بازدید 18799
تابناک اقتصادی بررسی کرد؛

چالش احتمالی بانک مرکزی با واردات خودرو‌های کارکرده / محک جدی برای سیاست تثبیت ارزی فرزین؛ قیمت دلار ممکن است دستخوش تغییر شود؟!

تصمیم بر واردات خودرو‌های کارکرده اگر با در نظر گرفتن سیاست تثبیت ارزی و تامین کسری در بازار خودرو و پاسخ به نیاز خودرویی بسیاری از مردم در دهک‌های مختلف باشد، اقدام بسیار مثبتی خواهد بود و به کاهش قیمت‌ها کمک می‌کند.
کد خبر: ۱۱۸۱۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲ 03 July 2023

چالش احتمالی بانک مرکزی با واردات خودرو‌های کارکرده / محک جدی برای سیاست تثبیت ارزی فرزین؛ قیمت دلار ممکن است دستخوش تغییر شود؟!

محمدرضا مقامی فردبه گزارش تابناک اقتصادی؛ در حالی که چند ماهی است، بانک مرکزی با روی کار آمدن محمدرضا فرزین مدیرعامل سابق بانک ملی بر مسند شورای عالی پول و اعتبار، برنامه ارزی جدیدی را در دستور کار قرار داده است، روز گذشته، خبری مهم مبنی بر موافقت هیات عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام با واردات خودرو‌های کارکرده رسانه‌ای شد، به گونه‌ای که پس از بحث و تبادل نظر اعضای هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، واردات خودرو‌های کارکرده را مغایر با سیاست‌های کلی ندانستند.

بر اساس این گزارش، پیش از این در اواخر خردادماه امسال، نمایندگان مجلس با کلیات لایحه الحاق موادی با قانون ساماندهی صنعت خودرو موافقت کردند.

لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو

ماده‌ واحده- متون زیر به‌ عنوان مواد (۱۱) تا (۱۳) به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب سال ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن الحاق می‌شوند:

ماده ۱۱- به منظور تنظیم بازار خودرو، واردات خودرو‌های کارکرده از جمله اتوبوس مجاز می‌باشد.

تبصره ۱- برای واردات این خودروها، انتقال فناوری موضوع بند (۲) و نیز بند (۳) ماده (۴) این قانون، لازم‌الرعایه نمی‌باشد.

تبصره ۲- آیین‌نامه اجرائی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تأمین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی این خودرو‌ها، عمر (کمتر از پنج سال) و نحوه احراز آن‌ها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و تعیین صلاحیت آنها، به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران، ظرف مدت یک ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. وزارت صنعت معدن و تجارت مکلف است گزارش عملکرد این ماده را هر شش ماه به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

ماده ۱۲- تبصره (۶) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین‌آلا

ت راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آن‌ها مصوب ۱۳۷۱ به شرح زیر اصلاح و تبصره (۸) ماده واحده مذکور حذف می‌شود:

تبصره ۶- ارزش ماشین آلات راهسازی و خودرو‌هایی که ورود آن‌ها به کشور مجاز می‌باشد (اعم از نو کارکرده)، هر سال پس از بررسی مستندات قابل دسترس، ازجمله قیمت شرکت‌های تولید کننده و یا قیمت نمایندگی‌های اصلی در کشور‌های ثالث و یا قیمت بازار (در خصوص ماشین آلات و خودرو‌های کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار می‌گیرد.

ماده ۱۳- استفاده از استاندارد‌های ملی کشور و یا استاندارد‌های کشور مبدأ تولید کننده برای خودرو‌های وارداتی موضوع این قانون، با تأیید سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست امکان‌پذیر است.

 

بر اساس این گزارش، همان طور که در لایحه اشاره شده است، در بحث واردات خودرو‌های کارکرده خبری از لزوم و اجبار انتقال فناوری در واردات این خودرو‌ها نیست؛ چالشی که پیشتر درباره واردات خودرو‌های صفر کیلومتر مد نظر قانون گذار قرار گرفته بود. اما نکته مهم، تعیین سازوکار تعیین ارز برای واردات خودرو‌های کارکرده به داخل کشور است؛ موضوعی که در گذشته به طور کلی از سوی بانک مرکزی به آن اشاره و بیان شده بود: شرایط واردات خودرو‌های کارکرده مبتنی بر ثبت سفارش توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و اعلام "منشأ ارز" مورد تأیید بانک مرکزی تهیه و ابلاغ خواهد شد.

اما آنچه در این شرایط اقتصادی کشورمان با اهمیت است، اولویت بندی بانک مرکزی در خصوص مسائل و چالش‌های ارزی است، تا جایی که چند هفته قبل، رئیس کل بانک مرکزی در همایشی در این بانک با اشاره به ضرورت اجرای سیاست تثبیت اقتصادی و ارزی گفته بود: یکی از مهمترین عوامل تورم بی ثباتی نرخ ارز است؛ تجربه بسیاری از کشور‌ها در ثبات اقتصادی از طریق مداخله در تثبیت نرخ ارز نشان می‌دهد که سیاستگذار با مداخله فعال در تثبیت نرخ ارز در جهت محدود نمودن نوسانات باید به دنبال تبیث اقتصادی باشد. ضریب تغییرات بالا در نرخ ارز یکی از معضلات در اقتصاد کشور است و به همین دلیل سیاست تثبیت اقتصادی از اهمیتی بالا برخوردار است.

فرزین با اشاره به محور‌های سیاست تثبیت اقتصادی گفته بود: یکی از سه محور اصلی سیاست تثبیت اقتصادی شامل ثبات بخشی و پیش بینی پذیر نمودن بازار ارز است. در صورتی که اقتصاد پیش بینی پذیر نشود، سیاست تثبیت موفق نخواهد شد. محور دوم کنترل نقدینگی است؛ اگر نقدینگی کنترل شود که هم با سیاست پولی و هم سیاست مالی کنترل می‌شود، پس از یک دوره زمانی این موضوع دوباره خود باعث افزایش نرخ ارز می‌شود. محور سوم که بسیار مهم است به تقویت نظام تنظیم گری در بازار‌های مالی (پولی ارزی و اعتباری) برمی‌گردد.

بنابراین همان طور که در صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی تاکید شده، سیاست ارزی بانک مرکزی با محوریت تثبیت ارزی در دستور کار است و با تقویت نظام تنظیم گری در بازار‌های مالی به دنبال ایجاد ثبات و پیش بینی پذیری در بازار ارز است؛ هدف گذاری مهم که حالا در یکی از حساس‌ترین تصمیمات اقتصادی دولت و مجلس یعنی اجازه ورود خودرو‌های کارکرده به داخل کشور، با یک محک جدی روبه روست و به نظر می‌رسد در تدوین آیین نامه برای واردات خودرو‌های کارکرده، نظرات بخش ارزی بانک مرکزی تعیین کننده باشد.

این در حالی است که شنیده‌ها از جمع آوری تعدادی از خودرو‌های کارکرده در برخی از کشور‌های همسایه برای ورود به بازار داخلی کشورمان پس از تصویب نهایی آیین نامه از سوی دولت حکایت دارد. اتفاقی که اگر با سازوکاری دقیق و شفاف در خصوص نحوه تامین ارز آن‌ها همراه نباشد، ظرفیت برهم زدن ثبات بازار ارز را در خود دارد.

از سوی دیگر، مرکز پژوهش‌های مجلس در هفته‌های اخیر با اشاره به نگرانی‌های احتمالی مبنی بر آثار منفی خروج ارز اعلام کرده بود به منظور کاهش آثار منفی خروج ارز پیشنهاد می‌شود که اقدامات ذیل مدنظر قرار گیرد؛

نخست: اعطای مجوز واردات خودرو در قبال بازگشت ارز حاصل از صادرات (به عنوان نمونه اجازه واردات به میزان ۳ درصد ارز بازگردانده شده به کشور)

دوم: اعطای مجوز واردات خودرو در قبال سرمایه گذاری برای کاهش مصرف سوخت


در مجموع باید اشاره داشت که تصمیم بر واردات خودرو‌های کارکرده اگر با در نظر گرفتن سیاست تثبیت ارزی و تامین کسری در بازار خودرو و پاسخ به نیاز خودرویی بسیاری از مردم در دهک‌های مختلف به ویژه دهک‌های کم برخوردار باشد، اقدام بسیاری مثبتی خواهد بود و می‌تواند به تعدیل قیمت‌های حبابی در بازار خودرو کمک موثری کند؛ اما اگر قرار بر واردات خودرو‌های کارکرده چند ده هزار دلاری و لوکس بدون در نظر گرفتن فشار احتمالی به بازار ارز باشد، می‌تواند در جهت رشد نرخ ارز و ایجاد تورم و گرانی در بازار مصرفی مردم نیز باشد. در نهایت باید منتظر ماند تا دولت نسبت به تدوین و ابلاغ آیین‌نامه مربوطه اقدام کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۸۸
به دلار 80 تومان سلام کنید.
پاسخ ها
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
سلام به تو مافیا که به دروغ میگی و جو می خواهید درست کنید که با واردات خوردو ارز می شه 80 تومن و مافیا ایین کارو خواهد کرد که به همه بگه دیدین یک میلیارد دلار دادین برای واردات خوردو ارز شد 80 تومن .اینها همش بازیه .الان برای خوردو های چینی می دونی چقدر ارز از کشور خرج می شه؟
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
کسانی که مثبت دادن مافیا هستند چون این دروغه محض حتی یک میایارد دلار منشا داخلی ارز هم بدن واسه خودرو دلار بالا نمی ره چون الان بیشترشو واسه خودرو چینی میدن
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
اقا چقدر تو پیاماتون مافیا هست یا شاید از روی نادانی و مطالعه کم حرقهای مافیا ها رو می زنن.خواهشا مطالعه کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
فرانسه هم اینترنت مناطق آشوب زده را قطع کرد
. برای حفظ آزادی و امنیت مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
تعادل فعلی بازار ارز به زودی بهم میخوره و دلار صعودی میشه. چون دلار برای واردات خودرو از کشورهای همسایه در عمل در کف بازار جمع میشه و این یعنی تقاضای بیشتر برای دلار و یورو و درهم
عباس تهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
واردات قیمت ارز را بشدت بالا می برد و باعث بالا رفتن تمام کالا ها می شود
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
آقا بهروز
تا افرادی مثل شما در این کشور هستند که احتمالا دلال
هستید، این کشور روی خوشی نمی بینه
چرا بی خودی جو منفی ایجاد می کنی
به والله بالا رفتن دلار به نفع هیچکسی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
ماشین های چینی از برخورداری از انحصار بیرون میان و ارز کمتری برای ماشین های چینی مصرف میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
من میدووونم،کارمون تمومه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
لزومی به خارج کردن ارز برای واردات خودرو نیست. این جوسازی ها را همان مافیای خودرو و کسانی که از شرایط موجود سودهای هنگفت به جیب می زنند راه انداخته اند. اگر این اجازه صادر و اراده ای برای واردات باشد به شرط اینکه با افزایش تعرفه کار را مشکل تر نکنند تجار می توانند در عوض کالایی که صادر می کنند خودرو وارد کنند. یعنی برای واردات خودرو نیازی به خروج ارز نیست.
به نظر من علت تورم نوسان نرخ ارز نیست بلکه ارز هم مانند هر کالای دیگری تابعی از نرخ تورم می باشد . علت اصلی تورم ، بی نظمی مالی دولت و کسری بودجه هست که علت العلل اون هم پایین نگه داشتن شدن نرخ حاملهای انرژی و سوبسید بسیار وحشتناک دولتها برای انرژی در ایران هست و هیچ کسی هم جرات اصلاحات اساسی رو نداره که اون هم به مشکلات و نارضایتی های بالای مردم از نحوه حکمرانی برمیگرده که هیچ کس حاضر به این ریسک نمی باشد و نارضایتی بر روی نارضایتی انباشته میشود . نه جناب فرزین و نه دارنده نوبل اقتصاد نمی تونن کاری از پیش ببرند.

همین رانت بالای انرژی مفسده هایی مانند مافیای پر قدرت خودروساز رو ایجاد می کنه که برای مردم خرید و استفاده از خودروهایی با این مصرف سوخت بالا رو اقتصادی می کنه .
پاسخ ها
علش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
بخش زیادی از حرفات کاملا درسته، البته مواردی مثل دخالت و هزینه کردن در کشورهای مختلف، ناکارآمدی بخش دولتی، اختلاس و .... چندتا عامل دیگه هم باعث کسری بودجه و تورم هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
ای کاش می تونستم به این کامنتت ده تا یا حتی 100 تا مثبت بدم. این درستترین نظر درباره قیمت دلاره. دلیل تمام این مسایل تکروی دولت و ممنوعیت بخش خصوصی از فعالیت اقتصادیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
با سلام. چند روزیست که نسبت به وضعیت هوای تهران مرتب کامنت گذاشتم و اعلام کردم سایت هواشناسی ایران داره اطلاعات دروغ به مردم میده و وضعیت هوای تهران به دلایلی که احتمالا استفاده از مازوت برای جبران برق صادراتی به عراق و پاکستان هست به شرایط بسیار خطرناکی رسیده و از مردم خواستم وضعیت هوا رو از سایت waqi.info مشاهده کنند که ضمن تشکر از تابناک این کامنت ها منتشر شد.
ولی باید بگم متاسفانه چند روزیست سایت هواشناسی ایران اطلاعات رو به سازمان جهانی منتقل نمی کنه و تنها کشوری که روی نقشه جهانی اطلاعات نداره ایرانه.
از تابناک عزیز درخواست دارم به دلیل احتمال گسترش بیشتر انواع سرطان و ناباروری روی این موضوع بیشتر تمرکز کنه چون با این شرایط ممکنه مرگ و میری بسیار گسترده از ایران اتفاق بیفته. لطفا خطر رو بسیار جدی بگیرید.
تاکید می کنم رقم اعلامی در سایت های ایرانی به دلیل قرار دادن ایستگاه های سنجش در نوک کوه ها و میانگین گیری توسط دولت به هیچ عنوان واقعی نیست و با این شرایط تهران باید تخلیه بشه. و صد البته شرایط کرج و اصفهان و تبریز و .... هم در همین شرایط بسیار خطرناکه.
عاجزانه درخواست دارم جلوی قتل عام مردم ایران رو با فشار به دولت و تهیه خبر بگیرید...
اقا چرا حرف بی حساب می زنید .من الان دوستم در امارات زندگی می کنه کلی هم پول داره و پولش در بانک اماراتی هست .حاضره از پول خودش ماشین وارد ایران بکنه .خواهشا اینقدر حرف بی حساب نزنین و به نفع مافیا نباشید .من حاضرم خودم با منشا پول هایی که در کشور های خارج و حقیقی هست به بانک مرکزی اعلام کنم .می دونم سانسور می کنید این حرفو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
خوب اگه منشا پول خارج از کشور باشه چطور جلوی کم اظهاری صادرکننده گرفته بشه؟
منشا مشخص نباشه تقاضا برای بازار آزاد زیاد میشه
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
اقای ناشناس طرف تو امارات کار می کنه پولش درهم امارات پول شخص خودش هست. بازار ازاد چیه اظهار صادراتی واسه چی می خواد .خواهشا یه کم مطالعه بد نیست
جواب مجتبی
| Germany |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
دوست شما بعد اوردن خودروها و فروش ان پولش میخواهد چکارکند سپرده در بانک یا سهام میخره یا به دبی حواله میکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
منم یه دوست دارم لواسون رو به نامم میکنه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
خیلی و باید گفت بیشتر حرفها حاشیه سازی رانت هست برای عدم تحقق برخی برنامه ها ،چون سود کلان برخی را در خطر قرار میده
بحث واردات خودرو کارکرده را هم دارند حاشیه بیخودی میدن اگه از مناطق آزاد کشور مثل آبادان خرمشهر چابهارو..... که ماشاالله کم هم نیستند و معامله و خرید و فروش درشون با پول کشور خودمون انجام میشه پس ارز چندانی هزینه نخواهد شد ولی سود بادآورده از تحریم برخی اشخاص را کم میکنه که خدایشان سودشون و درآمدشون هست این همه حرف و دلسوزی برای کشور و ... بیخودی هست به بهانه دلسوزی سود کلان را دنبال میکنند نمیتونند بگن ما فقط دنبال سود کلان و باآورده خودمونیم ناچارا دلسوزی برای کشور و ... را بیان کنند و مکر و نیرنگشون را اینجوری بپوشونند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
دوستت که حاضره با پول خودش ماشین وارد کنه خب هدیه که نمیخواد بده میخواد بفروشه. باید پولشو یا به ریال بدیم خودش بره صرافی ایران یا دبی تبدیل کنه یا پولشو به دلار بدیم. بالاخره تقاضا زیاد میشه و ارز گرون میشه
دقیقا
این یه آزمون مهم برای بانک مرکزی و فرزینه
باید دید چه محدودیت های ارزی مد نظره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
موافقم
تو برنامه تلویزیونی جو 85 میلیون برگشتن گفتند قیمت دلار 40 تومن نباید باشه چه خبره! رفته تا 60 تومن یه مدت زیادی روی 50 تومنه! دوست عزیز نمیخواد ببری زیر 40 تومن! همون برگردون به 40 تومنی که وقتی اومدی بود!
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
فقط خود فرزین میتونه به این کامنت منفی بده
واردات خودرو بدون شک موجب افزایش شدید نرخ ارز خواهد شد و با توجه به عوارض ورودی، سهم دلال و افزایش قیمت خودروهای کشورهای همسایه در نهایت باعث نمی‌شود خودرو ارزان در اختیار هموطنان قرار گیرد.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
نگران نباش برادر این ها مهملات جماعتی است که دنبال عوامی گری هستند برای رای جمع کردن مشگل مردم ما نان است نه خودرو اگر ملی فکر کنی باید تعداد خودروهای کشور نصف شود و توی کشوری با مردم فقیر قرار نیست همه خودرو داشته باشندتا بشود سوخت را صادر کرد و نان مردم را تامین کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
متاسفانه همینطور میشه
تو فرانسه دستور رسید ایلان ماست تویتر رو محدود کنه اما تو جنبش فواحش تمام دنیا در اختیارشون بود اما کاری نتونستن بکنن چون خدا باهاشون نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
خدا با ماست
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
نتیجه کم کاری والدین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
دنیا یه شرمندگی بزرگ از تولدت بدهکاره
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
فواحش خودت هستی ورفقات! تابناک منتشر کن چطور توهین یه آدم بی سروپا به مردم معترض رو منتشر میکنی ولی جواب بنده رو سانسور میکنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
این آقا اینقدر بیسواد است که ایلان ماسک را می نویسه ایلان ماست
تابناک هم نسبت به این بد دهن بی شخصیت عنایت خاص دارد و هر روز منتشر می کند ولی پاسخ ما را سانسور می کند
Mohammad Moghadam
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
شرم بر تو بی خبر از الله ، مطمئن باش درنزدیکترین محارم خودت هم‌کسانی هستندکه آزاده هستند و حجاب زورکی را قبول ندارند پس اونا هم فواحش هستند ؟قبل از بلغور کردن هر حرفی اول چندباربالاپایینکن
والی
| Japan |
۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
بعنوان یک روانشناس اعلام میکنم این بابایی که بی ربط و باربط به موضوع متن این کانت رو با همکاری تابناک پخش میکند یک بیمار روانیست که در کودکی بشدت مورد کم توجهی اطرافیان بخصوص والدینش بوده و الان بعنوان یک شخصی که علاقه وافر به جلب توجه دارد بیماریش سرباز زده
تنها راه علاج این بیمار بی توجهی به کامنت هایش میباشد حتی منفی و مثبت هم نزنید
بهانه برای افزایش بیشتر قیمت دلار فراهم شد
همین حالا هم عمده تولیدکننده ایرانی مونتاژ کارند مخصوصا لوازم خانگی. چیزی تغییر نمی کند‌.
الان 5 ساله واردات خودرو انجام نمیشه آیا دلاز بالا نرفته؟
این حرفا کاملا غیر علمیه
داستان دلار تو ایران یه چیز دیگه است
دلایل اصلی رشد دلار تو ایران:
1- کسری بودجه دولت و چاپ پول
2- عدم امکان صادرات به دلیل تحریم
3- عدم اطمینان سرمایه داران به شرایط کشور و انتقال منابع مالی به سایر کشورها
4- انتظارات تورمی در جامعه که باعث تقاضای دلار توسط آحاد جامعه شده (بیش 40 میلیارد دلار نقدی تو خونه هاست)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
بحث اینه که یهو تقاضا زیاد میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
نه داداش
عرضه کم میشه
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
مردم دارن سرمایه خارج میکن به نظرتون طرف حاضره با پول که خارج داره خودرو وارد کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
واردات کالا به کشور ممنوع شود تمام
هر وقت تونستید جلوی افزایش بی رویه نقدینگی و سرازیر کردن پول بی پشتوانه در بازار را بگیرید میتونید دم از کنترل تورم و نرخ ارز بزنید ... آقای فرزین خودت خوب میدونی که مخارج دولتی و حکومتی خیلی بالا است و دهان جیره خواران گشاد و گشادتر میشه نفت هم که فروش نمیره کسب و کاری هم که باقی نمونده ازش مالیات بگیرید اونهایی هم که هست مالیات بده نیستن ... پس چاره ای نداری بازم پول الکی چاپ کنی و در حقیقت از مال مردم خرج عطینا کنی ...
چرا خود دولت خودروی نو سوزوکی و تویوتا کرولا ارزان قیمت پنج هزار دلاری و ده هزار دلاری وارد نمی کند؟ آنهم از محل طلب ارزی ایران.
چرا مانند دیگر کشورها تعرفه گمرکی خودرو را پلکانی نمی کنید؟ حتی در کشورهای لیبرالیسم سرمایه داری هم تعرفه خودروهای ارزان و کم مصرف ، صفر است اما بر خودروهای لوکس تعرفه سیصد درصدی می بندند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
دفکر می کنی چرا بایدخودروی دست دوم وارد بشه؟ دلیلش اینه که هدف اینه کسانی که خارج کشورند دونه دونه ماشین بیارند تا هم پول خارج نشه هم ازشون عوارض بگیدند. من به عنوان کسی که تا مرز واردات قبل از محدود کردن خودرو رفتم بهتون می گم خودروی نو به دلیل خرید عمده بسیار ارزانتر از خودروی کارکرده است. ولی خودروی زیاد رو کسی وارد میکنه که داخل کشوره و توان فروش داره و طبیعتا دلاراش از داخل باید بره.
خیلی جالب است که با چه هنرمندی از یک طرح برای کمک به مردم اینقدر قید و تبصره بسازند که فقط به سود دلالها و پولدارها باشد، ورود خودروهای کارکرده چرا باید اینقدر بحث برانگیز باشد، کسی در خانه خودش در ارمنستان می تواند یک ماشین هیوندای دست دوم ارزان بخرد ، در خلیج فارس بارگیری می شود و از طریق جاده به ارمنستان توسط حمل و نقل ایران بارگیری می سود، آنوقت خود ایرانیها نمی توانند ؟ بابا دست خوش ، بابا خیلی کاربردی ؟ چرا با مردم شفاف نیستید ؟ مشکل واقعا چی هست ؟؟؟
در کشور های غربی خیلی از ماشین ها بعد از ده سال دارای قیمت ۵۰۰ دلار و حتی کمتر تستند. اینها را بخش خصوصی وارد و بازسازی نماید و حداکثر با قیمت مثلا هزار دلار و یا کمی بیشتر بفروشد و خدمات بعد از فروش هم بدهد و سعی بر این باشد از انواع کمتری وارد شود و بیشتر بر روی یک‌ الی دو نوع مثل تویوتا تمرکز کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
دایی اونوقت آقازاده های خارج نشین چطوری دلالی کنند و دلار به جیب بزنند مثل همونی که کشتی داره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
دوست گلم اونوقت خدمات بعد از فروش از کجا بده؟ یه چیز میگیا؟ قطعات ماشین ۱۰ ساله ، اون هم در این حجم با این تحریمها از کجا بیاد؟
تو رو خدا خودرو وارد نکنید یه وقت خود و ارزون میشه مردم یه نفس راحت میکشم تا جایی که ممکنه شما همه چیز رو برا مردم گرون کنید سیاست شما گروهی و فشار به مردم هست جز این کار دیگه ای بلد نیستین
تا روزیکه دشمن به زیر کشیده نشه دلار پایین نمیاد
پاسخ ها
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
تا سوادتون بالا نره همیشه همین فلاکت خواهیم داشت مشکل شماهایی هستید که هیچی از اقتصاد نمی دونید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
دشمن کجا بوده دیگه مردم این حرغها رو باور نمیکنن تاریخ مصرفش گزشته مردم دشمن واقعی رو میدونن جهل و نادانی و بیکفایتی و زیاده خواهی یک عده از ما بهترون و ژن خوبها این دشمن ساختگی دیگه خسته کننده شده
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
واقعا اگه این دشمن نبود شما باید دنبال چه بهانه دیگه ای میگشتید.
با توجه به کاهش بیش از سی درصدی قیمت آپارتمان در شهرهای اطراف تهران و برخی از مناطق تهران بزودی مقاومت و چسبندگی قیمتها ی آپارتمان در مناطق اصلی و مهم تهران بزودی شکسته میشود و حداقل تا سی درصد پایین می آید . سقوط آزاد قیمتهای کاذب در برخی مناطق تهران مثل ۱، ۲،۳،۴،۵و۶،۲۲ قطعی می باشد .بالاخره کسی که هر روز الکی و بدون دلیل بالا برد و با جهت تا معامله صوری مردم رو انداخت تو مشکل باید حالا جواب بده .( مورد توجه بنگاههای معاملات ملکی و برخی مالکین )
دزر زمان دولت اصلاح طلبان ، قیمت دلار از 3500 تومان به 30 هزار تومان رسید. یعنی 7 برابر گران شد . آن موقع همه چیز گل و بلبل بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
در مدت 8 سال از 3500 تومان رسید به 26000 هزار تومان
در زمان دولت اصولگرای احمدی نژاد طی 8 سال از 900 تومان به 3500 رسید
در دولت اصولگرای رییسی طی یک سال و نیم از 26 به 55 هزارتومان رسید
واردات خودرو نه تنها باعث گران شدن ارز نمی شود بلکه تورم را نیز پاین می آورد
به علت تحریم پولهای صادرات نفت برنمیگردد. ولی با واردات خودرو از چین درآمد خوبی نصیب دولت میشود و پول نفت برمیگردد.
جو سازی ها این مقاله صرفا از جانب مافیای خودرو است
رفتیم که جیب آقازاده های مفلس خارج نشین را پر کنیم
ممکنه چند روز باعث بالا رفتن دو هزار تومانی دلار بشه، اما به نصف شدن قیمت خودروهای داخلی و چینی می ارزه.
اقتصاد درم و داغونی که از واردات چند تا خودرو دچار نوسانات ارزی میشه را باید چکار کرد؟ آقا خانه از پای بست ویران است. درهای مملکت را بستید ، تحریم هم که هستیم، با هیچ کشور درست حسابی هم که ارتباط نداریم، تجارت خارجی و تولید و سرمایه گذاری هم که تعطيل خوب نتیجه میشه همین..
راهکار آن ساده است. ایرانیان زیادی در خارج از کشور کار میکنند بخصوص در کشورهای حوزه خلیج فارس که درامد ارزی دارند. اگر منشا ارز واردات خودرو، همین ارزهای آن طرف آب باشد هیچ مشکلی ایجاد نمیشود. به نفع اقتصاد کشور هم هست.
الان کشورهای عربی ، انواع ماشین خارجی وارد میکنن ، اما نرخ دلار 20 ساله ثابت مانده . وارد کردن خودرو لوکس باعث میشه ، مقداری نقدینگی افراد ثروتمند رو جمع کنه از بازار .ادرس غلط ندید به مردم لطفا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
کجا ۲۰ ساله دلار ثابت است از سال ۲۰۱۵ دلار در مقابل طلا نزولی و ارزش دلار از دست رفته
منتها بخاطر اینکه ریال ما خیلی با شیب زیاد نزولی شده این موضوع را احساس نمی کنیم
خودروهای خارجی لوازم یدکیشون گرون هست. این خودروها هم که کار کرده هست قطعا تعمیر میارن. مردم عادی و متوسط هم توان پرداخت چنبن هزینه هایی رو ندارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
به تو چه. با همین توجیهات مسخره سالهاست نذاشتین مردم خودروی خوب سوار بشن
دولت باید اجازه دهد که خارج نشینان بتوانند با خودشان یک خودرو وارد کنند هم ارز از کشور خارج نمی شود و اکثرا اگر ماشین رابفروشند پول ان را در داخل سرمایه گذاری خواهند کرد.بدون انکه ارزی برای خرید بخواهد خارج شود .
خودروهای خارجی لوازم یدکیشون گرون هست. این خودروها هم که کار کرده هست قطعا تعمیر میارن. مردم عادی و متوسط هم توان پرداخت چنبن هزینه هایی رو ندارن
قطعات را هم می‌توانند از قبرستان همین ماشین ها وارد کنند جون یک ماشین نو هم اگر تصادف کمی بزرگ بکند از رده خارج میشود و قطعات نو هستند و یک موتور نو را شاید با صد الی دویست دلار بشه بخری
برای جلوگیری از رشد نقدینگی باید سقف وام برای اشخاص حقیقی کارمند تعیین کرد 2 - افزایش حقوق ها ثابت شود وهر ساله اضافه نشود
سازمان بورس و دولت بر اساس معاملات سهام شرکت ها کسب سود می کنند
دولت مالیات نیم درصد در فروش سهم دریافت می کند
از این مبلغ باید به شرکت های بورسی بر اساس معاملات و نقششان در خرید و فروش ها در بورس کمک شود و یا به آنها تسهیلات ارزان قیمت داده شود
بورس نبض اقتصاد است و بسیاری از کاستی ها و نقطه ضعف ها در صنعت و اقتصاد را از آن می توان کشف کرد
نباید از این سیستمی که می تواند با درایت و با خرد کمک بسیار زیادی به اقتصاد و صنعت کند غافل شد
بورس خوب و قوی و روی حساب و کتاب در کشور می تواند کشور را تبدیل به ابر قدرت اقتصادی کنند
آقای رئیسی قرار است تورم را به ۲ درصد برساند
صبر کنید همه چیز حل می شود از مسکن بگیرید تا خودرو
نگه داشتن دلار دیگر صرفه اقتصادی ندارد

من به حرف آقای رئیسی کاملا اعتماد دارم و تورم کشور به ۲ درصد خواهد رسید

بده اون منفی خوشکله رو اما جوجه روآخر پاییز می شمارند
خودرو بنز با پیکان هیچ فرقی ندارد و آقای میرسلیم درست می گفت اما همه او را مسخره کردیم

لاستیک و فولاد و رنگ و آلومینیوم و ... که در هر دو بکار رفته است یکی است
اما چه چیزی باعث تفاوت آنها شده است؟

اول دانش و علم:
یعنی موادی که در بنز بکار رفته اند با علم و دانش بگونه ای طراحی و ترکیب شده اند که بهترین قطعه از آن بدست میآید
یعنی مواد اولیه هر دو یکی است
دوم ظرافت و دقت:
در بنز از افراد خوش سلیقه و دقیق و خوش ذوق استفاده شده است و بالای سر کار فرزند و بستگان مسئولین نیستند
سوم درست کاری و مشتری مداری
در شرکت بنز کارکنان و مدیران می فهمند که هرگونه تقلب در ساخت بنز در درازمدت به ضرر آنها است
چهارم ترجیح منافع بلند مدت به کوتاه مدت:
در شرکت بنز همه می فهمند که ثروت فقط پول نیست بلکه ثروت تکنیک های پول سازی است تکنیک بالا بردن تقاضا بوسیله تولید باکیفیت و رضایت مشتری
برند کردن یعنی تکنیک پول سازی
اعتبار یعنی تکنیک پول سازی
جهانی کردن محصول تکنیک ثروت سازی است و حتی حاضر می شوند پول بیشتر خرج کنند تا به تکنیک پول سازی برسند

چنین چیزی در همه موضوعات وجود دارد در سیاست داخلی و در سیاست خارجی و اعتبار و حساب روی کشوری باز کردن یک ثروت است

اعتبار ما در سیاست خارجی و داخلی و تصمیمات اقتصادی در حد همان پراید است
اما اعتبار کشورهای پیشرفته در حد بنز و بی ام و است و نمی توان این اعتبار را با شعار تامین کرد باید عمل کرد
باید کشور را به نا اهلان نسپرد
نا اهلان کسانی هستند که راستگو نیستند و امانت دار نیستند و اخلاق مدار نیستند
یک نفر ممکن است متدین باشد اما نا اهل باشد همینکه دروغ بگوید و امانت دار نباشد و به اطرافیان خودش فقط توجه داشته باشد نا اهل است حتی اگر نماز شب بخواند البته این به این معنی نیست که همه متدینین اینگونه هستند بلکه افرادی هستند که هر دو صفت را در خود دارند اما کم هستند
طرحی که می‌تواند و می‌توانست به نفع کل جامعه خصوصا طبقه متوسط باشد و باعث کاهش معقول قیمت خودرو شود اینقدر مورد تهاجم مافیا قرار گرفت که ره آورد آن فقط افزایش قیمت دلار واردات گران خودرو و آسیب به قشر متوسط و کم درآمد خواهد شد.
واردات خودرو مهمه خیلی هم مهمه. ولی از اون مهمتر تامین مایحتاج مردمه. اگر هم ارزی بهمون میدن صرف واردات گوشت و مرغ و برنج و روغن و گندم و امثالهم بشه که هر روز قیمتاشون بالاتر نره. بنز 5 هزار دلاری وارد کنیم اما قیمت یک کیلو گوشت 500 هزار تومن باشه چه فایده! واردات خودرو وقتی خوبه که عادی باشیم و با دنیا عادی رفتار کنیم.
اگر مسولطن توانا بودند واندکی دانش اقتصادی داشتند هزچ کدام ا این مسیل نبود
در واردات خودرو خارجی تا جیب آقازاده ها و خود دولت پر نشه امکان واردات وجود ندارد .
سلام برهمه عزیزان
اینکه دغدغه خیلی ازما خودروشده علامت خوبی است دال براینکه سطح زندگی مردم ازنیازهای اولیه فراتررفته وبه دنبال افزایش رفاه هستند.درزمانهای قبل درصدکمی ازمردم خودرو داشتند وخرید خودرو برای اکثرمردم یک آرزوبود.
خودرو دست دوم برای زمان حاضرپاسخ مناسبی است برتقاضای بالای مردم برای خودرو.نگران نرخ ارز هم نباید بودچون دواحتمال وجوددارداول اینکه خوددولت ارز دارد ومی خواهد خرج کند.اگردراین راه خرج کند بهتراست ازاینکه به بانک مرکزی بفروشد وباعث افزایش پایه پولی ونتیجتا تورم شود.احتمال دوم اینکه دولت ارزنداردویا نمی خواهددراین راه هزینه کند.دراین صورت می تواندمجوزواردات بدون انتقال ارزراصادرکند.بدین معنی که ایرانیان خارج ازکشورتحت شرایطی که دولت تعیین می کند ازمحل درآمدشان درخارج اقدام به واردات خودرونمایندودولت هم باوضع حق گمرکی معقول درآمدلازم برای جبران یارانه بنزین ودیگر هزینه هارا به دست آورد. طول دادن مساله ای به این سادگی منطقی وتوجیه پذیر نیست وبازی بااعصاب مردم است که مسئولین مربوطه باید به شدت ازآن دوری نمایند.
چرا به دلار ۸۰ تومان منفی دادم ثبت نمیشه وهمچنان عدد ۴۴ رانشان میده.لطفا رسیدگی کنید.
مگه با واردات خودروهای بی کیفیت و بنجل چینی که به چندین برابر قیمت واقعی وارد کشور میشه بانک مرکزی با چالش مواجه میشه که با خودروهای دست دوم اروپایی با چالش مواجه بشه؟ مگر اینکه دولت باز به این بهانه قیمت دلارو عمدا خودش بالا ببره
واردات کالا به کشور ممنوع شود
دلیل افزایش نرخ دلار چاپ پول است نه گاری سواری مردم
دو تا درخت را نمی تونی توی کویر لوت سالم نگه داری اون دوتا درخت نان و بنزین
مشکل عدم قیمت واقعی این دو کالاست دولت می ترسد از اغتشاش ولی مردم بدانند اگر این دو کالا قیمت واقعی داشته باشد دومینو از حقوق کارمندان درست میشه یارانه،قیمت غیر واقعی نان و بنزین سم است!
دلاربازان **** :
مردم آماده باشید به محض واردات خودرو دلار بالا میره اگرم نرفت نگران نباشید همه با کمک هم فشارش میدیم بره بالا.
(نتیجه بی در و پیکر بودن)
جمع کن بساطتو بابا. مگه این فوتبالیست های بی خاصیت خودروهای چند صد هزار دلاری وارد کردن دلار گرون شد؟ فقط به مردم که میرسه صداتون درمیاد؟
چنانچه دولت اجازه میداد خودروهای با کارکرد 5 سال در مناطق آزاد (ارس - الوند - کیش و....) در داخل کشور تغییر پلاک شوند یقینا قیمتها سقوط میکرد و حتی احتیاجی به واردات خودرو های کارکرده نبود.
مشکل اصلی کسر بودجه است که همیشگی است . دولت ناچار به چاپ اسکناس بدون پشتوانه اقتصادی است و برای جبران کسر بودجه دست به هر کاری بجز تولید بزند ، باعث افزایش تورم خواهد شد.تنها منبع بی زیان برای این کار پولهای بلوکه شده است که البته در این مورد نمی شود هزینه کرد و استفاده از منابع داخلی به هر شکلی که تصور کنید ، موجبات رشد توزم را فراهم خواهد آورد
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی