سیگنال کارگزاری‌ها به سهامداران با پیام فوری

در هفته‌های اخیر با فراز و فرود شاخص و رونق معاملات بورس، کارگزاری‌های بزرگ از طریق پنل‌های معاملاتی اقدام به ارسال پیام فوری و تشویق سهامداران به خرید یا فروش نماد‌هایی خاص می‌کنند. آیا این پیام‌ها قانونی است؟
کد خبر: ۱۱۷۹۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴ 13 June 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، بند ۱۳ ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار مصوب مجلس شورای اسلامی، کارگزار(شرکت‌های کارگزاری) را اینگونه تعریف می‌کند: «کارگزار: شخص حقوقی است که اوراق بهادار را برای دیگران و به حساب آنها معامله می کند.».

آيين نامه معاملات در شركت بورس اوراق بهادار تهران مصوب شورای عالی بورس سال ۱۳۸۵ و دستورالعمل اجرايي نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران سال ۱۳۸۹ مصوب هیات مدیره سازمان بورس، از دیگر اسنادی هستند که ذیل قانون بازار اوراق بهادار به حدود وظایف و فعالیت‌های کارگزاری‌ها اشاره دارد.

تمامی اسناد موجود بر روی فعالیت‌های معاملاتی کارگزاری‌ها تمرکز دارد و بحث سبدگردانی یا تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نمی‌توان در محدوده فعالیت کارگزاری‌ها دانست؛ به نوعی کارگزاری‌ها برای ارائه خدمات سبدگردانی و تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیازمند دریافت مجوز جداگانه سبدگردانی از سازمان بورس هستند.

حال سوال اینجاست: آیا کارگزاران مجاز هستند، فعالیت سبدگردانی را با معاملات ادغام کنند، برای مثال در سامانه‌های معاملاتی یا استفاده از دیتابیس کارگزاری برای سبدگردانی تبلیغ کنند؟ در حالی که این موضوع غیر قانونی و غیر منطقی به نظر می‌رسد، کارگزاری‌ها پنل معاملاتی خود را به ابزاری برای تبلیغات برخی فعالیت‌هایی غیر از معاملات قرار دادند.

در حالی که پنل معاملاتی کارگزاری‌ها باید مسائل مربوط به معاملات، پیام‌های ناظر بازار، پیام‌های ناظر نماد، ابطال معاملات و... را اطلاع رسانی کنند، بر روی ارسال پیام‌های تبلیغاتی سبدگردانی و صندوق‌های کارگزاری‌های بزرگ تمرکز می‌شود. 

محتوا و زمان ارسال این پیام‌ها نیز بسیار هدفمند و براساس رصد تحولات شاخص بورس و معاملات انتخاب می‌شود و بر تصمیم گیری معامله‌گران اثر گذار باشد. در این بخش پیام‌های ارسالی از سوی ۲ کارگزاری بزرگ را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

پیام فوری کارگزاری مفید:

سیگنال کارگزاری‌ها به سهامداران با پیام فوری

کارگزاری مفید بزرگترین کارگزاری بورس است که براساس اطلاعات موجود در سایت این شرکت، بیش از ۱۱ میلیون کدبورسی دارد. این کارگزاری در تمامی پنل‌های معاملاتی در کنار پیام‌های ناظر بخشی به عنوان پیام فوری دارد که بیشتر به معرفی محصولات و خدمات سبدگردانی و صندوق‌های این کارگزاری می‌پردازد.

محتوا و زمان ارسال این پیام‌ها نیز قابل توجه است، برای مثال این کارگزاری‌ در روزهای صعودی بازار از طریق پیام فوری تبلیغات صندوق اهرمی خود که بسیار پر ریسک است را دارد، یا در شرایط نزولی بازار صندوق تضمین اصل سرمایه را تبلیغ می‌کند.

کارگزاری مفید پس از ساعات معاملات سهام و در روزهایی که قیمت سکه طلا صعودی است، پیام‌های مرتبط با خرید صندوق طلای این کارگزاری را ارسال می‌کند. 

سیگنال کارگزاری‌ها به سهامداران با پیام فوری

سیگنال کارگزاری‌ها به سهامداران با پیام فوری

سیگنال کارگزاری‌ها به سهامداران با پیام فوری

ارسال این پیام‌ها و تبلیغات بیشمار در بستر سامانه‌های معاملاتی، موجب کلافه‌شدن و تردید معامله‌گران بویژه افراد تازه وارد و غیر متخصص گردیده است، بسیاری از معامله‌گران این پیام‌ها را به عنوان سیگنال کارگزاری‌ها در خصوص روند بازار تلقی می‌کنند و یا تحت تاثیر این پیام‌ها اقدام به خرید و فروش سهم یا صندوق بدون هیچ‌گونه تحلیل و شناختی می‌کنند.

انتظار می‌رود نهادهایی مانند سازمان بورس و اوراق بهادار که وظیفه نظارت بر کارگزاران را بر عهده دارند به این موضوع ورود کرده و نقش پررنگ تری در این زمینه ایفا کنند. این رسانه آماده دریافت و انتشار مصاحبه از سوی مسئولین زیربط می‌باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی