بازدید 18566
مرور روزنامه‌های سه شنبه نوزدهم بهمن

پس از برجام چه می‌شود؟ /تورم هزینه زندگی کارگر پرداخت شود/ جزئیات تازه از غول ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی

جزئیات تازه از توافق احتمالی وین، رونمایی امریکایی‌ها از یک مهره سوخته! سرکشی دوباره کرونا با فوتی‌های سه رقمی، ترویج خشونت با لایک جنایت! اتهام‌زنی فرمانده سنتکام به ایران در سفر به ابوظبی، قمار بزرگ مکرون، اخلال در بازار یا حذف دست‌های اضافی؟ آیا با اصلاح قانون اساسی به سمت نظام پارلمانی حرکت می‌کنیم؟ عراق؛ بحران ناامنی یا تداوم بی‌ثباتی؟! و امیکرون «نوروز» را می‌بلعد؟ از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم.
کد خبر: ۱۱۰۳۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۲ 08 February 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه نوزدهم بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که سه رقمی شدن مجدد مرگ و میر روزانه کرونایی، جزئیات تازه از توافق احتمالی وین و برنج چرا گران شد؟ از تیترهایی است که در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


پس از برجام چه می‌شود؟

حامدِ وکیلی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با عنوان پس از برجام چه می‌شود؟ نوشت: ۱- سرعت مذاکرات احیای برجام به یکباره افزایش یافت. هرچند جزئیات مذاکرات منتشر نشده، اما به گمانم با نگارنده همدل باشید که به توافق بسیار نزدیک شده‌ایم. نشانه‌های فراوانی از این امر در دست است. از نگرانی‌ها و تحرکات نخست وزیر اسرائیل تا اظهارات طرفین مذاکرات.


۲- دقیقاً پس از سفر ابراهیم رئیسی به روسیه شتاب مذاکرات شدت گرفت. اینکه چه اتفاقی افتاده باز بر ما پوشیده است. یک سناریو این است که روسیه و آمریکا بر سر اوکراین و ایران به توافق رسیدند و در این سفر، پوتین رئیسی را قانع کرد که توافق کند. سناریوی دوم دقیقاً عکس این است. یعنی مجموعه تحولات این روز‌ها و همچنین اتفاقات سفر رئیس جمهور، ایران را به این ایده رساند که چندان نمی‌تواند روی شراکت روسیه حساب ویژه باز کند؛ لذا تصمیم به تغییر زمین بازی گرفت و کمی توازن را به مذاکرات برگرداند. البته هردو سناریو جزئیات زیادی دارند که برای پرهیز از اطاله به آن‌ها ورود نمی‌کنم. اما درهرحال فهم اینکه دقیقاً چه اتفاقی افتاده سخت است، چراکه اطلاعات چندانی از جزئیات مذاکرات و اتفاقات این سفر منتشر نشده است.


۳- با همه این توضیحات، نشانه‌هایی وجود دارد که احتمال سناریوی دوم را تقویت می‌کند. طبیعی است که در حالت دوم امکان توفیق ایران بیشتر است. خصوصاً در این فرض، تنش‌های ایران با غرب کمتر می‌شود، اما تنش‌های روسیه با آمریکا خصوصاً بر سر اوکراین بیشتر می‌شود. چراکه در این فرض، مسئله اوکراین همچنان حل نشده و پیرامون آن توافق و معامله‌ای شکل نگرفته است.


۴-، اما بیایید آنچه تاکنون گذشته را، با همه ابهاماتش، لحظه‌ای فرو بگذاریم و به آینده کمی نگاه کنیم. با فرض توافق و بازگشت آمریکا به برجام چه اتفاقی می‌افتد؟ حتماً کمی راه تنفس اقتصاد ایران باز می‌شود و مقداری وضعیت مالی و درآمدی کشور بهتر می‌شود. اما برجام یک بند راجع به پایان تحریم تسلیحاتی دارد که بسیار مهم است و می‌تواند در تحولات آینده نقش ایفا کند. طبق برجام تحریم‌های تسلیحاتی ایران از سال پنجم برجام پایان می‌یابد. پارسال، سال پنجم برجام بود! لذا اینبار از فردای توافق و بازگشت آمریکا به برجام، خودبه‌خود باید تحریم تسلیحاتی مرتفع شود؛ که گمان می‌کنم اینگونه شود.

۵- در این‌صورت ایران با رفع تحریم تسلیحاتی چه کارتی به دست می‌آورد؟ همه می‌دانیم علت اصلی توسعه برنامه موشکی و حضور نظامی رسمی و نیابتی در منطقه توسط ایران، ایجاد توازن نظامی است. ما به علت تحریم‌های سنگین در حوزه نظامی، امکان برخورداری از بسیاری از سلاح‌هایی که همسایگانمان دارند را نداریم. خصوصاً نیروی هوایی فرسوده‌ای داریم و اساساً توسعه برنامه موشکی تا حد زیادی پر کننده خلاء نیروی هوایی بود. ما اگر بتوانیم در پرتو امکانی که برجام به ما می‌دهد مجهز به جنگنده‌های پیشرفته و سایر سلاح‌هایی که همسایگانمان دارند بشویم، چندان که امنیت ملّی مان تضمین شود، خودبه‌خود راه برای مذاکره موشکی و حتی منطقه‌ای هم باز می‌شود.


۶- از این روی گمان می‌کنم اگر برجامِ متاخر احیا شود و اینبار با توجه به تجربه برجامِ متقدم، طرفین در اجرای آن توفیق بیابند و راه‌های شکست آن را ببندند، عملاً امکان برجام‌های جدید نیز متولد می‌شود. یعنی مقدمات برجام‌هایی که منجر به رفع تمامی تحریم‌ها (چیزی که مطالبه ایرلن است) و مذاکره و توافق موشکی و منطقه‌ای (چیزی که مطالبه غرب است) به نحوی که امنیت ملّی ما نیز آسیبی نبیند فراهم می‌شود؛ بنابراین وارد مرحله حساسی شده‌ایم؛ باید دید چه می‌شود؟


جزئیات تازه از غول ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی

محمد بهشتی‌وند طی یادداشتی در ستون نقد روز جهان صنعت با عنوان جزئیات تازه از غول ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی نوشت: آخرین وزیر سابق دولت روحانی در شروع کارش وعده داد می‌تواند غول‌های صنعتی و معدنی ایران به ویژه غول‌های استان کرمان را متحد و سرمایه‌گذاری بزرگی را ترسیم و راه‌اندازی کند. به نظر می‌رسد حالا او در مقام مشورت به دولت سیزدهم طرح یادشده را دنبال کرده است و به این ترتیب بود که سیدابراهیم رییسی، رییس دولت سیزدهم روز یکشنبه در نشست مدیران هفت غول صنعتی و معدنی حاضر شد و اعلام کرد قرار است این هفت غول صنعتی و معدنی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در ۴۸ طرح بزرگ سرمایه‌گذاری کنند. دیروز پس از آنکه احسان خاندوزی وزیر اقتصاد تاکید کرد این شرکت‌ها متعهد شده‌اند که سرمایه‌گذاری بزرگی را انجام دهند وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به این خبر توجه کرد و از رونمایی از ۴۲ پروژه بزرگ صنعتی، گفت و افزود: این پروژه‌ها با حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، بیش از ۶۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد. سیدرضا فاطمی‌امین در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های بزرگ صنعتی کشور در حضور رییس‌جمهور در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا‌وسیما اظهار کرد: ۴۲ پروژه از ۴۸ پروژه‌ای که رونمایی شد مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت است که می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد.


یک محاسبه ساده نشان می‌دهد از کل رقم اعلام‌شده ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان آن برای شش طرح می‌ماند که به طور متوسط به هر طرح ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. از سوی دیگر برای ۴۲ طرح که بنا به قول وزیر صمت سهم این وزارتخانه است به طور متوسط پنج هزار میلیارد تومان اختصاص می‌یابد. با توجه به ارقام یادشده باید گفت علاوه بر ابهام در اینکه این میزان سرمایه قرار است از کجا تامین شود این سوال وجود دارد که ابرطرح‌های دو میلیارد دلاری کدام طرح‌ها هستند؟ یادمان نرفته است که پیش از این فرهاد دژپسند نیز وعده داده بود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه یا بورس سرمایه تامین خواهد کرد. آیا بهتر نیست وزیر صمت یا هر فرد مسوول دیگری در یک نشست مطبوعاتی با رسانه‌ها درباره این وعده بزرگ بیشتر توضیح دهند. واقعیت‌ها را باید به شهروندان توضیح داد و به فعالان بخش خصوصی نیز مهلت داد در این‌باره اظهارنظر کنند. اتاق‌های بازرگانی به ویژه اتاق ایران باید برای ابهام‌زدایی از این طرح اقدام کند و دولت نیز می‌تواند به صورت جزئی‌تر درباره وعده بزرگ به بخش خصوصی توضیح دهد تا آن‌ها ناامید نشوند.

 

تورم هزینه زندگی کارگر پرداخت شود

محمدرضا تاجیک نماینده کارگران در شورای عالی کار طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه آرمان ملی نوشت: امسال تفاوتش با سال‌های قبل این بود که نماینده‌های وزارت اقتصاد گزارش جامع به کمیته دستمزد ارائه دادند. در واقع اعداد و ارقام را آن‌ها ارائه دادند، ولی براساس چارچوب ریل‌گذاری‌شده کمیته دستمزد در سال‌های قبل انجام شد. همان روال سال قبــل را داشتیم و عددی که مشخص شد چارچوبش برای سال‌های گذشته بود که زحمتش بر روی دوش اعضای معرفی‌شده وزارت اقتصاد بود. عدد اعلام‌شده ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان برای خانوار ۳. ۳ نفره است و به دو دسته اقلام خوراکی و غیرخوراکی تعلق دارد. اقلام غیرخوراکی شامل مسکن، پوشاک، آموزش، فرهنگ و درمان است و ناگفته نماند که اعدادی نیست که توسط نمایندگان کارگری معین شده باشد و صددرصد ما قبول داشته باشیم، اما وقتی می‌خواهیم به یک اجماعی برسیم و اتفاق‌نظری داشته باشیم ناگزیریم روی اعدادی تفاهم کنیم. رقم ۵ میلیون و ۶۹۳ هزار تومان برای اقلام غیر خوراکی است و تعیین این عدد با توجه به گستره باز اقلام غیرخوراکی خیلی سخت است. مطمئنا برای رسیدن این عدد جلسات مختلف و گپ‌وگفت‌های مختلف داشتیم. این رقم می‌توانست بالاتر از این عدد هم تصویب شود. مراجع مختلف اعداد مختلفی را تخمین زدند، برای مثال بانک مرکزی عدد ۱۱ میلیون تومان را اعلام کرده بود که برای خانواده‌های ۴ نفره بود.

این عددی که شورای عالی کار اعلام کرده برای خانواده ۳. ۳ نفره است. ضمن اینکه ما در آذرماه تورم بیشتری نسبت به دی ماه داشتیم و اگر این عدد بهمن‌ماه جمع‌بندی می‌شد، به‌عدد بیشتری می‌رسیدیم، اما با توجه به اینکه سال گذشته در دی‌ماه عددی را بسته بودیم، چون می‌خواستیم گزارش خوبی بگیریم، امسال هم همان تورم دی‌ماه معیار جمع‌بندی قرار گرفت. معیار ماده ۴۱ قانون کار است، تبصره ۱ این قانون می‌گوید تورم ملاک افزایش دستمزد است. اکنون حدود ۴۰ درصد تورم وجود دارد، البته ممکن است کارفرما یا دولت اعلام کند تورم سبد نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد است. این ۳۰ درصد هزینه زندگی است یعنی ۳۰ درصد ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان سال گذشته می‌شود، همان عددی که اختلاف دو سبد ما است که بیش از ۲ میلیون است، اما این نکته را در نظر بگیریم که باید تورم هزینه زندگی لحاظ شود نه تورم بر حقوق سال گذشته معیار باشد. این باعث می‌شود ما هر سال اختلاف‌مان بیشتر شود.

ملاک اول ما با توجه به تاکید ماده ۴۱ قانون، همان تبصره ۲ است. تبصره ۱ عنوان کرده است که دستمزد باید با توجه به تورم تعیین شود و تبصره ۲ گفته است باید دستمزد هزینه زندگی را پوشش دهد. ما اولویت‌مان تبصره ۲ است و تبصره ۱ وقتی بر هزینه زندگی تاثیر مثبت بگذارد، ملاک است. عددی که کارگر‌ها توافق کرده باشند ملاک‌شان بر اساس سبد معیشت است و دولت باید اعلام کند درچه بازه زمانی سبد هزینه زندگی ما را پر می‌کند. هر عددی که تصویب شود قطعا بالای ۲ میلیون و ۸۴ هزار تومان است، زیرا این عدد اگر مصوب شود فریز مزدی رخ می‌دهد درحالی‌که ما به دنبال افزایش دستمزد هستیم. باید تورم در هزینه زندگی به کارگر داده شود. هزینه زندگی در سال گذشته حدود ۷ میلیون تومان بود و حالا باید نرخ تورم در هزینه زندگی در نظر گرفته شود. در واقع تورم هزینه زندگی کارگر باید داده شود نه اینکه تورم درآمد سال گذشته پرداخت شود. سال گذشته ۶۹۰۰ هزینه زندگی بوده و حدود ۴۰ درصد تورم بوده و این می‌شود کف خواسته کارگران که حداقل خواسته کارگر است. اولویت ما در تعیین دستمزد، سبد معیشتی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۹
تیتر روزنامه مستقل : برای غرب ستیزی ناگزیریم به دامن شرق برویم

کاش می توانستم همین امروز از ایران مهاجرت کنم
کشوری که همیشه در حال ستیز با جهان است هرگز شکوفا نخواهد شد

برای هدر رفتن عمر و پول و زندگی ام در این چهل سال و برای داشتن چنین مسئولانی متاسفم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
نگران نباشید
در این کشور مسئولینی داریم که حاضرند برای کمک به مهاجرت شما برایتان بلیت هواپیمای مجانی بگیرند و حتی به بدرقه تان هم بیایند
در این مملکت همه چی برای آسایش و آرامش شما مهیاست...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
در کجای دنیا این مدل مشابه هست ؟

که بخاطر غرب ستیزی باید نوکر
شرق بشویم ؟

و یا بالعکس !!؟

اصلا چرا باید با غرب بستیزیم ؟

چه کسی این وظیفه خطیر و نشدنی نابودی غرب و اسراییل را به ما واگذار کرده است ؟

ما الان در رفاه اولیه و بهداشت و تربیت و آموزش و سیر کردن شکم اکثریت مردم خودمان مشکلات بزرگ داریم

و چنانچه بر فرض محال، غرب را هم نابود کردیم

ایا برای مردم و کشور ما نان و اب و شغل و دارو و اینده و زندگی جوانان بیکار و ناامید و تحصیل کرده مان میگردد ؟

چرا نمیتوانیم همچون اکثریت کشورهای عادی و نرمال دنیا بر اساس منطق و احترام متقابل و خوب و ارامی زندگی کنیم ؟

شما را بخدا قسم بس کنید و دست از لجاجت بردارید /ق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
ما که داریم میریم
بلیط مجانی پیش کش عوارض خروج نگیرن ازمون ما راضی هستیم
پس از برجام یک رییس جمهور جدید در آمریکا همه چیز را به قبل از برجام بازمی گرداند
با تیتر روزنامه مستقل عملا ثابت شد ایران از چاله غرب به چاه شرق افتاد
اصلاحطلب و اصولگرا دو لبه یک قیچی بودند و هستند .
برنج از ۳۳ هزار تومان به ۹۰ هزارتومان رسید.
این پیشرفت را به دولت و ملت غیور تبریک میگیم.

رییسی مچکریم
روحانی مچکریم
محمودی مچکریم
هاشمی مچکریم

چه کردید با این کشور !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
برنج تابع عرضه و تقاضا است.
تولید کمتر شد و مصرف کننده برنج ایرانی با افزایش میانگین سنی بیشتر شده است.
برنج پاکستانی نسبت به پارسال هزار تومان گرانتر شده است
اما برنج داخلی دارد عتیقه می شود
ربطی هم به دولت ندارد .
تیزبین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
اگر در دولت روحانی بود جناح مخالف وامثال شریعتمداری می گفتند از بیعرضگی دولت است اما در این دولت می گویند نقصر دلالها هستند این اسن صداقت جریان اصولگرایی و دارودسته شریعتمداری
قبل از برجام و پس از برجام هیچ فرقی نداره .
قیمت ساندیس تغییر نخواهد کرد
دولت باید تمام کالا ها وهمه اقلام وهرچه راکه هست بادلار4200 تحویل مردم دهد این تنها راه مهار تورم است وهرراهی جزاین مردود است امیدوارم دولت کاری نکند کشور خالی ازمردم گردد واقای رئیسی مطمعن باشد اگر امریکا واروپا وکانادا شرایط ورود به کشورشان را اسان میکردند درکمتر ازیک ماه 20 میلیون نفر ازکشورخارج میشدند چون شرایط زندگی دردیگر کشورها بسیار راحت تر ازایران است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
ولی ۲۰ میلیون نفر را خیلی خیلی کم حساب کردی

و شاید ۲۰میلیون ناچاراً و یا از روی حفظ منافع فقط بمانند !!؟
اگر قیمت ها به سال ۱۳۹۶ بازگشت نتیجه می گیریم برجام در زندگی مردم و اقتصاد کشور تاثیر داشته

ولی اگر چنین اتفاقی نیفتاد که قطعا نخواهد افتاد ساندیسی ها و اصلاحطلبان و شرق گدایان و غرب گدایان چه پاسخی به مردم ایران دارند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رویاهای دست نیافتنی مردم ایران پس از برجام :

پراید ۱۹ میلیون تومان
سکه ۱ میلیون تومان
دلار ۲۷۰۰ تومان
مسکن متری ۴ میلیون
برنج کیلویی ۱۱ هزار تومان
گوشت قرمز کیلویی ۲۰ هزار تومان
مرغ ۵ هزار تومان
سیب زمینی ۵۰۰ تومان
آب و برق و گاز و ..... مجانی
.....
...
..
..
.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
پراید7میلیون سکه500هزارتومان دلارهزارتومان وانوقت قیمت مسکن نیزبحالت عادی بازخواهدگشت چرا کشورهای صنعتی تورم پایین نگه میدارند ولی درکشورما افتخاراین تازه به دوران رسیده ها این است که تورم دربالاترین نقطه قراردهند چرا؟
سالها فکر می کردیم کشور خودکفا شده
تیتر روزنامه های امروز نشان داد سالها خواب بودیم.

تیتر یک روزنامه : برای غرب ستیزی ناگزیریم به دامن شرق برویم
آیا فکر میکنید اگر مذاکرات برجام احیا شود آن مغازه دار بی انصافی که هرروز زنگ میزند و برای اجناس مانده در انبارش قیمت جدید می پرسد با پایین آمدن قیمتها ، اجناس خود را ارزان میکنند. محال است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
ار این حضرات مدیریت کنند خیر درست نمیشه ما اگر واگذار کنند به علم اقتصاد همون مغازه دار خودش قیمتو میاره پایین
فقط هزینه تورم بکارگرپرداخت شودوبه بقیه بادهوا جون معمولاً
کارگران حامی قویتری دارندتاسایراقشارجامعه
تنها و تنها كاري كه ميشه براي اين ملت رنج كشيده و مظلوم و واقعا خوب انجام داد اينكه رفاه مالي و رفاه اجتماعي براشون ايجاد كرد . باور كن مردم چيز زيادي نميخوان .. اگر درامد خوب و درخور داشته باشند و بتونن ابرو مندانه زندگي كنن كافيشونه ... واقعا اينكه بعد از 30 سال كار كردن بازم بري كار كني براي امرار و معاش آخرشم دستتت جلوي اين و ان دراز باشه درد آوره درحاليكه كشور ثروتمندي هستيم ... اشكال نداره اينقدر مردم براي دولت مردان فداكاري كردن شهيد دادن از حقشون گذشتن از جوانيشون گذشتن چند سالي هم دولتمردان به مردم مايه بگذارن اصلا بيشتر بدن ..والا جاي دوري نميره .. همه مردم مسلمان همين خاك هستن .. همين ها نهايتا بايد براي خاك و ناموسشون بجنگن..
باشه قبوله ما تحريم بوديم و پول وارد نميشد . بعد از رفع تحريم ها خدا وكيلي بيني و بين الله كاري براي اين مردم كنيد . زير ساخت ها رو توسعه بدين تا اميد به آينده زيادتر بشه .. به فرهنگ خرد مردم احترام بگذاريد ... راه توريسم رو باز كنيد تا روح تازه اي به جامعه دميده بشه .. باور كنيد خيلي مسايل اجتاعي از طريق همين روش خود به خود اصلاح ميشه خيلي عادات غلط رفع ميشن ...
انشاالله که از این سرمایه گذاری تمام استانها بهره مند شوند، نه فقط سوگلی ها.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
ساده لوح نباش
این سرمایه گذاری نیست
چاپ پول بدون پشتوانه است
بعد از برجام با آمریکا و بقیه ارتباط برقرار کنیم و بجای شعار، فقط و فقط ۴۰ سال اقتصاد و تولید علم کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
کسی دیده بز دمبه داشته باشه؟
عزیزم اقتصاد و تولید علم اقتصاد دان و دانشمند نیاز داره
هر چی هم داشتیم فراری دادن کی قراره مدیریت کنه جز خودشون که هیچ تخصصی هم ندارن
سلام
500 هزار ملیارد تومان یعنی حدود 20 ملیارد دلار برای تولید هر شغل 50 هزار دلار این کار بایست یک ملیون شغل ایجاد کند چرا نمی کند ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
چون درکی از علم اقتصاد ندارند نمیفهمن که بخوان بگن
سرمایه گذاری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی کجا بود

چاپ پول بدون پشتوانه کار دستتان خواهد داد

نمی دانستیم چاپ پول بدون پشتوانه اسمش سرمایه گذاری است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
امریکا برای تشویق دولت جدید به توافقنامه برجام در وین

میزان محدودی از دلارهای نفتی مان را ازاد گذاشت

و محدودیت هاط صادرات نفت مان را هم کمی برداشت

حالا جناب رییسی و دولتشاین گشایش را به حساب عملکرد

خودشان گذاشته اند !!؟
جناب رحیم صفوی اشتباه میکنید

اولا دنیا به سرعت بسمت استفاده از انرژی های پاک در حال حرکت است و اهمیت انرژی های فسیلی از جمله نفت از بین میرود

دوماً : ذخیره نفت در کشورهای خلیج فارس بشدت کاهشی و تا ۲۰ سال دیگر فقط نیاز خودشان را شاید براورده میکنند

سوما : زمانه آرمان خواهی و جنگ افروزی به کمک قدرت طلبی نظامی،
بسرعت در حال تغییر به سمت تسلط فرهنگی از طریق رسانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات تغییر جدی کرده و خواهد کرد .
و نسلهای بعدی در دنیای کاملا متفاوت و بدون مرز های فعلی زندگی ارام و شادی را خواهند داشت .
و بستن تنگه ها و گردنه ها و شکستن پلها و زدن و کشتن همدیگر بخاطر داشتن رنگ و نزاد و افکار متفاوت ، دیگر و فقط در کتب تاریخی خواهند بود و بس /ق
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
آخرین اخبار
وب گردی