابراین بهتر است تا چهار سال دیگر هم در بهارستان تشریف داشته باشند و به خدمات ارزنده خود ادامه دهند.
ضمنا قالیباف هم حتما بعنوان رییس مجلس باقی بماند تا مانعی برای تعلق خودروهای شاسی بلند به این نمایندگان خدوم ایجاد نگردد.
كانديدهاي نمايندگي مجلس شانس بالايي دارند چون حداكثر ٧ ميليون پاي صندوق هاي راي خواهند رفت و با ٥٠ هزار راي نماينده خواهند شد.
رای بی راییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
زحمت نکشید. رای بی رای
لازم نیست بودجه هدر دهید
ملت فاتحه انتخابات را خواندند تمام
حسن روحانی هم از همین نوع نظارت با تضمین افتاد بیرون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
تقریبا همه رئیسان دولت سابق ممنوع تصویر هستند
این همه هیاهو برای هیچ هیچ هیچ
پیامک آمده که برای انتخابات ثبت نام کنم انگار پیام بهداشتی برای کرونا است
رای بی رای
انتخابات نياز نيست! خودتان هر كه را صلاح مي دانيد بيارين.
مردم خسته شدن از اين بازي ها
درست میگه اول شناسایی و بعد رد صلاحیت!
دکتر طحان‌نظیف بیان کرد: شورای نگهبان در مرحله پیش ثبت‌نام وارد بحث بررسی صلاحیت‌ها نخواهد شد و تنها مدارک شکلی و عینی افراد توسط نهادهای مورد استعلام بررسی خواهد شد.
اعلام صلاحیت باید براساس همین مدارک عینی باشد و چیزی فراتر از این به معنی اعمال نظر در گرایش کاندیدا هاست!!
در قانون زمان بیشتری برای استعلامات شورای نگهبان پیشبینی شده و علی القاعده با دریافت استعلامات باید در مورد صلاحیت افراد اعلام نظر شود. چه معیار دیگری بجز نتیجه استعلامات مراجع قانونی، برای تایید صلاحیت لازم است؟؟!!!!!
فقط رفراندوم
مجلسی که به گفته آن بزرگمرد قرار بود در راس امور باشد در چه جایگاهی قرار دارد ؟
در مجلس سنای سابق سناتوری در پایان نطق خود گفته بود خیانت به ملت صحیح نیست و مستمعین که همه سناتور بودند جواب دادند صحیح است صحیح است !!!
نماینده از طرف اصل تعهد و و کالت دارد که برای حفظ حقوق موکل اقدام و به موقع دفاع کند مثلا از آزادی های مصرح در قانون اساسی ویا در حفظ منافع عموم آیا چنین است ؟ یا منافع شخصی و گروه را در نظر می گیرند و یا برای تایید و حضور در دور بعد ی مسامحه و با اسباب قدرت تراضی می کنند ؟
خودمم کاندید بشم و تایید صلاحیتم بشم بازم رای بی رای.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی