بازدید 6505

چرا جنایتکاران جری شده اند و از مجازات نمی‌ترسند؟

طی دو روز گذشته انتشار فیلم یک مرد جوان در حالی که سربریده زن جوانش را در دست دارد و در خیابان‌های اهواز قدم می‌زند، بازتاب فراوانی در فضای مجازی پیدا کرد و جامعه را در بهت و حیرت فرو برد. به گفته مسئولان قضایی اهواز، این مرد در پی تعصباتش، همسر جوان خود را که به تازگی از ترکیه به ایران بازگشته، به قتل رسانده است.
کد خبر: ۱۱۰۳۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 07 February 2022

به گزارش «تابناک»، روزنامه اطلاعات در ادامه نوشت، فارغ از چرایی وقوع این قتل، پرداختن به رفتار قاتل پس از ارتکاب جنایت، نشانگر عمق یک فاجعه جدید است؛ زیرا عامل این قتل ناموسی همانند دیگر قاتلان در پرونده‌های مشابه، فکر نمی‌کند؛ بلکه برخلاف آنها سعی دارد اقدام خود را با تهیه فیلم، به رخ همه بکشد!

البته جری شدن یک متهم قبل و پس از ارتکاب جرم، فقط در این پرونده نمود ندارد بلکه نشانه‌های آن را در دیگر جرائم هم می‌توان مشاهده کرد و نمونه این موضوع در پرونده قتل سرهنگ انتظامی فارس توسط یک فرد شرور، دیده می‌شود. این شرور مسلح در حالی که یک قبضه چاقو دراختیار داشت، به مأمور پلیس حمله کرد و با ضربات چاقو، وی را به شهادت رساند.

عمل قبیح و گستاخانه مرتکبان دو جنایت فوق، نشانگر جری شدن بزهکاران است؛ بزهکارانی که تا مدتی قبل به خاطر تعصباتشان دست به قتل می‌زدند ولی هرگز درصدد مطرح کردن خود در بین مردم نبودند، ولی اکنون اقدام شنیع خود را در انظار فریاد می‌زنند؛ همان‌هایی که هرگز به خود اجازه نمی‌دادند در ملاء عام به مأمور پلیس حمله کنند، اکنون علاوه بردرگیری با پلیس، به خودشان اجازه می‌دهند دست به چاقو هم ببرند و جان مأمور قانون را بگیرند. واقعیت تلخ دیگری که در رفتار مجرمان مشهود است، بی‌تفاوتی آنها نسبت به عواقب اعمال مجرمانه‌شان است؛ درحقیقت آنان دیگر ترسی از اجرای مجازات ندارند و از رفتار جنایتکارانه خود تبری هم نمی‌جویند.

به گفته کارشناسان علوم اجتماعی و جرم‌شناسی، اجرای مجازات وقتی اثرگذار است، که مجرم از کرده خود نادم و پشیمان شده باشد، ولی اکنون با مجرمانی مواجهیم که با افتخار از اعمال مجرمانه‌شان نظیر قتل یاد می‌کنند و ایستادگی مقابل پلیس را مایه بزرگی‌شان می‌دانند.بدون تردید، تسریع در مجازات اینگونه مجرمان نه فقط دردی را دوا نمی‌کند، بلکه سبب جری شدن سایر مجرمان هم می‌شود؛ لذا در وهله نخست باید به آسیب‌شناسی اینگونه رفتارها بپردازیم و سپس در اندیشه اشد مجازات مجرمان باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۱۸
خیلی از مردم دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند و مرگ برایشان آرزوست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
ربطی نداره وقتی مرگ برای فردی آرزو باشه سر بریده بگیره دستش تو خیابون
خوب این غر و لند چه دردی دوا میکنه؟ راه حل؟؟
"درحقیقت آنان دیگر ترسی از اجرای مجازات ندارند و از رفتار جنایتکارانه خود تبری هم نمی‌جویند."

چون چیزی برای از دست دادن ندارن! وضع جامعه رو از همین جاها میشه سنجید
آخه پلیس هم پلیس نیست. نیروی انتظامیه!
کشور نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر امنیت اجتماعی هم دچار فروپاشی شده است. چیزی که مسوولین حاضر به اعتراف به آن نیستند
تاوقتی این وضعیت اقتصادی باشه که مردم هرروز سر صف یکی چیزی هستن نباید توقع ازازدیاد سرقت باشیم از طرفی مجازات های متناسب باجرم نیست وقتی یک نفر ده بار سرقت کرده باز با قید وثیقه ازاد میشه خب بهش میگن چی
چون مجازاتها متناسب با جرم نیست و حتی تعریف جرم در ایران با همه ی دنیا متفاوت است در دهه های اخیر نیز عدم مواجهه مناسب با اشرار و تبهکاران باعثجری شدن انها شده فرقی نمیکنه اونی که میاد کیف و موبایل یه پیرمرد و پیر زن را میزنه با اونی که میاد سر زنشو میبره اینها همگی جااانی هستند و وقیح که به خودشون اجازه میدن وارد حریم ادمها بشن ... دستشونو قطع کنید بلادرنگ اعدامشون کنید تا درس عبرت بشن و کسی جرات نکنه به مال و ناموس دیگیری چپ نگاه کنه دزدرا میگیرن بسه که زندانی مهریه و... در زندانها هست جا برای دزدان نیست برای همین دو تا چهارراه اونور ازادشون میکنند ..... اگر روال به همین منوال باشه قطعا شاهد جنایات بیشتری خواهیم بود چون نسل دزدان داره جوانتر و نترستر و یا شهامت تر میشه .......
وقتی قانون سفت و سختی در برخورد با مجرم وجود نداشته باشد مجرم جری میشود عاملین حمله به مجلس و مرقد حضرت امام را در حین مبارزه دستگیر کردند بعد از یکسال تازه محاکمه انها را شروع کردند این نهایت بی توجهی به امنیت جامعه است مجرم را از لحظه دستگیری و مجازات نباید بیش از 24 ساعت بطول بیانجامد الان قاتل پلیس شهید را دستگیر کردند چرا تا حالا نگهداشتی ؟ اینو باید ببری به محل حادثه و همانجا قصاصش کنید تا عبرتی برای دیگر مجرمین بشود
اولویت برخورد با جنایاکاران نیست.
چون تو ایران هر کی بمیره میگن طرف راحت شد. یعنی مرگ دیگه برای مجرمین ترسناک نیست.
کافیه یه بار کارتون به دستگاه قضایی و نیروی انتظامی بخوره اونوقت بهتر متوجه میشید علت این قضیه را.
بر اساس ماده ۶۳۰ ق. م. ا (قانون مجازات اسلامی): «هرگاه مردی همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن داشته باشد، می‏تواند در همان حال آنان را به قتل برساند».!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وقتی قانون که باید حامی مردم باشد طوری تدوین شده که به هر بی سر و پایی اجازه می دهد با یک تهمت کسی را بکشد توقع دارید این جنایات فجیع هر روز در گوشه و کنار مملکت رخ ندهد؟
قوه قضائیه بسیار سهل انگارانه برخورد میکنه
باسلام
وقتي ديگه چيزي براي از دست دادن نداشته باشي هيچ چيزي برات مهم نيست چه جون خودت چه جون ديگران . . . متاسفانه
فقر عظیم فرهنگی که باید در تمام این سالها روش کار میشد و هزینه برای بالا بردن سطح کیفی فرهنگی که براش نشد و مشکلات عدیده اقتصادی، اولویت و با ارزش شدن ناهنجاریها در جامعه نتیجش میشه این و همجنان ادامه خواهد داشت
این تعصبات از کجا آمد؟!!!! چگونه یک فرد به خودش اجازه میدهد جان کسی را بگیرد. آن هم به بدترین و وحشیانه ترین شکل؟!!! برادر من اگر خطایی دیدی راه قانون باز است!!!! البته اگرچه مردم امیدی به قانون و دستگاه قضا ندارند ولی راهش این نیست. ترویج خشونت و تبلیغ نفرت نسبت به زنان را از تریبون های رسمی متوقف کنید تا وضعیت بدتر از این نشود.
چرت و پرت نوشته . می گوید مجرمان را مجازات نکنید چون برای انها اهمیت ندارد. شاید برای عده اندکی اهمیت نداشته باشد اما شماز زیادی از افراد فقط و فقط از ترس مجازات مرتکب تخلف نمی شوند. همین جریمه ساده و اندک رانندگی برای نبستنکمربند ایمنی و یا سرعت غیر مجاز را بردارند و انوقت ببینید روزی چند صد خودرو به علت سرعت زیاد به کف دره ها سقوط می کنند. قانون محکم و اجرای سریع و همه گیر ان در همه جوامع بشری مهمترین عامل بازدارنده و جلوگیری از تخلف است حالا چند جانی روانی ممکن است از مجازات هم نترسند این را که نمی توان به همه تعمیم داد. اتفاقا مشکل در کشور ما این است که قانون سریع و برای همه یکسان اجرا نمی شود و یادر بسیاری موارد مجازات متناسب و بازدارنده برای جرم نیست.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی