بازدید 5703

گفت‌وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین و صدر اعظم آلمان

اولاف شولتز صدراعظم آلمان سه‌شنبه در مورد جنگ اوکراین با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تلفنی گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۱۱۴۰۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۷ 14 September 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از خبرگزاری فرانسه، شولتز در این گفت وگوی ۹۰ دقیقه‌ای بر راه‌حل دیپلماتیک جنگ اوکراین، برقراری هر چه سریع‌تر آتش‌بس، خروج کامل نیروهای روسیه از اوکراین و احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور تاکید کرد.

استفن هبستریت سخنگوی دولت آلمان، با اعلام این خبر افزود، شولتز گفت که اقدام مسکو برای الحاق (خاک اوکراین به روسیه) بدون پاسخ نخواهد ماند و تحت هیچ شرایطی به رسمیت شناخته نخواهد شد.

وی تصریح کرد، وضعیت نیروگاه زاپروژیا نیز از دیگر محورهای گفت وگوی تلفنی پوتین و شولتز بود به طوری که شولتز بر لزوم اطمینان از ایمنی نیروگاه هسته‌ای تحت اشغال نیروهای روسیه تاکید کرده است.

سخنگوی دولت آلمان افزود، صدر اعظم این کشور همچنین خواستار اجتناب از هرگونه اقدام تشدیدآمیز و اجرای فوری نظرات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (در گزارش) شده است. اما پوتین گفت که اوکراین به دلیل گلوله‌باران مداوم نیروگاه هسته‌ای مسئول خطرات حادثه هسته‌ای است.

دو طرف همچنین وضعیت جهانی غذا را که در نتیجه جنگ متشنج شده است، مورد بحث قرار دادند.

از سوی دیگر، سخنگوی کرملین نیز با بیان اینکه روسیه تسلیم نخواهد شد گفت، رئیس جمهور روسیه در این گفت وگوی تلفنی توجه صدراعظم آلمان را به "نقض ظالمانه" قوانین بین‌المللی بشردوستانه توسط اوکراینی‌ها جلب کرد.

در این بیانیه آمده است که ارتش اوکراین شهرهای دونباس را گلوله باران می‌کند و غیرنظامیان را در آنجا می‌کشد.

بر اساس این گزارش، پوتین در خصوص مناقشه اخیر بر سر تامین گاز اروپا تاکید کرد که روسیه در این زمینه قابل اعتماد است. با این حال، تحریم‌های غرب مانع از تعمیر و نگهداری مناسب خط لوله نورد استریم ۱ در دریای بالتیک شده است.

برلین این موضوع را برای توقف تحویل گاز از طریق این خط لوله که قبلاً چندین بار مطرح شده، موجه نمی‌داند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

در چند روز گذشته، نیروهای اوکراینی مدعی شده اند موفق به بازپس گیری مناطق وسیعی از سرزمین خود شده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی