بازدید 8238

دومین جهش تورمی قرن در اقتصاد ایران

میانگین تورم ۴ ساله در سال ۱۴۰۱ پس از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بوده است. بر اساس میانگین متحرک چهارساله، شرایط فعلی اقتصاد ایران،  پس از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم، دومین جهش تورمی تاریخ اقتصاد ایران است. درواقع علی رغم هر سقفی که تورم در دوره‌های مختلف داشته، ماندگاری تورم بالا برای ۴ سال پیش از این سابقه نداشته است. 
کد خبر: ۱۱۶۷۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶ 12 March 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از فردای اقتصاد، نمودار پایین میانگین چهار ساله تورم بانک مرکزی را نشان می‌دهد. میانگین تورم چهار سال منتهی به سال ۱۴۰۱ معادل ۴۴ درصد است که این رقم پس از اوایل دهه ۲۰، رکود تاریخی میانگین چهار ساله تورم محسوب می‌شود. اقتصاد ایران در اوایل دهه ۲۰ تحت تاثیر قحطی و شرایط خاص جنگ جهانی دوم دچار ابرتورم شد. تورم در سال ۱۳۲۰ به ۴۵ درصد، و در دو سال بعدی ارقام ۹۶ و ۱۱۰ درصد را تجربه کرد که در نتیجه میانگین تورم چهار ساله در سال ۱۳۲۲ به اوج خود یعنی ۶۷.۵ درصد رسید. پس از این ابرتورم، میانگین تورم چهارساله ۴۴ درصدی فعلی با فاصله نسبتا زیادی از سایر دوره‌های تورمی ما قرار دارد. در واقع در گذشته در پی هر افزایش تورمی، کاهش تورم در سالهای بعدی بود، اما شرایط پنج سال گذشته، شرایط ویژه‌ای است که همانطور که نمودار نشان می‌دهد، پس از جنگ جهانی دوم تجربه نشده است.

سومین رکورد متعلق به تورم اواسط دهه ۷۰ است که ۱۴ درصد پایینتر از شرایط فعلی است. افزایش میانگین تورم از این جهت اهمیت دارد که با بالا ماندن تورم برای چندین سال، کاهش انتظارات تورمی بسیار سخت و حتی غیرممکن خواهد بود و تنها عاملی که میتواند اقتصاد را از این شرایط خارج کند، همان عواملی است که منجر به شوک تورمی اولیه شده اند که در اینجا به وضوح مسئله تحریم و از دست رفتن درآمدهای نفتی است. 
تداوم انتظارات تورمی بالا فرصت هر نوع اصلاحات اقتصادی را از سیاتگذار می‌گیرد و اثرات همه سیاستهای کنترل تورم را از بین می‌برد. از این رو برای خروج از شرایط تورمی فعلی حرکت در جهت بهبود روابط بین الملل نقشی کلیدی را ایفا می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۴
تورم همان بار سنگینی است که بر پشت خمیده مردم ایران گذاشته شده و نفس مردم را بریده و هر لحظه ممکن است جان انسانهای فقیر(70 در صد مردم) را بگیرد
ما میتوانیم
دشمن دشمن نتیجه اش این می شود
و مسئولان اصلا بروی مبارکشان نمی آورند که مردم بیچاره در این گرانی و تورم دست پا میزنند
تورم 47 درصدي زمان مرحوم هاشمي كجاي اين نمودار شما قرار دارد؟
لعنت بر اجداد ترامپ
تداوم انتظارات تورمی بالا علاوه بر اینکه فرصت هر نوع اصلاحات اقتصادی را از سیاتگذار می‌گیرد ، فرصت هر گونه سرمایه گزاری و اشتغالزایی را هم از سرمایه گزار می گیرد. یعنی فرد سرمایه گزار بجای اینکه سرمایه اش را در کار تولیدی بکار بگیرد که دردسرهای خودرا دارد با آن ارز یا زمین می خرد که بدون دردسر ارزش سرمایه اش حفظ شود که باعث رکود تورمی مشود شبیه الان که خیلی ها پول خرید خانه ندارند ولی قیمتها روزانه بالا می رود.
برای آقازاده ها تورم معنا و مفهومی ندارد.
تورم به خاطر این است که دولت مواد اولیه نظیر نفت و گاز و ... را با قیمت جهانی به تولید کننده داخلی می فروشد ان هم بر مبنای قیمت امریکا. با این روند قمیت کالاها در ایران دلاری شده است در حالی که درامد ها ریالی است و حداقل برای حقوق بگیران اینگونه است. البته در کارهای ازاد درامدها متناسب با تورم و شاید بیشتر هم باشد. دولت چون نمی تواند صادرات خارجی داشته باشد رو به صادرات به داخل اورده است و این رود در هیچ جای دنیا وجود نداشته است ونتیجه اش این تورم مهارنشدنی است.
تورم‌دیگر‌برای‌هیچکس‌معنایی‌ندارد‌جز‌بیچارگی‌بیشتر
ما رکورد زدیم.باز هم مثل همیشه.
نتیجه مرگ بر هایی هست که شعار هر تجمع شده.
فقط خدا باید کمکمان کند
کجا هستند کسانی که وعده میدادند تورم یک رقمی میشود، چقدر ما ملت ساده بوده و هستیم و فریب وعده و وعید و شعار و سخنرانی ها را خوردیم
عراق اشغال شده، سوریه جنگزده و افغانستان بدون زیرساختار هیچکدام تورمی را که ما داریم را ندارند ، چرا؟
یکی دلیل را تحریم ها اعلام میکند، دیگر مدعی صادرات عمده نفت و پتروشیمی و بی اثری تحریم ها
یکی چاپ پول بی پشتوانه را عامل میداند و دیگر اصل موضوع را رد میکند
یکی دزدی و اختلاس را عامل میداند و دیگر میزان آنرا اندک
و…..
چیزی که مردم میبینند کوچک شدن سفره خالیشان هست و بزرگ تر شدن سفر کسانیکه مردم را به مقاومت و سکوت دعوت میکنند
باند حسن کلید ساز هم اینو گفت و داشت عمل می‌کرد ولی کی بود می‌گفت تحریمها ها فقط زیر ده درصد در تورم نقش دارن؟ یا فقط چون اون جناح گفتن کفر بود و چون این جناح میگن صحت داره. خیر فساد کل ایرانو گرفته
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم