بازدید 27429
دکتر حیدرعلی مسعودی در گفت‌وگو با تابناک

چگونه می‌توان مذاکرات در حال شکست احیای برجام را نجات داد؟ / در صورت شکست مذاکرات، ایران چه باید بکند؟

آمریکایی‌ها یکسری خواسته‌هایی دارند که فرابرجامی است؛ از جمله خارج کردن سانتریفیوژ‌های پیشرفته ایران از مدار که در برجام پیش بینی نشده بود و اکنون جزو خواسته‌های آمریکاست؛ یا آزادی زندانیان دو تابعیتی در ایران که دوران محکومیت خود را می‌گذرانند؛ یا خواسته‌های منطقه‌ای که آمریکایی‌ها بر آن تاکید می‌کنند، از جمله مسائل فرابرجامی هستند.
کد خبر: ۱۱۱۶۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ 03 May 2022

چگونه می توان مذاکرات در حال شکست احیای برجام را نجات داد؟/ در صورت شکست مذاکرات، ایران چه باید بکند؟

بین الملل تابناک: مذاکرات ایران و قدرت‌های غربی از یازدهم مارس در وین متوقف شده و طرفین دیگر به پایتخت اتریش بازنگشته‌اند. در آن مقطع مقام‌های غربی و ایرانی گفتند که متن توافق عملا کامل شده و تنها برخی تصمیمات سیاسی از سوی تهران و واشنگتن باقی مانده است.

با این حال، این توافق در هفته‌های اخیر همچنان در تعلیق مانده و ایالات متحده حاضر نشده اقدام دونالد ترامپ در خصوص قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را لغو و سپاه را از این لیست خارج کند. این در حالی است که ایران این مساله را یکی از خطوط قرمز خود معرفی کرده است. 

حالا وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه خود گزارش داده که دیپلمات‌های غربی می‌خواهند این را برای ایران روشن کنند، در صورتی که تهران حاضر نشود توافق کنونی را امضا کند، گفت‌وگوها به پایان خواهد رسید. این تلاش‌ها ۲۳ آوریل و در تماس تلفنی میان وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کلید خورد. دیپلمات‌های غربی می‌گویند آقای مورا در سفر قریب‌الوقوع خود تلاش خواهد کرد ایران را متقاعد کند که متن نهایی توافقنامه احیای برجام را بدون اشاره به خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی را امضا کرده و آن را به مراحل بعد گفت‌وگوها موکول کند و توافق جدید را امضا کند.

وال استریت ژورنال همچنین گزارش کرده که ایران تاکنون پیشنهاد آمریکا مبنی بر خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی به شرطی که ایران از قصد خود را برای انتقام ترور شهید قاسم سلیمانی دست بکشد، رد کرده است. 

پیشتر آنتونی بلنکن، وزیر امور خارجه در کمیته سیاست خارجی سنا گفته بود که تنها راهی که برای خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج شود این است که ایران اقدامات لازم را برای توجیه لغو این مسئله انجام دهد. او همچنین ادامه داده بود که تهران می‌داند این اقدامات چیست و آنها می‌دانند که برای این منظور باید چه اقداماتی انجام دهند. بلینکن البته تاکید کرده بود حتی در صورت خروج سپاه، تحریم‌های گسترده علیه این نهاد باقی خواهد ماند.

در چنین شرایطی امیدها برای رسیدن به توافق میان طرفین بیش از هر زمانی کاهش یافته است. یک مقام پیشین آمریکایی که روی موضوع هسته‌ای ایران کار کرده است به وال استریت ژورنال گفته که ممکن است بن‌بست کنونی در مذاکرات برای ماه‌ها به طول بینجامد، چرا که هیچ یک از طرفین نمی‌خواهند مسئولیت شکست مذاکرات را برعهده بگیرند.

در همین رابطه، تابناک در گفتگو با دکتر حیدرعلی مسعودی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس مسائل هسته ای به بن بست کنونی در مذاکرات هسته ای و مسیر پیش رو پرداخته است.

تابناک: بن بست کنونی که اکنون در مذاکرات ایجاد شده ناشی از چیست؟

حیدرعلی مسعودی: در این رابطه دو مسئله وجود دارد: یکی بحث مسئولیت شکست است که برعهده کدام یک از طرف ها نهایتا گذاشته خواهد شد و یکی هم بحث راه حل های احتمالی برای خروج از بن بست کنونی است. این دو مسئله البته مرتبط با یکدیگر به حساب می آیند.

وضعیتی که الان در مذاکرات احیای برجام به وجود آمده، یک بن بستی را ایجاد کرده که این بن بست ابتدا به دلیل خواسته های روسیه برای گرفتن تضمین از آمریکا برای معافیت از تحریم های بعد از حمله به اوکراین اتفاق افتاد. اما می توان گفت این عامل اصلی بحران و بن بست فعلی نیست. کما اینکه، همین چند روز پیش آنتونی بلینکن اعلام کرد که روسیه عامل اصلی بن بست در مذاکرات محسوب نمی شود.

این وضعیت بن بست گونه که در مسیر مذاکرات احیای برجام اتفاق افتاده، نیاز به یک تاکتیکی برای خروج از بن بست را فراهم می کند. آنچه بیشتر در سمت کشورهای طرف مذاکره با ایران به ویژه آمریکا و اروپا در حال دنبال شدن است، تاکتیک blame-Game یا بازی سرزنش و مقصر نمایی است که براساس آن طرفین غربی اثر منفی ناشی از شکست مذاکرات را برعهده ایران قرار دهند و از این طریق فشاری بر طرف مقابل برای اینکه نرمشی نشان دهد به وجود آورند تا در نتیجه بن بست شکسته شود.

موضع ایران هم در این فضا و در مقابل این بازی مقصرنمایی و سرزنش تاکید بر ادامه مذاکرات برای رسیدن به خواسته های بحق خود است. به نظر می رسد در این بازی دو طرفه، موضوع اصلی خروج نام سپاه از لیست FTO یا گروه های تروریستی خارجی ایالات متحده آمریکا است. در این رابطه طبیعتا طرفین باید راه حل هایی برای خروج از بن بست دنبال کنند.

تابناک: پلن B طرفین اصلی یعنی ایران و آمریکا برای خروج از این وضعیت چیست؟

حیدرعلی مسعودی: به نظر می رسد پلن B ایران، شامل دو گزینه می شود: یکی تسریع و تشدید برنامه هسته ای و یکی هم محدود نگه داشتن سطح و عمق برنامه هسته ای. این دو گزینه وجود دارد. اما اینکه در این وضعیت، کدام یک از این دو گزینه دنبال می شود، به شخصه نظرم این است که گزینه تسریع و تشدید برنامه هسته ای نشانه های قوی تری را دارد و در این رابطه می توانیم به شواهدی اشاره کنیم. از جمله انتقال سایت ساخت قطعات سانتریفیوژهای پیشرفته ایران از تسای کرج به نطنز است. این نشانه قوی هست مبنی بر اینکه ایران در حال تلاش است تا سطح حفاظتی برنامه هسته ای را بالا ببرد و در حوزه ای که برای کشورهای غربی حساسیت برانگیز است اقداماتی را انجام دهد که فشار را بر آن ها افزایش دهد و نشانه این باشد که ایران اراده جدی برای تسریع و تشدید برنامه هسته ای خود در صورت شکست مذاکرات را دارد.

اما پلن B آمریکا چیست؟ آمریکا نیز دو گزینه در اختیار دارد: یکی امنیتی سازی مجدد برنامه هسته ای ایران است و تلاش کند تمامی موارد مرتبط با پرونده هسته ای ایران را در آژانس مطرح و حساسیت ایجاد کند و در این راستا در برابر ایران دست به ائتلاف سازی بزند و قطعنامه های محکومیت ایران را تصویب کند تا پرونده هسته ای ایران به یک موضوع امنیتی اولویت دار تبدیل شود. به نظر می رسد این گزینه با توجه به وضعیتی که الان در اوکراین وجود دارد و اولویت های راهبردی دیگری که کشورهای اروپایی و آمریکا دارند، شاید یک گزینه به احتمال وقوع کمتر است‌.

گزینه دیگر اینکه، طرفین به ایجاد یک توازن بین مسائل فرابرجامی تن دهند‌. یعنی هم ایران و هم آمریکا، بخشی از خواسته های خود را تعدیل کنند تا فضا برای خروج از بن بست کنونی فراهم شود. اگر بخواهم روی مسئله اصلی دست بگذارم، از نظر آمریکایی ها، خواسته ایران برای خروج سپاه از لیست گروه های تروریستی خارجی آمریکا یک خواسته فرابرجامی است. از نظر ایران این یک خواسته برجامی است. به دلیل اینکه کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ تلاش آمریکا برای از بین بردن برجام بوده است. بنابراین مجموعه آن اقداماتی که در قالب کمپین فشار حداکثری سیاستگذاری و عمل شده، تلاشی بود برای نابودی برجام. از این منظر این یک خواسته مرتبط با برجام از دیدگاه ایران است. اما اگر بخواهم راه حل خروج از بن بست کنونی را گمانه زنی کنم، فکر میکنم ایران و آمریکا بایستی بر سر خواسته های خود(چه خواسته های برجامی یا فرابرجامی) یک بده بستانی را انجام دهند. آمریکایی ها یک سری خواسته هایی دارند که فرابرجامی است؛ از جمله خارج کردن سانتریفیوژهای پیشرفته ایران از مدار که در برجام پیش بینی نشده بود و اکنون جزو خواسته های آمریکا است. یا آزادی زندانیان دو تابعيتی در ایران که‌ دوران محکومیت خود را سپری می کنند. یا خواسته های منطقه ای که آمریکایی ها برآن تاکید می کنند از جمله مسائل فرابرجامی هستند.

بنابراین می شود نوعی معامله و بده بستان متوازنی بین خواسته های فرابرجامی دو طرف متصور شد که در آن حالت خروج نام سپاه از لیست گروه تروریستی آمریکا به عنوان گزینه ای است که آمریکا به آن تن می دهد و مواردی ‌که خواسته فرابرجامی آمریکا است نیز ایران درباره آن انعطاف نشان می دهد‌. از جمله خارج کردن سانتریفیوژهای پیشرفته IR6 و آزادی زندانیان دو تابعيتی. در رابطه با مسائل منطقه ای هم می توان یک پیوندی را بین مذاکرات احیای برجام و مذاکرات چند ماه اخیر بین ایران و عربستان ایجاد کرد و در آن بیانیه احیای برجام بر دستاوردهای مذاکرات تهران و رياض تاکید کرد و به نوعی این توازنی است بین خواسته های فرابرجامی طرفین. از یک سو خروج نام سپاه از لیست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا که هم یک دستاورد نمادین برای ایران است و مهم تر از آن یک دستاورد مادی ملموس است. به دلیل اینکه زمینه بهانه جویی های آینده آمریکا را برای تحریم های احتمالی آینده کاهش خواهد داد. ضمن اینکه می تواند احتمال بروز تنش های نظامی بین ایران و آمریکا در خلیج فارس و منطقه را کاهش دهد. در کنار آن هم آمریکا می تواند به یک سری دستاوردهای فرابرجامی خودش دست پیدا کند‌.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۱۰۰
انتشار یافته: ۶۶
بنابراین می شود نوعی معامله و بده بستان متوازنی بین خواسته های فرابرجامی دو طرف متصور شد که در آن حالت خروج نام سپاه از لیست گروه تروریستی آمریکا به عنوان گزینه ای است که آمریکا...



انتخابات کنگره است و امکان ندارد هیچ جناحی زیر بار چنین ریسکی در آنجا برود
کارشناس متوجه شرایط سیاسی آمریکا نیست؟؟؟
فقط آنچه در ذهن خود هست را آورده و متاسفانه مقاله به دور از واقعیت است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
مذاکرات عملا بدیون نتیجه پایان یافته و در واقع شکست خورده. ولی اعلام ان نه برای دولتیها و نه برای امریکا سودی ندارد. برای دولتیها سود ندارد چون به زعم خود می خواهند مانند 13 ماه اخیر با اخبار این مذاکرات و اخبار غیر واقعی ازاد شدن میلیاردها دلار در هر چند هفته بصورت روانی وضع بازار و اقتصاد را مدیریت کنند. برای امریکا هم سود ندارد چون در این شرایطی که تنها برگ برنده روسیه کمبود نفت و گرانی نفت در دنیا هست نمی خواهند یک اثر روانی جدید برای گران تر شدن بیشتر نفت در دنیا اعلام بشود. از انطرف امریکا نگرانی هم ندارد. هر جا که اژانس بخواهد دوربین وصل می کند و ایران هم هرگز از خط قرمز های انها در بحث هسته ای عبور نمی کند نکند همین چند صد هزار بشکه نفت فروشی هم با فشار امریکا قطع بشود. برای روسیه و چین هم که عالی است. نفت و گاز ایران بصورت اساسی از بازار خارج می ماند و برای چین هم ایران مجبور است مانند روسیه و ونزویلا با تخفیف 40 درصدی نفت خود را به چین و دلالهای طماع بین المللی ان بفروشند. خلاصه برای همه سود دارد الا برای ملت ایران که هر روز باید شاهد فشار و بزرگ شدن ابر چالشهای خود باشد و سفره خود را کوچکتر و کو چکتر ببیند و برای جبران این سالهای تحریم و فشار دهها سال و چند نسل زمان نیاز هست تا تازه بتوانیم اثار این تحریمها را تقلیل بدهیم. تنها در صورتی وضع عوص می شود که مسئولان مدیریت سیاست خارجی و داخلی کشور از دریچه و چشم ملت به وضعیت نگاه کنند و نه از دریچه و چشم خود و خانواده خود و وضعیت بر و بچه های خود که انهم تقریبا ثابت شده محال هست.
میتوان مذاکرات درحال شکست رانجات دادواقتصادکشوررابهبود بخشید همت اگرسلسله جنبان شود مورتواندکه سلیمان شود
البته ازهردوطرف وبااندکی گذشت وبایاری طلبیدن ازپروردگار
درجواب سئوال دوم که اگرموفقیتی حاصل نیاید بیکاری وگرانی شدیدترمیشودمالیاتهاافزایش میابدوباافزایش مالیاتها کارگاه های کوچکترنیمچه تعطیل وبزرگترهم متضرر خواهندشد البته این چه سئوالی است میفرمائید انشاءالله بیاری خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
همه می دونیم چه کسانی باعث ایجاد این شرایط بغرنج شدند و چه کسانی باعث ایجاد تحریم و به بن بست رسیدن برجام شدند! و حالا هم بلد نیستند درستش کنند
چهل نفر رفتند برای مذاکرات مذاکرات دوره های قبل را هم قبول نداشتند مداکرات را به بن بست کشیدند حالا هم می گویند مقصر آمریکاست
خسته کباشید با این همه ادعا
بیچاره مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
تیم ۴۰ نفره ۶ کلاسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
چهل تا دکتر شیش کلاسه :-)
اراده الهی بر آن قرار گرفته که طرفهای مقابل تمامی شرایط ایران را خواهند پذیرفت!
این واقعه در جریده عالم ثبت است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
باش تا صبح دولتت بدمد. چهل ساله منتظر همین هستید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
مسائل هسته ای و اتمی به راحتی قابل حل بوده.......الان مدتهاست سر مسائل جانبی و منفعت مالی و شخصی بعضی افراد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! داریم خسارت میدیم.............
در برابر میلیاردها دلار ضرر اینها مسائل قابل چشم پوشی و قابل حلی هستند
بنظر بنده حقیر هر تصمیمی می خواهید بگیرید سریعتر بگیریدمرگ یک بار شیون یکبار 20 سال است که وضعیت بلاتکیفی روح و روان ملت را آزده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
واقعا باور کنیم که حضراتی که آب و خاک و هوا و تاریخ و موسیقی و تمدن و صنعت و جمعیت و خانواده و دین و... رو نابود کردن... حالا یکهو فکر مثلا کشور و اینده و مردم ایران شدن و برن مذاکره کنن؟ برای اقتصاد ایران و برای ملت؟ ساده هستین بخدا... انشالله این جماعت ر زودتر با رفیق خودشون جور بشن و خانواده هاشون ازاداته بتونن برن امریکا، ما هم یک نفس بکشیم
روز اعلام شکست احیای برجام روز عزای ملت خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
نه دوس ت عزیز، روز عزا نخواهد بود، چون درست است که پس از آن مدتی اوضاع خیلی بد می شود، ولی بعد همه چیز عوض می شود. باور کنید.
نگاه ما به احیای برجام نباید نگاه ۶ کلاسه باشد .
نگاه تخصصی لازم است .
رفاه و گشایش امور همه کشورها با احیای روابط با کدخدای عالم گره خورده
سلام.البته کشوری مثل ایران بایدبمب اتمی هم داشته باشد.هر چند مسیولان بی لیاقتی بر کشور حاکم باشن ...اما به تاریخ کشور نگاه کنید در زمان شاه شاهان داریوش کشوری بیش از 5میلیون کیلومتر داشتیم اما چه شد ...اگر تمام کشور پر از سلاحهای پیشرفته وبمب اتم باشد ولی مردم حاکمان را از خود ندانن مطمیا از اون همه سلاح هم درست استفاده نمیکنن....همین الان به ابرقدرت روسیه نگاه کنید یک کشور کوچک را نمیتواند اشغال کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
موافقم! بمب اتم درست کنید بریزید سر خودمون که از این زندگی نکبت بار خلاص شیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
اول و آخرت حرفت متناقضه!!!!
رییسی آمد .
قوا یکدست شدند
کو ارزانی ؟
کو حل مشکلات معیشتی مردم ؟!
مدیریت ها یکدست شد و میدانی و مقاومتی و جهادی !
همگان دیدند و به همگان اثبات شد که نفس کشیدن ما نیز به تعامل با دنیا گره خورده
عاملی که می تواند تاب آوری ایران را در این کشاکش بالا ببرد تقسیم فشار های ناشی از مقاومت در برابر زورگویی آمریکا بطور مساوی بر تک تک ایرانیان است. اگر قرار بر این باشد که عده ای تافته جدا بافته و ویژه خوار باشند همان بهتر که از انقلاب دست بکشیم و نوکر آمریکا شویم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
خیلی وقته این فشار بصور مساوی بر ما مردم 99 درصد تقسیم شده ، دیگه بیش از این؟ و طبق معمول هم اون 1 درصد داران از این فشار بر 99 درصد مردم کاسبی خودشون می کنند
کدام برجام برجامی که نمایندگان انقلابی آتشش زدن و سپاهیان مخالفش بودن و اصولگرایان به امضای کنندگان فحش و توهین کردن یا یک برجامی دیگر
از مردم دیگه گذشته و امیدواریم برای مسِولان هم یکسره بشه
فعلا مردم ایران لمس شدن هر کاری دوست دارید بکنید
آقایان مسئول و کاربلد
واقعا اگه قصد شما رفاه و آرامش مردم هست بسم الله، بس کنید توروخدا این همه سال گذشت، این مردم چیکار باید برای شما میکردن که نکردن! حالا نوبت شماست.
ما اگر برگردیم برجام نه سرمایه گذاری خارجی مهمی در ایران اتفاق میفته نه روابط بانکی ما عادی میشه. زمان اوباما هم چنین اتفاقی نیفتاد. فقط به خاطر خوشبینی های اون زمان، یک سری قرارداد روی کاغذ نوشته شد که عمده اش اجرایی نشد. الان که دیگه نه اون خوشبینی ها هست، تازه حداقل صدها تحریم اضافه هست. سپاه هم قراره توی لیست تروریستی آمریکا بمونه. یعنی غربیها و متحدانشون که از تحریمهای آمریکا میترسن رغبت زیادی برای کار با ایران نخواهند داشت.
البته برگشت به برجام میتونه باعث بشه یک مدت نفت بیشتری بفروشیم و هزینه دور زدن برخی تحریمها هم کنار بره. بماند که با ورود نفت ایران قیمت نفت طبق برخی پیش بینی ها تا سی دلار ممکنه کاهش پیدا کنه. یعنی درآمد ایران مقداری بیشتر میشه نه خیلی. تازه این درآمد هم طبق معمول بخش زیادیش صرف واردات کالاهای مصرفی و مسافرت خارج از کشور و غیره میشه و سرمایه گذاری مهمی در ایران اتفاق نمیفته.
تازه بدی برگشت به برجام اینه که احتمالش هست که سه سال بعد یک رییس جمهور جمهوریخواه بیاد و بزنه زیر برجام. اینطوری یک شوک شدید دیگه به اقتصاد ما وارد میشه. در حالیکه اگر وارد برجام نشیم وضع فعلی که اصلا خوب نیست ادامه پیدا میکنه اما یکدفعه شوک شدید به ما وارد نمیشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
پس با دنیا لجاجت کنیم تا دوباره کشور زیر بار تحریمهای سازمان ملل بره و کار کشور یکسره بشه.
از همون اول هم نتیجه همین بود فقط ملت سرکار گذاشتین به خیال خودتون ولی خوب ملت میدونستن سناریو است
تو هم شدى سياست دان ! برو به كإرهاي شخصى برس
همه میدونن مذاکرات کجا گیر کرده. تا زمانی که رسما اعلام می‌کنیم انتقام میگیریم یعنی ترور میکنیم پس اونام نگه میدارن تو لیست گروههای تروریست و مذاکرات بجایی نمیرسه. شما که توانش رو داری تو آمریکا انتقام بگیری چکاریه پشت تریبون فریادش میزنی؟؟ کارت رو بکن و برا مردم هزینه نتراش. یا شما که همه جور داری به فلسطین کمک میکنی چکار داری بری تو نوار غزه پشت تریبون تهدید کنی تا لابی های صهیونیست مذاکرات رو ببرن سمت عدم توافق؟ البته که شما اینارو میدونی ولی متفعتت ت عدم توافق هست
درصورت شگست هرگاری که برطبق تصمیمات جمعی گرفته وباید انجام شود باید با سکوت وبدون تهدید وعدم خروج از برجام ودسترس اژانس به بخش های مربوطه مطابق برجام وتعهدات جهانی باشد۔برای قدرت نمائی لازم نیست هرچیزی را در صحبت ها ورسانه ها جار بزنید۔۔
سپاه در لیست تحریم بماند و به ازای آن ایران اورانیوم غنی سازی شده بعد از خروج آمریکا از برجام را در داخل کشور نگهداری کند (و یا عمده ی آنرا نگهداری کند مثلا 70 درصد)
بالا بردن سطح مجاز ذخیره اورانیوم غنی سازی شده در ایران، تنها تضمین قطعی برای عدم خروج مجدد آمریکا از برجام است. فاصله ی کم ذخیره ی اورانیوم ایران با سطح ذخیره ای که غرب آنرا نقطه ی عزیمت به سمت بمب می داند قدرتمندترین تضمین برای حفظ حیات برجام و بهره مندی جمهوری اسلامی از مزایای آن است. هیچ تضمین دیگری کارایی این تضمین را ندارد.
نگرانی نیست. حضرت آیت الله العظمی جناب آقای دکتر رئیسی بهمراه تمام وزرای فوق خبره خود و با همراهی تمام نمایندگان انقلابی به رهبری سردار سرلشکر دکتر محمد باقر قالیباف در یک جلسه برجام امضاء شده بوسیله ظریف خائن را آتش می زنند و مملکت را ظرف مدت دو تا سه ماه گل و بلبل می کنند.
به فرض که ایران و امریکا با هم توافق کنن
خسارت سنگین اقتصادی که با خروج امریکا از برجام به ملت ایران تحمیل شد چی میشه کی خسارت ما رو میگیره ایا پراید دوباره میشه ۲۰ میلیون؟
شما توافق هم کردین دو سال دیگه ترامپ روانی دوباره برمیگرده اقتصاد مگه خاله بازیه که هی بهش شوک وارد کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
یابد زمینه سرمایه گذاری غربیها در کشور را فراهم کنیم تا هم اقتصاد سروسمان یاید و هم برای حفظ منافعشان ایران را تحریم نکنند.
تازمانی که تحریم کاستا تحریمی که بانک مرکزی و ورود دلار ممنوع کرد برندارن فاید نداره اولا الان غرب به مذاکرات بخاطر بحث انرزی قطعا نیاز داره دوما چیکار باید کرد که مشخص همین کاری که سه سال تحریم سنگین هستیم باید بکینم ملت نترسونید جهان دیگه بعد جنگ روسیه دچار چند قطبی خواهد شد و اروپا بخاطر زیان زیاد احتمالا دیگر امریکارا در پشت پرده دور خواهد زد
پاسخ ها
نادری پور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
به همین خیال باش. این تحلیل های آبکی را از سایت‌های اصول گرا خوانده ای دوست عزیز. همچین اتفاقی نخواهد افتاد و نیا به این زودی ها چندقطبی نخواهدشد، دلایلش هم کاملا روشن است. حتما خیال کرده اید که یکی از قطب‌ها روسیه ودیگری هم چین خواهدبود.
ما نیاز به مذاکره داریم نه اونا
تورم ما ۸۵ درصده نه اونا
اقتصاد ما روی هواست نه اقتصاد اونا
ما نیاز به برجام داریم نه اونا .
روسیه باید برای ما درس عبرت بشه
ما باید دست از زیاده خواهی برداریم
ما نباید چیزایی رو که به برجام ربط نداره از اونا مطالبه کنیم .
در برجام فقط باید مصالح و منافع مردممون رو در نظر بگیریم .
والسلام .
موفق باشید
مذاکرات بی تضمین بسیار خطرناک و بی نتیجه خواهد بود اصل هر مذاکره اول باید تضمین باشد بعد مذاکره وگرنه مانند مذاکرات سالهای گذشته میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
برو ساندیس ات رو بنوش نجومی بگیر بی درد .
ماکارانی ۵۰۰ گرمی شده ۱۷۰۰۰ تومن !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
خوب برو تضمین بگیر در یک زمان مشخص نه زمان بینهایت!!!!
۱۰۰ بار بدی کردیم و دیدیم ثمرش را
خوبی چه بدی داشت که یکبار نکردیم ؟

در ازای اینهمه کینه و دشمن تراشی و دشمن سازی الکی چه چیزی عاید ما شده توی این چند دهه جز اوضاع نابسامان اقتصادی و گرفتاری روز افزون معیشتی هر روز بدتر از دیروز مردم کشورمون ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
احسنت. کمی گذشت از تمایلات و کینه توزیهای مسئولین میتونه زمینه ساز رفع مشکلات بشه
مرده را برخی دفن میکنند وبرخی اتش میزنند۔شما میتوانید عکس یادگاری از ان بگیرید ونگهداید ۔با توجه به شرایط موجود جهانی تحریمی ها خود قدرت قابل ملاحظهای در جهان هستند۔
روسیه هم موشک داشت خیر سرش قدرت دوم نظامی دنیا بود .
ژنرال های کیلویی مفت خور نجومی بگیر حراف و بی خاصیت پوتین الان کجایند ؟
روسیه الان کجاست و چه حال و روزی داره ؟.
زائیده در برابر اوکراین .
همه چیز حرافی و موشک نیست

# درس _ عبرت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
۹ تا از ژنرال های کیلیویی تمساح بی دندون ؛ کتلت شدند
اگر مسئولان مملکت یک درصد ؛ فقط ۱٪ به فکر مشکلات مردم بودند توافق حاصل میشد
اگر برجام به شکست بخوره فقط مردم ایران ضرر میکنن .
مسئولان که خیالشون هم نیست .
زن و بچه و عروس و دامادشون میرن ترکیه مایحتاجشون رو تامین میکنن
این موارد پلن بی در مورد مذاکرات شاید چندین ماه طول بکشه و چون در امریکا انتخابات برگذار میشه و احتمالا رای اوردن دموکرات ها بسیا رکمه، میتوان نتیجه گرفت برجام برای همیشه تمام شده
نتیجه گیری درستی است دلیلی وجود ندارد تا برای کاهش تشنج با امریکایی ها مذاکرات فرابرجامی نداشته باشیم. چرا باید از مذاکره بترسیم؟!!
اولویت مسئولین باید سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی باشه که واقعا نگران کننده شده. هیچ اولویتی بالاتر از این نیست.
انقدر بمب بسازید که هر ایرانی یک‌ بمب داشته باشد. موفق و پیروز باشید!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
ای کاش بمب و موشک و کیک زرد را میشدسر سفره گذاشت تا شرمنده خانواده نشد
دولت از ابتدا با این دست و اون دست کردن و تحلیلهای غلط، فرصتهارو از دست داد و الان هم گذشت زمان به ضرر کشوره!!!
سلاح اتمی بسازیم که رقبای منطقه ای ایران هم بسازند؟
مگر پوتین سلاح اتمی نداره؟ چرا ازش استفاده نمی کنه؟
کشورها می سازند ولی باز هم تضمینی برای مورد حمله قرار گرفتن قدرت هسته ای نیست.
مثل موشک باران شدن اسراییل و حمله به پالایشگاههای روسیه توسط اوکراین و درگیری های هند و پاکستان.
چرا این همه هزینه بدهیم برای سلاحی که نمی توان ازش استفاده کرد؟
جمهوری اسلامی هیچ مشکلی از مردم و کشور را حل نخواهد کرد چون اصولا قرار نیست مشکلی را حل کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
آقا کلا فازت چیه.فکر کنم فیلترشکنت خرابه . وصل شدی به کاخ سفید .
سريعا تيم مذاكره كننده تعويض شود
از آقاى ظريف دلجويى و رياست هيئت مذاكره كننده به ايشان داده شود ( با وجود اشكالات زياد ايشان متاسفانه فرد باسوادترى از ايشان در مملكت نيست)
مستقيما و بصورت بى لترال (دو طرفه) با امريكا مذاكره شود
تضمين بكارگيرى و خريد از شركتهاى امريكايى در ايران داده شود
در حال حاضر این قضیه حل شدنی نیست چون اراده حل آن نه درخارج و نه درداخل ایران وجود نداره .درنهایت هم بعد از اینکه ایران عامل شکست مذاکرات اعلام شد یک جنگ بسیار شدید وویرانگر اما کوتاه مدت و.................بعد دوباره پای میز مذاکرات اما باشرایط جدید غرب.افسوس.
در هر صورتی و هر نتیجه ای باید خدا را شکر کرد زیرا در هر شرایطی برد با ایران است. در صورت توافق بلاخره رونق اقتصادی تا حدودی صورت می گیرد ولی مشکلات شاید زیاد حل نشود ولی کاچی بعض هیچی است و در صورت شکست هم وضعیت با الان فرقی نمی کند و به احتمال زیاد بهتر هم خواهد شد و نیروهایی هم که تمرکزشان را روی برجام گذاشته بودند دنبال راه های دیگر می روند و تمرکزشان را روی تولید داخل و اصلاح ساختارها می گذارند .در همین دوران هم من که زیاد اقتصادی نیستم می بینم بسیاری از صنایع ایرانی در حال قدرت گرفتن هستند. انشاالله مردم بیشتر کمک کنند و همچنین صنایع کیفیت کالا هایشان را بالا ببرند، ایران عزیز را با چنگ و دندان می سازیم.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
چهل ساله داريد ميسازيد. متشكريم. حالا سعى كنيد خراب كنيد شايد مردم نفسى بكشند.
دلیل عدم توافق مثل روز روشنه. دلیلش اینه مسئولین ما همه شون تو ناز و نعمت اند و هر وقت هرچقدر خواستند از بیت المال برمی‌دارند و هیچ درکی هم از حال روز مردم گرسنه ایران ندارند.
تحریم های سپاه نمادین است. از طرفی اونها که ماشالله تحریمها را بی اثر می دانستند حالا چطور مسئله سپاه اولویت ایران شده؟
کویر لوت رو هم بسپارید دست این مسئولین پنج سال دیگه با کمبود شن مواجه میشیم چه برسه به حل مشکلات مردم.
عمرا بریتانیا بذاره مذاکرات برجام شکست بخوره!
آنها منتظر تعیین تکلیف انتخابات مجالس ایالات متحده هستند تا بتوانند چراغ روشن تر وضعیت توافقات جدید را از خنثی سازی توسط نو محافظه کاران مصون سازند. بنابراین کش پیدا کردن مذاکرات تا آن موقع بخشی از بازی است.
اولویت داشتن مسئله اوکراین را هم مد نظر قرار دهید. موضوع اوکراین در صدر برنامه های بسیار راهبردی تر هر دو طرف آن بازی ( روسیه-اوکاوس) است . اصلا سایه این دومی را بر تمام مسائل دیگر دست کم نگیرید. آنها که باهوشند( که اسرائیل از آن گروه است) اتفاقا قدر این اولویت بندی را می دانند و به شدت از آن برای سرعت دادن به تاکتیک های خود توی این گرگ و میش رصد پذیری فعل و انفعالات سیاسی [سوء] استفاده می کنند.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی