دوازده سال راه غلط؟ / وزارت راه و شهرسازی: چرا ادغام چرا تفکیک؟

طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی دوباره پس از دوازده سال در مجلس مورد بررسی قرار گرفت. موافقان در این زمینه بر این باورند که در صورت اجرای این طرح، شاید شرایط حوزه مسکن بهبود پیدا کند؛ اما اینکه بار مالی تحمیل شده به دولت در راستای تحقق این امر چقدر توجیه اقتصادی داشته باشد، جای سوال دارد؟ منصور آرامی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با تابناک به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است.
کد خبر: ۱۱۸۱۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰ 06 July 2023

وزارت راه و شهرسازی کجاست؟

به گزارش تابناک؛ ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ بود که با رای مجلس نهم و تایید شورای نگهبان، وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی ادغام و وزارت راه و شهرسازی کنونی تشکیل شد. این اقدام در راستای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه (کوچک‌سازی دولت، یکی از مولفه‌های آن بود) انجام گرفت. 

حال با گذشت دوازده سال از این تصمیم (طرح ادغام) دوباره بحث تفکیک وزارت راه‌ و شهرسازی از سوی مجلس مطرح شده است، چون گویا این ادغام نتوانست به اهداف و برنامه‌های توسعه در حوزه‌های عمران، حمل و نقل و مسکن و شهرسازی دست یابد؛ ضمن آنکه تعدد ماموریت‌های در نظر گرفته شده برای وزارت راه و شهرسازی، به تعویق افتادن عمران و آبادانی کشور به ویژه عدم موفقیت در ساخت سالانه یک میلیون مسکن منجر شده است.

بنابراین شاید انتزاع وزارت راه و شهرسازی تا حدودی شرایط حوزه مسکن و شهرسازی و از سوی دیگر حوزه حمل و نقل را در آینده بهبود ببخشد. البته ذکر این نکته لازم که تفکیک این وزارت‌خانه قاعدتا بار مالی دوچندانی به دولت تحمیل می‌کند. به این ترتیب، توجیه‌پذیری آن به لحاظ اقتصادی مورد تردید است.

تفکیک وزارت راه و شهرسازی چقدر هزینه دارد؟

منصور آرامی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، درباره تفکیک وزارت راه‌ و شهرسازی به تابناک گفت: این طرح دو فوریتی به شمار می‌آید و از پارسال پیگیری‌های آن انجام شده است. پنجاه نماینده به اجرای این طرح رای مثبت دادند و اگر مشکلی پیش نیاید، امسال کارهای نهایی آن صورت می‌گیرد.

او در تشریح این طرح گفت: امروز بحث تامین مسکن به عنوان یکی از اصلی‌ترین نیازهای کشور شناخته می‌شود؛ بنابراین، پرداختن به مشکلات این حوزه ضروری است. حال آنکه وزارت راه و شهرسازی با توجه به وسعت کار خود نمی‌تواند در راستای حل مشکلات این حوزه اقدام کند.

آرامی ادامه داد: تمرکز این وزارت‌خانه بر حوزه حمل و نقل بوده و با توجه به گستردگی این حوزه، پوشش موضوع مسکن برایش دشوار است؛ بنابراین نمی‌توان توقع داشت به چالش‌های این حوزه هم بپردازد.

این نماینده مجلس گفت: موضوع مسکن و حمل و نقل هر دو موضوعات مهم و اساسی برای کشور هستند و حل چالش‌های آن باید در اولویت باشد. تفکیک این وزارت‌خانه به دو محل جدا به بهبود روند کار کمک چشم‌گیری می‌کند.

او در پاسخ به اینکه تفکیک وزارت راه و شهرسازی توجیه اقتصادی دارد یا خیر، پاسخ داد: این اقدام هیچ‌گونه بار مالی به کشور تحمیل نمی‌کند، چون همه عوامل از جمله گذشته نظیر ساختمان وزارت مسکن و کارمندان این وزارت‌خانه و ... همگی حضور دارند و تنها با اسم وزارت راه و شهرسازی فعالیت می‌کنند.

آرامی تصریح کرد: هم اکنون به بسیاری از استان‌ها ابلاغ شده است که فعالیت در حوزه مسکن را از راه و شهرسازی تفکیک کنند و بسیاری از خانه‌‌ها در کشور نیاز به مقاوم‌سازی دارند. در حالی که توجهی به این موضوع نمی‌شود.

این مقام مسئول درباره اینکه آیا ادغام این دو وزارت‌خانه از اول کار درستی بود، گفت: نمایندگان مجلس نهم باید پاسخگوی این موضوع باشند؛ اما به اعتقاد من در حال حاضر نیاز بر آن است که تفکیک این دو وزارت‌خانه در دستور کار باشد. 

بر اساس این گزارش، هرچند آرامی نماینده مجلس معتقد است که تفکیک وزارت راه و شهرسازی بار مالی برای کشو ندارد، مگر می‌شود یک ساختار جدید بدون هزینه در کشور ایجاد شود؟ به گفته سارا فلاحی، نماینده ایلام در مجلس، این طرح حدود هزار میلیارد هزینه برای کشور دارد. 

از طرفی با تشکیل یک وزارت‌خانه دیگر زمینه فساد در کشور فراهم می‌شود، چون هر چه دولت‌ها بزرگتر شوند، منابع بیشتری به آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند و چنین روندی به نفع کشور نیست؛ ضمن آنکه این موضوع که مشکل مسکن کشور با تفکیک این وزارت‌خانه حل می‌شود چندان قابل اطمینان نیست. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۸۷
این مجلس بجز خالی کردن مغز وجیب مردم -بلدنیست یک کار مثبت بانجام بده .بگذاریدبا این کار تفکیک مشغول باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
تا موقعی که مهرداد بذرپاش و مهرداد بذرپاش ها وزیر هستند، چیزی درست نمی شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
مرحوم رستم قاسمی در روز اخذ رای اعتماد در مجلس فکر می کرد که می خواهد وزیر نفت شود! کارنامه و سوابق مهرداد بذرپاش هم اظهر من الشمس است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
وقتی بنادر تحریم، کشتی رانی تحریم، خرید هواپیما تحریم، سرمایه گذاری در امور مسکن و شهر سازی .... تحریم است، وضعیت حمل و نقل و مسکن در این مملکت به همین افتضاحی می شود، که ملاحضه می فرمائید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
پس چرا رفقای چینی به ایران نیامده و سرمایه گذاری نمی کنند؟ چه شد شانگهای؟ چه شد تفاهم نامه 20 سال؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
دولت و مجلس محترم اجازه ساخت وساز و تراکم بالا در تهران و شهر های بزرگ را ممنوع کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
دولت و مجلس محترم اجازه ساخت وساز و تراکم بالا در تهران و شهر های بزرگ را ممنوع کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
معصومه آباد که به عنوان سفیر ایران در دانمارک برگزیده شده است، در راستای دفاع از ناهمخوانی و بی‌ارتباطی تجربه کاری و مدرک تحصیلی‌اش با کار در دستگاه دیپلماسی گفن: قریب به ۴ سالی که به همراه همسرم در ماموریت کشور انگلستان زندگی می‌کردیم همچنان با جامعه ایرانیان خارج از کشور در مراکز دانشجویی (کانون توحید و مرکز اسلامی لندن) همکاری داشتم!!!!!!!
سيستم آزمون و خطاي مسئولين از ابتدا تاكنون هزينه هاي سنگيني بر مردم اين سرزمين تحميل كرده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
فقط این نبود انحلال سازمان برنامه و بودجه و..... و فقط مردم تاوان این کارها را می دهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
انحلال سازمان برنامه تعمدي بود با اهداف خاص
احمدی نژاد چون بیش از دوبار وزیر مسکن به مجلس معرفی کرد و نتوانست رای اعتناد بگیرد لج کرد و وزارت مسکن را با راه یکی کرد و این مصیبت را سر این ملت درآورد و جالب اینکه مجلس هم رای مثبت داد و شورای نگهبان هم تایید کرد ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
حالا اگر ادغام هم نشده بودند خیلی فرقی به حال مردم نداشت... حداقل حسن این کار این بود که یک وزیر به دردنخور کمتر شده...
بخدا به غیر از این انتظاری از مسئولان نیست. 10 سال دیگه دوباره تجمیع میشن 20 سال دیگه تفکیک میشن و همینطور الی آخر ....
کار این وزارتخانه دقیقا چیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
بقیه وزارت خانه ها و وزرا کارشون چیه؟؟؟ چهار پنج سال پیش نمایشگاه صنعت بودیم، جناب شریعتمداری تشریف آوردند با 10 تا ماشین همراه، یک سرود خواندند و رفتند درست ظهر شده بود... اینم یک روز کاری وزیر ما...
کدام کار و کدام اقدام در طی این سالها درست بوده که جمع کردن چند دستگاه راه سازی، شهرسازی، راه آهن، هواپیمایی.... در یک وزارت خانه صحیح بوده است؟
اختیار دارید کدام راه درست طی شده که انتظار داشتید این هم مثل اونا باشه
مجلسی که عصاره باشه خروجیش همین تصمیمات اللابختکی و بدون فکر و مطالعه میشه
مملکت تهی از متخصص و کارشناس واقعی شده است. همه را یا خانه نشین کردند یا فراری. نتیجه اش هم شده این کلاف سردرگم مشکلات.
اینکار ها دقیقاً علامت بیسوادی مسئولین و پاک کردن صورت مسئله است!!
100 سال پیش جاده چالوس با چند کارگر با بیل و کلنگ درست کردند. از اون موقع تا الان با این همه امکانات و تجهیزات یک جاده از تهران به شمال نتوانسته اند ایجاد کنند. یک اتوبان دارند می سازند که عمرش با عمر مصلای تهران برابری کرده و معلوم نیست چه بودجه نجومی را تا کنون صرف ساختش کرده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
بسیار بجا گفتی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
برای مسئولین و پولدارهای تهرانی هم ساختند تا هر هفته به راحتی بروند به ویلاهاشون در شمال.یک زلزله و رانش زمین هم میاد و همش میریزه پایین.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
جمله چه بودجه نجومی را تاکنون صرف ساختنش کردند.. اگر بودجه نجومی را صرف ساختنش می کردند که همون روزهای اول تمام میشد کجای کاری
مشکل این مملکت تشکیلات نیست.
مشکل این مملکت ریاست و مدیریت افراد نالایق است.
اول نحوه ادغام راببینید مجلس 12 بهمن وزیر راه را استیضاح و برکنار میکند رئیسجمهور ازروی لجاجت وبا سوئ استفاده از بندقانونی کوچک کردن دولت وبدون هیچ مطالعه واندیشه قبلی دووزارت را ادغام وبعد مجلس هم تایید کرد درعمل فقط دومعاون توسعه وحراست یکی شدند وحتی یک نیرو هم تعدیل نگردیدوشرح وظایف و معاونتها هم هیچ تغییری نکردند این است مفهوم کوچک کردن ثانیا اینهادووزارت کلیدی بودند که به لحاظ وظایف واهمیتی که دارند تقریبا درتمام دولتها هردووزیر راه وترابری و مسکن و شهرسازی استیضاح و بعضابرکنارگردیدند مثال ادغام اینها به ضرب المثلی میماند که میگوید طرف میخواست بینی اش را پاک کندچشمش را هم کور کرد
اگر مدیر توانمند باشد وزارتخانه هرچقدر بزرگ هم باشد می تواند اداره کند این تفکیک وزارتخانه ها ناشی از حضور نامدیران نا توان است .
ممکن نیست در جایی اشتباه بسیار بزرگ و خطای نابخشودنی بزرگتری نبینید که جای پای احمدی نژاد و یارانش در جبهه پایداری ها را نبینیم

متاسفانه و بد تر انکه همان ها الان نیمی از مجلس و اکثر دولت و خیلی از نهادهای حکومتی را در اختیار دارند

و برای تسلط کامل بر تمام قدرت و ثروت کشور بشدت در تکاپو و تلاش هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
احمدی نژاد راهش با پایداری و علامه جداست. اگر میشه همینطوری افاضات نکن
اصولگرا ها ادغام کردن
خاصیت مجلس برای این کشور چیست ای علمای اسلام؟
اداره مملکت شده مثل بازی مار پله مدام دارن از اول بازی می کنند و بازنده ما مردم هستیم که بازیچه دست شما ها شدیم
مملکت پول نداره چرا نمیخوان بفهمند

