بازدید 4583

نامه سهامداران بورس به رئیسی

سهامداران در نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت گاز ابزار کرده و این تصمیم را مغایر با یکی از مهمترین وعده های انتخاباتی او دانستند.
کد خبر: ۱۱۸۲۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۱ 11 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، اخیرا دولت نرخ خوراک و گاز شرکت‌های پتروشیمی را از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان افزایش داد. این افزایش ۴۰ درصدی تاثیر زیادی بر روند بازار سرمایه داشت.  

از این رو سهامداران در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت گاز ابزار کرده و این تصمیم را مغایر با یکی از مهمترین وعده‌های انتخاباتی او دانستند.  

رئیس جمهور پیش‌تر وعده داده بود که برای کسری بودجه دولت دست در جیب سهامداران نخواهد کرد. اما سهامداران معتقدند که افزایش قیمت گاز دقیقا به معنای دست در جیب سهامداران بردن است.  

پیش‌تر کانون نهاد‌های سرمایه گذاری که نماینده ۶۰۰ نهاد مالی و سرمایه گذاری است، به وسیله نامه‌ای معاون اول رئیس جمهور را خطاب قرار داده و طی آن نامه فنی خواستار ابطال مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها شده بود.  

کانون در این نامه با تکیه بر بدنه کارشناسی و وظیفه ذاتی خود ضمن بررسی اثرات مصوبه افزایش نرخ خوارک و گاز پتروشیمی‌ها اعلام کرد که سیاست افزایش قیمت بر صنعت پتروشیمی و پالایش نفت موجب کاهش حاشیه سود شرکت‌های این حوزه خواهد شد که با توجه به اینکه شرکت‌های این دو گروه حدود ۶۰ درصد از ارزش بازار سرمایه را در بر گرفته اند، تاثیر منفی زیادی بر بورس خواهد داشت.  

فرمول فعلی تعیین نرخ خوراک گاز طبیعی پتروشیمی‌ها در دی ماه ۹۴ تعیین شده و تابعی از نرخ‌های هاب‌های موجود در امریکای شمالی و اروپاست و با توجه به افزایش قیمت گاز در اروپا در دو سال اخیر، شرکت‌های ایرانی با کاهش رقابت پذیری مواجه شده‌اند. اما دولت بدون در نظر گرفتن این موضوع نسبت به تعیین سقف قیمت برای نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها اقدام کرد که این مساله به کاهش حاشیه سود صنایع دامن زده است.  

با وجود اینکه اعتراضات زیادی در خصوص مصوبه اخیر افزایش نرخ خوراک و گاز پتروشیمی‌ها شده، اما دولت تا کنون به این اعتراضات و مکاتبات پاسخی نداده است.  

سهامداران معتقد هستند با توجه به اینکه مهمترین الزام در زمینه افزایش سرمایه گذاری در اقتصاد، قابل پیش بینی بودن آن است، تصمیمات خلق الساعه می‌تواند بر اعتماد سرمایه گذاران آسیب جدی وارد کند. افزایش ۴۰ درصدی نرخ خوراک و گاز صنعت پتروشیمی تبعات زیادی مانند کاهش قابل توجه سود این صنعت را در پی خواهد داشت و حتی می‌تواند زمینه ساز زیانده شدن صنایع پتروشیمی، پالایشی، فولاد و سیمانی شود. زیرا کل این صنایع از افزایش نرخ گاز تاثیرپذیری دارند.  
آن‌ها با استناد بر این دلایل نارضایتی و ناامیدی خود را از تدبیر دولت سیزدهم ابزار کرده و این تصمیم را مغایر با شعار‌های دولت رئیسی برای پیش بینی کردن اقتصاد دانستند.  

از زمانی که نخستین زمزمه‌های این خبر در بازار سرمایه پیچید بازار را دچار رکود قابل توجهی کرد. ارزش بازار افت زیادی داشت. شاخص کل از ارتفاع ۲,۵ میلیون واحدی تا ۲,۱ میلیون واحدی عقب نشینی کرد. حجم زیادی از سرمایه‌های خرد از بازار خروج یافت و میانگین ارزش معاملات خرد روزانه با کاهش چشمگیری مواجه شد. به طوری که میانگین ارزش معاملات خرد روزانه که در اردیبهشت ماه به بالاتر از ۱۶ همت رسیده بود در خرداد ماه به نصف این عدد و حدود ۸ همت رسید و در تیر ماه نیز به ۶ همت تقلیل یافت. سهامداران خرد که پس از انتظاری طولانی از ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ تا نیمه نخست اردیبهشت ماه سال جاری یکبار دیگر طعم سبز بازار را چشیده و فقط بخشی از زیان سال‌های اخیر خود را جبران کرده بودند، دوباره ناچار به ترک بورس شدند.  
افزایش یکباره ۴۰ درصدی نرخ خوراک و گاز پتروشیمی‌ها که سایه اش بر سه صنعت دیگر و حتی به کل بازار سنگینی کرده موجب شده تا طی حدود دو ماه اخیر شاهد کوچ بیشتر از ۲۴ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های خرد بازار باشیم. تصمیمی که تیر خلاصی بر پیکره بی جان اعتماد سهامداران زده است.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۱۸
به کدام وعده انتخاباتی اش عمل کرده که به این عمل کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام سهامداران چرت وپرت ميگوينداين قيمت گاز يك قيمت مفت است كه به شما ميدهند اگر اشتباه است سود ساليانه خود را ببينيد چقدر است . قبلا اين اتفاق بايد مي افتاد ولي عده ايي ازمديران در نفت مانع ان شده بودند چون منافع خودشان درخطر بود اين كه در منزل بنشينيد و بخواهيد پول مفت دراوريد ديگر بايد تمام شود.
چرا اونموقع که هر روز بورس ۵ درصد رشد میکرد نامه سرگشاده نفرستادید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
کجا بورس5درصد رشد میکرده الان 3ساله تو منفی وضرر هست بقیه بازارها 10یا حتی 100برابر رشد کردن
با شناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
دلیلش بورس از بازار های مالی به شدت عقب است - اگر همین الان دو برابر شود زیان ناشی دو سال قبل ار جبران نمی کند. دوم محل درست بورس تولید و صنعت است که سهام ان در بورس عرضه می شود اما دلالی خودرو و طلا و ارز مثل اینکه بیشتر دلچسب سفته بازان است
انروز که جیک جیک مستانت بود
یاد زمستانت نبود؟!
یک زمانی سرمایه تان روزی ۵ درصد رشد میکرد یادتونه ؟ یعنی اگر کسی یک میلیارد سرمایه گذاری میکرد در مدت کمتر از یک ماه دو میلیارد برداشت میکرد !!!!
هیچ بورسی در هیچ جای دنیا چنین سوداوری نداشت
چرا انر زمان هیچ نامه سرگشاده ای ننوشتید و اعتراضی نمی کردید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
دوست عزیز قیمت سهام شرکتهای پتروشیمی که از بهترینها است هنوز به قیمت سال ۹۹ که به مردم واگذار شدند نرسیده، سود کجا بود.
بشینید تا به نامه شما جواب بده و مشکلات شما را برطرف کنه !
آن بابا که پیامهای فوق را می دهد نمی فهمد که مردم سرمایه گذاری می کند سود کنند و دولت موظف به ایجاد فضای مناسب برای سود است. بورس ایران تا بحال 5 درصد رشد نداشته نسبت به 4 سال پیش که همه چیز 30 و 40 برابر شده هنوز خیلی از سهمها 50 تا 70 درصد در ضررند. بانی این ضرر فقط و فقط دولت است ...
این دولت واقعا دولت مردمی است چرا نتوانسته قیمت مسکن و آذوقه و ... مردم را کنترل کند که هر روز بالا می رود. دستکاری عامدانه در بورس توسط دولت یک پیام برای عاقلان دارد نه جاهلان و آن اینکه که این دولت فقط علیه تولید و توسعه کشور است هدفش ناامن کردن سرمایه گذاری است و بس ....
سهامداران در نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت گاز ابزار کرده و این تصمیم را مغایر با یکی از مهمترین وعده های انتخاباتی او دانستند.
خیلی رو دارین. گاز رو مفت میگیرید و تولیداتتون رو به قیمت گزاف به مردم میفروشین.
دراین جا -موضوع بر سرحفظ منافع فردی نیست .نبایدگذاشت بورس زمین بخورد.زمین خوردن بورس به مفهوم ازبین رفتن امنیت سرمایه گذاری است.رییسی این را بایدمتوجه باشد.فرار از بورس به صنعت آسیب میزند
از جناب وزیر اقتصاد خواهشمندم عرضه های اولیه که حق عامه مردم و فعالین بازار هست به عموم مردم بفروشند و صندوق سرمایه گذاری را مجاب کنند سهام سایر شرکت های بورسی را خریداری و نگهداری نمایند تا بازار متعادل و روند طبیعی رو طی کند.
تنها راه نجات بورس اینه همه پولشان را با صرر بکشن بیرون ودیگه تو این بازار نیان 3ساله همش منفی وضرر 4تا پراید خریده بود هرکس الان کلی سود کرده بود-همینطور 4تا مسکن مهر-4تا سکه.....در ایک کلام بور س ایران برشکسته هست .
اعتراف میکنم اشتباه کردیم آمدیم بورس . جایی که دیوارش از همه جا کوتاه تر است . و هر کس دلش هر طور می خو اهد درموردش نقشه میکشد و عملی می کند و اساسا عین خیالش هم نیست عده زیادی دارند نابود میشوند .چرا باید هر روز یک مدل طرح بدهید و نرخ فلان تعیین کنید چرا یکبار برای همیشه تکلیف سهامداران را روشن نمی کنید ؟ آقای رئیسی در مورد نرخ خوراک لطفا به داد سهامداران بدبخت برسید دانه درشت ها مطلع بودند و بعد از اینکه سهامشان را به نرخ گران به تعداد زیادی بدبخت خرده پا انداختند فرار کردند این دانه درشتها اطلاع داشتند که قرار است چه روی دهد این درواقع یک کلاهبرداری کاملا روشنه که باید مورد رسیدگی واقع بشه . دو چیز در اینجا باعث ظلم به سهامدار هست 1- نرخ خوراک چرا باید طوری تغییر کنه که حاشیه سود شرکتها رو اینقدر پایین بیاره تا حدی که بیشتر شرکتها ضرر ده بشن 2- چرا باید عده ای اطلاعات پنهان رو بدونن و سهام ضرردهشان را به سهامداران دیگه به قیمت بالا بفروشن و باعث نابودی سرمایه و زندگی اونان بشن
دوستانی که اعتراض به رونق بورس دارند نمی دانند که اگر همین پول توی بورس خارج بشه میره در بازاهای دیگر و اون موقع هست که اوضاعتون شیرین میشه !!!! پس حق را بدین به سهامداران که توی این بازار این چند ساله کم ضرر ندیدند.
کجای دنیا سهامداران بورس به رییس دولتشان نامه سرگشاده میدن که مثلا فلان پارامتر اقتصادی را تغییر بده یا قیمت فلان کالا یاخدمات را دستکاری کن تا ما سود ببیریم؟!!!
ذات وماهیت بورس سود وزیانه و یک پدیده کاملا اقتصادیه
ضمنا سهامداران بورس مثل بقیه بورسهای دنیا باید مالیات عایدی سرمایه بپردازند !
ارزش بورس، مجموع ارزش اکثریت شرکتها و کارخانه های کشور است که نشانه ای از قدرت اقتصادی است، در حال حاضر ارزش بورس ایران کمتر از 8 درصد ارزش آرامکو عربستان و حتی کمتر از سود یکسال قبل آن است، آیا این اقتدار اقتصادی است؟ یک بنگاه اقتصادی وقتی سود ده است که درآمد آن از مجموع تورم و هزینه های جاری و استهلاک و نوسازی سیستم ها و ... بیشتر باشد، آیا دامنه سود شرکت های داخلی این هزینه ها را پوشش می دهد؟ و اگر پوشش نمی دهد آنگاه به معنی مرگ تدریجی بنگاه های اقتصادی کشور است، چه کسانی از تضعیف و مرگ بنگاههای اقتصادی کشور سود می برند؟!
حالا دولت یم کار درست کرده .چرا باید گاز را مفت به پتروشیمی ها بدهند ؟ مگر پتروشیمی ها خصوصی نیستند ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست