بازدید 110978
با تحولات هسته ای

هشدار جوزف بورل: برجام را نجات دهید و از یک بحران خطرناک جلوگیری کنید/ آمریکا: پیشنویس توافق روی میز است/ امیرعبداللهیان: ایران برای حصول توافقی پایدار و قوی کاملا جدی است

در حالی که روزنه های امید برای احیای برجام در حال بسته شدن است، تحرکات، هشدارها و توجهات جدیدی به این مسئله از سوی مقامات اروپایی، ایرانی و آمریکایی معطوف شده است. در همین راستا، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز از قدرت‌های جهانی خواست برای نجات برجام اقدام کنند.
کد خبر: ۱۱۳۱۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷ 27 July 2022

هشدار جوزف بورل: برجام را نجات دهید و از یک بحران خطرناک جلوگیری کنید/ آمریکا: پیشنویس توافق روی میز است

بین الملل تابناک: در حالی که روزنه های امید برای احیای برجام در حال بسته شدن است، تحرکات، هشدارها و توجهات جدیدی به این مسئله از سوی مقامات اروپایی، ایرانی و آمریکایی معطوف شده است.

کاخ سفید: احیای برجام در آینده نزدیک بعید است
۱۴۰۱/۰۵/۰۵ - ۲۱:۳۰

«برت مک‌گورک»، مقام ارشد کاخ سفید مدعی شده که احیای برجام در آینده نزدیک را بعید می‌داند و کاخ سفید به دنبال استفاده از تحریم و انزوای اقتصادی علیه تهران است.

پایگاه خبری آکسیوس به نقل از سه منبع آگاه گزارش داده برت مک‌گورک در جمع گروهی از کارشناسان اندیشکده‌ها در هفته گذشته گفته «بسیار بعید» است که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران را بتوان در آینده نزدیک احیا کرد.

آکسیوس نوشته کاهش این احتمال باعث افزایش فشار بر دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا برای تدوین آنچه «طرح جایگزین» یا پلان بی‌ خوانده می‌شود خواهد شد.

مک‌گورک در نشست یا کارشناسان اندیشکده‌ها مدعی شده دلیل عدم خصول توافق این است که ایرانی‌ها قادر به تصمیم‌گیری نیستند.

اسلامی: عملیات اجرایی احداث رآکتور تحقیقاتی اصفهان آغاز می‌شود
۱۴۰۱/۰۵/۰۵ - ۲۱:۲۷

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: درباره راکتورهای تحقیقاتی و به ویژه راکتوری که بتواند تست سوخت را برای سایر راکتورها انجام دهد، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بر اساس مطالعات انجام شده در هفته‌های آتی عملیات اجرایی احداث راکتور تحقیقاتی به صورت رسمی در سایت اصفهان آغاز می‌شود.

محمد اسلامی در بازدید از سایت UCF اصفهان افزود: بخش نخست و مهم اتهاماتی است که در ۲۰ سال گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران نسبت داده‌اند و در این مدت و به صورت پیوسته اقدام به اتهام‌زنی، پراکنده‌گویی و جوسازی کرده‌اند و وانمود می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران در برنامه هسته‌ای خود دارای اهداف غیرصلح‌آمیز است.

وی بیان کرد: در تمام این دوران و در هیچ‌کدام از بازرسی‌های انجام شده از سوی آژانس حتی در یک مورد اعلام نشده که ایران از قبل نیت و برنامه خود را اعلام نکرده و یا پنهان‌کاری کرده باشد. این موارد مستند است و بنابراین بیان این اخبار و مطالب جز با هدف اتلاف وقت و خسته کردن طرف مقابل، هدف دیگری دنبال نمی‌کند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آژانس همچنان در تاسیسات هسته‌ای کشور حضور و نظارت پادمانی دارد.

اسلامی تصریح کرد: نکته دوم این است که برای نخستین بار سند چارچوب برنامه هسته‌ای کشور در راستای سند راهبردی ۲۰ ساله سازمان تدوین شده است و تحت عنوان CPF در اختیار آژانس قرار داده‌ایم این مساله بسیار مهم است زیرا اگر تا دیروز کسی اظهار می‌کرد که از برنامه اتمی ایران اطلاع ندارد امروز به صورت مستند، مکتوب و رسمی از برنامه جمهوری اسلامی ایران مطلع است.

برنامه‌ریزی برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق‌هسته‌ای

وی عنوان کرد: درباره پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، اصل موضوع بر این مساله تمرکز دارد که ظرفیت نیروگاه‌های برق داخلی را افزایش دهیم؛ تولید برق هسته‌ای پایدار برابر با هزار مگاوات است و همچنین تولید ۲ هزار مگاوات برق هسته‌ای را در دست تولید داریم و نسبت به تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای جدید برنامه‌ریزی کرده‌ایم و این مساله نیز در قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز پیش‌بینی شده و در حال جانمایی سایت‌ها به ویژه در جنوب کشور هستیم تا بتوانیم مکان‌های مساعد و مستعدی که با الزامات نیروگاه‌های هسته‌ای سازگاری دارد را مورد بررسی قرار ‌دهیم و عملیات مطالعاتی و طراحی را آغاز کنیم.
 

استقبال از مشارکت‌های بین‌المللی و داخلی در برنامه برق هسته‌ای

 اسلامی تاکید کرد: در این مسیر هم از مشارکت‌های بین‌المللی استفاده خواهیم کرد و هم اینکه معطل کسی نخواهیم بود زیرا به اندازه کافی ایران از ظرفیت‌های فاخر علمی، صنعتی و فناورانه برخوردار است؛ خوشبختانه در کشور شرکت‌های بزرگی وجود دارند که می‌توانند برنامه تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را پشتیبانی کنند و ما نیز از هر شرکت و موسسه‌ای که در برنامه سازمان انرژی اتمی ایران مشارکت کند؛ استقبال می‌کنیم.

عملیات اجرایی احداث رآکتور تحقیقاتی اصفهان آغاز می‌شود 

رییس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: درباره راکتورهای تحقیقاتی و به ویژه راکتوری که بتواند تست سوخت را برای سایر راکتورها انجام دهد، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بر اساس مطالعات انجام شده در هفته‌های آتی عملیات احداث راکتور تحقیقاتی را به صورت رسمی در سایت اصفهان آغاز خواهیم کرد و باید گفت این طرح تمام بومی و ایرانی است که زنجیره تحقیقاتی، ارزیابی، تست و اطمینان بخشی به تولید برق هسته‌ای ما را تکمیل خواهد کرد.
 

غوغاسالاری علیه ایران برای غنی‌سازی و چرخه سوخت

وی توضیح داد: چرخه سوخت هسته‌ای مهمترین بخش از صنعت هسته‌ای است و باید توجه کرد تاکنون تمام این غوغاسالاری‌ها که به راه افتاده برای غنی‌سازی بوده است و ایستگاه بعدی نیز صنعت چرخه سوخت محسوب می‌شود که به صورت تحقیقاتی و تا حدودی نیمه صنعتی از آن بهره‌مند هستیم و لازم به ذکر است که در این زمینه کشورهای خارجی با ما همکاری نکردند و حتی کشورهایی برای انجام این طرح آمده‌اند اما کار را نیمه تمام رها کردند و رفتند؛ ‌ در حالی‌که امروز با توجه به ظرفیت صنعت داخلی و قدرت تغییر مهندسی که در سازمان انرژی اتمی و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد؛ این فرآیند را به سمت صنعتی‌سازی خواهیم برد تا بتوانیم سوخت راکتورها و بخشی از سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها را در مجتمع اصفهان تولید کنیم.
 

ایجاد ظرفیت بومی‌سازی برای تولید برق هسته‌ای

 اسلامی خاطرنشان کرد: باید دانست برق هسته‌ای به صورت طراحی و ساخت یکپارچه فقط در چند کشور جهان انجام می‌شود و به دلیل اینکه سایر کشورها در این زمینه با ما همکاری نمی‌کنند باید به صورت تمام عیار اقدام به ظرفیت‌سازی و بومی‌سازی کنیم و به یاری حق تعالی شاهد توسعه اساسی در زیرساخت‌ها و رویکردهای خود داشته باشیم تا ملت ایران بتوانند از آن بهره‌مند شده و سوخت پاک و بدون هیچ‌گونه نوسان را به عنوان برق هسته‌ای و اتمی دریافت کنند.
 

صرفه‌جویی ۸۵ میلیون بشکه نفت با تولید برق هسته‌ای

معاون رئیس جمهور توضیح داد: برق هسته‌ای از سال ۱۳۹۲ به صورت آزمایشی آغاز شد و از سال ۱۳۹۳ تاکنون، به صورت رسمی سیکل کارکردی را پشت سر گذاشته و بیش از ۵۲ میلیارد کیلووات ساعت برق پایدار با فرکانس ۵۰ هرتز ثابت به شبکه تزریق کرده و میزان صرفه‌جویی سوخت فسیلی آن برابر با حدود ۸۵ میلیون بشکه نفت بوده است که تاثیر فراوانی در زمینه کاهش آلاینده‌ها و وسلامت جامعه دارد و می‌تواند مانع از آسیب به محیط زیست کشور شود و به عنوان برق پاک و پایدار مورد استفاده قرار گیرد.

فرانسه: توافق با ایران هنوز ممکن است
۱۴۰۱/۰۵/۰۵ - ۲۱:۲۳

«کاترین کولونا»، وزیر امور خارجه فرانسه امروز چهارشنبه اعلام کرد توافق بر سر برجام با ایران هنوز ممکن است.

حساب کاربری رسمی سفارت فرانسه در آمریکا امروز به نقل از وزیر خارجه کاترین کولونا نوشت: «بازگشت به اجرای کامل برجام هنوز ممکن است، اما برای رسیدن به این مرحله بایستی شاهد پاسخ مثبت از سوی ایران در اسرع وقت باشیم: این پیامی است که فرانسه و شریکانش به ایران می‌فرستند.»

گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان با جوزف بورل
۱۴۰۱/۰۵/۰۵ - ۲۱:۲۱

پس از آنکه «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی عنوان کرد که متنی را روی میز گذاشته‌ام که در آن، رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای برای احیای برجام به تفصیل شرح داده شده‌، عصر امروز (چهارشنبه) پنجم مرداد ماه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آخرین وضعیت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

هیچ تردیدی در اراده دولت ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد

وزیر امور خارجه در این گفت‌وگوی تلفنی، از تلاش‌های جوزپ بورل و انریکه مورا معاونش قدردانی کرد و گفت: هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد. اگر آمریکا با واقع بینی در مسیر دستیابی به راه حل و حصول توافق گام بردارد، توافق خوب قابل دسترس همه طرف‌ها خواهد بود.

وزیر امور خارجه یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران از آغاز مذاکرات تاکنون همواره حسن نیت و اراده جدی خود را برای رسیدن به توافق نشان داده است و با اشاره به متن ارائه شده اخیر از سوی بورل تاکید کرد: ایران از تداوم مسیر دیپلماسی و‌ مذاکره استقبال می‌کند.

 جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز (سه‌شنبه) چهارم مرداد ماه در یادداشتی در روزنامه فایننشال‌تایمز درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نوشت: «بعد از ۱۵ ماه مذاکرات فشرده و سازنده در وین و تعاملات بی‌شمار با طرف‌های برجام و آمریکا من به این جمع‌بندی رسیده‌ام که فضای برای مصالحه‌های مهم اضافی به پایان رسیده است. من اکنون روی میز متنی گذاشته‌ام که در آن، رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای برای احیای برجام به تفصیل شرح داده شده‌ است.این متن، بهترین توافقی است که من به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات آن را ممکن می‌بینم. توافق بی‌نقصی نیست اما در آن به همه عناصر ضروری پرداخته شده و در بردارنده مصالحه‌های سخت حاصل‌شده توسط همه طرف‌ها است.» (اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی امروز با بورل خاطرنشان کرد: آمریکا همواره اظهار می‌کند که خواهان توافق است، پس باید در متن توافق و در عمل این رویکرد مشاهده شود.

ایران تاکنون اراده مثبت و جدی در روند مذاکرات از خود نشان داده

جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگو اظهار داشت: طرف ایرانی تاکنون اراده مثبت و جدی در روند مذاکرات از خود نشان داده و اکنون زمان آن است که مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد.

بورل بار دیگر بر آمادگی خود و معاونش برای تسهیل و تسریع این روند از طریق ارتباط و رایزنی با همه طرف‌ها تأکید کرد.

طرفین در این گفت‌وگو در خصوص چگونگی ادامه مسیر، بحث و تبادل نظر کردند.

وقفه در مذاکرات به خاطر سفر جو بایدن به منطقه بود
۱۴۰۱/۰۵/۰۵ - ۲۰:۳۲

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اینکه طرف آمریکایی ادعا می‌کند متن توافق از ماه مارس آماده است منظور متن مد نظر آنهاست. ما هنوز در خصوص جزئیات این متن نکاتی را داریم.

وی ادامه داد: اگر متن توافق شده بود عملا توافق شکل گرفته بود. مطالباتی از ایران همانند رفع تحریم‌ها و تضمین وجود دارد که هنوز تامین نشده و باقی مانده است.

عمویی گفت: وقفه در مذاکرات به خاطر سفر جو بایدن به منطقه بود که موفقیتی هم به همراه نداشت. نیاز آمریکا و اروپا به حضور ایران در بازار انرژی یک نیاز واقعی است.

او تصریح کرد: برای رفع این نیاز آنها باید مطالبات ایران را بپذیرند. پیگیری دقیق منافع ملی، اخذ تضمین‌های لازم و رفع حداکثری تحریم‌ها از مطالبات نمایندگان مجلس از مذاکره کنندگان است. طرف های غربی در مذاکرات در حال تعدیل مواضع خود هستند ولی مطالبات ما مطالبات اصولی است و تا تامین آنها، بر پیگیری آنها اصرار داریم.

انریکه مورا: بهترین توافق روی میز است
۱۴۰۱/۰۵/۰۵ - ۱۳:۴۹

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده هیأت این اتحادیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، با اشاره به اظهارات اخیر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که بهترین توافق ممکن برای تمامی طرف‌ها روی میز قرار گرفته است.

وی با اشاره به اظهارات اخیر بورل که گفته بود پیش‌نویس متن توافق هسته‌ای ارائه شده است، گفت: ««بهترین توافق ممکن برای طرف‌ها روی میز است، این توافق مزایای اقتصادی روشن و قابل اندازه‌گیری را برای مردم ایران تضمین می‌کند و مزایای قابل‌راستی‌آزمایی عدم اشاعه را برای جامعه بین‌المللی تضمین می‌کند. من تمامی طرف‌ها را دعوت می‌کنم تا گام آخر را بردارند».

در همین راستا، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز از قدرت‌های جهانی خواست برای نجات برجام اقدام کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران از آماده شدن و ارائه پیش‌نویس مصالحه‌ای برای جلوگیری از وقوع یک «بحران خطرناک» به طرف‌های گفتگو خبر داد.

بورل در این یادداشت تصریح کرده که اجرای کامل توافق هسته‌ای برجام به شدت تحت تأثیر خروج «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از برجام و پیگیری سیاست یکجانبه «کمپین فشار حداکثری» قرار گرفته است.

او در بخش دیگری از این یادداشت یادآوری کرده که فشار حداکثری شکست خورد. بورل می‌نویسد: «فشار حداکثری شکست خورد. همزمان، علی‌رغم حداکثر تلاش از سوی اعضای باقی‌مانده [در برجام] مردم ایران از عواید کامل رفع تحریم‌ها محروم ماندند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه به تلاش‌های ادعایی خود برای هدایت مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین اشاره کرده است.

او نوشته است: «بعد از ۱۵ ماه مذاکرات فشرده و سازنده در وین و تعاملات بی‌شمار با طرف‌های برجام و آمریکا من به این جمع‌بندی رسیده‌ام که فضای برای مصالحه‌های مهم اضافی به پایان رسیده است. من اکنون روی میز متنی گذاشته‌ام که در آن، رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای برای احیای برجام به تفصیل شرح داده شده‌اند.»

او در ادامه مدعی شده است: «این متن، بهترین توافقی است که من به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات آن را ممکن می‌بینم. توافق بی‌نقصی نیست اما در آن به همه عناصر ضروری پرداخته شده و در بردارنده مصالحه‌های سخت حاصل‌شده توسط همه طرف‌ها است.»

جوزپ بورل در ادامه از همه طرف‌ها خواسته این فرصت را غنیمت شمرده و به مذاکرات اجازه موفق شدن بدهند. او نوشته است: «لازم است برای مغتنم شمردن این فرصت برای موفقیت، تصمیم‌های لازم گرفته شوند. من هیچ جایگزین جامع یا موثر دیگری را در دسترس نمی‌بینم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به کشمکش‌های داخلی سیاسی در داخل آمریکا در خصوص برجام هم اشاره کرده و نوشته است: «می‌دانیم که برجام با توجه به نزدیک شدن انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره همچنان در واشنگتن از لحاظ سیاسی مسئله‌ای قطبی است.»

او اضافه کرده است: «این توافق ممکن است به همه نگرانی‌های آمریکا در خصوص ایران نپرداخته باشد. اتحادیه اروپا در خصوص نگرانی‌هایی که فراتر از مسئله هسته‌ای هستند نظیر مسائل حقوق بشر و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران [با آمریکا] هم‌نظر است. ما مدام این مسائل را در رایزنی‌های دوجانبه با ایران مطرح می‌کنیم.»

او اضافه کرده است: «برجام به این مسائل نمی‌پردازد و قرار هم نبود این کار را انجام دهد. با وجود این، این توافق این مزیت را داشت که برنامه هسته‌ایِ رو به توسعه ایران را تعدیل کرد و آن را به روی بازرسی‌ها و نظارت‌های موشکافانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گشود.»

جوزپ بورل درباره حساسیت‌ها در تهران درباره برجام نوشته است: «این را هم می‌دانیم که در تهران بعد از تجارب منفی سال‌های اخیر تحفظ‌های مهمی بر سر اجرای کامل توافق وجود دارد. با وجود این، توافقِ روی میز، عزم همه طرف‌های برجام برای اطمینان از دوام‌پذیری آن را نشان می‌دهد و از جمله شامل تعهد جو بایدن و آمریکا در این زمینه است. در نتیجه، این توافق از حفاظ‌های بهتری در برابر اقدامات یکجانبه برای تضعیف آن برخوردار است.»

وی در ادامه مدعی شده است: «به سرانجام رساندن توافق، مزایای اقتصادی و مالی قابل توجهی به همراه خواهد داشت، ضمن آنکه امنیت منطقه‌ و جهان را هم تقویت خواهد کرد. رد کردن آن، موجب زیان از این دو لحاظ خواهد بود.»

جوزپ بورل در پایان خاطرنشان کرده است: «اکنون وقت اتخاذ تصمیم‌های سریع برای به سرانجام رساندن مذاکرات وین بر مبنای متن پیشنهادشده من و بازگشت فوری به اجرای کامل برجام است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده چنانچه توافق مورد قبول واقع شود «یک بحران هسته‌ای خطرناک» در انتظار خواهد بود. او گفته است: «مسئولیت مشترک ما است که توافق را به سرانجام برسانیم.»

واکنش آمریکا به مواضع بورل

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالی درباره اظهارات هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای در زمینه چالش‌ها و فرصت‌های روند احیای توافق هسته‌ای پاسخ داد.

به گزارش وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا ارزیابی اخیر جوزپ بورل از وضعیت مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مبنی بر این که دیگر فضایی برای مصالحه در این زمینه وجود ندارد و به نوعی پایان این مذاکرات را اعلام کرده است، برای دولت جو بایدن قابل قبول است یا نه، گفت: ما قرار نیست به طور علنی مذاکره کنیم. آنچه می‌توانم بگویم، این است که ما در حال بازبینی پیش‌نویس تفاهم‌نامه بر سر بازگشتی دوجانبه به اجرایی کردن کامل برجام[توافق هسته‌ای] هستیم که نماینده ارشد اتحادیه اروپا[جوزپ بورل] آن را در اختیار ما، ایران و دیگر شرکای برجام گذاشته است. ما واکنش‌مان را مستقیما با اتحادیه اروپا در میان خواهیم گذاشت.

پرایس ادامه داد: اما همان طور که قبلا گفتیم، طرحی کلی از چیزی که به تصور ما توافقی خوب است و آماده پذیرفتن آن بوده‌ایم، از ماه مارس روی میز است و ما می‌دانیم مبنای این متن جدیدی که آقای بورل به آن اشاره کرده، همان پیش‌نویسی است که از مارس آماده بوده است. ما در حال بررسی تغییراتی هستیم که از سوی اتحادیه اروپا پیشنهاد شده است؛ در کوتاه مدت به آن پاسخ خواهیم داد و امیدواریم ایران هم سرانجام از فرصتی که مدتی است پیش روی آن قرار دارد، استفاده کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا بازه زمانی مشخصی برای پاسخ‌ دادن دو طرف وجود دارد، بیان کرد: فکر می‌کنم در یادداشتی که آقای بورل منتشر کرده، دیده‌اید که او اشاره‌ای به یک بازه زمانی نکرده است. در بررسی طرح پیشنهادی او سرعت عمل بالایی به خرج خواهیم داد. متوجه اهمیت زمان هستیم.

او در ادامه، این موضع دولت آمریکا را تکرار کرده و گفت، تا زمانی که بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام در راستای منافع ملی آمریکا باشد، واشنگتن همچنان به دنبال بازگشت به این توافق و احیای آن خواهد بود.

جو بایدن با پیروزی در انتخابات مقابل ترامپ در سال گذشته، مذاکرات غیر مستقیم با ایران را جهت بازگشت دوجانبه به توافق، در چارچوب مذاکرات وین از سر گرفت. این مذاکرات که دور آخر آن میان ایران و آمریکا با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا در قطر انجام شد، تا کنون به نهایی شدن توافق منجر نشده است.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پس از انجام این گفت‌وگوها در قطر بیان کرد: ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و برخلاف برخی از ادعاهای طرف آمریکایی، هیچگونه مطالبه زیاده‌خواهانه و هیچگونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم.

وزیر امور خارجه گفت: مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است و اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوع فرابرجامی است ما در گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تأکید کرده‌ایم که این کشور می‌باید هر آنچه را مانع نفع اقتصادی ایران از برجام می‌شود، بردارد. ما در رایزنی‌های اخیر بر یک موضوع اساسی تمرکز کردیم و آن بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه‌های مرتبط با هر آن چیزی است که بخواهد نفع اقتصادی ایران از برجام را تحت تأثیر قرار دهد و مطالبه و خواسته ما زیاده‌خواهانه نیست.

امیرعبداللهیان: ایران برای حصول توافقی پایدار و قوی کاملا جدی است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه سلطنت عمان در خصوص مسائل دوجانبه و برخی موضوعات منطقه ای و بین المللی به صورت تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد.

امیرعبداللهیان درباره آخرین تحولات گفتگوهای وین با اشاره به ابتکارات طرف ایرانی برای بازماندن پنجره دیپلماسی تاکید کرد: مرحله نهایی توافق به دو مؤلفه واقع بینی و انعطاف پذیری طرف آمریکایی بستگی دارد و جمهوری اسلامی ایران برای حصول توافقی پایدار و قوی کاملا جدی می‌باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران برای امنیت انرژی و امنیت غذایی در جهان اهمیت قائل است و با درک مسائل و مشکلات کنونی انرژی در جهان، تاکنون ابتکارات مختلفی داشته است.

بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان نیز در این گفتگوی تلفنی، با اشاره به ارزیابی وی از طرفهای مختلف مذاکره کننده در وین، دیدگاه کشورش در خصوص ضرورت نیل به توافق در مذاکرات هسته ای را مورد تأکید قرار داد و گفت: ما معتقدیم که همه طرف ها خواستار رسیدن به توافق نهایی هستند و فرصتی طلایی برای رسیدن به یک توافق فراهم شده است.

وزیر امور خارجه عمان خاطر نشان کرد: عمان همواره از حصول توافق نهایی در مذاکرات وین و خواسته‌های مشروع ایران حمایت می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۷
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۸۶
تو رو خدا برجام رو نجات ندین ما ببینیم این آمریکا چه غلطی می اونه بکنه غیر از خرابکاری که تا حالا کاری نکرده این از ایران این از عراق اون از افغانستان اون از ویتنام
پاسخ ها
نسیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
تا روسیه هست برجامی در کار نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
دیگه چه غلطی قراره بکنه؟ مگه تو ایران زندگی نمیکنی که درک کنی چه غلطهایی میتونه بکنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
بدون برجام و اف ای تی اف ما نمی توانیم واکسن وارد کنیم و نمی توانیم نفت بفروشیم
FATF
و برجام تنها راه است
ناشناس
| Philippines |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
امریکا باید جریمه بشه و تاوان کاری را که ترامپ و جمهوری خواهان کردند را پس بده . اول تضمین بده که دوباره زیرش نزنه که این را باید سنا و مجلس نمایندگان تصویب کنند که مشکل اوناست دوم جریمه مالی این چند سال تحریم را پس بده سوم ایران باید حق داشته باشه اندازه نیازش اورانیوم را به هر اندازه و هر خلوصی که احیاج داره فراوری کنه چهارم تمام اورانیومی که ایران تا حالا فراوری کرده با هر درصدی تحت نظارت اژانس در ایران انبار بشه برای احتیاط .چون ادم عاقل از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
تا افرادی با افکار تو در جامعه باشند مردم و کشور رنگ آرامش آسایش را نخواهند دید ، یک مشت جنگ طلب ِ
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
به نظر میاد از کاسبان تحریم هستی گرنه کسی که ضرر میکند مردم ایران هستند نه امثال شما ومسولین وامریکا
ناشناس
| Canada |
۰۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
سو مدیریت در کشور بیداد می کند، اگر مملکت بر منوال عقل و تخصص پیش می رفت و شایسته گرایی مبنای کار بود به جای‌ تهمت های بی جا این حال و روز ما نبود. مثلا افغانستان و عراق رو می زنید کره و ژاپن رو هم ببینید. انصافااگر شایسته سالاری حاکم بودچند درصد مدیران الان باید سرکار بودند؟! همین به نتیجه نرسیدن برجام همین تحریم های طولانی مدت همه اش از بی درایتی مسولین ماست. گیرم فردا ما خودکفا شدیم مابرای خودمان نباید تولید کنیم باید صادرات کنیم ظرفیت های صادرات به واسطه تحریم هامحدود هست. یکبار برای همیشه دشمنی با دنیا رو کنار بگذارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
اکبر یه کاسب تحریم یاد گرفتی هی بلغور کن
ببند برجام تموم شد.
ایران نمیخواد توافق بشه چون در صورت توافق، کاسبای تحریم که مسوولین هستن از سودشون کم میشه و برای بیسوادی و گند زدن به مملکت دیگه بهانه ندارن
پاسخ ها
طاهری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
چقدر حال بهم زنید شما با این نظراتتون .. همشم همین رو میگید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
برجام و توافق اگر اثرش دستیابی به سود اقتصادی نباشد و تحریم ها از بین نرود چه سودی دارد؟
برجام زمان روحانی نیز تنها مایه رکود و اتنتظار شد
گرنه طبق آمارها تولید ناخالص ملی یا GDP
به زمان دولت احمدی نژاد که تحریم بود هم باز نگشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
توافق بشه چیزی درست نمیشه مشکل کشور بانکها و نقدینگی سرگدان است تا سه سال دیگه مادر بیشتر بخشهای مهم خودکفا میشویم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
تا امثال برجام پرستها در ایران هستند ایران هیچوقت درست نمیشه. هر چند سال یکبار اروپا و آمریکا سر سیاسیون ساده ما رو شیره می‌مالند ولی هیچوقت درس عبرت نمی‌گیریم. هیچوقت نمی‌خوایم بفهمیم مشکل غرب با ما سر مسئله هسته ای نیست! پایه و اساس تمدن غرب، بر پایه غارت و کشتار سایر ملل هست و تکبر و خود برتر بینی اونها باعث میشه اجازه ندن بقیه دنیا رنگ پیشرفت رو ببینند. کمی عقل داشته باشیم و مثل شیرین عقلها نظر ندیم و منافع کشور رو درنظر بگیریم نه منافع غربیها رو
این یعنی چی که طرفین مذاکره میخوان برجام نمیره ولی نمیشه ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
تمام این ناشناس ها یی که نظر به نفع دشمن دادن همه یا از آلبانی هستند یا از اسرائیل اگر نه هیچ وطن پرستی به نفع دشمنش هیچ نظر ویا کاری انجام نمیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
تو خودت رو گول بزن‌وفکر کن از آلبانی و اسرابیله !
امیرعبداللهیان ظاهرا فقط یک جمله را بلد است و آن هم «ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم» است. خب این یعنی چه؟ گذاشتن همه تقصیر شکست برجام بر گردن طرف های دیگر چیزی بجز رفع مسئولیت برای او و تیم ناتوان و برجام ستیزش نیست. مرد حسابی، کشور زیر فشار تحریم ها لِه شده و تو بجز شیرین زبانی و فرافکنی کاری نمی کنی! حتی تو و تیمت اسم «برجام» را به زبان نمی آوردید و با عنوان ساختگی و خلاف واقع «مذاکرات رفع تحریم ها» بهش اشاره می کنید! میترسید نمازتان باطل بشه؟ تو که خودت و تیمت اینقدر با برجام دشمن بوده و هستید چرا این مسئولیت را قبول کردید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
شما هم خبرهای شبکه های معاند رو بلغور کن
برجام از نظر اقتصادی هم به ضرر ماست. این برنامه غربه که هر مدت یکبار وارد برجام بشه و دوباره خارج بشه تا اقتصاد ایران بی ثبات بمونه. الان ده ساله که خیلی از سرمایه گذاران داخلی هم نمیدونن که باید با توجه به شرایط تحریم کار کنند یا شرایط بدون تحریم. این به سرمایه گذاری ضربه میزنه.
در ضمن ورود ناگهانی دلارهای نفتی باعث میشه بیشترشون صرف کالاهای مصرفی بشه نه سرمایه گذاری.
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
حالا در زمان قبل برجام دوره درخشان اقتصادیمون کی بوده؟
بابا قالیباف هم میگه مسئله پول نیست مدیریته
شماها دیگه وا بدین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
بعد برجام دولت با زور چماق و چاپ پول ساخت بدهی برای دولت بعد تورم کنترل کرد
به قول سعدی بزرگ دشمن دانا که غم جان بود بهتر از آن دوست که نادان بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
جناب دانا!!!
این شعر از نظامی است!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
سعدی اگر الان زنده بود یک شعر علیه امریکا می سورایید زمان برجام هم رکود در کشور حاکم بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
درست است عذر خوهی می کنم شعر از نظامی است
اما آن داناهم شما هستید ما ادعایی نداریم
بورل از بچگی به جادوگری علاقه زیاد داشته. می خواهد مرده زنده کنه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
عجب زدی تو خال
چه عمرهایی که تلف نشد به خاطر این لجبازی ها و منافع یه تعدادی در کشور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
بله لج بازی با چین نه واکسن گرفتن نه نفت فروختن
غربیها اگه واقعا دنبال توافق هستند، یک توافق به درد بخور به ایران پیشنهاد بدن. نه توافقی که نفع ماندگاری برای اقتصاد ایران نداره و باعث بهبود چشمگیر سرمایه گذاری در ایران نمیشه.
پاسخ ها
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
کسی که به برحام نیاز داره ما هستیم نه اروپا وما باید کاری کنیم که جهان ترغیب به سرمایه گذاری بشود واحساس امنیت داراییش را بکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
اکبر جان برجام کلاه بزرگی بود که سرت گذاشتن
بازم میخواهی ؟
« هشدار جوزف بورل: برجام را نجات دهید و از یک بحران خطرناک جلوگیری کنید/ آمریکا: پیشنویس توافق روی میز است/ امیرعبداللهیان: ایران برای حصول توافقی پایدار و قوی کاملا جدی است.»
همه به دنبال توافقند پس حتماً بنده مانع امضا و اجرای توافقم.
انصافا برای یکبار هم که شده به نفع مردم تصمیم گیری کنید نه به نفع آقازاده هاتون و توافق کنید با هم و بگذارید مردم یه روز خوش ببینن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
بخدا قسم برجام به نفع کشور نیست بود امریکا قبول نمیکرد چرا نمی فهمید بعد برجام پول با کیف می اوردن هیچ کشوری هم نیامد سرمایه گذاری کنه حتی شرقی ها راهم ازد دست دادیم فقط دنبال نفت گاز ارزان هستند
ده ساله صبح تا شب اخبار درباره ی برجام است . به عنوان طولانی ترین دوره ی خبری در گینس باید ثبت شود . جالبه جنگ جهانی اول و دوم روی هم ده سال طول کشید . مردم رو تو این ده سال خوب سر کار گذاشتن .
انشالله که ایندفعه دیگه گول نمیخوریم -
جناب بورل توافق انجام شده و بویژه مورد تایید دو طرف هست...تنها زمان امضا مانده آن هم قبل از انتخابات کنگره آمریکا انجام می شود...
نوع حکومت امریکا به گونه ای است که رییس جمهور کاره ای نیست . باید سراغ کنگره رفت . در کنگره هم اکثریت مطلق سیاهی لشکر هستند و اقلیتی هفت هشت ده نفره همه کاره اند . آنها نیز حقوق بگیر کارتل های بزرگ هستند . ریز و درشت تحریمها دردفتر کار رئیسهای کارتل های بزدگ اقتصادی در آمریکا طراحی می شود و جهت اجرا به حکومت امریکا ، ابلاغ می گردد . اصولا رییس جمهور و نماینده ی کنگره ای که برای انتخاب شدن سنت به سنت از این ابرمیلیاردرها گدایی می کند ، نمی تواند طرف حساب خوبی باشد .
پاسخ ها
امید کاظمی شاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
نوع حکومت آمریکا طوری است که رئیس جمهور همه کاره است اما فقط برای ۴ سال و رئیس جمهور بعدی الزامی برای عمل کردن به توافق رئیس جمهور قبلی نداره و چون قدرت نظامی و پول هم در اختیار آمریکاست سایرین هم مجبور به پیروی از آنها میشوند و کنگره هم کشکه چون حتی اگر کنگره تضمین بده نافع رئیس جمهور میتواند به بهانه حفظ منافع ملی از حکم حکومتی استفاده کنه و کار خودش رو انجام بده پس امیدی به قراردادها و توافقنامه های آمریکا نیست بمب اتمی رو بسازید و تمام هر چه میخواد بشه ، خود آمریکا میگه فشار حداکثری یعنی حداکثرآنچه از دستشان می آمده کرده اند و از این بدتر دیگه نمیشه ضمناً حالا که مردم این مشکلات رو تحمل کرده اند ، بگذارید این فقر و مشکلات مالی و گرفتاریهای مردم بی نتیجه نباشه و لا اقل بمب اتمی رو داشته باشیم و اگز اینکار رو نکنید به اصطلاح خسره دنیا و الاخره میشیم یعنی هم فقر رو تحمل کردیم و هم هر روز گزینه نظامی رو روی میز میگذارند و غرور ملی مردم رو میشکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
بله آمریکا دست مافیاست
به نظر من ترساندن ایران برای پذیرش توافق به نفع ایران نیست.
چراکه امریکا اگر بتواند ضربه. بزند با توافق هم میزند پس نباید هل شد وبا ارامش به مسیر ادامه داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
تینا تویی؟
در بين همه واكنش ها و نظرها، اين فقط نظر مردم ايرانه كه براي شما اهميت نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
تشخیص مردم چقدر درست است.
مردم با تطمیع گول می خورند
و عواقب انتخاب خود را هم نمی پذیرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
من هم جزوی از مردم ایرانم و با توافقی که نتونه تحریم های مثل کاستا که نمی زاره دلار در هر کشوری جابه جا کنیم مخالفم با عجله هایی که میکنید فقط به منافع کشور اسیب میزنید
آمریکا هنوز از موضع قدرت و تحدید حرف میزند این مذاکرات فایده ای ندارد.
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
تهدبد درست است، نه تحدید !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
چون ابرقدرت است.
برجام شده موضوعی برای بازی با کلمات و جمله سازی

همه میدونن که چیزی توش نیست و صد البته عایدی برای مردم ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
برای کاسبان تحریم عایدی نداره
ما عادت داریم فرصت سوزی کنیم راههایی وجود داره که این توافق تضمین بشه بدون اینکه از آمریکا بخوابم تضمین بده میدونید که اینکار شدنی نیست و هیچ ریس جمهوری نمیتونه برای ریس جمهور آینده تعیین تکلیف کنه پس آب در هاون نگویید
بازم تاکید میکنم راههایی وجود داره که دولت جدید آمریکا نتونه به سادگی از توافق خارج بشه منتها مذاکره کنندگان فعلی ما هم سواد و تجربه اینکار رو ندارند هم معتقد به توافق نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
قبلی‌ها که باسواد بودن و مثل بلبل انگلیسی بلغور می‌کردند چرا این راههایی که می‌فرمایید را نرفتند و ترامپ بدون هیچ مشکلی زد زیر توافق؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
هفت هشت بار با غرب توافق کردیم سرما کلاه گذاشتن چرا شماها درست نمیشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
وقتی نخواد کسی چیزیو نفهمه هیچ کاریش نمیشه کرد
ترامپ خارج شد چون امریکا نفعی از برجام نبرد و جلوی سرمایه گذاری و تجارت شرکتهای اکریکایی گرفته شد
حتی ورود خودروی امریکایی ممنوع شد
الان فهمیدید چی شد یا بازم چشماتونو میبندید و دهندونو وا میکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
خوب راههاش رو بگو شاید به گوش مذاکره کنندهها برسه.
ما برجام. نمی‌خواهیم میخواهیم با آمریکا و ناتو وارد جنگ شویم ازین را نشد راه اکراین باز است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
هرچه زود تر بری اوکراین برای ایران مفید تره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
نمی دونم چرا حس می‌کنم شما واقعا از مخالفای برجام نیستی! فقط اومدی مخالفای برجام رو جنگ طلب نشون بدی!
آمریکا رو به زوال است و تمدن فاسد لیبرال دموکراسی غربی هم درحال نابودی است و مقدمات حکومت صالحان و مؤمنان بر زمین در حال شکل گیری است
بنظر من باید به برجام واقع بینانه نگاه کرد
اگر زمان روحانی و یا اوایل دولت رئیسی برجام احیا می شد شاید به نفع ایران بود و همچنین طرف مقابل
اما بنظر می رسد اثر برجام در طول زمان کاهش یافته تا جایی که باید نسبت به منفعت آن بررسی مجدد انجام شود
بخصوص اینکه روسیه هم به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت و گاز اروپا می خواهد دلار و یورو را از چرخه اقتصادی خودش حذف کند و نقش دلار را کمتر کند و با توجه به اینکه سیاست های کشور ما هم در کمرنگ کردن نقش دلار است باید با احتیاط بیشتری گام برداشت
نکته مهم دیگر این است که بخاطر تورم نسبی اروپا که در حد ۱۰ درصد است و بحران انرژی یک رقابت تنگاتنگی بین دلار و یورو بوجود آمده که باز هم ممکن است نقش دلار توسط اروپا کمرنگ شود و ایجاد ساز و کار جدید در نظام پولی جهان در آینده ای نه چندان دور بعید نیست و حداقل در ابهام است
سلام
ایران مهمترین کشور درخاورمیانه است و نباید طوری تداعی شود که درامورسیاسی و اقتصادی مستقل نیست.
تنهاراه بازگشت به بازارجهانی اقتصاد وازجمله بازارنفت احیا برجلم است. دیده شدن ایران درصحنه بازاراقتصاد جهانی موجب ارتقا اقتصاد داخلی است.
درایران یک مهندس با ماهی ۸ میلیون تومان دستمزد پروژه اجرا می کند .با تشکیل شرکتهای کاریابی کاملا خصوصی ،می توان پروژه های کشورهای منطقه را گرفت و هم متخصصان را به درآمد دلاری رساند و هم دلار وارد کشور کرد وموجبات رونق اقتصادی را فراهم کرد.
نباید بگذاریم اسراییل و کشورهای مرتجع مارا از اقتصاد جهانی دورنگه دارند.
من به دولتمردان و سیاستمداران کشور خود افتخار می کنم و امیدوارم که بتوانند ایران را از این مرحله عبوردهند.
انشاالله
من یکسال قبل نوشتم برجام به سرانجام نخواهد رسید و مجددا می گویم راه بجایی نخواهد برد برویم تا سال دیگر
حالم از کلمه برجام بهم میخوره نصف عمرمون رفت خوش بحال مرده ها حداقل میدونن مردن
روسیه از قدیم دشمن بوده و هست روسیه برای ایران خیر نمی خواهد جمهوری اسلامی ایران این توافق اخیر را به پذیرد و انشاءالله هم دولت و هم ملت ایران از این تحریمهای ظالمانه رهایی پیدا کند مرگ بر اسرائیل
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
آمریکا دوسته؟
برجام به نفع ایران و اقتصاد ما هست ولی به نفع کاسبان تحریم نیست
هیچ کس نمی تواند این را رد کند
الان توافق نکنیم به شرایطی میرسیم که ناچار به امتیاز دادن بیشتری خواهیم بود
مسئ.لین برای هر روز سختی که مردم الان دارند باید اون دنیا جواب بدن.
آمریکا ١٠٠% زیر توافق بعدی هم خواهد زد.
غربیها اگه واقعا دنبال توافق هستند، یک توافق به درد بخور به ایران پیشنهاد بدن. نه توافقی که نفع ماندگاری برای اقتصاد ایران نداره و باعث بهبود چشمگیر سرمایه گذاری در ایران نمیشه.
من اگر تصمیم گیرنده در خصوص برجام بودم اینکار را جهت رفاه مردم و آینده کشور و نسل های آینده میکردم
۱- برجام را قبول میکردم
۲- فعالیت های هسته ای را فقط در سطح تحقیقات قرار میدادم که این تکنولوژی به نسل های بعد هم منتقل بشود
۳- از غرب تعهد میگرفتم که سوخت هسته ای را با قیمت ارزان و تمام شده ای که خودم می‌توانم بسازم و خالا نمی سازم در اختیار کشور قرار دهند پ با با نرخ پایین تر .
۴- در صورت حمله هر کشوری به ایران سازمان ملل میبایستی مداخله و از ایران دفاع نظامی بکند
۵- تعهد به سرمایه گذاری در صنعت کاز و نفت بدهند
۶-در صورت امکان سعی میکردم خسارت این مدت تحریم ها را نیز بگیرم
۷-رابطه را با این کشور ها را خوب میکردم بجای دوستی با روسیه که در تاریخ همیشه اشغالگر بوده، تمام آسیای میانه و شرق اروپا را برای سال ها اشغال کرده بود. با ما هم چندین قرار داد ننگین امضا کرده
، کشور را در جنگ جهانی اشغال کرد و با فشار خارجی و دفاع مردم کرمانشاه از کشور خارج شد
۸- ادامه راه دوم در شرایط فعلی کره ای شدن است
کاسبان تحریم شروع کردن به کامنت دادن ضد برجام ترسیدن کاسبی شون تموم بشه
چرا باطرف های دیگر که برجام راگروگان میگیرند مانندامریکارفتارنمیکنید؟ چرا مستقل عمل نمیکنید؟این کشور گوشت قربانی نیست که دیگری منافعی درآن داشته باشد!
به نظر من ادامه مذاکرات برجام بهتر از قبول کردن و امضا کردن دوباره برجام مورد نظر آمریکا و اروپاست،غربیها به هیچ وجه حاضر نیستند به خواسته ایران تن بدهند،غربیها دنبال نابود کردن ایران هستند،غربیها هیچ تضمین عملی نمیتوانند بدهند،
دلشون برای ملت ایران نسوخته فقط میخوان یه شوک به بازار انرژی
بدن قیمت سوخت را بیارن پایین ما که سال را ساختیم ماه را هم
می‌سازیم حداقل آمریکا به غلط کردن بیفته
معنی تضمین آمریکا چیه؟ تنها تضمین حفظ دستاورد های هسته ای در ایران زیرنظر آژانس است تا در صورت نقض تعهد بدون تحمل هرگونه خسارتی فعالیت ها از سر گرفته شود . در غیر اینصورت آمریکا و اروپا پس از اطمینان یافتن از عقبگرد ایران دوباره موضوع تحریم را علم میکنند
بازی آمریکا تو برجام دقیقا مثل بازی ریگان در مذاکرات با گورباچفه که خود اوباما هم بهش اشاره کرد. بیشتر از این چیزی نمینویسم خودتون برین ببینین شوروی به کجا رسید
بابا پدر ملت در آمد
آقا کاری نداره ببینید اسرائیل دلش برجام رو می خواد یانه ؟
سلام
کمی بخندید هیچگاه نطرات مردم برای مسولین مهم نبوده است.
برجام از اول هم دروغ بود
طبق آیات قرآن؛؛ اولا با کثافت ها هیچ تعهدی به سرانجام نمیرسه... ثانیا در صورت حصول هم بعد مدت کوتاهی آنها بد قولی و بدعهدی و به تعهداتشان عمل نخواهند کرد. دقیقا دقیقا
برجام همش منافع آمریکا گنجانیده شده است
چه امتیازی وکمک از امریکا جهان خوار به ایران داده میشه
بخداقسم هیچی تحریم ها ظالمانه خودش گذاشته
غنی سازی حق مسلم همه جهانیان است نه امریکا
پول وحساب های بلوکه هم ظالمانه خودش گذاشته
هیچی منفعت برای ایران نداره عزیزم
کسایی که نظرات لجنی می پرانند همه دشمن ایرانی اند
امریکاحاضر ایران حاضر.روس درجنگ با ناتوکه رئیسش آمریکا است.پیدا کنید پرتقال فروش را.مانع را
سلام،نظرهمه عزیزان در جای خودش محترمه،ولی کاش بشه ما یاد بگیریم به نظرات وعقائد همدیگه اصلا توهین نکنیم،اگر هم قبول نداریم ولی بدونیم نمی شه داشته های فکری خودمون رو به دیگران تحمیل کنیم ،در هر صورت همه ما متعلق به این آب وخاک هستیم وبه دنبال سربلندی وعزت مملکت ومردم عزیزمون،انشالله بزودی ایران عزیز بر قله پیشرفت جهان در همه زمینه ها خواهد درخشید،
من اگه ریس کشور بودم میرفتم کمک روسیه میزدم اسرایل امریکارو دود میکردم بخدا تحریما بر دارین هسته ای هم قاچاقی درست کنین کاری که توش ترس باشه باید انجام بدی یا موفق میشی یا ....
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
آخرین اخبار
وب گردی