چرا اینقدر دست میکنند تو تنظیمات کشور
، برید جام زهر رو سر بکشید

پدرمون رو درآوردید
بنده همان دوازده سال پیش هم ارز کردم که این کار کارغلطی است و این راه راه غلطی هست و این مسیر مسیر غلطی هست و این شیوه شیوه غلطی هست لابد می پرسید چرا؟
چون که این کار کارغلطی است و این راه راه غلطی هست و این مسیر مسیر غلطی هست و این شیوه شیوه غلطی هست. به همین واضحی و مبرهنی و متقنی و مذبذبی و مشمجمی و مرجحی
اگر من وزیر مسکن . راه و شهرسازی و تلفن و نفت و بهداشت شده بودم با ماهی 128 میلیون تومان هوقوق میرفتم شمال یک ویلا میخریدم و بعد یک شاسی بلند میخیدم تا چشم همه فامیل کور شهکارهای وزارت خونه رو هم میسپردم به معاونها و کارشناسای دیمی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
يادمه. عرض كرديد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
معصومه آباد که به عنوان سفیر ایران در دانمارک برگزیده شده است، در راستای دفاع از ناهمخوانی و بی‌ارتباطی تجربه کاری و مدرک تحصیلی‌اش با کار در دستگاه دیپلماسی گفن: قریب به ۴ سالی که به همراه همسرم در ماموریت کشور انگلستان زندگی می‌کردیم همچنان با جامعه ایرانیان خارج از کشور در مراکز دانشجویی (کانون توحید و مرکز اسلامی لندن) همکاری داشتم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
آقا نعمت مملکت پول نداره چرا نمیخوان بفهمند

چرا اینقدر دست میکنند تو تنظیمات کشور
، برید جام زهر رو سر بکشید

پدرمون رو درآوردید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
نعمت خان اداره مملکت شده مثل بازی مار پله مدام دارن از اول بازی می کنند و بازنده ما مردم هستیم که بازیچه دست شما ها شدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
دوازده سال پیش« ارز» هشتصد تومان بود
شدیم موش آزمایشگاهی ؟
از وقتی ادغام شدن قیمت مسکن صعودی شد کار اشتباهی بود شماها هم که طرفدار افزایش قیمت مسکنید چون همتون به یک بانکی وصلید نمیخاهید جداب بشوند
هر دو وزارتخانه رو تعطیل کنید مطمئنا برای کشور سودمندتر است !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وقتی افراد متخصص با تحصیلات واقعی با مدارک معتبر از دانشگاههای معتبر وارد مدیریت کشور نمیشوند چه فرقی میکند وزارتخانه ها تفکیک یا ادغام شوند،مشکل وجود افراد بیسواد و پرادعا در دولت ها است
ایجاد شغل برای خودی ها
نقطه سر خط.
مایکل بکر: "دیوانگی این است که یک کار را بارها و بارها انجام دهیم و انتظار نتایج متفاوت داشته باشیم."
وقتی میرسلیم (کاندید ریس جمهوری) فرق بین پژو و تویتا را نمی داند انتظار داری مسولین این مملکت فرق بین مسکن و ادراه راه را بدانند؟
متاسفانه تصمیم گیری ها بیشتر سیاسی است تا فنی
شورای نگهبان هم با دید بلند مدت به اینجور قضایا نگاه نمی‌کند فقط بعد صرفه جویی را در نظر میگیرد . حال این وسط اندیشکده های مختلف در کشور چه کاربردی دارند بماند
خداوکیلی تو این مملکت یکی هست جواب بده این همه آزمون و خطا برای چیست؟ و مسئولیت نتاایج مشعشع این آزمونها و خطاها که باعث هدر رفتن منابع بیت المال و تلف شدن عمر و ضایع شدن حق زندگی میلیونها ایرانی شده بر عهده کیست؟ آیا این مصداق ضایع کردن حق الناس نیست؟ آیا حق الناس فقط برگه رای است؟ آیا واقعا این وضعیت را مردم ایران انتخاب کرده اند؟
اون هزینه ای که برای جداسازی وزارت راه و شهرسازی لازم هست رو به مسکن تزریق کنید مشکل مسکن حل میشه. در ثانی مشکل مسکن قیمت مصالح و زمین هست شما به افراد فاقد مسکن و حائز شرایط لازم زمین بده و این زمین سند برای فروش یا معامله نداشته باشد ببین چطور مشکل مسکن درجا حل میشه. تمامی مسکن های بانکها رو هم مصادره کن.
۴۴ سال آزمون و خطا! ما می توانیم
انحلال برنامه وبودجه انحلال دادسرا و تفکیک جهاد و کشاورزی و راه و ترابری و شهرسازی همگی آزمون خطاهای بدون مطالعه و بررسی است که نتیجه هیاهو سالاری و دمدمی مزاجی ناخوش احوالی یک سیستم مریضحال است کاری هم به هزینه‌های رفت و برگشت ندارند و معمولا این گونه بی فکری ها روزهای آخر عمر مجالس صورت میگیرد که کسی هم جلودار این این محتضرین نیست
نه تنها باید تفکیک انجام شود بلکه باید بسیاری از سازمانهای موازی ( مثل سازمان شهرداریها و دهیاریها )در دیگر وزارتخانه ها تعطیل و یا در شهرسازی ادغام شوند و وزارت شهرسازی و توسعه روستایی شکل بگیرد در حال حاضر هر روستایی با جمعیت بیش از 3000 نفر میتواند اعلام شهر کند ضمن اینکه اگر توسعه روستایی در وزارتخانه جدید لحاظ شود با توجه به پیر شدن جمعیت و نیز نیاز به توزیع جمعیت و توسعه روستایی امکان مهاجرت به روستاهها فراهم میشود وضعیت فعلی باعث هدر رفت سرمایه و تداخل در وظایف یکدیگر شده است و خروجی هم بازدهی لازم را ندارد
تفکیک برای برگرداندن به حالت قبلی کاملا اشتباه است. تفکیک باید بدینگونه باشد که یک وزارت راه وترابری مثل سابق تشکیل شود ولی بجای وزارت مسکن وشهرسازی سپیشین وزارت امورزیربنایی تشکیل شود که با سازمانهای تخصصی زیرمجموعه اش تشکیل شود که ساخت ابنیه اعم از فرودگاه جاده طراحی ونظارت برشهرسازی وامثلهم را داشته باشد. ضمن اینکه در مورد مسکن هم صرفا نقش سیاتگذار ونظارتی داشته باشد ونه اینکه خود مستقیما وارد کاری شود که مال بخش خصوصی اسیت. بخصوص که یک اشتباه هم از قدیم در مورد مسئول مسکن مردم بودن وزارت مسکن نزد افکارعامه بود.مثل مسئول اشتغالزایی دانستن وزارت کار
اتفاقاً خوبه، همیشه مجلس باید یک سرگرمی و مشغولیاتی داشته باشه. گور بابای ملت، هزینه چه قابلی داره، این حضرات که حقوق های نجومیشون چاق تر میشه، حالا بذارین جیب ملت لاغرتر بشه. ما پنجاه ساله که نقش موش های آزمایشگاهی رو بازی میکنیم.
ما در کشور نهاد ها و بنیادهای بسیار داریم که کل حجم کاری هر کدامازانها قابل مدیریت با یک اداره کل است ولی هیچ وقت مجلس اجاز ورود به حوزه تجمیع انها را ندارد بع امدند دو تا از سازمانهای اصلی کشور را در هم ادغام کردند (برای مثال در کشور چند خانوار شهید و ایسار کر وجوددارد چه خدمات خاصی بنیاد شهید به انها می رساند که یک دستگاه عریض و طویل برای ان ایجاد شده است و ساختمان در حال ساخت جدید ان به همه ساختمان سازمان ها می گوید زکی این در حالیست که یک اداره کل یا حداکثر یک معاون زیر نظر وزات دفاع برای انجام امور ان کافیست از این دست دستگاه ها بسیار داریم
این وزارتخانه باری است بر گرده دولت . چون دولت نه توان مالی راهسازی دارد و نه تولید مسکن !
ایجاد تشکیلات و سازماندهی دولت در سطح کلان کاری اساسی و طویل المدت است. و البته در گذر زمان ممکن است در اهداف و وظایف تغییری ایجاد شود که لازم باشد واحدی کوچک و یا حذف گردد. اما محو و ادغام دو وزارتخانه بزرگ و زیر بنایی در کشور ، مانند وزارت مسکن و وزارت راه ، کاری بسیاراشتباه و نادرست و نسنجیده بود و نباید دولت به هر بهانه ای دست به چنین کارهایی بزند و مجلس وقت هم نباید در این باره تسلیم می شد .
به شرفم قسم این جنبش صقر تا صدش جنبش فواحش بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
تو اگر شرف داشتی اینطوری حرف نمی زدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
امضا: بی شرف!
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
به یه چیزی قسم بخور که داشته باشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
این جور حرفها را از کیهان و حسن عباسی و .... یاد گرفته ای؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
اگر شرف داشتی بدروغ قسم نمی خوردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
اشتباهی مثیت دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
# تابناک فحاشی را منتشر نکن
در همه جای جهان رئیس دستگاه اجرایی در برابر مجلس یک حق وتویی دارد که شکستن این حق وتو فقط با رای بیش از دو سوم نمایندگان امکان پذیر است. نباید چند نماینده که جمعا با 200 هزار رای هم نماینده نشده اند، در مقابل رئیس دستگاه اجرایی هر کس که میخواهد باشد با میلیونها رای، کارشکنی یا در امور اجرایی مخالفت کند.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
جالب اینجاست که یه عقل کل مثل فریدون عباسی که ادعای ریاست مجلس و ریاست جمهوری هم داره پیشنهاد داده از قدرت رئیس جمهور کم بشه و وظایفش رو بدن به سران قوا،
آگهی در میان مطالب کارشناسی و جدی کار پسندیده ای نیست از اصل تحترام به مخاطب به دور است دیگه اینکارو نکنید
وقتی سیب زمینی فروش را می گذارید وزیر چه انتظاری دارید ،باید همه چیز به بن بست برسد وقتی یک نفر که کارشناس باروری است بزارید سفیر چه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
سیب زمینی فروش هم بیشتر و بهتر از این بابا کار بلده
مسکن و راه هم مثل سیاست خارجی است
اهل تدبیر و اهل تخصص و اهل کار و اهل شایسته سالاری نباشی و تا نااهلان سر کار باشند تفاوتی نمی کند که وزارت راه و مسکن جدا باشد و یا ادغام باشد مهم بنیه و ریشه کار است
اهل تدبیر و اهل اندیشه و تفکر نباشی تفاوتی نمی کند که با آمریکا ارتباط داشتی باشی یا نداشته باشی هر دو ضرر است
اهل استفاده از متخصص نباشی تفاوتی نمی کند دانشگاه برتر داشته باشی یا نداشته باشی در حالت اول متخصص تربیت می کنی برای کشورهای خارجی
در تورم هم همینطور است اقتصاد را نفهمی و ندانی که تورم به خاطر بی ارزش شدن پول است حالا قیمت دستوری باشد یا نباشد گران فروش را اعدام کنید یا نکنی در هر دو حالت تورم ۶۰ درصدی حاکم است

در دین هم همینطور است دین را نفهمی قرآن را نفهمی تفاوتی نمی کند دیندار باشی یا نباشی در هر دو حالت متضرر و ضرر رسان هستی

پیامبران همه از طرف یک خدا آمده اند دین می گوید اصل خدا است آسمان و زمین و انسان را خدا آفریده همه ادیان از یک چشمه زلال و پاک بنام خدا استفاده می کنند
خدای دیوار ندبه با خدای مسجد الاقصی یکی است
توحید یعنی یکی بودن خدا معاد یعنی برپایی رستاخیز بوسیله خدا نبوت یعنی خدا پیامبر را فرستاده است
همه چیز به خدا ختم می شود پیامبران و بقیه همه وسیله هستند و تنها خدا مهم است
پس این همه دعوا بخاطر فرستادگان چیست؟
این دعوا مثل این است که بگوییم که این آبی که من از چشمه بر می داری بهتر از آبی است که تو از همان چشمه برمی داری
بشر متوجه نیست که آب مال یک چشمه است و این ما هستیم که باید تفکر خودمان را درست و اصل و ریشه که آب زلال است بنوشیم
اگر تمام پیامبران و امامان زنده شوند خواهند گفت که ما مهم نیستیم و این خدا مهم است و این خدا است که باید مورد پرستش و محبت و حرف شنوی قرار گیرد
نظام و دولت چهل و چهار ساله دور خودش می چرخه و وزارت خونه ایجاد و یا ادغام و یا اسم خیابون و کوچه را عوص میکنه ....‌
چند وقتی است اداره جهاد کشاورزی کرج رفت و آمد می کنم ....
واقعا افتضاح و چوب لای چرخ کشاورز و تولید کننده می گذارند و یه عده مفت خور نشستن و حقوق از جیب ملت می گیرند !!!!
جهاد سازندگی قبلش خیلی بیشتر کارآئی داشت و مثبت بود....
الان بدتر از شهر داری ها شده و لشگری از کارمند نشسته و فقط حقوق نی گیرند و هیچ حرکت مثبت برای نزدم انجام نمیدن ...
بهترین کار این است که وزارت دفاع را با وزرات آموزش پرورش در هم ادغام کنیم بعد تماشا کنیم چه می‌شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
وزارت جهاد کشاورزی را هم با وزارت امور خارجه اذغام کنندشاید صادرات محصولات کشاورزی رونق بگیرد
حالا حالاها باید از نتایج حماقت های محمود احمدی. متاثر باشیم
منصور آرامی: تفکیک وزارت خانه ها هیچ بار مالی ندارد
سارا فلاحی: هزار میلیارد هزبنه دارد
چقدر نظرات بهم نزدیکه!!!!!!!
فقط این را مردم بدانند که خدا به شماها رحم کند با این مسٸولین نالایق.
چرا کامنت جنبش فواحش چاپ می کنی؟ کینویسیم جنبش لواطی ها رد می کنی؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
چرا چاپ نکنه؟ آزادی بیانتون به این زودی آب رفت؟
اولین کار و مهم ترین کار این است که تمامی وزراتخانه ها را تفکیک جنسیتی بکنیم یعد هز کار دیگری بکنیم
به ظر من تمام سوولین بالای۵۰ سال در هر پست و مقامی در کشور بلا استثنا همراه با افکارشان باید بازنشست شوند و الا به خدای احد و واحد هر روز بدتر ز دیروز خواهد بود.
هر کاری غیر ز این پوچ و عبث و فقط هزینه بر خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
سن اشتغال در مسولیتهای بزرگ وکلیدی باید بین 40 تا65 سال باشد.بالای 65 ها بروند چند سالی هم استراحت کنندو به زندگیشان برسند.این ریاست و مدیریت مثل قماره چنان سرگرمشان کرده که نمی توانند تصور جدایی از مدیریت را هم داشته باشند تادم مرگ.فقط آنموقع شاید بفهمند که کاش مدتی هم مثل مردم عادی زندگی می کردند.
تا کی آزمون و خطا .چقدر خطا پشت خطا.با این خطاهای متعدد و طولانی مدت پدر کشور درامد.
با ملاحظۀ نظرات ، یک چیز آشکار می شود: هنوز باید بیشتر مطالعه کنیم. بیشتر بخوانیم تا اطلاعات و آگاهی مان بیشتر شود.
بالاخره بک خبر خوش:
وزیر نفت گفت: «فاز ۱۱، به عنوان مرزی‌ترین فاز پارس جنوبی، اهمیت بسیاری دارد و هر روزی که تولید گاز از این فاز به تاخیر بیفتد، ضرر و زیان بیشتری به کشور وارد می‌شود.»
جابه‌جایی سکوی سه هزار و ۲۰۰ تنی فاز ۱۲ به فاز ۱۱ پارس جنوبی، که به عنوان سنگین‌ترین سکوی این پروژه محسوب می‌شود، منجر به آغاز تولید گاز طبیعی از این فاز بسیار مهم و استراتژیک خواهد شد.
توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی باعث درآمد زایی به میزان پنج میلیارد دلار خواهد شد
پانرده سال هس تکمیل مسکن مهر شعارشون هس هنوز هم هزینه تکمیل بلعیدن پول مردم توسط تعاونیها ادامه دارد اینا به جای ساخت مسکن براخودشون بانک باز کرده ان پول بگیرن دارایهای را بخورن کجا بوده شعار ساخت مسکن پانزده سال عمر عدد کمی نیست فقط تف به این وازتخانه با تمام کمال ملکوتی
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج # رفح