بازدید 12293

ارزش ریال در ۹۰ روز اخیر چقدر سقوط کرد؟

قیمت دلار در ۲۱ شهریور ماه امسال ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان بوده. یک ماه بعد به ۳۲ هزار و ۷۴۰ تومان رسیده. ۲۱ آبان ماه، ۳۵ هزار و ۳۲۰ تومان شده و روز گذشته در کانال‌های فردایی به ۳۷ هزار و ۹۰۰ تومان رشد قیمت داشته است.
کد خبر: ۱۱۵۴۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸ 13 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه اعتماد، با این حساب باید گفت که ارزش پول ملی ایران در این ۹۰ روز بیش از ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

در این ۹۰ روز اتفاقات زیادی افتاده است. مثلا ۲۵ آبان ماه بانک مرکزی اعلام کرد که «بسته جدیدی» را برای بهبود وضعیت بازار ارز تهیه و ابلاغ کرده.

بعد‌ها مشخص شد که این «بسته» همان «اوراق ارزی» است. شرایط خرید این اوراق به این صورت است که سررسید آن‌ها سه ماهه و حداقل و حداکثر میزان خرید اوراق توسط هر شخص حقیقی ایرانی بالاتر از ۱۸ سال، به ترتیب معادل ریالی ۱۰۰۰ دلار و ۴۰۰۰ دلار است. همچنین هر مشتری می‌تواند تنها یک بار با کد ملی خود اقدام به خرید این اوراق کند و متقاضیان خرید، باید وجه ریالی آن را با نرخ پایانی روز قبل دلار توافقی (اسکناس بازار متشکل معاملات ارزی) بپردازند.

با گذشت نزدیک به یک ماه از اجرای سیاست جدید بانک مرکزی، هیچگونه گزارشی درباره میزان فروش این اوراق توسط بانک ملی یا نهاد دیگری منتشر نشده. مشخص نیست میزان استقبال مردم از این اوراق چقدر بوده و اصولا چقدر نقدینگی سرگردانی که این روز‌ها با هر تحرکی به بازار‌های دارایی حمله می‌کند؛ جمع‌آوری شده است.

قیمت واقعی دلار چقدر است؟

همین الان، صرافی‌های بازار ارز دیجیتال، با نرخ‌های میانه کانال ۳۸ هزار تومانی دست به معادل‌سازی نرخ دلار و ریال می‌زنند. یک صرافی معروف ارز دیجیتال، روز گذشته یک ارز دیجیتال «تتر» را با معادل ریالی ۳۸۴۰۰ قیمت‌گذاری کرده بود. از آنجایی که «تتر» یک دلار قیمت دارد می‌توان اینگونه دید که این صرافی قیمت هر دلار را ۳۸۴۰۰ تومان می‌داند. هرچند که اصلا مشخص نیست که چگونه یک صرافی ارز دیجیتال می‌تواند چنین دست به کشف قیمت دلار بزند. سوال این است که اگر این صرافی قیمت یک «تتر» را ۴۵ هزار تومان یا ۵۰ هزار تومان اعلام کند چه تاثیری بر بازار ارز می‌گذارد؟

قیمتی که از پیش‌بینی‌ها بالا زد

پیش‌بینی سازمان برنامه و بودجه از قیمت ارز با دو فرض «با برجام و بدون برجام» را به خاطر دارید؟ در این گزارش دلار با ادامه تحریم‌ها برای سال جاری ۳۵هزار تومان پیش‌بینی شده بود. در همان زمان سازمان برنامه و بودجه و حتی شورای عالی اطلاع‌رسانی دولت با رد این فرضیات، اصل موضوع را تکذیب کرد. اما قیمت‌های کنونی در بازار ارز نشان می‌دهد که دلار از پیش‌بینی‌ها نیز سبقت گرفته و مشخص نیست در پایان سال چه رقمی را ثبت کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۲۹
واقعا متاسفم برای مسیولینی که سفره مردم را روز به روز کوچکتر میکنند و در چشم مردم دروغ میگنن...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
جهت اطلاع سفره مردم کوچکتر نمی شود چون تورم دارید و همه قیمت‌ها و حقوق ها افزایش می یاید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
سید مظلومان سعی کرده تعداد مستضعفان رو زیاد بکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
جهت اطلاع ، اطلاع ندارم حقوق ها از 90 روز پیش تا کنون افزایش داشته باشد .
شک دارم که شما از مردم عادی باشید وگرنه هرچقدر هم که طرفدار دولت باشید فشار اقتصادی این مدت را حس کرده اید مگر اینکه از آسمان برایتان می بارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
ناشناس 09:46 چطور سفره مردم کوچکتر نمیشود ؟ حقوقها سالی یکبار و بر اساس نرخ تورم فرمایشی (نه واقعی) افزایش می یابد در حالی که تورم اگر نگوئیم ساعتی ولی میتوان گفت روزانه در حال افزایش است .
عجب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
فشار نیاورید به دولت
اینها نتیجه۸سال زحمت اقای روحانیه
نتیچه۴سال زحمت اقای رئیسی رو خواهید دید
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
حتما جزو مردم نیستی تا بدانی سفره مردم کوچکتر شده یا نه
مولا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
آقای عجب عجب منطقی داری شما! با این منطق اگه بخوای تحلیل کنی زحمات خیلی ها رو میشه نشون داد که کار به جاهای خیلی باریک میکشه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
جناب ناشناس 9:46 که اونقدر جرات نداری حتی اسمتو بنویسی. ما امسال 10 درصد افزایش حقوق داشتیم. ولی 80 90 درصد تورم. یکم انسانیت هم خوبه
واقعا خجالت اور است کار بلد نیستند مجبورند مسولیت قبول کنن ؟ علم اقتصاد را که قبول ندارند هیچ گونه راه حلی هم قبول نمیکنن یعنی چی ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
عشق به خدمت دارن اینا
شانس بیاریم تا عید دلار نشه ۵۰ تومن!! انوقت وزیر محترم میگه ما در حال رشد اقتصادی هستیم...احتمالا رشد قیمت دلار یعنی رشد اقتصادی چون کسری بودجه رو تامین میکنه...وای بر این مدیریت اقتصادی افتضاح
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
در حال رشد دلاری هستیم
واقعا اقای ریسی خجالت نمی کشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این چه وضع اقتصادی است که ایشان و تیم اقتصادی نخبه اش برای این کشور رقم زده اند ولی هر روز دروغ می گویند تورم کاهشی است و ....
چرا صدایی از این روزنامه های اصول گرا در نمیاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ باور کنیم که 4 سال قبل این اصول گراها دلسوز ما مردم بودند که همیشه منتقد اوضاع بودند؟؟؟؟؟؟؟؟
اين فقط يكي از پيش بيني هاي سازمان برنامه و بودجه كشور است ! . شما همين مدل را براي امور ديگه اين سازمان در نظر بگيريد تا متوجه عمق فاجعه براي اين كشور شويد
به مظرم ریال و کلا از تاریخ کشور حدف کنید یک دلار آمریکا 390000 ریال یاد زمان شاه افتادم مردم تو بدبختی میلولیدن
ارزش پول ملی نسبت به شهریور 26.6 درصد کاهش داشته و این به زعم علما اقتصادی دولت یعنی رشد اقتصاد !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
سید مرحومان و طعم شیرین عدالت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
آمریکا بره فکر دلار خودش باشه که داره روز به روز گرون تر میشه
این وضعیت حاصل بخط کردن کردن اقتصاددانهاست لطفا انها را از خط خارج کنید شاید گشایشی حاصل شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
کار دشمنه
متاسفانه وزیر بی تخصص اقتصاد هفته پیش اعلام کردند نرخ ارز ثبات داشته و افزایش نداشته است واقعا سواد را از کجا آوردن؟
آقای رییسی این قطار پیشرفت تا کجا قراره پیش بره؟
له شدیم از این همه پیشرفت یکم سرعتش را بیار پایین حالت تهوع گرفتیم
دیگر برای مردم سفره ای نمانده که داخلش نان باشد ، سفره بعضی از افراد فقیر گشتن پس مانده هر کوچه و خیابان است
اقتصاد فرو پاشیده ، سرمایه اجتماعی از بین رفته ، مثلا اوضاع را هم ساکت کنیم برا کی میخواهیم حکومت کنیم ما میخواستیم که به قلب آدمها نفوذ کنیم. چی شد؟
ترا به خدا حقوق کارمندها رو زیاد نکنید چون قبل از زیاد کردن حقوق ۱۲۰ درصد تورم میارید تا جبران ۵ تا ۱۰ درصد زیاد کردن حقوق کارمندان را جبران کنید همه رو بدبخت کردید
ببینید ۱۸۰ درصد تورم داشتیم با منت ۳۵ درصد قول به کارمند دادید آخرش هم با کلی زندانی و بازداشتی کارمند بدبخت ۱۰ درصد دادید الان هم برای ۵درصد ۴۰ درصد تورم بار کارمند کردید بابا نخواستیم بگذارید دنده یک کمی توش کار کنه و بعد از ده سال برید دنده دو کارمند هم بهش عادت کنه
تا پایان اسفند دلار به 50 هزار تومان خواهد رسید
خدارا شكر كه من رئيس جمهور نشدم كه دلار پنجهزار تومان بشود ، اما خدا لعنت كند امريكا را ، حالا كه ما رئيس جمهور شديم دلار را ٣٨٠٠٠تومان كرد و سكه را ١٨٠٠٠تومان .
، من كه نمى دانم مشگل از كجاست و چرا اين دلار لعنتى بالا ميره ، حواله امريكا با خدا ، روزقيامت من دامن امريكا را مى گيرم !!!!
اگر واردات خودرو آزاد شود و تعرفه واردات خوردو و شرایط آن آسان شود قطعا ارزش پول ملی بالا می رود شک نکنید . عوامل خارجی و شرکت های جهانی تولید خودرو منتظر شرایط اسان برای ورود خودرو سواری به ایران هستند و در صورت تسهیل شرایط برای بالا بردن سطح سود آوری و برای صادرات خودرو به ایران با هم رقابت کرده و با زمینه ملیونی بازار ایران همان شرکت های خارجی در کوتا ترین مدت ارزش پول ایران را بالا خواهند برد .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی