بازدید 9670
با ابلاغیه جدید بانک مرکزی به بانک‌ها؛

پرداخت وام به خودی‌ها سخت می‌شود؟

موضوع پرداخت وام در شبکه بانکی از مواردی است که در سال‌های اخیر همواره مورد انتقاد مردم بوده است؛ چراکه معتقدند بانک‌ها حاضر به پرداخت وام به مردم نیستند و در عوض، شرایط برای پرداخت وام به اشخاص مرتبط تسهیل می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۵۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹ 29 July 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ امروز بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ کرد؛ «اعطای هرگونه تسهیلات اعم از ارزی و ریالی قبل از اخذ شماره پیگیری از سامانه سمات ممنوع بوده و بروزرسانی مانده و وضعیت بدهی اشخاص می‌بایست به صورت برخط به سامانه سمات اعلام گردد.»

این بانک در بخشنامه شماره 106255/02 مورخ 1402/05/04 به شبکه بانکی اعلام کرد: "گزارش‌های اطلاعاتی مأخوذه از سامانه سمات به عنوان بانک اطلاعاتی مرجع در حوزه تسهیلات و تعهدات همواره حائز اهمیت بوده و منبع اطلاعاتی مهمی در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی و بازتاب دهنده عملکرد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در اعطای تسهیلات و یا ایجاد تعهدات در سطح ملی می‌باشد؛ لذا قابلیت اتکا و به موقع بودن اطلاعات ارسالی در این سامانه از منظر ارسال به موقع و بروزرسانی مستمر مانده و وضعیت بدهی و تعهد اشخاص از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و در بخشنامه‌های مربوطه این بانک نیز همواره مورد تأکید قرار گرفته است.

بر این اساس با توجه به تأثیر مستقیم اطلاعات درج شده در سامانه سمات بر تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی کشور، خواهشمند است دستور فرمائید سامانه‌های داخلی حوزه ارزی و ریالی آن بانک‏/مؤسسه اعتباری به نحوی پیاده‌سازی و ساماندهی گردد که اطلاعات مربوط به هرگونه تسهیلات و تعهدات پرداختی بدون هیچگونه فوت وقت به سامانه سمات ارسال و مانده بدهی اشخاص نیز به گونه‌ای بروزرسانی شود که اختلافی بین مقادیر اعلام شده در سامانه سمات و مقادیر متناظر آن در دفتر کل (core عملیاتی) آن بانک وجود نداشته باشد.

بنابراین با توجه به نظارت‌ها و بازرسی‌های صورت گرفته توسط حوزه‌های نظارتی داخلی بانک مرکزی و همچنین نهادهای نظارتی بیرونی از جمله سازمان بازرسی کل کشور بر اطلاعات تسهیلات درج شده در سامانه سمات و عدم همخوانی آن با مقادیر متناظر در دفاتر کل بانک‏/مؤسسه اعتباری، بار دیگر تأکید می‌گردد اعطای هرگونه تسهیلات اعم از ارزی و ریالی قبل از اخذ شماره پیگیری از سامانه سمات ممنوع بوده و بروزرسانی مانده و وضعیت بدهی اشخاص می‌بایست به صورت برخط به سامانه سمات اعلام گردد.

بدیهی است مسئولیت نظارت بر صحت و کفایت اطلاعات موجود در این سامانه بر عهده مقامات بانک‏/مؤسسه اعتباری می‌باشد و در صورت عدم رعایت آن به ویژه در خصوص تسهیلات ارزی دارای وضعیت مشکوک‌الوصول، مراتب جهت رسیدگی به مراجع نظارتی و همچنین هیئت انتظامی بانک‌ها ارجاع خواهد شد.‏"

سامانه سمات چیست؟

سامانه سمات که مخفف سامانه متمرکز اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانکی است به منظور دسترسی به سوابق تسهیلاتی مشتریان بانک‌ها و تخصیص کارای منابع مالی ایجاد شده که با کاهش ریسک‌های وام دهی، هزینه تامین مالی را برای مردم کم می‌کند. ارسال اطلاعات تسهیلات و تعهدات در سمات به شکل برخط و طبق وب سرویس بوده و این سامانه با دیگر سامانه‌های مرتبط با اطلاعات هویتی مشتریان در ارتباط است.

به عبارت دیگر، «سامانه متمرکز اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانکی» از جمله سامانه‌هایی است که بانک مرکزی در راستای اجرای آیین‌نامه «پیشگیری از انباشت مطالبات غیرجاری بانکی» عملیاتی کرده است. براساس ماده ۱۷ آیین‌نامه «پیشگیری از انباشت مطالبات غیرجاری بانکی»، بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف‌ هستند پیش از اعطای هرگونه تسهیلات یا ایجاد تعهدات، مطابق ضوابط ابلاغی بانک مرکزی نسبت به استعلام گزارش اعتباری از سامانه ملی اعتبارسنجی یا گزارش رتبه‌بندی اعتباری از طریق این سامانه، اقدام و مطابق ضوابط تصمیم‌گیری کنند.

صالح‌آبادی؛ رئیس‌کل سابق بانک مرکزی نیز در گذشته درباره استفاده از سامانه سمات گفته بود: در «سمات» قاعده‌ای در حال وضع است که اگر بانکی بخواهد به شرکت‌های تابعه و وابسته به خودش تسهیلات دهد، قواعد نظارتی بانک مرکزی محدودیت‌هایی دارد که این محدودیت‌ها در زمینه اعطای این تسهیلات، مدنظر است و سامانه سمات اجازه پرداخت این تسهیلات خارج از چارچوب را نمی‌دهد. 

محرمیان؛ معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز سامانه متمرکز الکترونیکی اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانکی را یک ابزار مهم نظارت بانک مرکزی برای پایش میزان رشد تسهیلات اعطایی هر بانک و همچنین جلوگیری از انحراف در تسهیلات عنوان کرد و گفته بود: هدف بانک مرکزی از راه‌اندازی سمات، تقویت نظارت بر کمیت، کیفیت و نحوه مصرف تسهیلات اعطایی نظام بانکی است. در واقع بانک مرکزی به‌دنبال تسهیل و تسریع اعطای تسهیلات به متقاضیان است نه دشوارتر کردن آن. با این سامانه، رفتار اعتباری هر متقاضی در قبال تسهیلاتی که قبلا دریافت کرده کاملا مشخص می‌شود و بانک طرف تقاضا می‌تواند با توجه به رفتار متقاضی علاوه‌بر اینکه نسبت به پرداخت یا عدم پرداخت تسهیلات به او تصمیم دقیقی بگیرد، مقدار تسهیلات، اقساط تسهیلات و نوع و ارزش تضامین را نیز تعیین کند. 

بر اساس این گزارش؛ همان طور که در ابلاغیه بانک مرکزی تاکید شده است اعطای هرگونه تسهیلات اعم از ارزی و ریالی قبل از اخذ شماره پیگیری از سامانه سمات ممنوع است. اتفاقی که می تواند در سروسامان دادن به اوضاع آشفته برخی از بانک ها در ارائه تسهیلات به اشخاص مرتبط یا همان خودی ها نقش موثری داشته باشد. زیرا در سال های اخیر به دلیل نبود نظارت و قانون شفاف سازی در زمینه تسهیلات کلان اشخاص مرتبط، بسیاری از منابع بانک ها به صورت تسهیلات در شرکت های زیرمجموعه و اشخاص مرتبط پرداخت شده است و خبری از پرداخت تسهیلات به مردم نبوده است. بنابراین به نظر می رسد با الزامی شدن اخذ شماره پیگیری از سامانه سمات، رویه های غلط گذشته در بسیاری از بانک ها از بین برود و شاهد سروسامان گرفتن روند پرداحت تسهیلات به متقاضیات واقعی باشیم و همچنین گامی مهم و اثرگذار در پیشگیری از انباشت مطالبات غیرجاری نظام بانکی باشد.

 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۰
خودی ها!!!!!!!! مردم عادی هم میشن غیرخودی ها.. جالبه واقعا
پاسخ ها
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
همه کارمندان بانکها را اخراج کنید
خودی ها خودی می مانند. این یک اصل غیر قابل تغییر بوده هست و خواهد بود
برای مردم عادی سختش کردن برای خودشون معمولا ماده و تبصره زیاد دارن
چه عالی
دمتون گرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
ساده دل من که قسم های تو باور کردم.
ما هم غیر خودی
این جور حرف زدن جوکی بیش نیست؟ مرغ پخته خنده اش میگیرد.
در همه جا باید رانت خودیها پاکسازی شود در استخدام . در دادن مجوز و در همه ویژه خواریها و امتیازات وغیره وغیره
هرکاری بکنید اینها تبصره شو‌ پیدا میکنند، متاسفانه مسولین مردم را به خودی و غیر خودی و دشمن تقسیم‌کردن و‌مملکت را دچار مشکلات بسیار سنگین کردند، از همه مهمتر اعتماد بود‌که از دست رفت
تا حالا چنین چیزی نداشتیم که برای جبران بد عهدی دولت در پرداخت بدهی برویم بانک و انقدر معطل کند و بهانه بیاورد
در تولید و خدمات وام باید بر اساس اعتبار افراد و نیازسنجی تامین کالا و خرید خدمات باشد نه کارکرد حساب و سنگ اندازی
وگرنه زنجیره تامین به مشکل می خورد مخصوصا که دولت هم در پرداخت بدهیها منظم نیست و به نوعی با ادامه این روند کار قفل خواهد شد
این قاعده و قوانین برای مردم عادی هست برای خودیها چکار کردید؟
مردم شده اند غیر خودی
هر قانونی وضع بشه ، کلی ماده تبصره داره یا بعدا خواهد داشت که مشکلات خودی ها را حل می کنه .. مردم دیگه با این مسخره بازی های تکراری گول نمی خورن و اعتمادشون به سیستم برنمیگرده
یکی از دلایل زیر

پس خودی ناخودی درسته
لابد وام دان شون پر شده
انقدر همچی گرون شده که وام دیگه بدرد نمی خوره
خودی ها همه رفتند اونور اب دیگه کسی نممونده
در عوص خودی ها اختلاس کند که نه صامن میخواهد نه قسط داره
برخی از اقوام که در بانک کار می کنند چندین و چند بار با بهره ناچیز وام گرفته اند و هر بار یک زمین خریده اند یا خانه ساخته اند یا.....این بی عدالتی بزرگی هست که بانک ها رقم زده اند.....
از همان خودی ها توقع داشته باشید رای بدهند
یا علی
روحانی دلار چهار هزار تومانی رو کرد سی و دو هزار تومان، یعنی هشت برابر ارزش پول ملی رو کاهش داد، یعنی خیانتی که روحانی به ملت کرد رو کسی نمیتونه انجام بده، ولی چرا محاکمه نمیشه؟؟
مردم ایران را طبقه‌بندی کردند و هر قشری بر قشر دیگر برتری داده‌اند و از امتیازات خاص نسبت به بقیه داده اند
من کارمند بانک وقتی میرم یه بانک دیگه سپرده گذاری میکنم و بعد با امتیاز همان سپرده گذاری ، وام میگیرم چه ربطی به دیگران داره ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
دوست عزیز ما هم تو اقواممون بانکی داریم. شماها در سال چند مدل وام از بانکتون میگیرید که هیچ از بانکهای دیگه هم وام میخواید؟؟
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
تو کارمند بانک از بانک دیگر وام میگیری و متقابل هم کارمند آم بانک از بانک تو وام میگیره و این بده بستون
رانتی ادامه خواهد داشت و شما خوشحال از رانت حاصله
یک بانکدار می گفت ۴۰۰ میلیون وام گرفتم ماهانه ۱۷۰۰ از حقوقم کسر می شود حقوق ماهانه هم ۲۵ میلیون است
این یک جوک بی مزه بود داداش من کارمند بانک هست و امسال حدودچهر صد میلیون وام 0 درصد و 4 در صد گرفته و من برای 15 میلیون تومان وام هنوزم میدوم
تاحالا کسی دیده کارمندان بانک و دارایی و شهرداری و وزارتخانه ها اعتراض کرده باشن ؟ چون مشغول بیت المال بازی هستن و وقت اضافی ندارن
خودى ها هم سرمايه دارند و هم اعتبار
مردم عادى نه پول دارند و نه صاحب اعتبار
بخدا‌قسم‌من‌مانده‌گیری‌حساب‌برام‌گرفتن‌تو‌بانک‌کشاورزی‌کرمان‌الان‌۳‌ماه‌نامردا‌میگن‌سامانه‌بسته‌هسته‌من‌باید‌چکار‌کنم‌۶‌ماه‌پول‌من‌سپرده‌بوده‌
این موضوع اصلا ربطی به خودی ها نداره همین الان هم روال کار همین است بانک مرکزی بخشنامه تاکیدی صادر کرده
منابع بانکها که از سپرده مردم و شرکتهاست باید اولا پاسخگو باشند به چه مجوزی از این منابع به امانت سپرده شده نزد خودشان برای کارمندان و روسا و مدیران خودشان همه ساله وامهای کلان در قالب مسکن و ضروری و مابه التفاوت مسکن .و ............ برداشت می کنند؟؟؟؟
بنده ۴۲ سالمه از یک خانواده فقیر و تا به الان بخاطر قوانین ضمانتی شعبات بانکها نتوانسته ام وامی برای پیشرفت در کسب و کار یا ازدواج و یا کمک هزینه ایی در اموراتی مثل تحصیل ویا حتی معالجه دریافت کنم و هر چه تا بحال زنده بودم با کوشش‌های طاقت فرسای،خودم بوده که با حاصلش هم امورات زندگی خودم و پدر و مادرم میگذرانم در این چند ساله تنها توانسته ام وام شش تومنی کرونا رو دریافت کنم که آن نیز مبلغی حساب نمیشد ولی دارم میبینم که افرادی زحمت نکشیده و کوشش،نکرده و بیکار از قبل تورم و وام و قرض و نزول چه سودهایی می‌برند و مفد مسلم چه زندگی‌های آسوده ایی دارند این را گفتم نه برای کمک بلکه برای بهتر عمل کردن مسوولان در عدالت بر پرداخت‌های تسهیلات
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
آخرین اخبار
وب گردی