بازدید 1575

ملازهی: روسیه و چین منافع‌ محور عمل می‌کنند

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: روسیه و چین منافع‌محور عمل می‌کند و سیاست‌هایشان را بر اساس منافع خودشان تنظیم می‌کنند. در مواجهه با کشورهای حوزه خلیج فارس هم این دو کشور منافع خود را در نظر می‌گیرند.
کد خبر: ۱۱۸۳۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳ 16 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از نامه نیوز، حمایت روسیه از ادعاهای کذب امارات بر سر جزایر سه‌گانه ایرانی واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است و البته پرسش‌هایی از جمله آنکه چرا روسیه به عنوان یک متحد استراتژیک ایران از موضعی ضدایرانی حمایت کرده است؟

پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «روسیه و چین منافع‌محور عمل می‌کند و سیاست‌هایشان را بر اساس منافع خودشان تنظیم می‌کنند. در مواجهه با کشورهای حوزه خلیج فارس هم این دو کشور منافع خود را در نظر می‌گیرند و فعلا منافعشان حمایت از مواضع کشورهای عربی خلیج فارس است. قبل‌تر هم دیدیم که چین هم رویکردی مشابه را اتخاذ کرد و حالا روسیه هم از موضع امارات حمایت می‌کند؛ به این معنی که یا مذاکره دوجانبه میان ایران و امارات بر سر جزایر سه‌گانه شکل بگیرد یا موضوع به سازمان‌های بین‌المللی برود که هر دوی اینها مورد پذیرش ایران نیست. روس‌ها هم از بابت ایران نگران نیستند زیرا می‌دانند در رویکرد ضدآمریکایی ایران، تقریبا مناقشه با روسیه جایی ندارد. این واقعیتی است که ایران نتوانست مناسبات متعادلی برقرار کند و به سمت شرق رفت و این موضوع تا حدی به روس‌ها اطمینان خاطر داده است».

او ادامه داد: «بعد از اینکه واکنش‌های منفی در ایران چه در شبکه‌های اجتماعی و چه در دیگر رسانه‌ها بالا گرفت و دولت ایران هم موضعی انفعالی در پیش گرفت، روسیه سیاستی دوگانه را در پیش گرفت و گفت که به حاکمیت ارضی ایران احترام می‌گذارد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «درباره اصل ادعای امارات درباره جزایر سه‌گانه خیلی نباید نگران بود، اما اینکه دولت ایران از خودش ضعف نشان می‌دهد، جای نگرانی دارد. ما یک‌بار اشتباه بزرگی در ارتباط با روس‌ها درباره دریای خزر انجام دادیم. آن‌ها حاضر به ۵۰-۵۰ بودند، اما ایران گفت که بین پنج کشور تقسیم شود که در نهایت حدود ۱۲ درصد به ایران رسید».

ملازهی در پایان گفت: «روس‌ها خیلی به منافع دیگر کشورها فکر نمی‌کنند. دولت ایران باید هشیار باشد که ارتباطش با دنیا محدود به چند کشور شرقی نشود. امروز وقت آن است که موازنه منفی که دکتر مصدق مطرح می‌کرد در پیش گرفته شود. ایران نباید در یک بلوک معرفی شود زیرا این نوع سیاست‌ورزی در عرصه بین‌المللی آسیب‌زننده است».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
آخرین اخبار
وب گردی