بازدید 22626

بلبشوی تصمیم گیری برای واردات خودرو؛ از حذف مجوز واردات ۷۰ هزار خودرو تا تفسیر عجیب نمایندگان از متن قانون بودجه!

بر اساس گفته‌های رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، این کمیسیون با مجوز هیات‌رئیسه مجلس و به منظور رفع ایراد هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، مصوبه واردات خودروی سواری را حذف کرده است. اما حالا برخی نمایندگان، تفسیر خاص خود را از قانون بودجه دارند و معتقدند که اتفاق خاصی نیفتاده است!
کد خبر: ۱۱۱۲۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷ 04 April 2022

بلبشوی تصمیم گیری برای واردات خودرو؛ از حذف مجوز واردات ۷۰ هزار خودرو تا تفسیر عجیب نمایندگان از متن قانون بودجه!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ از ابتدای سال ۹۷ با شروع روند افزایش نرخ ارز، بازار خودرو‌های خارجی دچار تلاطم‌های جدی شد و با ممنوعیت واردات در خرداد ماه سال ۹۷ به صورت دفعی با افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت خودرو‌های خارجی رو به رو شدیم. در این شرایط، موافقان و مخالفان واردات خودرو، همواره نسبت به یکدیگر انتقاد داشتند.

در این شرایط، طرح ساماندهی صنعت خودرو نیز از اوایل سال ۱۳۹۷ در مجلس مطرح و در نهایت با تصویب آن به شورای نگهبان فرستاده شد. در این میان، شورای نگهبان به دفعات ایراداتی را به این طرح اعلام و مجلس نیز تلاش کرد تا اصلاحات مورد نیاز اعمال شود، به گونه‌ای که در ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۰ نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی با اصلاحات کمیسیون صنایع و معادن در ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات خودرو به منظور تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کردند. اما در آن مقطع، مخالفت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح ساماندهی بازار خودرو، مانع اصلی در برابر واردات خودرو بود.

اما با وجود مخالفت‌های مطرح، مجلس همچنان مصمم بر واردات خودرو بود، تا جایی که نمایندگان مجلس در تاریخ چهارشنبه ۲۶ آبان ماه، در نشست علنی، طرح ساماندهی صنعت خودرو اعاده شده از شورای نگهبان را اصلاح کردند؛ بر این اساس ماده (۴) این طرح بدین شرح اصلاح شد:

هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام نماید؛ بنابراین، موضوع جنجالی و پرحاشیه واردات بدون انتقال ارز از مصوبه مجلس حذف شد.

به هر حال با گذشت چند ماه از مصوبه مجلس، خبر‌ها حکایت از تداوم مخالفت‌ها داشت. بر این اساس، طبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دلیل عدم تایید مصوبه ساماندهی خودرو در شورای نگهبان، این بوده که از نظر هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام (به عنوان جزئی از مجمع تشخیص مصلحت نظام)، مصوبه مجلس، مجوزی بر واردات خودرو به حساب می‌آید؛ بنابراین، مغایر با بند ۹ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، مبنی بر ترویج مصرف کالای داخلی همراه با برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیری در تولید است. طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها، مصوبه موردنظر همچنین در تضاد با سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی مبنی بر مدیریت منابع ارزی با تاکید بر تامین نیاز‌های تولید ملی، کارآفرینی و ثبات ارزش پول ملی است.

در نهایت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه (۳ بهمن ۱۴۰۰) قوه مقننه و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو که درباره واردات خودرو بود، بر مصوبه قبلی خود اصرار کرده و طرح مذکور برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

چراغ سبز بودجه‌ای به واردات خودرو در ۱۴۰۱

با وجود نامشخص بودن سرانجام طرح سال گذشته مجلس در خصوص واردات خودرو در قبال صادرات قطعات خودرو، نمایندگان مجلس در جریان بررسی تبصره ۷ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱، با واردات ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ۲۰ هزار دستگاه خودروی سواری دوگانه‌سوز هیبریدی و برقی موافقت کردند.

با این تصمیم نمایندگان در روز‌های پایانی سال گذشته، احتمال ازسرگیری واردات خودرو در بهار امسال تقریبا قطعی به نظر می‌رسید. اما در نهایت با تایید شورای نگهبان در خصوص متن ارسالی بودجه از سوی مجلس و سپس انتشار متن قانون بودجه سال ۱۴۰۱، مشخص شد که خبری از بند مربوط در خصوص واردات ۷۰ هزار خودرو در سال جاری نیست. موضوعی که با واکنش‌های بسیاری مواجه شد.

مصوبه مجلس در روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ چه بود؟

بر اساس متن مصوبه لایحه بودجه تاکید شده بود: به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ با رعایت سیاست‌های کلی نظام و با شرایط زیر، نسبت به صدور مجوز واردات خودرو توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با اخذ حقوق ورودی که به تصویب مراجع ذی‌ربط می‌رسد، اقدام و درآمد ناشی از آن را به حساب درآمدی ردیف جدول شماره ۵ این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

شرایط واردات

۱- ضوابط واردات خودرو و روش تامین ارز توسط دولت تعیین می‌شود.

۲- قیمت خودروی وارداتی سواری تا سقف معادل ۲۵ هزار یورو می‌باشد.

۳- حجم موتور خودرو کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی باشد.

۴- عدم آسیب به تولید داخلی و بازار ارز با تشخیص دولت

۵- شرایط رقابتی رعایت شود.

اقلام وارداتی عبارت است از؛

۱- تعداد ۵۰.۰۰۰ دستگاه خودرو سواری و ۲۰.۰۰۰ دستگاه خودرو سواری دوگانه‌سوز (هیبریدی و برقی)

۲- تعداد ۱۰.۰۰۰ دستگاه کامیون، تریلی، تریلی یخچال دار و کشنده

۳- تعداد ۱۰.۰۰۰ دستگاه اتوبوس برون‌شهری و درون‌شهری

۴- تعداد ۱.۰۰۰ دستگاه واگن و واگن یخچال‌دار

۵- تعداد ۵.۰۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین معادن و راه‌سازی اعم از نوساخت یا حداکثر پنج سال ساخت

حذف واردات خودروی سواری از متن نهایی بودجه

اما در قانون بودجه که از سوی رئیس مجلس ابلاغ شده این بند، دستخوش تغییراتی شده و موارد مربوط به واردات خودروی سواری حذف شده است.

بلبشوی واردات خودرو در ۱۴۰۱؛ از حذف مجوز واردات ۷۰ هزار خودرو تا تفسیر عجیب نمایندگان از متن قانون بودجه!
 

چرایی حذف مصوبه واردات خودرو از بودجه؟

 
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در گفت‌وگویی در این باره عنوان کرد: این کمیسیون با مجوز هیات‌رئیسه مجلس و به منظور رفع ایراد هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، مصوبه واردات خودروی سواری را حذف کرده است. حمیدرضا حاجی بابایی با بیان اینکه هیات عالی نظارت، مصوبه واردات خودروی سواری را مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانسته، می‌گوید: شورای نگهبان بدون تایید مجمع، امکان تایید بودجه را نداشت‎، از همین روی، کمیسیون تلفیق با مجوز هیات‌رئیسه مجلس، نظر مجمع را اعمال کرد و در نتیجه مصوبه واردات حذف شد.
 
بلبشوی واردات خودرو در ۱۴۰۱؛ از حذف مجوز واردات ۷۰ هزار خودرو تا تفسیر عجیب نمایندگان از متن قانون بودجه!

وی تاکید می‌کند: در لایحه بودجه ۱۴۰۱، چند ایراد شورای نگهبان و هیات عالی نظارت در خصوص تبصره‌های مختلف، از جمله مصوبه واردات خودروی سواری باقی مانده بود؛ از همین روی، بنده و تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق برای هماهنگی جهت رفع این ایرادات، تقریبا یک روز کامل با اعضای هیات عالی نظارت جلسه داشتیم. به گفته حاجی بابایی، در این جلسه، درباره مصوبه واردات خودروی سواری رای‌گیری شد که مخالفت با این مصوبه شدید و تقریبا اجماعی بود. وی این را هم گفت که با توجه به مخالفت شدید هیات عالی نظارت با واردات خودروی سواری، ارسال این مصوبه به مجمع راه به جایی نمی‌برد؛ بنابراین با توجه به صحبت رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱، موضوع حذف بند مربوط به واردات خودرو‌های سواری با نظر هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است. اما آنچه در این میان باعث تعجب شده، اظهارات متناقض و عجیب برخی از نمایندگان مجلس است؛ اظهاراتی که به نوعی نشان می‌دهد برخی نمایندگان مجلس، همچنان متن ارسالی مجلس به شورای نگهبان را مد نظر دارند و هنوز متن قانون بودجه که به تایید شورای نگهبان رسیده است را ندیده اند.

در ادامه، برخی اظهارات نمایندگان در خصوص تصمیم قانونی هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر مصوبه مجلس را می‌خوانیم.

اتفاق خاصی نیفتاده است؛ ایراد مجمع تشخیص به سقف تعداد واردات بود

مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در توضیح حذف بند مربوط به مجوز واردات ۷۰ هزار دستگاه خودروسواری در سال ۱۴۰۱ از قانون بودجه، گفت: متاسفانه اظهاراتی در این خصوص مطرح شد که درست نبود، در حقیقت دولت برای واردات خودرو مجوز دارد و منعی برای واردات خودرو حتی خودروسواری ندارد. وی افزود: دولت در مقطعی و بنا به دلایلی مانع واردات خودرو شده بود که مدت این ممنوعیت تا اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ بود و پس از این تاریخ، دولت می‌تواند خودرو وارد کند؛ کما اینکه آقای رئیسی و وزیر صمت هم به این موضوع اشاره کردند.  
 
وی در ادامه اظهار کرد: مجلس در مصوبه خود به مجوز ۷۰ هزار خودرو سواری اشاره کرده بود، اما از آن جایی که دولت ممکن است بخواهد تعداد خودرو کمتر یا بیشتر وارد کند و واردات خودرو پیش نیاز‌هایی دارد که مهمترین آن تامین ارز است و دولت باید شرایط آن را مهیا کند؛ لذا در متن نهایی قانون تعداد خودرو‌هایی سواری برای واردات حذف شده است.  
 
رضاخواه با بیان اینکه میزان واردات خودرو فقط از مصوبه مجلس حذف شده و اتفاق خاصی نیفتاده است، گفت: ما به دولت اجازه دادیم که در این خصوص تصمیم گیری کند. مجمع تشخیص مصلحت نظام هم که به مصوبه مجلس اشکال گرفته بود، تاکید داشت که با توجه به این که واردات خودرو ممنوع نیست، تعیین تعداد، نوعی ممنوعیت است و آزادسازی واردات خودرو نیست لذا وقتی ۷۰ هزار تا مجوز دهیم، یعنی دولت خودرو بیشتری نمی‌تواند وارد کند.

مجوز مجلس برای واردات خودرو پابرجاست

 
سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارنظر‌ها و شایعات که درباره حذف بند مربوط به واردات خودرو در قانون بودجه ۱۴۰۱ مطرح می‌شود، گفت: یکی از موضوعاتی که مجلس یازدهم در ۱.۵ سال گذشته دنبال کرده بحث واردات خودرو بوده و تاکنون در این زمینه مصوبات پی در پی داشته که البته با ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شده بود؛ اما آخرین اقدام مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ است که در نهایت به صورت کلی واردات خودرو به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسیده و این موضوع جای هیچ خدشه‌ای ندارد.
 
سخنگوی هیات رئیسه مجلس در ادامه گفت‌وگو با خانه ملت توضیح داد: در مصوبه نهایی مجلس که پیش از سال جدید برای شورای نگهبان ارسال شده بود در ذیل بند «ک» تبصره ۷ برای واردات خودروی سواری تعداد ۷۰ هزار خودرو ذکر شده بود که در پی ایرادات مجمع تشخیص و با مجوزی که صحن علنی مجلس داده بود، این عبارت حذف شده است، اما در ابتدای این بند صراحتا عبارت «صدور مجوز واردات خودرو» آمده که به معنی واردات هرنوع خودرو از جمله خودروی سواری است.

وی با رد برخی شایعاتی مبنی بر این که در قانون بودجه ۱۴۰۱ واردات خودروی سواری حذف شده است، اضافه کرد: در این بند تصریح شده که دولت اجازه واردات خودرو با رعایت سیاست‌های کلی نظام و شرایط سه گانه‌ای که در این همین بند آمده دارد از جمله این که «ضوابط واردات خودرو و روش تأمین ارز توسط دولت تعیین می‌شود»، «عدم آسیب به تولید داخلی و بازار ارز با تشخیص دولت» و این که «شرایط رقابتی رعایت شود»؛ بنابراین با رعایت این اصول دولت اجازه واردات هر نوع خودرویی دارد و امیدواریم با سیاست گذاری دقیق شاهد استفاده از این مصوبه مهم مجلس باشیم.

سخن پایانی

مسلما فارغ از این که واردات خودرو چه تاثیری بر بازار خودرو و تولید ملی خواهد داشت یا خیر، مساله مهم این است که در شرایطی که همچون گذشته هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس وظایف قانونی‌، نسبت به مصوبه‌ای مخالفت کرده است، اساسا این گونه اظهارات از سوی نمایندگان مجلس و در تناقض با صحبت‌های رئیس کمیسیون تلفیق بودجه، این سوال را مطرح می‌کند که نماینده محترم مجلس از جایگاه قانونی نهاد‌های بالادستی اطلاعی دارد یا خیر! چرا وقتی قانون بودجه مجلس با تایید شورای نگهبان، به دولت ابلاغ شده است و در آن به هر دلیلی خبری از اجازه واردات خودرو نیست، بایستی نماینده مردم در مجلس از متن منتتشر شده این گونه تفسیر کند که فقط تعداد ۷۰ هزار خودرو حذف شده است، وگرنه به دولت اجازه واردات خودرو در سال جاری داده شده است!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۱
هی روزگار... راستی تخم مرغ کیلو چنده؟ گوشت و مرغ که نمی تونیم بخریم گفتم برای سحری نیمرو درست کنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
عوضش آمار جعلی میدن که مردم نوروز امسال حسابی رفتن مسافرت! و یکی الان میاد میگه وضع مردم خوبه که میرن مسافرت
چه بلبشو باشه چه نباشه من بیچاره یه فرغون هم نمی تونم بخرم پس به حال من فرقی نمی کنه
مافیای خودرو هرگز اجازه واردات جدی وپرحجم خودرو را نخواهد داد
همچنان جانهای بسیاری در جاده ها بخاطر حمایت از خودروسازان داخلی قربانی خواهدشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
مافیای خودرو بر واردات هم کاملا مسلط است و اگر روزی واردات آزاد شو مطمئن باشید آن هم در دست مافیای خودرو است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
مافیای خودرو انحصار واردات را هم کاملا در دست خود دارد.
پس صدور و عدم صدور مجوز واردات مشکلی را حل نحواهد کرد.
اگر ارز ناشی از صادرات منابع کشور عادلانه در بین مردم توزیع شود و مجوزها از حالت ایجاد رانت خارج نشود با این بازی ها هیچگاه وضع مردم ایران درست نخواهد شد؛ مگر ...
این مملکت بلبشو نباشه عجیبه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
اتفاقا بلبشو نیست و فقط ظاهر قضیه این است در پشت صحنه همه چیز حساب شده اجرا میشود
اقا تصویب نکنید بزارید مردم با این لگن های ایران خودرو و سایپا بمیرند.شما مسئولین که هیچ وقت در فکر اسایش و رفا مردم نبودید.اگر اجازه ورود می دادند باید تعجب می کردیم.از ماست که بر ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
مگر لگن های ایران خودرو و سایپا و گروه های دیگر تولید داخل ایرانند؟
اگر اینطور است چرا با تغیر 100 درصدی قیمت دلار قیمت آنها 150 % بالا می رود؟؟؟
اقا شما بشدت بربالا بودن کیفیت خودرو داخلی و منطقی بودن قیمتش نظارت کن و برایش مصوبه بگذار و تخطی از ان را مستوجب زندان و جریمه قرار بده خودرو خارجی پیشکش!!! مردم عادی که اجازه وارد کردن خودرو ندارند پس بیخود برای رفقا رانت درست نکن !!!
مگر هیات رئیسه مجلس اختیار دارد که مجوز حذف بدهد؟
بازي هميشگي براي افزايش قيمت اتومبيل وارداتي تا خودروسازان انحصار خود را حتي در واردات حفظ كنند
درسته قیمت خودرو داخلی بالاست و کیفیتش پایینه. ولی اونهایی که همش از واردات دفاع میکنن آیا فکر کردند ارز لازم برای واردات خودرو از کجا باید تامین بشه؟ ( اونم در شرایطی که ارز موارد مهمتر مثل دارو و مواد اولیه با محدودیت مواجه هست) .اصلا وارد کننده ها چه کسانی خواهند بود؟ دولت وارد میکنه یا دوباره عده ای خاص از این کار به سودهای هنگفت برسند؟ چه خودروهایی وارد میکنند؟ بعد با این تحریم ومشکلات مختلف, خدمات بعد از فروش و تامین قطعات خودروها چطور میشه؟! آیا یک وابستگی دائم و بازار سیاه و مشکلات بعدی برای قطعات نخواهیم داشت؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
واردات با عوارض صفر آزاد شود وارد کننده خودش می داند ارز از کجا تهیه کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
اینها دلیلی بر ایجاد انحصار و رانت برای خودروسازان و کارتل آنها نیست. آزاد بودن یک تجارت یک بحث است و امکان انجام آن بحث دیگری است. همینکه آزاد نباشد باعث کلی مسایل می شود که تا حالا شده
فقط میگن واردات خودرو! آیا قراره بنز و بی ام و با قیمت مناسب وارد بشه؟ یا خودروهای از رده خارج چینی؟
در شرایط فعلی که ایران ارتباط مناسبی با کشورهای پیشرفته نداره, واردات خودرو کار مناسبی نیست. چند سال پیش یک گروه خاص یک مدل کامیون از چین وارد کردند که مشکلات فنی و نقص سیستم ترمز داشت و چندین مورد باعث تصادفات وحشتناک و مرگ هموطنانمون شد.
عده ای خیلی دنبال واردات هستند چون میخوان از این مورد هم به سودهای هنگفت برسند وگرنه خودشون بهترین ماشینها را سوار میشن و وضعیت مردم هم براشون مهم نیست.
من یک ساله به کانادا مهاجرت کردم در بدو ورودم تویوتای کرولا مدل ۲۰۲۱ را خریدم از دم قسط ماهی ۲۸۰ دلار . قیمت نقد این ماشین با دلار ازاد کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان در میاد
تصورکنید اگر مصرف کننده ایرانی قدرت انتخاب داشت و میتوانست چنین خودروی ایمن ومدرنی را با این قیمت وشرایط بخره دیگر کسی پیدامیشد مبالغ هنگفت برای فرغون های ایرانی پرداخت کنه ؟؟؟!!!
چه مافیایی داره این خودرو!
خب برای 4000 هزار خودرو 4 میلیون نفر ثبت نام می کنند مگه میشه بدون واردات بازار به ثبات برسه؟ یا نون بعضی ها در رانت و به ثبات نرسیدن بازار هست؟!!....
آخه کشوری که به دلیل ندانم کاری ودزدی واختلاس ورانت وامضاهای طلایی و... به شدت باکمبودارزمواجه هست،برای غذاودارووهزاران مخارج ضروری ارزنداره،برای چی بایدماشین واردکنه؟فقط برای اینکه بازم یک عده ازکاخ نشینان وسردمداران باچندبرابرقیمت بفروشن ومال اندوزی کنن؟
جنگ مافیای سازنده خودروهای داخلی با مافیای واردکننده خودروی خارجی است. هر کدام برنده شوند بازنده فقط ملت است.
خوشحالم رای ندادم

نه به مجلس و نه به دولت
نه به رییسی و نه به روحانی

رای دادن هیچ تاثیری در زندگی ما نداشته

تاسف بر خودمان با این مسئولان خدومی که داریم !!!!!!!!!!!!!!!!
یکی از دوستان که چهار ماه قبل از ایران مهاجرت کرد هفته قبل خودروی صفر کیلومتر یک و نیم میلیارد تومانی ( به قیمت ریال ایران ) از برند مشهور اروپایی خرید

خودش میگه اگر ایران بودم ۱۵ سال طول می کشید تا این خودرو را بخرم و اونموقع از رده خارج حساب میشد !؟!!!!!!
سلام
دلیل اصلی مخالفت با واردات خودرو
اول منافع افراد و تهاد های حکومتی از وضعیت موجود و دوما وحشت دولت از دیدن اختلاف فاحش پیشرفت صنعت خورو در جهان با وضعیت تاسف بار این صنعت در کشور می باشد . و لا غیر
فقط یکی بمن بگه کدوم کشور دنیا غیر از ایران یهمچین وضع بلبشوی داره و مردمش برای خرید یه خودرو اینقدر باید عذاب بکشن و هر روز چشمشون بخبرا باشه که رانت این دو تا کارخونه محتکر وجود داره یا برای چن ماه برداشته میشه آخه تا کی ما باید چوب تولید نیم بند ملی رو بخوریم بنده کارم طوریه که حتما باید خودرو داشته باشم یه وانت وسیله رو میذارم رو موتور و جابجا میکنم فقط خدا میدونه چقد عذاب میکشم تا این وسیله را جابجا میکنم
این نیز بگذرد
بالاخره دست های پشت پرده خودروسازها باید بتوانند همچنان تیبا را ۱۸۰ میلیون تومان بفروشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
تازه چون تیبا خیلی طرفدار نداره و نمیتونن قیمتش رو خیلی بالاتر ببرن میگن ضررده هست و تولیدش برامون نمیصرفه!!
لطا یگبار بطور واضح در خصوص سیاستهای گلی نظام توضیح دهید. چرا برای رد هر موردی مغایرت با سیاستهای کلی نظام مطرح می شود؟
بخدا این همه صغری کبری نداره
تا قبل از توافق و حصول اطمینان از جانمایی ارز مصرفی توسط واردات خودرو مجوز واردات صادر نمیشه
در واقع استدلال شورای نگهبان هم اینه که طبق آیه نفی سبیل این واردات منجر به تسلط خارجی ها بر باار ارز کشور شده و پول لازم برای کالاهای اساسی در شرایطی که جایگزینی ندارد باید حفظ شود
بدون رقابت نه تنها در خودروسازی بلکه در هیچ صنعتی موفق نخواهیم بود
لطفا اسامی مخالفین رو اعلام کنید تا مشخص بشه خودشون چی سوار میشوند
پراید بهترین و ارزانترین ماشین ساخت وطنه واردات باید ممنوع شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
احسنت بر شما و به نظرم باید با هر کسی که خواهان واردات خودرو هست برخورد قاطع صورت گیرد و به اشد مجازات محکوم بشه.
صنعت خودروسازی یک فاجعه واقعی است
پاسخ ها
باقر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
کاملا درست است
مسولین محترم لطفاً فیلم تست ایمنی سمند را ببینند و بعد با واردات مخالفت کنند
فاتحه مملکت را بخوان تابناک
نهار دادند؟
ببخشید ماه رمضان شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
تا وقتی برای خریدن این فرغون ها صف می کشیم همین است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
خب نهار نمیدن. افطاری که میتونن بدن!
فکر می کنید تا کی می شود این شرایط خاص برای خودرو سازان را ادامه داد وقتی بهترین خودروهای ساخت کشورهای دیگر با قیمت بسیار پایین استاندارد بالا و مصرف پایین در همه کشورهای همسایه عرضه می شود چند سال دیگر ادامه خواهد داشت
سلام
آقای وزیر محترم صمت؛ به مردم و مجلس وعده دادید که قرعه کشی حذف شود که نشد. وعده کاهش قیمت در سال 1401 هم داده بودید! پس این افزایش قیمت ها در فروش فوق العاده فروردین ماه 1401 ایران خودرو (مرحله سی و پنجم) چیست و بر اساس چه مجوزی صورت گرفته؟
آقای وزیر محترم صمت کجاست؟
آقای رئیس جمهور محترم کجا هستند؟
مجلس محترم کجاست؟
لطفا یکی پاسخگو باشد.
سخن پایانی خیلی جالب بود که نشان واضح از حمایت نویسنده از ممنوعیت واردات خودرو دارد که انشاءالله درست باشد و خودروهای تولید داخل به قیمتهای درخشان تر برسند و هر روز بر تعداد کشته شدگان تصادفات اضافه بشه و مردم امنیت جانی و روانی در جاده ها نداشته باشند .این یعنی حمایت کامل ار تولیدات داخل که چهل سال هست یکپا و چشم بسته انجام می دهیم .حرف مرد یکی است
بله مافیا که هست و بوده! مثل مافیای دارو و مسائل پشت پرده وارد نکردن واکسن و ...! ولی مساله اینه که حالا گیریم هم 50 هزار تا ماشین نو و روز وارد کنن. خب با این قیمتها و تعرفه های واردات ماشین و قیمت دلار! قیمت ماشینهای وارد شده چند میلیاردی میشه و مردم عادی که توان خریدش رو ندارن( مردم عادی همین الان هم توان خرید ماشین به اصطلاح وطنی هم ندارند!) میمونه این ماشینها برای مسولان و خانوادهای خودشون!!
مافیای کسانی که می خواهند وارد کنند و دست خودشان باشد آن وقت چی؟!!!
این هم یکی از دلایل من و خیلی از کسانی هست که میخوان مهاجرت کنن.
خون این مردم که با تصادفات جاده ایی کشته میشن گردن شماست...این کار حمایت از تولید داخل نیست....خیانت در حق مردم و مملکته...مگه کره جنوبی اینطوری از تولید کشورش حمایت میکنه؟
مملکت گل و بلبل
تمام شد
عمرمان و جز بدبختی و فلاکت ندیدیم
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی