بازدید 5165

سفر رئیس جمهور ونزوئلا به ترکیه

دولت ترکیه از سفر نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا به آنکارا برای تقویت روابط دو جانبه خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۳۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶ 08 June 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، رویترز سه‌شنبه‌ شب تصریح کرد، مادورو بارها از قصد خود برای سفر به ترکیه سخن گفته بود. ترکیه درمیان کشورهایی قرار دارد که دولت ونزوئلا روابط نزدیکی با آن دارد.

دولت ترکیه در بیانیه‌ای افزود: در این دیدار زمینه‌های مختلف روابط ترکیه و ونزوئلا بررسی خواهد شد و تقویت روابط مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

دولت ترکیه همچنین اعلام کرد که این سفر دو روزه که از سه‌شنبه آغاز می‌شود، به دعوت رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور صورت می‌گیرد.

انتظار می‌رود رهبران دو کشور در مورد مسائل منطقه‌ای و جهانی نیز تبادل نظر کنند.

ترکیه از سال ۲۰۱۸ صادرات کالاهایی چون مواد غذایی و محصولات بهداشتی به ونزوئلا را افزایش داده است. در مقابل ونزوئلا، طلا به ترکیه صادر کرده است هرچند مقدار آن اعلام نشده است.

در ماه آوریل، در سفر مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه به ونزوئلا، دو کشور هشت توافقنامه امضا کردند.

در طول این سفر دو کشور جزئیاتی در مورد معاملات نفت، گاز، گردشگری، ورزش و سایر زمینه‌ها ارائه نکردند.

با این حال وزیر امورخارجه ترکیه اعلام کرد که می‌خواهد تجارت سالانه میان دو کشور از ۸۵۰ میلیون دلار کنونی به ۱.۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان ترکیه و ونزوئلا در سال ۱۹۵۰ میلادی، فاصله جغرافیایی نه تنها لطمه‌ای به مناسبات میان دو کشور وارد نکرده بلکه با آشکار شدن سیاست‌های ضد آمریکایی دو کشور و زمینه مناسب برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری، به ویژه از سال ۲۰۱۶ میلادی، روابط دو جانبه در مسیر تقویت پیش رفته است.

ترکیه همانند روسیه و چین در سال‌های اخیر نیم نگاهی به سرمایه‌گذاری در آمریکای لاتین داشته و آنکارا در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های جدید اقتصادی در آمریکای لاتین به دنبال تقویت جایگاه خود در این منطقه بوده است.

سطح تجارت دو کشور تا پایان سال ۲۰۱۹ به حدود ۱۵۰ میلیون دلار رسید و دو طرف همچنان به دنبال افزایش میزان این مراودات تجاری هستند.

براساس داده‌های تارنمای اقتصادی اکونومیا، واردات ونزوئلا از ترکیه در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۷۹ درصد رشد داشته است که این ارقام نشان می‌دهد ونزوئلا در مجموع ۲۳۶.۲ میلیون دلار کالا از ترکیه خریداری کرده است که ۱۹۵.۰۹ میلیون دلار آن (۸۳ درصد از کل واردات) مربوط به مواد غذایی بوده است.

صادرات ونزوئلا به ترکیه نیز در سال ۲۰۲۰ میلادی بالغ بر ۶۱.۷ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۹، بیانگر رشد ۲۱۲ درصدی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست