بازدید 10166
هماورد حقوقی بین دولت و قوه قضاییه؛

دیوان عدالت اداری حکم انتصاب رییس سازمان اداری و استخدامی را ابطال کرد / دولت درخواست اعمال ماده ۹۱ داد!

طبق اعلام این رأی، انتصاب میثم لطیفی به ریاست سازمان اداری و استخدامی کشور به دلیل عضویت وی در دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان یک نهاد غیردولتی و غیرانتفاعی، غیرقانونی است و از این روی حکم انتصاب وی که از سوی رییس جمهور کشورمان صادر شده بود، ابطال می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۲۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰ 09 July 2023

تابناک _ صبح امروز (یکشنبه، ۱۸ تیر ۱۴۰۲) هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در حکمی، انتصاب میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی براساس ماده ۴۷ قانون مدیریت خدمات کشوری را ابطال کرد.

بر اساس این گزارش، طبق اعلام این رأی که به امضای حجت‌الاسلام مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری رسیده است، انتصاب میثم لطیفی به ریاست سازمان اداری و استخدامی کشور به دلیل عضویت وی در دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان یک نهاد غیردولتی و غیرانتفاعی، غیرقانونی است و از این روی، حکم انتصاب لطیفی که از سوی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در شهریور سال ۱۴۰۰ صادر شده بود، ابطال می‌شود.  

ماده ۴۷ قانون مدیریت خدمات کشوری چه می‌گوید؟

در متن ماده ۴۷ قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است: به‌کارگیری کارمندان شرکت‌ها و مؤسسات غیردولتی برای انجام تمام یا بخشی از وظایف و اختیارات پست‌های سازمانی دستگاه‌های اجرایی تحت هر عنوان ممنوع می‌باشد و استفاده از خدمات کارمندان این گونه شرکت‌ها و موسسات صرفاً بر اساس ماده (۱۷) این قانون امکان پذیر است.

حالا، محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایرانی، «ویراستی» درباره حکم اخیر دیوان عدالت اداری پیرامون به‌کارگیری و انتصاب میثم لطیفی در ریاست سازمان اداری و استخدامی نوشته است: «پیرو صدور رأی دیوان عدالت اداری در خصوص انتصاب رئیس سازمان اداری و استخدامی، معاونت حقوقی رئیس‌جمهور براساس قوانین موضوعه و با تشریح برخی اشکالات وارده به رأی صادره، از رئیس محترم قوه‌قضائیه و رئیس محترم دیوان عدالت اداری، اعمال ماده ۹۱ دیوان مبنی بر تجدیدنظر در رأی را درخواست کرده است.»

 

ماده ۹۱ دیوادن عدالت اداری چه می‌گوید؟

در متن ماده ۹۱ دیوان عدالت اداری آمده است:چنانچه رئیس قوه‌ قضائیه یا رئیس دیوان یا بیست نفر از اعضای هیأت عمومی، هر یک از آرای هیأت عمومی یا آرای قطعی هیأت‌های تخصصی را اشتباه یا مغایر قانون تشخیص دهند، رئیس دیوان موضوع را جهت رسیدگی مجدد به هیأت عمومی ارجاع می‌دهد. در صورتی که هیأت عمومی رأی صادره را اشتباه یا مغایر قانون تشخیص دهد، نسبت به نقض آن و صدور رأی صحیح اقدام می‌کند.

بر همین اساس و آن طور که از یادداشت محمد دهقان برمی‌آید، دولت درخواست بازنگری و تجدیدنظر در رأی دیوان عدالت اداری پیرامون به‌کارگیری و انتصاب میثم لطیفی در مسئولیت ریاست سازمان اداری و استخدامی را ارائه کرده است.


بهادری جهرمی: بهره‌گیری از ظرفیت هیات علمی در مناصب اجرایی قانونی است

سخنگوی دولت با بیان اینکه انتصاب هیأت علمی دانشگاه‌های آزاد و غیردولتی مغایرتی با قوانین و مقررات ندارد، گفت: دولت اقدامات حقوقی لازم را از طریق معاونت حقوقی برای اعتراض به رأی اخیر دیوان عدالت اداری و اصلاح آن انجام داده است.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت روز یکشنبه گفت: قانون و رویه حقوقی بهره‌گیری از ظرفیت اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های آزاد و غیر دولتی در مناصب اجرایی را مجاز دانسته و رویه همیشگی دستگاه‌های مختلف اجرایی، تقنینی و قضایی بوده است.

وی افزود: در همین راستا انتصاب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های آزاد و غیردولتی بر اساس قانون صورت گرفته و مغایرتی با قوانین و مقررات ندارد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت اقدامات حقوقی لازم را از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای اعتراض به رأی اخیر دیوان عدالت اداری و اصلاح آن انجام داده است و منتظر بررسی نهایی از سوی قوه قضاییه هستیم.

 

دیوان عدالت اداری حکم انتصاب رییس سازمان اداری و استخدامی را ابطال کرد/دولت درخواست اعمال ماده ۹۱ داد!

 

دیوان عدالت اداری حکم انتصاب رییس سازمان اداری و استخدامی را ابطال کرد/دولت درخواست اعمال ماده ۹۱ داد!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۵
این همه امام صادقی پس چطور سکاندار پست های این دولت هستند؟
کاش در مورد همه دیوان وارد شود
پاسخ ها
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
تمام کشور دست دانشگاه اما صادقه! آقای رئیسی یه زنگ بزنید ببینید نگهبانای ورودی دانشگاه اگر تو دولت نیستن یه وزارت یا معاونتی بهشون بدین!
دهقان است دیگه! حقوق خونده! حالا کار بلد نیست بماند!
چماعتی که اشنباه میکنند و بر اشنباه خود ثابت قدم هستند.
این هم دستاورد قدرت گرفتن این جماعت!
پاسخ ها
م.ت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
اشنباه نه، اشتباه
اگر جلوی این رویه غلط گرفته نشود، باید چند سال دیگر دولت را دست دانش آموختگان باسواد دانشگاه امام صادق بدهیم!! امیدوارم قوه قضائیه از این آزمون سربلند بیرون بیاید و رئیسی هم که هر روز دم از قانون می زند حالا که قانون به ضررش شده، باز هم قانون قانون می کنه یا نه....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
اقای رییسی قبلا در قوه قضاییه یه سمتی داشتن ولی نمیدونم چکاره بود اتفاقا اقای اژه‌ای هم معاونشون بودن
کاش سکان مدیریتی کشور دست نخبگان واقعی کشور قرار بگیره، جای دانش آموختگان صنعتی شریف، دانشگاه تهران، تربیت مدرس، خواجه نصیر و .... در این دولت کجاست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۰۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
مگه دیوانه ایم بمونیم زیر دست امام صادقیا حرص بخوریم و حقوق بگیر باشیم
شما لطف داری اما جایگاه ما دانشجوهای دانشگاههای بزرگ جای بزرگه مثل اینجایی که الان دارم زندگی میکنم و متاسفم که مردم مجبورند تحمل کنند زندگی در ایران رو
اما من یکبار زندگی میکنم و در این فداکاری موندن و از بین رفتن عمرم افتخار و فایده ای نمیبینم
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
از لیست فوق و با تصمیم اخیر در خصوص تحصیل حشدالشعبی در دانشگاه تهران، این دانشگاه را باید حذف کرد.
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
۰۲:۰۲
گل گفتی
خوشا به سعادتت و همه کسایی که تونستن برن. یکی مثل من که شرایط فتن داشت و تنبلی کرد الان باید هر روز حرص بخوره و نگران قیمت گوشت و مرغ باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
!مهاجرت می کنن و نوش جون دشمنا مثل آمریکا و اروپا و رفقایی مثل روسیه و چین که جا برا ورود کارشناسانشون باز میشه !ه !!
بدون شك ميثم لطفي يكي از بيسوادترين و نامربوط ترين مديران دولت رييسي است ، البته از اين قماش تا دلتان بخواهد در بدنه دولت فراوان است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
اتفاقا یکی از بهترینها و سالمترینهاست که البته امثال شما با آدم های درست مشکل دارید
مگه دیوانه ایم بمونیم زیر دست امام صادقیا حرص بخوریم و حقوق بگیر باشیم
شما لطف داری اما جایگاه ما دانشجوهای دانشگاههای بزرگ جای بزرگه مثل اینجایی که الان دارم زندگی میکنم و متاسفم که مردم مجبورند تحمل کنند زندگی در ایران رو
اما من یکبار زندگی میکنم و در این فداکاری موندن و از بین رفتن عمرم افتخار و فایده ای نمیبینم
خدا را شکر کن که اینها حداقل تحصیلاتی دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
این چه کار مسخره ایه که پیام منو کپی کردی تهش نیم خط هم اضافه کردی
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
به دور برد نگاه کن همه لیان شان پویی ها هستید دور هم جمع شدید و خاوری هم نقش لینچان را دارد
همین کانادای شما هزار کودک بیگناه را به قتل رسانده انوقت افتخار هم می کنی
این دولت کلا میخواهد بی قانونی و هرج و مرج را رواج دهد و اسمش را هم با افتخار می گذارد مدیریت جهادی و انقلابی!
خداراشکر اگر ایشان عزل بشه شیرینی میدیم
این اقا یکی از بیسوادترین افرادبست که با مدرک دکترا دیده ام
این دولت مثلاً مردمی چه اسراری بر بکارگیری فردی در دوشغل دارد؟ آن هم آن فرد در این دو شغل!!!
این همه کارمند دولتی شایسته و متخصص در زمینه های مختلف از جمله امور اداری و استخدامی در کشور هست ، چه اصراری به انتخاب یک امام صادقی هست ؟ اون هم از دانشکده معارف اسلامی ؟؟ حتماً باید از دوستان باشه ؟؟ اگه کارمند با تحصیلات مدیریت اداری نداشتیم دل آدم نمی سوخت ، حالا که هست چه اصراری به انتصاب یک امام صادقی در رشته معارف در چنین سمت مهمی دارید ؟؟ آخه معارف اسلامی چه ربطی به امور اداری و استخدامی داره ؟؟ چرا هیچ کس سر جای خودش نیست ؟؟ چرا دلتون به حال این کشور نمی سوزه ؟؟!!! فکر می کنید انتخاب درستی کردید و دارید به کشور خدمت می کنید ؟؟ همینه که وضع مملکتمون این شده !! البته از حق نگذریم دولت آقای رییسی یک خدمتی هم به کشور کرد و آن اینکه ظرفیت و توان علمی و مدیریتی و حتی شاکله فکری و سیاسی فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق ( ع ) را به کشور معرفی کرد ، تا الان فکر می کردیم دانشگاه امام صادق چی هست ! خوب شد پزشک و خلبان بیرون نداد !
بقیه چه گلی کاشتن که این یکی میخواست انجام بده اون ار رییس جمهورش که گفت چهار قلم کالا گران میشه تا بقیه ؟
موضوع فقط خاص هییت علمی های دانشگاه های غیر دولتی نیست بلکه اشتغال همزمان در سمت اموزش و دستگاه اجرایی بدلیل موضوع جمع پست و سمت اجرایی از طرفی و داشتن حقوق و مزایای بالاتر در دانشگاه خصوصا دانشگاه های علوم پزشکی است!!! اقایان دلشان نمی اید یکی را انتخاب کنند هر دو را با هم میخواهند!! هم پست و صندلی می خواهند هم عنوان هییت علمی و هم حقوق بالا!!! میشود جمع اضداد! بهره مندی از ظرفیت دانشگاه و اعضای هییت علمی را می شود بطور قانونی با مشاوره حل کرد نه اینکه به اعضای محترم هییت علمی پست اجرایی داد!!!! بروید ببینید همین دوستان دانشگاهی چه بر سر سازمانی مانند بیمه سلامت یا دستگاههای مشابه اورده اند. خلاصه بین تدریس و شغل اجرایی باید یکی را انتخاب کرد. عدم افتراق بین این دو به کنار گذاشته شدن کلیه کارشناسان و مدیران با سابقه طولانی و ایجاد فساد و رانت خواهید انجامید بلا شک که منجر شده.
بچه خوبی بود... حیف شد زود رفت.
تیمی از دانشگاه امام صادق علیه السلام ، که دانشگاه بودنش زیر سوال است . تیمی که نتیحه کارش در دولت آقای رئیسی نمود پیدا کرد و در زمینه های اقتصاد و صنعت و ... موفقیتی نداشت .
همه دست آوردهای علمی این دانشگاه در بدنه این دولت نمود عینی پیدا کرده است
اولا که این قانون از اساس غلط است. یعنی اگر یک نفر در بخش غیر دولتی باشد که صلاحیت و کفایت داشته باشد، رئیس جمهور حق ندارد از طرفیت مدیریتی او استفاده کند؟
ثانیا اگر همین قانون بد هم بخواهد اجرا شود، خیلی از مدیران فعلی و قبلی و حتی مسئولین قوه قضائیه هم غیر قانونی در مسئولیت خود حضور داشته و دارند. مساله متاسفانه منافع باندها و افراد رانتخوار و مافیایی است که هر کس به نحوی جلوی آنها بایستد را به نحوی حدف میکنند.
پاسخ ها
ارزو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
عزیز ناشناس
اینقدر تند نرو روال بر اینست اگر جایی قانون از اساس خلاف باشد اول باید قانون
را اصلاح کنند بعد لذا تا زمانی که قانون فعلی اصلا نشده نباید خلاف قاون اقدام کرد الان بیش از 50 ساله این قانون در دستگاه های دولتی اجرا میشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
کی گفته رئیس جمهور از ظرفیت مدیریتی (اگه داشته باشه البته) کسی استفاده نکنه، خلاصه قانون اینه با یه دست نمیشه چهار تا هندوانه برداشت، یکی را برداره والسلام نه اینکه مدیر اجرایی باشه هیات علمی را هم ذخیره نگه داره هر وقت اوت شد دوباره بره سر همان شغل
فقط میثم لطیفی را نه نه اش زائیده . این همه آدم
این همه امام صادقی در دولت حضور دارند، چرا قوه قضائیه فقط به این یکی گیر داده؟
بهادری جهرمی: بهره‌گیری از ظرفیت هیات علمی در مناصب اجرایی قانونی است:

جناب آقای بهادری عزیز این بهره گیری نیست انتصاب است بهره گیری یعنی بدون سپردن پست سازمانی رسمی در امورات مشاوره از علم ایشان بهره بگیری چرا همیشه کار غلط را توجیه میکنید شهامت داشته باشید و خطاهای خود را اصلاح کنید و از قانون تبعیت کنید
کار به امام‌صادقی بودنش ندارم ،اما مشخصه از سر لج و لج بازی ،چون یجایی کارایی که خواستنن اجابت نکرده ،اینطوری زدن تو پاچش وگرنه آدم کاری هست
سلام.اصرار پهلوی دوم بر اینکه عواملش حتما عضو حزب رستاخیز باشند بایستی آینه عبرت ما باشد.پیامبر کسی را که چندین بار با او جنگ کرده بود و تعدادی از بهترین یارانش از جمله عمویش حمزه را شهید کرده بود به خاطر مصالح مسلمین بعد از اسلام آوردنش به حکومت یک منطقه منصوب کرد.آیا سیره پیامبر در رفتار و گفتار ما که ادعایش را داریم دیده میشود؟
بی دلیل نیست کار پیش نمیره تجره و تخصصی در این خصوص نداره و از اظهار نظر در خصوص فرودگاههای آلمان هم معلوم شد سواد استاد دانشگاه را هم نداره ...والله اعلم امیدوارم اینها ذره ای از عدالت و رفتار علی ع را داشته باشند..... بخدا واگذار می کنیم دولتمردان و نمایندگان را...
سلام
بهترین رای دیوان تا به حالی می باشد
آقای لطیفی آنچنان حق به جانب در رسانه ها در مورد صحیح بودن امورات حرف میزنند انگار به جز ایشان تمامی افراد شاغل در کشور بصورا شایسته بکار گیری نشده اند.
تشکر واقعی و دست مریزاد به دست اندرکاران محترم دیوان عدالت که واقعت کلمه "عدالت" را به صورت عملی در رای ایشان می بینیم
تشکر ویژه از دیوان عدالت
یک شیر پاک خورده ای پیگیر پرونده شهردارشدن زاکانی بشه و به طور مشخص و دقیق حکم وزارت کشور رو برای شهرداربودنش باطل کنه. حکم قبلی که نظر وزارت کشور رو ابطال کرد اجرایی نشد. ان شائ الله اینبار اجرایی بشه.
اکثر کارمندان دولت چون پرتوقع و مفتخورند، با ایشان مشکل دارند
ایشان چون اجازه استخدام فرزندان کارمندان را که بعضا نه صلاحیت و لیاقت کاری و نه علمی و اخلاقی دارند را نمیدهند، خیلی از کارمندان دولت با ایشان مشکل دارند و چه بسا که اعضای دیوان عدالت اداری از ایشان کینه شخصی داشته باشند وگرنه چه کسیست که باور کند در این بی قانونی های ایران، دیوان به یکباره به یاد اجرای قانون افتاده؟
بعد از 2 سال تازه فهمیدید یارو مشکل داشته
نترس لطیفی چون تو همون مدرسه خودمون بودی یک کار برات میجورم


مدرسه یعنی اکابر یعنی دانشکاه فامیل بازی
اول تمام کسانی که این قانون را نقض کرده اند برکنار شوند و بعد به اصلاح بپردازند تا مردم باور کنند که قانون جایگاهی دارد. وگرنه قانون گریزی دولتمردان برای ملت تازگی ندارد.
آقای بهادر جهرمی برای اطلاع خدمتتان عرض میکنم قوانین کشوری هیچ ربط به اعضا هیات علمی ندارد !! عضو هیات علمی نیز کارمند دولت ست و ص فا افزایش حقوق شان و سهمیه فرزن در دانشگاه بیخود ی دارن پس الکی حرف نزن و پپسی برای خودت باز نکن!!!دم دیوان عدالت درد نکنه
آقای بهادر جهرمی این قانون من درآوردی رادر سایت دولت و رسانه ها منعکس بفرمایید چون همچین قانون وجود خارجی ندارد و از خودت رو هوا قانون نگو
بحث سر این نیست که عضو هیات علمی نمی تونه بیاد دولت . بلکه بحث اینه باید از کار قبلیش استعفا دهد
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی