بازدید 10421

برای احیای دریاچه ارومیه باید ده سال دیگر صبر کنیم! / چالش‌هایی که فرایند احیای دریاچه را مختل کرده چیست؟

در تازه‌ترین اظهارنظر‌ها پیرامون دریاچه ارومیه و فرایند احیای آن از زبان یکی از مسئولان مرتبط نقل شده که این دریاچه تا ده سال دیگر احیا خواهد شد. پیشتر و در مقاطع مختلف، تاریخ‌های زودتری برای احیای دریاچه داده شده بود. پرسش این است که چه آسیب و چالش‌هایی در این مسیر وجود دارد که اجازه تسریع در فرایند احیا را نمی‌دهد؟!
کد خبر: ۱۱۸۱۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳ 02 July 2023

برای احیای دریاچه ارومیه باید ۱۰ سال دیگر صبر کنیم! / چالش‌هایی که فرایند احیای دریاچه را مختل کرده چیست؟

به گزارش «تابناک»، پس از سال‌ها تلاش برای احیای دریاچه ارومیه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ـ که در کارگروه ستاد احیا پیگیری شد ـ و به دنبال افتتاح پروژه عظیم انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه، تصور عمومی این بود که مسیر احیای دریاچه تسهیل شده و به زودی باید شاهد رونق دوباره دریاچه ارومیه باشیم.

دی ماه سال ۱۴۰۰،«عیسی کلانتری»، رئیس پیشین ستاد احیا و سازمان محیط زیست، درباره تاریخ دقیق احیای دریاچه به رسانه‌ها گفته بود: کار‌های دریاچه و سخت‌افزاری تمام شده و نرم‌افزاری تا ۱۴۰۶ باید تمام شود و در سال ۱۴۰۷ دریاچه‌ای به وسعت چهار هزار و ۳۰۰ کیلومترمربع با حدود ۱۵ میلیارد مترمکعب آب و ۲۵ درصد نمک که تراز اکولوژیکی آن است، خواهیم داشت.

همینطور مرداد ماه سال ۱۴۰۱ و چند ماه پیش از بهره برداری از طرح انتقال آب سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه، سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه به رسانه‌ها گفت: تونل دریاچه ارومیه در مسیر احیا قرار گرفته و جشن احیای این دریاچه تا بهمن ماه و نهایتا پایان امسال گرفته می‌شود.

منظور نماینده مردم ارومیه از خط انتقال آبی که به زعم ایشان باید به احیای دریاچه ختم می‌شد، خط انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه بود که اسفندماه سال گذشته و با حضور رئیس جمهور در استان آذربایجان غربی افتتاح شد؛ طرحی که قرار است سالانه چیزی بالغ بر ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب به آورد آبی این دریاچه اضافه کند.

این خط انتقال آب که قرار بود، پس از پیمودن یک مسیر تونلی به طول ۳۶ کیلومتر، یک مسیر کانالی به طول ۱۱ کیلومتر و نیز یک مسیر رودخانه‌ای به طول ۲۸ کیلومتر آب سد کانی سیب را به میزان سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب وارد پهنه آبی دریاچه ارومیه کند، از قرار معلوم آنچنان که باید و شاید در رسیدن به نتایج خود موفق نبوده است.

این را می‌توان از وضعیت کنونی دریاچه ارومیه در تیرماه ۱۴۰۲ برداشت کرد که بر اساس بسیاری از گزارش‌های میدانی و نیز تصاویر هوایی، شرایط دریاچه را نگران کننده توصیف می‌کنند.

همچنین در تازه‌ترین اظهارنظر‌ها که از سوی مقامات مسئول در ارتباط با تاریخ احیای دریاچه مطرح می‌شود، معاون اجرایی طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه به رسانه‌ها گفت: در شرایط تکمیل مجموع پروژه‌ها و آورد آبی سالیانه ۳ میلیارد متر مکعب به دریاچه، تا ده سال آینده دریاچه ارومیه احیا خواهد شد.

میکائیل بهادری در همین باره افزود: در شرایطی که پروژه‌های نیمه تمام آماده و تکمیل بشوند، آورد آبی به دریاچه ارومیه ۳ میلیارد متر مکعب در سال است. این پروژه ده ساله و نقش سد کانی‌سیب از این سه میلیارد حدوداً ۸۵۰ میلیون متر مکعب است.

این مقام مسئول همچنین در مورد مجموعه اقداماتی که ظرف ده سال آینده برای احیای دریاچه باید اجرایی شود، بیان کرد: پروژه‌هایی که هنوز نیمه‌تمام است می‌توان به تصفیه خانه تبریز و ارومیه اشاره کرد. همچنین میزان نیاز به آب کشاورزی باید کاهش یابد تا در آورد آبی دریاچه تاثیر داشته باشد که سازمان کشاورزی برای تغییر الگوی کشت در حال اجرا و عملیاتی کردن این پروژه است که اگر این پروژه‌ها تکمیل شود میزان ورودی آب به دریاچه در سال ۳ میلیارد متر مکعب است.

همانطور که مشاهده می‌شود، در حالی که سابق بر این تاریخ‌های دیگری برای احیای دریاچه از زبان برخی مسئولان بیان می‌شد، حالا دورنمایی ده ساله آن هم با شرط و شروطی فراوان برای این مهم مطرح می‌شود.

پرسشی که اینجا مطرح می‌شود این است که چه آسیب و چالش‌هایی در این مسیر وجود دارد که فرایند احیای دریاچه را به رغم هزینه‌ها و زحمات چندین ساله حداقل در کوتاه مدت به امری محال تبدیل کرده است؟

نکته مهمی که البته در سخنان معاونان انتقال آب از سد کانی سیب نیز دیده می‌شود، موضوع مهم کشاورزی و برداشت‌های بی رویه آب در این حوزه است.

در واقع اشاره بهادری به لزوم کاهش میزان نیاز به آب کشاورزی در حوضه آبریز ارومیه در حالی مطرح می‌شود که می‌دانیم اقتصاد و معیشت مردم این منطقه از کشورمان در سال‌های اخیر به شدت به کشاورزی گره خورده و اتفاقاً در همه سال‌های فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه، نه تنها الگوی کشت و مساحت زمین‌های کشاورزی کاهش نیافته، بلکه روندی افزایشی داشته است.

این را می‌توان از گفته‌های رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی برداشت کرد که چندی پیش در این باره گفت: مهمترین آسیبی که باعث وضعیت نامناسب امروز دریاچه ارومیه شده، بهره‌برداری بیش از حد آب در بخش کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه است که تا کنون برنامه‌ای جدی برای رفع این آسیب اجرایی نشده است.

سمیه رفیعی در همین باره افزود: در سال‌های اخیر حتی در برخی پروژه‌هایی که برای اصلاح روش‌های بهره‌برداری از آب در بخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا شده است نیز بعضی مسئولان دولتی براساس میزان آب ذخیره‌شده در این پروژه‌ها، طرح‌های جدیدی را برای توسعه کشاورزی در منطقه تعریف کرده‌اند و به این شکل، آب ذخیره‌شده بازهم به دریاچه ارومیه اختصاص پیدا نکرده است، در حالی که همین حالا، کشاورزی بخش زیادی از سهم آب دریاچه را مصرف می‌کند و اگر می‌خواهیم دریاچه را نجات دهیم، چاره‌ای نداریم جز این که برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و اصلاح الگوی کشت برنامه‌ریزی کنیم.

کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی از آن جهت بسیار مهم است که بدانیم در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ده‌ها هزار چاه غیرقانونی در همین حوزه فعال هستند.

توضیح مشخص در این باره اینکه بنا به گفته محمد صادق معتمدیان، دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در حوضه آبریز ارومیه چیزی بالغ بر ۷۵ هزار چاه غیرمجاز در سال گذشته شناسایی شد که همچنان ۶۵ هزار مورد از آن‌ها فعالند و تنها ۱۰ هزار مورد از این چاه‌ها پلمب شده است.

معتمدیان همچنین در دی ماه ۱۴۰۱ و در یکی از جلسات کارگروه احیای دریاچه ارومیه ضمن انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در فرایند احیای دریاچه گفت: طی هشت سال گذشته، بیش از ۱۲۰ هزار هکتار به اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی افزوده و منجر به مصرف آبی به میزان ۲.۵ میلیارد متر مکعب شده است.

جدا از نکاتی که مورد اشاره قرار گرفت و نشان می‌دهد که با استمرار این روند‌ها در کوتاه مدت نمی‌توان به احیای دریاچه ارومیه خوشبین بود، نکته تأسف بار دیگر در مسیر‌های دسترسی رودخانه‌ها به دریاچه ارومیه، پدیده شایعی به نام آب دزدی نیز وجود دارد که از قرار معلوم بنایی برای مقابله جدی با آن وجود ندارد!

توضیح در این باره اینکه فروردین امسال و پس از یک ماه از آغاز فرایند انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه و در همین رابطه روزنامه ایران نوشت: گویا کشاورزان و جامعه محلی با نادیده گرفتن چنین پروژه عظیم و پرهزینه‌ای برای نجات جان دریاچه ارومیه، عزمشان را جزم کرده‌اند تا مسیر بخشی از ۳۰۰ میلیون متر مکعب آبی را که با هزینه‌های گزاف قرار است وارد دریاچه شود تغییر داده و غیرقانونی به سمت زمین‌های کشاورزی خود هدایت کنند. این درحالی است که خشک شدن دریاچه ارومیه در نهایت به خشک شدن زمین‌های کشاورزی اطراف دریاچه خواهد انجامید!

با این تفاسیر دیده می‌شود که در مسیر احیای دریاچه ارومیه، مجموعه اقدامات بهم پیوسته و مهمی باید اجرایی شود تا امید‌ها برای احیای دریاچه آن هم نه در آینده نزدیک فراهم شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۴۲
روحانی می گفت من احیا کردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
احمدی نژاد خرابش کرد، روحانی برای خودش یه حرفی زده
رییسی الان چی میگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
نه تنها دریاچه ارومیه، بلکه هامون، گاوخونی، تالاب انزلی،...... به علت ضعف مدیریت و بی کفایتی مسئولان مرده اند.
اگر مرده را می توان زنده کرد، این پهنه های آبی هم احیا خواهند شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
خساراتی که به محیط زیست این مملکت در این سالها خورده، در طول حیات این سرزمین نخورده است. آب های سطحی و زیر زمینی به فنا داده شده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
به علت سیاست اشتباه و تو خالی «خود کفایی» تمام آبهای زیر زمینی و رودخانه ها را صرف کشت محصولات آب بر کرده اند که ارزش آب آنها ده ها برابر ارزش محصول تولیدی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
آبهای زیر زمینی کرمان را با حفر هزاران چاه عمیق بیرون کشیدند تا صرف ابیاری باغهای پسته کنند. پسته ای که کیلیویی 1 میلیون تومان در بازار قیمت دارد و مردم نمی توانند آن را بخرند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
دهها سد کارشناسی نشده ساختند، دهها پروژه انحراف و انتقال آب استانی و بین استانی اجرا کردند تا در دل کویر صنایع آب بری چون فولاد، مس، پتروشیمی.... ایجاد کنند. این صنایع متعلق به چه کسانی است؟ این پروژه ها را چه کسانی اجرا کردند؟!
بعد از اون هم یه ۱۰ سال دیگه‌صبر‌کنیم.‌نشد باز هم یه ۱۰ سال و خدا این امید رو از ما نگیره با این سیستم و مدیریت کارآمد!
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
گر هم گله ای هست
دگر حوصله ای نیست
کلانتری برکنار شد درست شد
10سال دیگر! یا ما نیستیم . یا شما نیستید . یادریاجه ارومیه . خوبه با همین فرمان بروید راهش را خوب یاد گرفته اید
این دریاچه و دیگر دریاچه ها و بسیاری از رودخانه ها و چشمه ها دیگر احیای نخواهند شد چون مسئولان مربوطه با تصمیمات اشتباه چنان تیشه ای به ریشه طبیعت ایران زدند جبران ناپذیر گسترش بی حساب و کتاب شهرها همراه با گسترش ویلا سازی و باغ های تفریحی در مناطق کوهستانی و حریم رودخانه ها
10 سال دیگه با این روند قطعا دریاچه ارومیه تبدیل شده به دشت نمک ارومیه که باید مالچ پاشی بشه تا طوفان نمک بقیه زمین های مجاور رو نابود نکنه !

آیا کسی هست که بدون توجه به منافع شخصی به فکر این مردم و کشور باشه ؟!
تابسون با این گرمان عدم بارش توقعدارید معجزبه بشه باید تا زمستان صبر کنید اگر همین خط لوله نبود خیلی سطح اب پایین تر میبود
سیاسی بازیهای گذشتگان باعث این فاجعه شده که تقریبا برگشت پذیر نیست دقیقا مشابه همین اتفاق تو پتروشیمی میان کاله داره اتفاق میوفته و اونایی که پول زور و اسلحه دارند میخوانند بزنند بعد بگند ما نبودیم یا مردم مقصر هستن
دریاچه قابل احیا نیست بیخودی آب شیرین سدکانی سیب پیرانشهر را در این شوره زار نریزید از اون طرف هم این همه زمین حاصل خیز در پیرانشهر و پایین دست با این کار خشک خواهد شد
بدترین درد این کشور سوء مدیریت 40 ساله است. چرا مدیران فشل کنار نمی رن و فقط از پستی به پست دیگر منتقل می شوند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
میان گذر را باید تخریب کنند
این اولین و مهمترین کار هستش
تا وقتی پل میانگذر تخریب یا به طور اساسی اصلاح نشود دریاچه ارومیه احیا نخواهد شد.
با سلام احترام
مشکل احیای دریاچه ارومیه وخلاصه راهکارها:

1-توسعه کشاورزی-
راهکار: کاهش سطخ زیرکشت محصولات کشاورزی با تامین منابع مالی لازم برای جبران خسارت کشاورزان بمنظورجلوگیری از ایجاد تنش
2- تخریب منابع طبیعی وجنگلها در بالادست
راهکار: آبحیزداری در منطقه اراضی بالادست دریاچه(نیاز به منابع مالی واعتبارات که متاسفانه تامین نمی شود)
3- عدم اجرای طرحهای عمرانی بدلیل مشکلات مالی
راهکار: تامین منابع مالی و اعتبارات لازم برای اتمام طرح ها تامین وانتقال آب
4- مدیریت ضعبف در احیای دریاچه
راهکار: استفاده از افراد متخصص ونخبگان دانشگاهی داخل وخارج کشور بجای مدیران غیر متخصص فعلی که تنها بدلیل وابستگی های سیاسی به مقام مدیریت رسیده اند.(البته این موضوع شامل سایر بخشهای مدیریتی کشور بویژه در دولت فعلی هم میشود)
با توجه به مطالب فوق ملاحظه میشود که اغلب مشکلات به مدیریت و البته عدم تامین منابع مالی لازم برمی گردد.بهانه دولت هم تحریم ها است.لذا باید جهت رفع تحریم ها و انجام مذاکرات تلاش مظاعف شود .اینجا است که همه متوجه تاثیر مخرب تحریم ها حتی بر محیط زیست ایران هم میشوند. البته توزیع بودجه کشور هم ناعادلانه وغیر تخصصی است.بعنوان مثل بودجه سازمان حفاظت محیط زیست ایران دربرخی موارد کمتر از یودجه یک نهاد یا اورگان سیاسی است. که البته جای بسی تاسف است.
چرا حرف دروغ می زنید اگر قرار بشه دریاچه ارومیه به حالت قبل از ۴۴ سال به حجم وزمان قدیم برگرده یا حداقل به حجم ۳۵ سال قبل برگرده راه وپل شما در مقابل اون حجم آب دوام نمی کنه چون احداث ومهندسی غلط روش انجام گرفته مانند احداث پل ه وراه های هزار سال قبل هست.
بنابراین سیاست رژیم هم در مقابل احیای دریاچه ارومیه خشک موندن دریاچه هست.
احیای در یاچه باپول پاشی وهزینه گزاف وکاذب ممکن نیست احیای در یاچه ارومیه نوعی علاج بخشی است ودرمان یک ضایعه عظیم طبیعی،است که اول باید بصورت علمی علت یابی شود حال علاوه بر دریاچه خطر کمبود اب کشاورزی،وبهداشتی نیز حیات بشری را در تهدید می کند چاره ای جز ذخیره اب وکنترل مصرف نیست مدیران واعضای ستاد احیا فاقد علم وتجربه ومهارت وتعهد دراین زمینه می باشند
از ملا نصرالدین پرسیدندچند سالته؟ گفت 50 سال. ده سال دیگر همین سئوالو پرسیدند باز گفت 50 سال. گفتند توکه ده سال پیش هم همینو گفتی. ملا گفت حرف مرد یکیه 100 سال دیگر هم بپرسید باز همینو میگم. مسئولان ماهم چون مردند وحرفشون یکیه از وقتی دریاچه ارومیه خشکیده گفتند تا 10 سال دیگه احیاش میکنیم. 20 سال دیگرهم باز همین حرفو خواهندگفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
از اردبیل تماس میگیرم نمیدونم چندساله راه آهن اردبیل قراره سال آینده افتتاح بشه هنور سال آینده نشده
می ترسم یه روزی تو خبرها بخونن که در دل کویر ارومیه یک دریاچه بوده که صد سال پیش خشک شده و دلیل اثبات آن هم وجود یک سازمانی به نام سازمان احیای دریاچه ارومیه باشه که پول از بیت المال میگیره و معلوم نیست چیکار داره میکنه و خوشبختانه این سازمان هنوز پابرجاست و قرار نیست خشک بشه. چونکه این سازمان یکی از دلایل محکم وجود دریاچه در دل کویر ارومیه برای آیندگان خواهد بود.
همه ی آب‌های ایران را بریزید داخل دریاچه تا آبیاری کشاورزی اصلاح نشود الگوی کشت اصلاح نشود دریاچه صاحاب پیدا نکند فایده ندارد بیش از هفتاد هزار حلقه چاه غیر مجاز آب‌های راه یافته را می بلعد سد میان‌گذر باید اصلاح شود احیاء دریاچه وسیله ی امرار معاش گروهی شده و آثار آن هم موقتی است ریختن آب پایین به دریاچه این همه تعریف ندارد
داناک مشاور فکر میکنه یکی از رههای استفاده نشده در اینجا جلوگیری از تبخیر حداکثری با استفاده از پوششهای کروی نقره ای رنگ و هچنینن ایجاد سایه با استفاده از روش‌های مختلف و ابداعی هست که متاسفانه هنوز به آنها پرداخته نشده ( دمای سایه و آفتاب ) معمولا پنج درجه سانتی گراد اختلاف دارد و همچنین حذف کلیه بخش کشاورزی در اطراف دریاچه می‌باشد . در ضمن میشه ساکنین و بومی های کشاورز منطقه رو با سرمایه گذاری روی کارهای دیگر و ایجاد شهرکهای صنعتی و گردشگری یا ری نمود چون اگر کشاورز کار جایگزین نداشته باشه مشکلات متعدد ایجاد میشود .
خشک سالی تا اب نباشد هیچ تصمیمی نمی شود گرفت
چرا از رود ارس ودریای خزر اب هدیایت نمیشه به وریاچه ارومیه
سلام اینکه چه توجیهی پشت احداث صنایع پتروشیمیای و فولادی و….. که نیاز به آب بسیار هستند و هر جا احداث شدند کشاورزی آنجا را نابود کردند است . مردم باید از نمایندگان خودشان که در مجلس بابت احداث این صنایع چه کارهای کردند توضیح بخواهند ،اما از هرجا جلوی ضرر را بگیری برنده هستی با جمع کردن این صنایع و بردنشان به کنار دریا جلوی فجایع را میتوان گرفت
بهترین راهکار جلوگیری از تبخیر آب دریاچه ارومیه است که بنده دارم دنبال راهکار آن هستم اگر بعدا مسئولین تحویل بگیرند که امکانش کم است.
تا زمانی که در بالادست رودخانه از رودخانه های ارومیه گرفته تا زاینده رود می توان با آب و برق مجانی، رقم کلانی یارانه را به محصولات کشاورزی غیرضروری مثل سیب و بادام تبدیل نمود و آنرا به صورت دلار در اروپا به جیب ریخت، این اندک منتفعان از منافعشان نخواهند گذاشت. انرژی مجانی طبیعت ایران را نابود کرد.
اگر کشاورزان ودولت بدانند دریاچه هایی مانند اورومیه وتالابها یی مانند هورالعظیم وشادگان وگاوخونی وغیره یکی از ارکان بارش هستند واین را درک کنند آنوقت این بلاها از طرف دولت وکشاورزان سر آنها نخواهد آمد. وقتی یک سامانه بارشی ازسمت غرب وارد کشور می‌شود برای آنکه بتوانیم از رطوبت ارسالی از مدیترانه ویا دریای احمر استفاده بهینه کنیم شرطش تامین رطوبت تقویتی بخصوص ازسوی تالاب‌ها ست. هم به دلیل وسعت نسبتا زیاد آنها وهم به دلیل یکپارچگی رطوبت دهی وهم به دلیل دمای بالاتر از سایر نقاط حوزه آبریز، این نواحی سامانه بارشی را برای زایش ابر شارژ می‌کنند که درهیچ نقطه حوزه آبریز نخواهید یافت. حتی دریاچه های پشت سد به دلیل دمای پایین قادر به چنین کاری نیستند. ازطرفی برعکس هر بخش از دریاچه که خشک شود به دلیل داشتن رسوبات بسیار سبک ووارد شدن آنها در منطقه ابرهای بارانزا توسط باد وفشار کم باعث ازبین رفتن رطوبت حمل شده از مدیترانه ودریای احمر خواهد شد واین یعنی کاهش تدریجی بارش‌ها. یک رودخانه وقتی مطمئن از تامین آب خواهد بود که بخشی از آب خودرا به عنوان زکات به تالاب برساند درغیر این صورت سال به سال این رودخانه به دلیل کم شدن بارش نحیفتر خواهد شد. واین همان مکافاتیست است که سر رودخانه هیرمند به دلیل خشکاندن هامون صورت گرفته است. واز طریق هیرمند سهم آب هامون داده نشد. از این تجربه تلخ درس بگیرید.
اره دیگه ، ده سال دیگه یا مردم نیستند ، یا شما نیستید یا دریاچه ارومیه که بشود پرسید « پس چی شد» ؟؟؟
اون پل روی دریاچه از زمان خاتمی برنامه ریزی شده بود همه را انداختن گردن احمدی نزاد اونیکی کلید که بارندگیم به خودش ربط میداد
متأسفانه در دریاچه آبی نمونده که بخواد ده سال دیگه احیا بشه ، تنها راه نجات دریاچه آوردن آب از دریاچه وان ترکیه هست. اگر ایران و ترکیه باهم به توافق برسند و آب از آنجا انتقال یابد ، در طی پنج سال شاهد پر آبی دریاچه و تراز اکولوژیک آن خواهیم بود.
من نمی دونم که بعضی از این آدم های کوته فکر . چرا نمی خوان بدو
نن که اگر این دریاچه خشک بشه . فاتحه ی هرچی زمین کشاورزی رو به شعاع چندین کیلومتر باید بخونیم ...
150 کیلومتر اون طرف تر دریاجه وان هست و 150 کیلومتر بالاتر دریاچه ارمنستان!! چرا اینها هر روز آبشون بیشتر میشه ولی مال ما کمتر!! حتما کار دشمن هست!!
سلام نگران‌نباسید پر نمیشه چون جیب همه افرادومسعولان ضی ربط خالیه
در حال حاضر ایران چنان مشغول و سرگرم مسائل سیاسی بین المللی و سرمایه‌گذاری سنگین در بعد نظامی است که دیگر نه پولی و نه وقتی برای رسیدگی امور داخلی ندارد، تناقضات دیدگاههای مسولین امر موید آن است که نه عزمی برای احیای دریاچه ارومیه وجود دارد و نه سرمایه ای .
هر چه زاینده رود احیا شد ارومیه هم خواهد شد.
کشت چغندرقند در منطقه بایستی ممنوع و کارخانجات مربوطه تعطیل شود.
باغات سیب بایستی برچیده شوند!
گشت ذرت بایستی ممنوع شود!
چاههای غیر مجاز پلمپ شود!
حق آبه دریاچه از بیش از هفتاد سد احداث شده در حوزه آبریز دریاچه ارومیه رهاسازی شود.
از طرف مسئولین هیچ اراده ای دیده نمیشود! چگونه است که بیست سال قبل روزنامه محلی میتواند خشک شدن دریاچه اورمیه را پیش بینی کرده و هشدار دهد ولی مسئولین و نهادهای مربوطه تشخیص ندهند!
چرا ۱۲ سال قبل در روز طبیعت تجمع کنندگان در ساحل دریاچه را که بصورت نمادین یک بطری آب در دریاچه می ریختند تا افکار عمومی و مسئولان را با خطر خشک شدن دریاچه اورمیه آشنا کنند را، دستگیر و با اتهام واهی پانترکیسم و تجزیه طلبی به زندانهای طویل المدت محکوم کردند! جالب است همان شب در صدای آمریکا هم مهمان برنامه گفت: تجمع کنندگان تجزیه طلب هستند و هیچ خطری دریاچه اورمیه را تهدید نمیکند!
آیا عمدی در کار است!؟
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی # جلفا # ورزقان
وب گردی