بازدید 41377
با سفر بایدن به خاورمیانه

صدور بیانیه ضد ایرانی از سوی عربستان و آمریکا/ دیدار بایدن با ملک سلمان و بن سلمان / نامزد خاشقجی: سفر بایدن به عربستان فاجعه بار است

«جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا که روز چهارشنبه وارد سرزمین‌های اشغالی شد، قرار است تا ساعاتی دیگر در پروازی مستقیم از تل آویو به جده، وارد عربستان شود. بایدن که در حال آماده شدن برای سفر به عربستان می‌شود، از تصمیم مقام‌های سعودی در باز کردن حریم هوایی این کشور به روی همه پرواز‌های غیرنظامی به ویژه پرواز‌های رژیم صهیونیستی استقبال کرد.
کد خبر: ۱۱۲۹۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷ 15 July 2022

باز شدن حریم هوایی عربستان به روی هواپیماهای اسرائیل برای اولین بار/ استقبال بایدن از تصمیم سعودی ها

بین الملل تابناک: «جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا که روز چهارشنبه وارد سرزمین های اشغالی شد، قرار است تا ساعاتی دیگر در پروازی مستقیم از تل آویو به جده، وارد عربستان شود.

صدور بیانیه ضد ایرانی از سوی عربستان و آمریکا
۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - ۰۷:۳۱

آمریکا و عربستان سعودی در جریان سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به این کشور ادعاهای بی‌اساس خود درباره نفوذ منطقه‌ای و برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران را تکرار کردند.

به گزارش رویترز، آمریکا و عربستان بدون توجه به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، درباره ادعای ضد ایرانی همیشگی جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای توافق کردند.

در بیانیه مشترک آمریکا و عربستان آمده است که بایدن بر تعهد قوی و پایدار واشنگتن به امنیت و دفاع از عربستان تاکید کرد.

در ادامه این بیانیه، دو کشور با به کارگیری موضع ضد ایرانی و تکرار ادعاهای خود درباره نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم جلوگیری از مداخله تهران در امور داخلی کشورها، حمایت از گروه‌های وابسته به خود و ایجاد امنیت و ثبات در منطقه تاکید کردند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی هم روز پنجشنبه بیانیه مشترکی را در خصوص وضعیت "مشارکت راهبردی" امضا کردند که بخشی از آن شامل تعهد رسمی آمریکا و این رژیم درباره ادعای ضد ایرانی همیشگی جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای است.

در این بیانیه مشترک که روز پنجشنبه در وبسایت کاخ سفید منتشر شده، آمده است که در راستای روابط امنیتی دیرینه میان آمریکا و اسرائیل و تعهد قاطع واشنگتن به امنیت این رژیم و به ویژه حفظ برتری نظامی آن، واشنگتن بر تعهد ثابت خود به حفظ و تقویت توانایی تل آویو برای بازدارندگی دشمنانش و دفاع از خود در برابر هرگونه تهدید یا ترکیبی از تهدیدات، تاکید می‌کند.

این بیانیه ضد ایرانی می‌افزاید: آمریکا تاکید می‌کند که یکی از اجزای این تعهد جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای برای همیشه است و آمریکا آماده است تا از تمام عناصر قدرت ملی خود برای اطمینان از این امر استفاده کند.

در بخش دیگری از این بیانیه ضد ایرانی همچنین بر تعهد واشنگتن به همکاری با شرکای غیر از رژیم صهیونیستی برای مقابله با اقدامات ادعایی خصمانه و فعالیت‌های ادعایی بی‌ثبات‌کننده ایران، چه مستقیما و چه از طریق گروه‌ها و سازمان‌هایی مانند حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی فلسطین تاکید می‌کند.

عراق: کنفرانس جده به موضوع عادی سازی روابط با اسرائیل نخواهد پرداخت
۱۴۰۱/۰۴/۲۴ - ۲۱:۵۹

مصطفی الکاظمی این سخنان را پیش از پرواز به مقصد جده عربستان سعودی در کنفرانس مطبوعاتی پیش از سفر گفت و افزود: این کنفرانس قرار است همچنین جنگ روسیه و اوکراین و انعکاس آن در جهان را مورد بررسی قرار دهد.

الکاظمی تصریح کرد: عراق هرگز در ائتلاف یا پیمان نظامی نبوده و نخواهد بود و مبداء تهدید برای همسایگان خود نخواهد شد و همچنین موضع ثابتی در قبال قضیه فلسطین دارد.

نخست وزیر عراق همچنین از نمازگزاران شرکت کننده در نماز جمعه بغداد (از سوی طرفداران جریان صدر) تشکر کرد و گفت: امیدوارم نیروهای سیاسی از طرح مقتدا صدر استفاده کنند.

پیش تر و در روز پنجشنبه نیز دفتر الکاظمی نخست وزیری عراق در بیانیه‌ای با تائید حضور وی در نشست عربستان، دیدگاه‌ها و رویکرد دولت نسبت به این اجلاس را اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: مصطفی الکاظمی نخست وزیر در اجلاسی به میزبانی پادشاهی عربستان سعودی شرکت خواهد کرد که با حضور سران شورای همکاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و همچنین سران مصر، اردن و ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شود.

این بیانیه افزود: در این کنفرانس، موضوعات انرژی، امنیت غذایی و مسائل زیست‌محیطی مورد بحث قرار خواهد گرفت و زمینه همکاری و هماهنگی مشترک درباره حل مسائل حیاتی و سرنوشت سازی ترسیم خواهد شد که تمامی مردم منطقه از آن رنج می‌برند.

پیش از این گمانه زنی‌های متعددی در میان شخصیت‌ها و جریان‌های عراقی درباره شرکت الکاظمی در اجلاس ریاض با حضور بایدن رئیس جمهور آمریکا مطرح شده است و یکی از این گمانه‌ها این است که قرار است در این نشست، زمینه‌های عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی فراهم شود.

دیدار بایدن با ملک سلمان و بن سلمان
۱۴۰۱/۰۴/۲۴ - ۲۱:۴۶

دیدار کاری میان «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در جده آغاز شد.

بر اساس گزارش‌ها، وزرای دو کشور نیز در این دیدار کاری نیز حضور داشتند. این دیدار پس از گفت‌وگوی بایدن با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی انجام می ‌شود.

برای اولین بار؛ بایدن با پرواز مستقیم از اسرائیل وارد عربستان شد/ استقبال بایدن از تصمیم سعودی ها / نامزد خاشقجی: سفر بایدن به عربستان فاجعه بار است

جو بایدن ساعتی پیش وارد جده شد تا با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دیدار کند. قرار است که رئیس‌جمهور آمریکا در روز دوم سفر خود به عربستان سعودی در نشستی با حضور اعضای شورای همکاری خلیج فارس و سه کشور مصر، اردن و عراق شرکت کند.

برای اولین بار؛ بایدن با پرواز مستقیم از اسرائیل وارد عربستان شد/ دیدار بایدن با ملک سلمان و بن سلمان  / نامزد خاشقجی: سفر بایدن به عربستان فاجعه بار است

مجاب کردن عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت یکی از دیگر از اهدافی است که در دستور کار سفر بایدن قرار دارد. با این حال، ساعتی قبل‌تر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که انتظار ندارد این سفر به افزایش تولید نفت از سوی عربستان منجر شود.

سالیوان گفت: «فکر نمی‌کنم در این زمینه باید منتظر یک بیانیه دوجانبه باشیم چون ما معتقدیم هرگونه اقدام اضافه برای اطمینان از وجود منابع کافی انرژی جهت حفظ سلامت اقتصاد جهانی در بستر اوپک‌پلاس گرفته خواهد شد.»

 

برای اولین بار؛ بایدن با پرواز مستقیم از اسرائیل وارد عربستان شد
۱۴۰۱/۰۴/۲۴ - ۲۰:۰۵

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا امروز جمعه وارد عربستان سعودی شد. هواپیمای رئیس‌جمهور آمریکا در راستای مستقیماً از فلسطین اشغالی به سمت عربستان پرواز کرد.

بایدن قرار است در این سفر دیداری جنجالی با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی داشته باشد. این دیدار از آن جهت جنجالی شده که بایدن وعده داده بود عربستان را به دلیل نقشی که بن‌سلمان در قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی داشت به دولت مطرود تبدیل کند.

 

برای اولین بار؛ بایدن با پرواز مستقیم از اسرائیل وارد عربستان شد/ استقبال بایدن از تصمیم سعودی ها / نامزد خاشقجی: سفر بایدن به عربستان فاجعه بار است

برگزاری کنفرانس خبری بایدن و عباس
۱۴۰۱/۰۴/۲۴ - ۱۵:۳۲

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و «جو بایدن»، بعدازظهر امروز (جمعه)، پس از دیدار با یکدیگر در کنفرانسی مطبوعاتی شرکت کردند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ابتدا گفت: «من به شما به عنوان میهمانی برای برقراری صلح در سرزمین صلح خوش آمد می‌گویم. ما با یکدیگر راه‌های حمایت از روابط دوجانبه و بازنگری زمینه‌هایی را که واشنگتن می‌تواند برای ایجاد فضایی به منظور برقراری صلح عادلانه در آن‌ها نقش ایفا کند، مورد بحث و بررسی قرار دادیم.»

محمود عباس اضافه کرد: «ما در گف‌وگو با رئیس‌جمهور بایدن تأکید کردیم که نگرش ما بر پایه قطعنامه‌های بین‌المللی و راهکار دودولتی است. پس از ۷۴ سال مصیبت، آوارگی و اشغالگری، اکنون زمان آن شده که اشغال به پایان برسد. کلید صلح در منطقه به رسمیت شناختن کشور فلسطین و تحقق حقوق مشروع مردم فلسطین است.»

عباس ادامه داد: «صلح با پایان اشغالگری سرزمین فلسطین به پایتختی قدس شرقی با مرزهای ۶۷ برقرار می‌شود. ما خواستار بازگشایی کنسولگری‌ آمریکا در قدس شرقی و حذف سازمان آزادی‌بخش فلسطین از لیست تروریستی هستیم. ما می‌خواهیم اشغالگری و تبعیض نژادی پایان یابد. ما به دنبال متوقف‌سازی شهرک‌سازی‌ها و اقدامات خشنونت‌بار شهرک‌نشینان هستیم.»

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین گفت: «ما می‌خواهیم قاتلان شهید شیرین ابوعاقله به سزای اعمالشان برسند. فرصت راهکار دودولتی برپایه مرزهای سال ۱۹۶۷ شاید تنها امروز فراهم باشد و ما نمی‌دانیم در آینده چه چیزی رخ خواهد داد.»

محمود عباس بیان کرد: «من برای برقراری صلح شجاعان دستم را به سوی اسرائیل دراز می‌کنم و این همان چیزی است که از زمان توافق اسلو آن را ادامه دادیم. ما بر آمادگی خود برای همکاری با دولت آمریکا به منظور برقراری صلح برپایه قطعنامه‌های بین‌المللی تأکید می‌کنیم.»

عباس همچنین خطاب به بایدن گفت: «صلح از فلسطین و قدس آغاز می‌شود و ما دستانمان را برای برقراری این صلح به سوی شما دراز می‌کنیم.»

اما در مقابل، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد: «به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا پایندی من به هدف راهکار دودولتی تغییر نکرده است. راهکار دودولتی وجود کشور مستقل و دارای حاکمیت فلسطین را شامل می‌شود. هدف راهکار دودولتی شاید دور از دسترس به نظر بیاید؛ آن هم به علت محدودیت‌هایی که علیه فلسطینی‌ها و مردم فلسطین اعمال شده است.»

جو بایدن اضافه کرد: «ناامیدی و یأس نمی‌تواند آینده ما را رقم بزند؛ حتی اگر زمینه برای دمیدن روح در مذاکرات فراهم نباشد. ما تلاش می‌کنیم تحرکات را برای دمیدن روح به فرایند صلح تقویت کنیم. باید به خشونت‌ها پایان دهیم.»

بایدن در بخش دیگری بیان کرد: «شیرین ابوعاقله یک فلسطینی و شهروند آمریکا بود که در حال انجام کار در یک رسانه مستقل کشته شد. آمریکا به وظیفه خود در حمایت از انجام تحقیقات مستقل پیرامون کشته شدن شیرین ابوعاقله عمل خواهد کرد.»

او همچنین گفت: «قدس در نگرش فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها برای تبدیل شدن به شهری که همه در آن زندگی کنند، از محوریت برخوردار است و قیمومیت اردن نیز مسئله‌ای اساسی است. من حمایت مالی به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار دیگر از آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی در خاورنزدیک را اعلام می‌کنم تا آن‌ها به نقش تعیین‌کننده خود ادامه دهند. از تشکیلات خودگردان انتظار می‌رود که در تقویت نهادها، شفافیت، بازخواست [خاطیان] مبارزه با فساد نقشی اساسی ایفا کند. امیدوارم که این سفر من باعث پیشبرد گفت‌و‌گوی تشکیلات خودگردان فلسطین و دولت آمریکا شود.»

موافقت اسرائیل با واگذاری جزایر مصری به عربستان
۱۴۰۱/۰۴/۲۴ - ۱۲:۵۲

رژیم صهیونیستی با کلیات توافق با آمریکا، عربستان و مصر درباره جزایر تیران و صنافیر موافقت کرد.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، دو مسئول ارشد اسرائیلی اعلام کردند: اسرائیل به آمریکا برای پیشبرد توافق جزایر تیران و صنافیر چراغ سبز نشان داده است. این اقدام راه را برای اقدامات عادی سازی روابط میان اسرائیل و عربستان طی سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به ریاض هموار خواهد کرد.

این توافق‌ اجازه می‌دهد تا آمریکا و عربستان توافق‌نامه‌ای را امضا کنند که اجازه استفاده شرکت‌های هواپیمایی اسرائیلی از حریم هوایی عربستان برای سفر به آسیا به ویژه هند و چین و پروازهای مستقیم از اسرائیل به عربستان برای حجاج اسرائیلی را می‌دهد.

منابع آگاه نیز اعلام کردند که رژیم صهیونیستی اعتراضی به انتقال حاکمیت جزایر تیران و صنافیر به عربستان ندارد.

جو بایدن چهارشنبه و پنجشنبه در جریان سفر به اراضی اشغالی با رهبران اسرائیلی در قدس دیدار کرد. وی قرار است امروز(جمعه) به عربستان برود.

رژیم صهیونیستی طی سفر بایدن می‌توانند موضوع سرنوشت جزایر تیران و صنافیر در دریای سرخ را حل کنند که اجازه نظارت و رسیدن به بندر ایلات را می‌دهد.

مصر پیشتر با تحویل این دو جزیره به عربستان موافقت کرده بود اما باید اسرائیل نیز به موجب شروط توافق صلح ۱۹۷۹ بین قاهره و تل آویو با آن موافقت کند.

نامزد خاشقجی: سفر بایدن به عربستان فاجعه بار است
۱۴۰۱/۰۴/۲۴ - ۱۲:۵۰

نامزد جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای سفر به عربستان را "فاجعه بار" خواند و گفت که بایدن تعهداتش درباره دادن اولویت به حقوق بشر را زیرپا گذاشته است.

خدیجه جنگیز، نامزد جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس در استانبول قبل از سفر امروز جمعه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان برای دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور گفت: بایدن باید بر ریاض برای تضمین حقوق بشر در دستورکار خود فشار بیاورد.

جنگیز از بایدن خواست که از مقامات سعودی بخواهد توضیح بیشتری درباره جزئیات پرونده خاشقجی بدهند.

وی درباره تصمیم بایدن برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان گفت:" این یک عقب نشینی بسیار بزرگ و یک مسئله فاجعه بار و ناامیدکننده است. بایدن با ترجیح دادن نفت و منفعت بر ارزش‌ها و اصول، ارزش‌های اخلاقی خود را از دست خواهد داد."

بایدن پنجشنبه در دیدار با یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قدس گفت: من همواره درباره حقوق بشر صحبت می‌کنم اما موضعم درباره جمال خاشقجی واضح است اگر هیچ شخصی این مسئله را درک نکرده است چه در عربستان و چه هر مکان دیگری پس معنایش این است که موضع مرا نفهمیده است.

بایدن گفت که هدف از سفرش به عربستان بسیار وسیعتر است و هدف تأکید مجدد بر نفوذ آمریکا در خاورمیانه است. وی قرار است در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس حاضر شود.

جنگیز از این موضع بایدن ابراز ناامیدی کرد و گفت: یکی از وعده‌های بایدن کاملا متفاوت بود. من بسیار امید داشتم که بایدن به خاطر من کاری می‌کند. بایدن باید بپرسد جسد خاشقجی کجاست؟ ما جوابی دریافت نکردیم. مردم نیاز دارند حقیقت را بدانند.

بایدن که در حال آماده شدن برای سفر به عربستان می‌شود، از تصمیم مقام‌های سعودی در باز کردن حریم هوایی این کشور به روی همه پرواز‌های غیرنظامی به ویژه پرواز‌های رژیم صهیونیستی استقبال کرد.

اداره کل هوانوردی غیرنظامی عربستان، بامداد امروز (جمعه) اعلام کرد، حریم هوایی این کشور به روی تمامی پرواز‌های غیرنظامی که الزامات لازم را رعایت کنند (از جمله هواپیما‌های اسرائیلی) باز است؛ این تصمیم ریاض استقبال جو بایدن را به دنبال داشت.

به گزارش روسیا الیوم، اداره کل هوانوردی غیرنظامی عربستان در نخستین ساعات بامداد امروز (جمعه)، در پیامی در توییتر اعلام کرد: در چارچوب تمایل عربستان به انجام تعهدات خود تحت کنوانسیون ۱۹۴۴ شیکاگو، که مستلزم عدم تبعیض بین هواپیما‌های غیرنظامی مورد استفاده در ناوبری هوایی بین‌المللی و تکمیل تلاش‌ها با هدف تثبیت موقعیت ریاض به عنوان یک پلت فرم جهانی که سه قاره را به هم پیوند می‌دهد و همینطور تقویت ارتباط هوایی بین‌المللی، اداره کل هوانوردی غیرنظامی تصمیم گرفته است حریم هوایی خود را به روی همه شرکت‌های هواپیمایی ـ که الزامات لازم را برای عبور از حریم هوایی عربستان برآورده می‌کنند ـ باز کند؛ این تصمیم شامل هواپیما‌های رژیم صهیونیستی نیز می‌شود.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار است، سوار هواپیمایی از تل آویو وارد جده شود که اولین پرواز مستقیم و رسمی برای عبور از حریم هوایی عربستان از اراضی اشغالی به حساب می‌آید.

بایدن پیشتر در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست اعلام کرده بود که اولین رئیس جمهور آمریکایی خواهد بود که از تل‌آویو مستقیم به جده عربستان می‌رود.

در همین راستا، رئیس جمهور آمریکا نسبت به تصمیم عربستان مبنی بر باز کردن حریم هوایی عربستان بر روی تمامی هواپیما‌های غیرنظامی واکنش نشان داد و این اقدام را ستود.

در همین راستا، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در بیانیه منتشره از کاخ سفید گفت که اعلام این تصمیم به دنبال تلاش‌های دیپلماتیک رئیس جمهور آمریکا با عربستان طی ماه‌های گذشته صورت گرفته است.

وی افزود: این تصمیم راه را برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه هموار می‌کند.

سایه سنگین قتل خاشقجی بر سفر بایدن به عربستان

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه حاضر نشد مستقیم اعلام کند که مساله قتل جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست را در سفر خود به عربستان سعودی مطرح خواهد کرد.

به گزارش سی ان ان، رئیس جمهوری آمریکا که در سرزمین‌های اشغالی به سر می‌برد و قرار است به عربستان سعودی سفر کند، گفت که همیشه مساله حقوق بشر را مطرح کرده و نظر او در مورد قتل خاشقجی کاملا مشخص مطرح شده است.

وی روز پنجشنبه هنگامی که خبرنگاران از او پرسیدند آیا مساله خاشقجی را در طول دیدار خود با رهبران عربستان مطرح خواهد کرد یا خیر، گفت: نظر من در مورد خاشقجی کاملا واضح بیان شده و من هیچگاه در مورد مطرح کردن مساله حقوق بشر سکوت نکرده ام.

شبکه خبری فاکس نیوز وابسته به جمهوریخواهان آمریکا نیز روز پنجشنبه به وقت محلی در گزارشی اعلام کرد: به رغم آنکه همسر جمال خاشقجی، ستون نویس نشریه واشنگتن پست اعلام کرده که دولت آمریکا به او قول داده مساله قتل این روزنامه نگار را در سفر به عربستان مطرح کند، کاخ سفید از پاسخ به سوالات در این زمینه طفره می‌رود.

بایدن در اواخر این هفته پس از پایان سفرش در اسرائیل با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار خواهد کرد.

حنان العتر، همسر جمال خاشقجی، هفته گذشته با مقامات کاخ سفید دیدار و اکنون اعلام کرده که دولت آمریکا به او اطمینان داده که مساله خاشقجی مطرح خواهد شد.

کاخ سفید روز پنجشنبه به فاکس نیوز گفت: ما جزئیات گفت‌وگو‌های خصوصی با سایر رهبران را پیش از وقوع آن‌ها اعلام نمی‌کنیم، اما جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پس از انتخاب خود، اقداماتی را در رابطه با قتل خاشقجی انجام داده است.

کاخ سفید مدعی شد: دیدگاه‌های رئیس جمهوری آمریکا در مورد حقوق بشر روشن و دیرینه است و همیشه در سفر‌های خارجی، آزادی‌های اساسی در دستور کار قرار دارد؛ همانطور که در این سفر نیز این مساله در دستور کار قرار خواهد داشت.

پایگاه خبری بریت بارت، روز سه شنبه به وقت محلی نوشت: حنان العتر، بیوه خاشقجی در ماه ژوئن نامه‌ای به رئیس جمهوری آمریکا ارسال کرده و از او درخواست ملاقات کرده بود، اما کاخ سفید با این درخواست مخالفت کرده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن به خبرنگاران گفت، هرچند کاخ سفید با اعضای خانواده خاشقجی در تماس بوده، ولی رئیس جمهوری این ارتباط را نداشته است.

سالیوان گفت: رئیس‌جمهوری خودش با خانواده خاشقجی گفت‌وگو نکرده، اما از ابتدا روی این موضوع تمرکز داشته است.

سفر بایدن به عربستان سعودی و دیدار وی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، همه توجه‌ها را به خود جلب کرده است، در حالی که بایدن در طول مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که عربستان را طرد کند.

بایدن در مقاله‌ای در واشنگتن پست اذعان کرد که تعداد زیادی از افراد با تصمیم وی برای سفر به عربستان سعودی مخالف هستند و قول داد در طول این سفر موضع خود در مورد حقوق بشر را روشن بیان کند.

بایدن نوشت، رابطه با عربستان سعودی را برای آینده منطقه و منافع آمریکا مهم می‌داند.

وی گفت: از ابتدا، هدف من این بود که روابط را با کشوری که ۸۰ سال یک شریک راهبردی آمریکا بوده، تغییر دهم، نه اینکه این روابط را قطع کنم.

جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف بن سلمان که در واشنگتن پست قلم می‌زد، مهر ماه سال ۹۷ پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ربوده شد و به طرز فجیعی به قتل رسید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۰
کشورهای عربی در حال عادی سازی روابط بااسرائیل هستن کمی صبر کنید فلسطینی ها هم صلح خواهند کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
فکر میکنم که ظرف دهسال آینده، فقط ایران باشد که با اسراییل رابطه برقرار نخواهد کرد و بقیه کشورهای جهان با تل آویو روابط سیاسی دوستانه ای خواهند داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
جهان داره دو قطبی می شه
بنظرم فردا کیهان کلا در مورد نامزد قاشقچی می نویسه
سالی هشتصد هزار نفر تو دنیا به قتل می رسند. از زمانی که خاشقچی کشته شده تا الان سه میلیون نفر تو دنیا به قتل رسیدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
توجیحات کثیف نکنید سعودی گداها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
از جایگاه گدایی آمریکا و اسراییل به گدایی عربستان نزول کردین. تسلیت می گم.
با توجه به انجام پرواز مستقیم خطوط هوایی از جده به تل آویو ؛
از این پس باید از زائرین اعزامی وثیقه ملکی سنگین بگیرید برای بازگشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
جالب گفتی
از عرعرستان چیز دیگری انتظار داشتید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
آرام باش
آرام .
خونسردی خودتو حفظ کن
یه لیوان آب بخور بعد کامنت بذار
پاشو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
حرف منطقی که نداری برای زدن، مثل آدمای ضعیف با توهین کردن خودت رو خالی می کنی
دوست دختر خاشقچی هنوز شوهر نکرده .
یکی پیدا شه اینو بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
دوست عزیز اگر سیاست و منطق می فهمی که این نوع صحبت کردن در مورد هیچ کس صحیح نیست
اینکه اون خانم و دیگر داغ دیدگان کشتارهای حکومتهای ظالم پیگیر خون عزیزان خود باشند اصلا عجیب نیست
شما زنها را چی فرض کردی ؟
افرادی که فقط درد شوهر دارند و سوگ و عزاداری و ظلم و دادخواهی نمی فهمند ؟
این ادبیات و افکار کثیف در مورد نیمی از جامعه چند قرن دیگه باید ادامه پیدا کنه ؟
اگر ماجرا برعکس بود و نامزد خاشقچی بطور ظالمانه کشته می شد همان فرد کل دنیا را از فریاد دادخواهی پر نمی کرد ؟ یا فوری با بک موجود ماده دیگر سرگرم می شد و از سوگواری خارج می شد ؟
انسان بودن را فارغ از کلیشه های متعفن جنسیتی یاد بگیر !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
تعداد مثبت ها فرهنگ منحط مردم ایران رو نشون میده متاسفم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
نهایت فرهنگ یک غربگدا رو همین یک نظر نشون می ده. دیگه چیز بیشتری نیاز نیست.
مطمئن باشید تا کمتر از یه ماه دیگه پرواز مستقیم بین بغداد و تل آویو هم برقرار میشه
یکی پیدا شه این نامزد قاشق چی رو بگیره گناه داره بدبخت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
نمونه طرفداران حقوق بشر امریکایی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
غربگداها از غربگدایی به سعودی گدایی تنزل پیدا کردن
در این سفر پادشاه عربستان سعودی با افزایش تولید نفت و روانه کردن آن به بازارهای جهانی موافقت هواهد کرد و عملا پوزه پوتین دیکتاتور به خاک مالیده خواهد شد علی برکت الله
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
بعید می دونم
چون سران عربستان می دونند که این صرفا یه تاکتیک از طرف دموکراتها برای انتخابات نوامبر کنگره است وقتی خرشون از پل رد بشه دوباره همون آش و همون کاسه است
البته بایدن برای درخواست نفت نیومده برای جدا کردن عربستان از چین و روسیه اومده که باز هم بعید می دونم موفق بشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
پوتین دوتا دونه موشک بزنه کل نفت عربستان صفر میشه صادراتش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
عربستان پشت صحنه با چین بسته و تسلیت می گم بهتون که آرزوی سرنگونی پوتین و به گور می برین
ما کلا داخل دنیا تافته جدابافته هستیم و تا ابد باغرب باید دشمنی بکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
ما کلا داخل دنیا تافته جدابافته هستیم و از دشمنی با غرب درس نگرفتیم و مثل همان را هم داریم با شرق انجام میدیم.
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
این خواست شرق،روسیه و چین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
پدرشونم در میاریم
اقای علی مطهری و هم فکرانتان که خیلی دوست دارید کشورتون با آمریکا رابطه برقرار کنه،حداقل از بایدن بپرسید موضع اش رو در قبال حقوق بشر رو به صراحت بیان کنه و یه جواب واضح بده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
مسایل دیگه روز هم هست که باید مطهری در موردش حرف بزنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
وقتی از واژه کشورتون استفاده می کنی معلومه کی هستی دیگه حرفی برای گفتن نمی مونه
جالبه خود فلسطینی ها خواهان گفتگو برای صلح با اسرائیل هستن و با هم رابطه دارن
تاقبل ازروی کارآمدن بن سلمان جوان عربستان هرچه امریکامیگفت گوش وعمل میکردولی ازموقعی که ولیعهدعربستان کارهای اجرایی رابدست گرفته بایک سیاست عقلانی ودرست باعث شده که وزنه سیاسی عربستان درمنطقه وجهان سنگین ترشود یک نمونه آن سلاح نفت است که هم اکنون برای نیروگاه هایش سوخت ارزان وباتخفیف زیادراازروسیه دراین بلوبشوی جهانی میخردودرعوض نفت راباقیمت بالابه غربیهامیفروشد!تازه برای امریکاواروپا شرطوشروط هم میگذارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
زیاد تند بره یه بهار عربی تو کشورش راه می اندازه آمریکا
علی مطهری نظرش رو در مورد سایر چیزها هم خوبه بگه
عریستان سقوطی پدر داعش و ارباب وحشی اش امریکای در حال زوال هیچ غلطی نمی تواننند بکنند. به گفته قران باطل نابود شدنی است
ای پرواز باید به تهران می آمد تا برای همیشه دشمن دشمن از فرهنگ حذف می شد
خدا پدرتان را بیامرزد که از درد دلهای نامزد جمال قاشقچی نوشتید.
از الان به بعد باید تشدید جنگ یمن و عربستان را پیش بینی کرد چون عامل فتنه از اسرائیل به سمت عربستان در حال حرکت است
خاشقچی وحقوق بشر آمریکایی....!!!؟؟؟؟؟
با کریدور هوایی که اسرائیل و عربستان و امارات ایجاد کردند به مشکل سوخت رسانی هواپیماهای شکاری و بمب افکن صهیونیست ها مرتفع می شود وزدن نیروگاه بوشهر و دیگر نقاط ایران در دسترس دشمن قرار می گیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
فعلا که صد تا کشور ریختن سر روسیه نتونستن هیچ غلطی کنن.
ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
مشکل انفجار مخزن حیفا و موشک باران تل اویو میگذاره همچین غلطی بکنن .
غربگدا از غربگدایی به سعودی گدایی تنزل پیدا کردن
تابناک!! کارت به کجا رسیده که استناد میکنی به حرفهای نامزد خاشقچی؟!!! خاشقچی چه نقشی در سیاست فیمابین داشته که نامزدش داشته باشه آخه!
بایدن با سفر به عربستان ثابت کرد ادعاهای آمریکا در مورد حقوق بشر تمام دروغ است.
امریکا نه به شاه ایران وفا کرد نه به صدام. امریکا فقط نوگر می خواد و به محض اینکه جایی منافع ملی اون کشور با منافع امریکا در تعارض باشه اون کشور و شخص و نابود می کنه. بعید میدونم بن سلمان اینو ندونه
آمریکا دست بایدن و ترامپ نبوده و نیست آمریکا دست گروه های مافیایی اکثرا یهوده که سیاست هاشون هیچ تغییری نمیکنه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
دقیقن
آقای سلمان مرگ تو هم فرا میرسه نگران نباش تا حالا آمریکا کاری برا هیچ کشوری نکره
مطمئن باش آقای بن سلمان خیانکار آمریکا جز برای منفعت خودش دلیل دیگه ای نداره که اومده اونجا زمان به شما نشان خواهد داد که آمریکا جز خیانت کاری بلد نیست
آقای بن سلمان میخوام یه سوال ازت بپرسم آیا اسرائیل زراتخانه هسته ای ندارد آیا کلاهک هسته ای ندارد آیا مردم بی گناه فلسطین را قتل عام نمیکند آیا آمریکا تو کشتن مردم بی دفاع فلسطین دخیل نیست پس چرا دست دوستی میدی باهاشون خواهشا اول اون لباسی که نشان از شیخ بودن تو و هست را در بیار اون ریشتو بتراش بشو عین جنایتکارها و بعد دست دوستی بده که ما لاقل دلمون نسوزه
زمان بهت ثابت خواهد کرد که هیچ کشوری جز ایران و کشورهای همسایه نمیتوانند دوستان خوبی برای شما باشند میبینیم روزهایی که پشیمان خواهید شد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم