بازدید 3515
۱

سالی که نکوست از هوایش پیداست

هوای تهران در فصل بهار امسال بهتر از ۲سال اخیر بوده است. بهار ۱۴۰۲ امروز به پایان می‌رسد و با استناد به ارقام گزارش‌های ثبت شده آلودگی هوا، می‌توان تصویر مشخصی از آلودگی هوای تهران به‌دست آورد.
کد خبر: ۱۱۸۰۰۲۰
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸ 21 June 2023

به گزارش تابناک، روزنامه همشهری نوشت: آنگونه که آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد، در ۹۳روز اخیر هوای پایتخت با افزایش ۴برابری روزهای پاک و کاهش ۳برابری روزهای آلوده نسبت به سال‌های اخیر روبه‌رو بوده است. این البته همه شواهد بهبود کیفیت هوای امسال نیست. طی همه سال‌های اندازه‌گیری کیفیت هوای تهران که ۳دهه ادامه داشته، سال ۹۷ به‌علت افزایش خیره‌کننده باد و باران، بهترین کیفیت هوا را داشت.

بهار امسال از نظر صفر بودن روزهای ناسالم برای همه و تعداد روزهای پاک، شبیه کیفیت هوای سال ۹۷ شده است. همچنین روزهایی که آلاینده ازن به‌عنوان آلاینده معیار بیشتر از سایر آلاینده‌ها بوده، نسبت به سال گذشته ۳روز کاهش یافته است. این ۵ علت نشان از بهبود کیفیت هوای امسال نسبت به ۲سال اخیر دارد. اگر در ۳فصل باقیمانده نیز شرایط آب و هوایی به همین منوال پیش برود، می‌توان از حالا گفت: سالی که نکوست از بهارش پیداست.

مورد عجیب ۱۴۰۱

سال گذشته بدترین سال ۱۵سال اخیر تهران از نظر کیفیت هوا بود و البته عوامل متعددی در این زمینه دخالت داشته است. افزایش کانون‌های ریزگردی دشت تهران و سمنان که در نتیجه خشکسالی و تغییر اقلیم پدید آمده بود، یکی از علت‌های  اثرگذار بر کاهش کیفیت هوای پایتخت بود. عامل دیگر کاهش چشمگیر وزش باد و بارش باران بود که از دیگر عوامل محیط‌زیستی دخیل در هوای تهران است. اما در بخش عوامل انسانی نیز افزایش قیمت وسایل نقلیه و به‌تبع آن افزایش قیمت تعمیر آنها موجب شده بود تا چالش اصلی در زمینه بهبود کیفیت هوا پدید بیاید.

سالی که نکوست از هوایش پیداست

سال گذشته قیمت کاتالیست خودروها تا ۴برابر نسبت به سال ۱۴۰۰رشد کرد تا فروش این قطعه مهم در برنامه کمتر شهروندی باشد. این عوامل دست به‌دست هم داده تا در ۴۶درصد از کل سال گذشته، هوای مناسبی در تهران تنفس نشود و ۱۶۸روز هوا آلوده باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
با این گرونی ها هر روز داره خلوت تر و بهترم میشه
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی