بازدید 2848
۱

عذرخواهی نخست وزیر انگلیس از برنامه جنجالی اقتصادی

نخست وزیر انگلیس پس از یک عقب نشینی مفتضحانه از برنامه اقتصادی دولت به اشتباهات صورت گرفته اعتراف اما تاکید کرد که برنامه‌ای برای کناره‌گیری از قدرت ندارد.
کد خبر: ۱۱۴۵۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۷ 18 October 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، لیز تراس دوشنبه شب به وقت محلی انگلیس، در گفت‌ وگو با شبکه بی‌بی‌سی اظهار داشت: «من برای آن اشتباهات متاسفم، اما آن‌ها را برطرف کردم. من یک وزیر دارایی جدید منصوب کردم و به این ترتیب ثبات اقتصادی و انضباط مالی را احیا کردیم.»

وی اوضاع اقتصادی کشور را در اثر شرایط جدید ناشی از جنگ اوکراین و بحران هزینه‌های زندگی دشوار توصیف کرد اما افزود که برنامه او تمرکز روی اجرای وعده‌های حزب محافظه‌کار است.

تراس که ماه گذشته میلادی سکان دولت را به دست گرفت قصد داشت تا با کاهش مالیات‌ها و اجرای سیاست‌های مبتنی بر بازار آزاد اوضاع اقتصادی کشور را سامان دهد. سه هفته پیش کواسی کوارتنگ وزیر پیشین دارایی انگلیس اصلاحات مد نظر دولت را در این زمینه ارائه داد اما برنامه او شوک سنگینی به بازار مالی کشور وارد کرد.

ارزش پوند به پایین‌ترین حد در ۴ دهه گذشته رسید و نرخ بهره بین‌بانکی که با اقساط ماهانه وام مسکن میلیون خانوار انگلیسی ارتباط مستقیم دارد، شیب صعودی به خود گرفت.

تراس ناگزیر جمعه گذشته کوارتنگ را از وزارت دارایی عزل و رقیب سیاسی خود، جرمی هانت را به این سمت منصوب کرد. هانت صبح دوشنبه با انتشار پیامی از تصمیم دولت برای عقب نشینی از تقریبا تمام تصمیمات وزیر دارایی سابق خبر داد و اعلام کرد که مهمترین هدف بازگرداندن ثبات مالی به کشور است.

این برنامه به میزان زیادی از معیارهای بازار آزاد و کاهش مالیات میلیاردرها که در سند پیشین ارائه شده بود، فاصله گرفته و در عوض مالیات‌های تجاری را افزایش داده است.

مشروح برنامه اقتصادی دولت قرار است ۳۱ اکتبر (۹ آبان) ارائه شود اما با توجه به آشفتگی اوضاع بازار، ساعت ۶ صبح امروز اعلام شد که وزیر دارایی فرازهایی از برنامه دولت را اعلام خواهد کرد.

هانت پس از جلسه با نخست وزیر، رئیس بانک مرکزی و مدیر اداره مدیریت بدهی کشور، گفت: دولت تصمیم گرفت تغییراتی را در بودجه ایجاد کند و برای کاهش حدس و گمان‌های بی فایده در مورد محتوای آنها، مواردی را پیش از برنامه میان مدت دولت که دو هفته دیگر اعلام می‌شود ارائه کند.

وزیر دارایی انگلیس افزود که دولت «تقریباً همه» اقدامات مالیاتی اعلام شده در بودجه قبل را ملغی کرده و برنامه جدید ضمن کاهش هزینه مالیات دهندگان، حمایت از اقشار نیازمند را تضمین می‌کند.

این درحالیست که اعتراض‌ها علیه عملکرد دولت «لیز تراس» به سرعت در حال افزایش است و استعفا ترجیع‌بند انتقاد شمار زیادی از هم‌حزبی‌های او شده که درپی آشفتگی مالی کشور، خواستار کناره گیری فوری نخست وزیر برای جلوگیری از زیان بیشتر به اعتبار حزب هستند.

در طول شبانه روز گذشته چندین نماینده حزب محافظه‌کار نخست وزیری تراس را تمام شده خوانده و پیش بینی کردند که دوران زمام‌داری او تا کریسمس دوام نخواهد آورد.

رسانه‌های انگلیس تراس را عنصری توصیف می‌کنند که صرفا نام نخست وزیر را یدک می‌کشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
عقب نشینی مفتضحانه؟ با این دیدگاه ما توقع داریم مسؤلان بخاطر اشتباهاتشان از مردم عذر خواهی کنند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی