بازدید 24308

تغییر نگران کننده الگوی کشت در افغانستان؛ «افدرا» به جای «خشخاش»

حلقه ارتباط این نوع از مخدر‌ها و گیاه افدرا، جایی بیرون افغانستان و گاه در کشور‌هایی بسیار دورتر از منطقه خاورمیانه قرار دارند که این گیاه را وارد می‌کنند و بعد طی فرایندی از آن مخدر‌هایی مانند شیشه می‌سازند. چرخه اقتصادی کاملی که موجب شده، گروه‌های بزرگی از کشاورزان در همسایه شرقی ایران به کشت اومان روی بیاورند و با همراهی نسبی طالبان روبه رو شوند.
کد خبر: ۱۱۸۵۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴ 27 July 2023

تغییر نگران کننده الگوی کشت در افغانستان؛ «افدرا» به جای «خشخاش»هرچه درباره تغییر الگوی کشت و دشواری‌های آن شنیده‌اید، دور بریزید و به اتفاقی نگاه کنید که در افغانستان در حال وقوع است و باید از وقوعش نگران باشیم!

به گزارش «تابناک»؛ با بر سر کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان، امور زیادی در این کشور دستخوش تغییر شده است؛ از جمله کشت خشخاش و تولید مشهور این کشور یعنی «تریاک»؛ مخدری که تحت تاثیر این تغییر و کاهش سطح زیر کشت، قیمتش در جهان به شدت افزایش یافته و تقریبا رشد دو برابری را در بازار‌های جهانی تجربه کرده است.

البته این کشور به نوعی مهد تولید چندین ماده مخدر در جهان است و نه بر سر کار آمدن طالبان یا دولت‌های بومی دیگر و نه سلطه بیگانگان بر آن، هیچ یک نتوانسته و نمی‌تواند خلاصی این کشور از این تولید خانمانسوز را به دنبال داشته باشد، چون دهه‌های متوالی است اقتصاد این دیار بر پایه افیون می‌چرخد و جایگزینی ندارد.

افزون بر این، امثال تریاک، حشیش و هروئین، بخشی از روزمره زندگی در افغانستان هستند و شاید به همین دلیل  کسی قادر به ریشه کنی این تولیدات نیست و همه به این نتیجه واحد می‌رسند که شاید بشود کشت مخدر‌ها را کنترل و محدود کرد؛ اما برچیدن بساط آن ممکن نیست؛ درست مثل تدبیری که اکنون طالبان در دوره دوم زمامداری اش بر این کشور اندیشیده است.

.

از دید این حاکمان، کشت امثال خشخاش محدود به مناطقی محدود از کشور بوده و در باقی مناطق ممنوع است؛ اما نه ممنوعیتی مشابه آنچه سال‌ها قبل اعمال می‌شد و می‌توانست جان قانون گریز‌ها را بگیرد، که بیشتر در حد حرف! البته همین مقدار ممنوعیت هم برای بسیاری از کشاورزان نگران کننده است، زیرا با حداقل‌ها گذران امور می‌کنند و تاب آوری شان بسیار ناچیز است.

بیشتر بخوانید

قویترین جایگزین خشخاش چه گیاهی است؟


درباره مردمی سخن می‌گوییم که با کمتر از یک دلار در روز زندگی می‌کنند و وضعیت شان آنقدر شکننده و ناپایدار است که اگر بارندگی‌ها کم شود و کشت تحت تاثیر قرار گیرد یا اگر بازار به دلیل اشباع از محصول یا هر دلیل دیگری ریزش داشته باشد و به کاهش قیمت‌ها منجر شود و...، زندگی شان لنگ می‌زند و از تامین قوت روزمره شان بازخواهند ماند.

تغییر نگران کننده الگوی کشت در افغانستان؛ «افدرا» به جای «خشخاش»در نتیجه این نگرانی، حالا برخی مردم این دیار به کشتی روی آورده اند که به نوعی جایگزینی مناسب برای خشخاش به شما می رود؛ کشت گیاهی که در مناطق وسیعی از آسیا و اروپا می‌روید و به نام «اِفِدرا» در جهان شناخته می‌شود، اما اسامی متعددی دارد که از جمله آن‌ها هوم، سوم [بر وزن بوم]، هومئه و... است؛ گیاهی که در ایران نیز می‌روید و با نام های متفاوتی از جمله «علی جونک» شناخته می‌شود و در عمده عطاری‌ها با نام «ریش بز» در دسترس عموم قرار دارد.

البته کاربرد‌های دارویی متفاوتی برای این گیاه مورد تاکید قرار دارد، ولی یکی از کاربری‌های امروزی آن، کمک به کاهش وزن است که در نتیجه تاثیر این گیاه بر افزایش سوخت و ساز رقم می‌خورد؛ تاثیری که البته از منظر علمی هم ثابت شده و در نتیجه، از این گیاه در تهیه برخی دارو‌های صنعتی نیز بهره گرفته می‌شود؛ هرچند یکی از انواع محصولات صنعتی برآمده از آن، مصنوعی به غایت خطرناک است.

احتمالا درباره مت آمفتامین‌ها و مخدر‌هایی که بر پایه آن تهیه و عرضه می‌شوند، شنیده اید و نام امثال «شیشه» و «کریستال» به گوشتان خورده است؛ موادی که در دسته محرک‌ها قرار می‌گیرند و یک اشتباه رایج درباره شان این است که اعتیادآور نیستند و حتی در دسته مخدر‌ها قرار نمی‌گیرند، در حالی که این گونه نیست و حتی به جهاتی در زمره خطرناک‌ترین مخدر‌های اعتیادآور‌ دسته بندی می‌شوند.

حلقه ارتباط این نوع از مخدر‌ها و گیاه افدرا، جایی بیرون افغانستان و گاه در کشور‌هایی بسیار دورتر از منطقه خاورمیانه قرار دارند که از افغانستان این گیاه را وارد می‌کنند و بعد طی فرایندی از آن مخدر‌هایی مانند شیشه می‌سازند. چرخه اقتصادی کاملی که موجب شده گروه‌های بزرگی از کشاورزان در همسایه شرقی ایران به کشت اومان (افدرا عمدتا با این نام در افغانستان شناخته می‌شود) روی بیاورند و همراهی نسبی طالبان با ایشان، این تغییر الگوی کشت را تقویت کند.

کشت و زرعی که در هشت ولایت (معادل استان) در مناطق جنوبی این کشور باب بوده و حالا در مسیر توسعه قرار گرفته است و کیست که نداند دیر یا زود تاثیرش را در کشورمان هم خواهد گذاشت، همان گونه که کشت خشخاش و تولید تریاک و دیگر مخدر‌ها در این کشور، آثار شومی برای میهنمان در پی داشته و در مسیر مقابله با آن و قاچاقش به واسطه خاک کشورمان، جان‌های عزیزی را از دست داده ایم.

تغییر نگران کننده الگوی کشت در افغانستان؛ «افدرا» به جای «خشخاش»

وضعیتی که می‌تواند با تغییر جدید در الگوی کشت در افغانستان به نوعی بازتکرار شده و از آن بدتر، به ترغیب برخی از سودجویان داخلی به بهره برداری از این کشت و مخدری که محصول آن است، منجر شود؛ مخدری که از گیاه به ظاهر دارویی ریش بز به دست می‌آید، بی اشکال به نظر می‌رسد، همان گونه که روزگاری تریاک دارو محسوب می‌شد و اشکالی متوجه تولید، توزیع و مصرفش نبود!

آینده‌ای که برای جلوگیری از وقوعش، باید از هم اکنون دست به کار شویم و حتی تدابیر بین المللی مانند مذاکره با طالبان یا جلب توجه جهانیان به این تغییر الگوی کشتِ خطرناک را در دستور کار قرار دهیم و سوای این هشدارها، بدانیم که بسیاری از مخدر‌ها و مواد اعتیادآور و مخرب، در ابتدا با دورنما‌های مثبت مانند کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز طبیعی بدن به عموم عرضه می‌شوند و جایگاه و پایگاه اجتماعی می‌یابند؛ بنابراین، باید با انتشار این اطلاعات نادرست مبارزه کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۸
مرگ بر طالبان وحشی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
اگر وحشیه پس عقلش به این چیزها نمی رسه که افدرا بکاره . دنبال پیمانکار اصلی باش که در داخل گزارش آن را جایی دورتر از افغانستان معرفی کرده .
افغانستان هم مثل ۵۰ سال پیش ایران دچار افزایش بی رویه و بی برنامه جمعیت شده و مردم به هرحال باید از یکجایی تغذیه بشن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
هیچکس بخاطرندارد ۵۰ سال پیش ایران ازدیادجمعیت داشته بودومردم برای امرارمعاش افدراکشت کرده باشند آن زمان جمعیت ایران ۳۰ تا ۳۵میلیون‌بود وحتی امروزکه ۸۵ میلیون است باز هم هنوز ازدیاد جمعیت نداریم مشروط براینکه درست مدیریت صورت گیرد کشورما بسیار ثروتمند است وبیشترازاینها کنجایش جمعیت دارد شما ازکدام کشورحرف زدی شاید هم آنزمانها دراین دنیا نبوده ای درهرحال دراین سایت هرچه کتره ای بگوئید منعکس میشود اینرامیگویند ازادی کامل انتشاراطلاعات چه درست وچه غلط البته عیبی ندارد
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
ما ايرانيان متوهم فكر ميكنيم كشورمان ظرفيت سيصد ميليون و بيشتر جمعيت را دارد در صورتي كه از خاك ايران فقط سي درصد قابل سكونت است و بقيه كوير و خشك است و دايم مقايسه ميكنيم كه مثلا 5 برابر فلان كشور اروپايي هستيم غاقل از اينكه آن كشور اروپايي همه خاكش قابل زندگي است و پر آب . ايران حداكثر بايد سي ميليون جمعيت داشته باشد و اكثر مشكلات كنوني كشور علاوه بر سو مديريت ، ريشه در افزايش جمعيت دهه شصت دارد.
با طالبان نمیشود کنار آمد آنهم به دلیلی که علت روی کار آمدن آنها امریکاییها بودند و برای تنگ تر کردن حلقه محاصره این جماعت حاکم شدند پس نه ابی در کار هست نه امنیتی که مطلوب باشد. شاید تنها کاری که میشود با این جماعت مقابله کرد و اثرات آن نیز برای کشور مثبت باشد اجازه کشت خشخاش در سطح وسیعی از زمینهای کشور البته با نظارت میباشد شاید خنده دار و غیر عقلانی باشد ولی در زمانیکه کشور از هر سو در محاصره قرار گرفته و مشکلات بیکاری هم افزون شده است میتوان به جنبه های بسیار مثبت آن در دو بعد خارجی و داخلی توجه کرد.
جنبش اصیل منطقه
افغانستان همسایه است یا بلا؟ اخه مردمی با این وضع چرا اینهمه زاد و ولد می کنه من امروز یه افغانی دیدم سن خودش 30-35 با 5 بچه در یکی از کوچه های سعادت اباد هر چهار راه معروفی می ری پر از بچه افغانی که همه جا را پر از اشغال و کثافت می کنن مترو ها پر از بچه افغانی اخه این چه وضعی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
به شما ارتباطی نداره مردم چقدر زاد و ولد می کنند ،حسادت میکنی که نسل خودت به دایناسورها ملحق میشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
من که سهله مورد رشک کائنات هستید با این مغزهای متفکری که تولید و تکثیر می کنید لشکر طالبان اینده که بخشی از زندگی خودشان را باید به طور غیر قانونی در ایران سپری کنن برای ما چه اهمیتی دارید؟ اگه می فهمیدی که وضع ات اینطور نمی شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
دولتمردان به جای سامان دادن به مهاجرین سابق، تعداد زیادی از مهاجرین رو به کشور راه دادند که واقعا سبب بی نظمی در موارد مختلف شده. با میل زیاد افغانها به زادآوری، اگر فکری نشه قطعا در آینده ای نزدیک شاهد تغییر در ترکیب جمعیتی کشورمان خواهیم بود. همین الان هم حضور این تعداد افغان در کشور به لحاظ امنیتی مشکل ساز است.
شاه دانه ممنوع. تریاک ممنوع و .... ممنوع اخرش این میشود باید تا موقعی که تقاضا است عرضه را متعادل کرد و کاهش داد و با حذف یکباره یک مریضی جدید بوجود می اید
جنبش اصیل منطقه !!!!!!
به امید الحاق سرزمین های جدا شده از سرزمین مادری و آرامش و امنیت در سراسر امپراتوری پارس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
یعنی مفت می ارزه افغانستان؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
افغانستان را مفت هم بدن نمی خوایم الان عملا بخشی از ایرانه دیگه تعداد افغانی تو ایران از خود افغانستان بیشتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
نمیرسه که جدول مندلیف هست وهرچه قدرت انگلیس وشورای وآمریکا حمله کردند؟
عقل اونا به شما نمیرسیده؟!!
اینها‌ادم‌بشو‌نیستند
جناب تابناک ،کجا اکثر مردم درگیرند؟فقط یک قوم غالب درگیر کاشت مخدرات هستند وسود دلاری می
گیرندوگرنه مردم مظلوم افغانستان که مجبور به مهاجرت اجباری نمی شوند.
ضمنا روی فرهنگ و تقاضای خود هم کار کنید،الان قتل با ابزار فلزی اگر زیاد شد که نباید ذوب آهن را تعطیل کنید ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
مظلوم صفت مثبتی نیست. اندکی به حال و روز این مردم توجه کنید متوجه می شوید که ظالم هستند یا مظلوم. حالا گیریم حرف شما درست و این مردم مظلوم هستند، نمی خوان از این مظلومیت در بیان و سرنوشت خودشون رو به دست بگیرند؟
چرا درکشور خودمان تریاک نداریم که به افغانستان وابسته نباشيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
کی گفته ما به افغانستان وابسته هستیم؟!
تنها را رهایی.از این گونه مخدرهای خطرناک این است که تمام اتباع افغانی از کشور خارج بشن و کشور ما هیچ گونه ارتباطی با افغانستان نداشته باشد و اینکه سایر مرزهایی خشکی که با کشورهای دیگه داریم بشدت کنترل بشن نه اینکه با قاچاق و رشوه وارد کشور بشن و جوان‌های این مملکت را فنا کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
جناب نئو نازی میخای میلیاردها دلار از کشور بره وبعد یک دشمن هم بخری با این ایده ات ،نمیدونم چراتابناک این را منتشر میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
این قدرت نه در توان امثال دولت هست ونه هیچ قدرتی چون نزدیک ۵۰۰هزار نفر دورگه ایرانی افغان از اقوام مختلفش ازبلوچ وفارس تا قزلباش وهزاره داریم ،وجودتون را در یک جنگ تمام عیار قرار میدین ،
سعی کن دیگه چرت نگی
می دونستم نظرم رو منتشر نمی کنی تابناک. حقیقت تلخه.
به امید بازگشت پارسیان به همون جایی که ازش اومدن تا آرامش تامین شود مثل 2500سال پیش
اکه تریاک در ایران و بصورت کنترل شده کشت میشد و تحت نظر دولت به معتادان بالای 50 سال تحویل میشد با کوپن و تفریح و کار برای جوانان ایجاد میشد هم اعنیاد کنترل میشد هم معتادان به نوع پرخطر و صنعتی کشیده نمیشد هم درآمدزایی و اشتغال بخش کشاورزی با توجه به کشت خشخاش که کم آب بر هست ایجاد میشد و هم ارز مملکت قاچاق تریاک و ... نمیشد و هم اینقدر سرابز و مردم در مبارزه با قاچاقچیان کشته نمشد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی