بازدید 71804

مراحل گرفتن سند برای زمین منابع طبیعی

یکی از موضوعاتی که امروزه مردم با آن سر و کار دارند ملی شدن زمین کشاورزی، اراضی ملی و ساخت و ساز در اراضی منابع طبیعی و سند گرفتن برای زمین منابع طبیعی و نحوه پس گرفتن زمین کشاورزی از منابع طبیعی است که در ادامه مدارک و مراحل مورد نیاز برای گرفتن سند زمین منابع طبیعی را با هم بررسی خواهیم کرد با ما تا پایان این مطلب همراه شوید.
کد خبر: ۱۱۰۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵ 05 February 2022

اراضی ملی در واقع زمین ‌هایی هستند که متعلق به سازمان های منابع طبیعی، محیط‌ زیست و دولت هستند، اراضی که سند مالکیت ندارند و در قالب اراضی کشاورزی، مراتع، باغ، جنگل و دشت ‌هایی که سند قانونی نداشته باشند جز منابع طبیعی به شمار می آیند و عموم مردم به‌ خاطر ایجاد اشتغال و کسب درآمد با ارائه طرح ‌های توجیهی درخواست مالکیت خود را برای داشتن این زمین ها به سازمان منابع طبیعی می دهند و در ازای پرداخت مبالغ بسیار پایینی به اشخاص واگذار می شوند.

خاطر نشان می سازد که مدیریت و بررسی به همراه تشخیص محدوده اراضی ملی مطابق با نظر کارشناس سازمان منابع طبیعی انجام خواهد شد.

مراحل گرفتن سند برای زمین منابع طبیعی

شرایط گرفتن زمین از منابع طبیعی

اگر شما می خواهید از سازمان منابع طبیعی زمین بگیرید باید از یکسری شرایط برخوردار باشید که در ادامه شرایط را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد در قدم اول باید یک طرح توجیهی مناسب را ارائه دهید و در قدم بعدی توجیه پذیری و هدف از طرح خود را کامل برای کارشناسان توضیح دهید تا کارشناسان سازمان منابع طبیعی آن را بررسی نمایند. در این شرایط اشخاص با مدارک و شرایط مورد نیاز برای طرح توجیهی کسب و کار خود به اداره منابع طبیعی مراجعه کرده و طرح خود را به منابع طبیعی ارائه داده و سپس منتظر تاییدیه آن خواهند بود.

خاطر نشان می سازد که در واگذاری اراضی در وهله اول، اولویت با ساکنین روستا، افراد بی بضاعت و محلی هایی است که نزدیک زمین مورد نظر می باشند در اولویت های بعدی به متخصصان و کارآفرینان کشاورزی، بازنشستگان و کارمندان دولت، فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی و... خواهد بود.

ویژگی های طرح توجیهی برای گرفتن زمین از منابع طبیعی

در ادامه سوالی که پیش می آید این است که طرح توجیهی باید چه ویژگی های داشته باشد طرح توجیهی که شما انتخاب خواهید کرد بسیار اهمیت دارد و باید قبل از هرگونه اقدامی، با گرفتن مشاوره و کارشناسی ملک مورد نظر را از نظر متناسب بودن طرح با منطقه و ملک را بررسی کرده تا از نظر بازدهی و ایجاد اشتغال بالاترین را در آینده داشته باشد.

از جمله طرح های کشاورزی که می توان در قالب طرح توجیهی با توجه به منطقه و محل ملک ارائه کرد می توان به کاشت زعفران، احداث گلخانه، احداث باغ میوه، کاشت گیاهان دارویی و... اشاره کرد و اگر از توان مالی خوبی برخوردار باشید می توان طرح های رفاهی و خدمانی در قالب مجتمع های بزرگ تفریحی و رفاهی اقدامات لازم را داشته باشید.

بیشترین طرح‌ ها و درخواست ‌ها برای گرفتن زمین منابع طبیعی عبارتند از:

طرح ها و درخواست های زیادی توسط افراد حقوقی و حقیقی با تابعیت ایرانی برای دریافت زمین از منابع طبیعی مطرح می شود که عمدتا به امور کشاورزی و صنابع وابسته به آن همچون پرورش آبزیان و طیور و دامداری به همراه طرح های دیگری همچون زراعی و باغی می توان اشاره کرد.

عکس هوایی و نقشه UTM اراضی ملی و مستثنیات

اگر پلاک ثبتی زمین در محدوده اراضی اداره منابع طبیعی باشد به عنوان اراضی ملی اعلام خواهد شد که با جانمایی روی عکس هوایی، نقشه utm تهیه خواهد شد که به این کار عملیات نقشه هوایی اراضی ملی در مختصات UTM می گویند. تنها مرجعی که سرنوشت زمین را تعیین می کند نقشه UTM اراضی ملی است؛ زیرا این کار مشخص خواهد کرد که آیا زمین مورد نظر در محدوده مستثنیات منابعی طبیعی قرار دارد یا در محدوده اراضی ملی، که باید توسط کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی و نقشه برداری این کار انجام شود.

مراحل گرفتن سند برای زمین منابع طبیعی

دستورالعمل نقشه جانمایی اراضی ملی در مختصات UTM

دستورالعمل جانمایی پلاک ثبتی روی نقشه هوایی (نقشه utm) باید شامل موارد ذیل باشد: اداره کل کاداستر، برای تهیه جانمایی روی عکس هوایی یکسری استانداردها در نظر گرفته که باید رعایت شود.

در تهیه نقشه UTM اراضی ملی برای کاداستری کردن آنها جهت ارائه به اداره ثبت اسناد باید مطابق با دستوراالعمل های ذیل باشد:

  1. تمامی نقشه های املاک، که دارای سند مالکیت باشند یا برای صدور سند مالکیت تهیه می شوند باید در سیستم تصویر UTM روی بیضوی WGS84 تهیه و رقومی سازی شوند.
  2. دقت نقشه هایی که تهیه می شوند برای مشخص نمودن مرز پلاک های اصلی و فرعی برای
  • مناطق شهری 1:500
  • مناطق بافت مسکونی روستایی 1:2000
  • مناطق زراعی 1:2000 تا 1:5000
  • مستثنیات منابع طبیعی 1:2000 تا 1:5000
  • مناطق منابع طبیعی 1:5000 تا 1:25000

همچنین باید طول ابعاد اربعه و مساحت آنها با توجه به مختصات گوشه ها تعیین و روی نقشه ها درج شوند.

  1. در مرکز پلاک برای هر سند مالکیت اطلاعاتی همچون شماره پلاک اصلی و فرعی، بخش، مفروزی، ناحیه ثبتی در آن قید شده باشد.

با توجه به دستورالعمل هایی که در بالا ارائه شده در مناطق شهری بالاترین دقت در نظر گرفته شده است و در اراضی کشاورزی دقت متوسط و در اراضی بزرگ منابع طبیعی مانند مراتع و دامنه های کوه، به دلیل نبود نقشه های دقیق منطقه از عکس هوایی و نقشه UTM برای جانمایی ملک و نشان دادن عوارض موجود در ملک مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا از این طریق بتوان مرز پلاک ثبتی را مشخص نمود و آن را با مرزهای طبیعی تطبیق داد.

شرایط صدور سند مالکیت به نام دولت

با توجه به اینکه برای صدور سند مالکیت اراضی منابع طبیعی تشریفات خاصی در نظر گرفته شده است که یکی از این تشریفات قطعیت برگ تشخیص است که دو حالت برای آن در نظر گرفته شده است:

بعد از آن که آگهی با موضوع قانون حفظ و حمایت از منابع و ذخایر جنگلی کشور منتشر شد و در مدت شش ماه هیچ اعتراضی به آن ارائه نشد همچنین در صورتی که نسبت به تشخیص در کمیسیون ماده 56 یا کمیسیون ماده واحده اعتراض صورت گرفته باشد در این شرایط رای قطعی برای صدور سند مالکیت صادر خواهد شد.

با وجود قطعیت برگ تشخیص باید اداره منابع طبیعی عکس هوایی بر مختصات UTM اراضی ملی و مستثنیات قانونی را مطابق با سیستم کاداستری اداره ثبت اسناد تهیه کرده تا جهت صدور سند مالکیت مراحل اداری انجام شود و اداره ثبت اسناد و املاک کشور نیز تا صدور اسناد می بایست نقشه UTM اراضی ملی و دولتی را به عنوان اسناد رسمی تایید نموده و آن را ملاک عمل در دستور کار قرار دهد.

مراحل گرفتن سند برای زمین منابع طبیعی

مراحل گرفتن سند برای زمین منابع طبیعی

اراضی منابع طبیعی با توجه به این مطابق نظر کارشناس ذی ربط طبقه بندی خواهند شد، پس از آن که تفکیک اراضی و ثبت درخواست انجام شد متقاضی می تواند برای گرفتن وام و تسهیلات بانکی برای پیشبرد امور کشاورزی و... اقدام نماید، البته در این شرایط گرفتن مشاوره برای گرفتن زمین از منابع طبیعی بسیار حائز اهمیت می باشد.

اراضی و مراتع منابع طبیعی پس از تفکیک و واگذاری به اشخاص، سند آن به نام دولت جمهوری اسلامی ایران با نمایندگی اداره جنگل ها و مراتع و آبخیر داری کشور صادر می شود و با دریافت سند مراتع می توان طرح های مختلفی در آن انجام داد از جمله طرح: جنگل کاری، جنگل داری، آبخیرداری، مرتع داری، بیابان زدایی اقدام کنید و با انجام فعالیت ها و خدمات زیر بنایی از تجاوز و تخریب مراتع توسط افراد سودجو  پیشگیری کنید.

مامورین سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیرداری کشور، با توجه به قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع که در محدوده اراضی ملی یا مستثنیات قرار دارند برای بررسی اراضی از جهت ابعاد اربعه و متراژ و مساحت گزارشی تنطیم می نماید و به اداره جنگلبانی مربوطه ارسال می نماید اداره جنگلبانی بعد از بررسی، گواهی صادر می نماید و آن را برای اداره ثبت اسناد محدوده ملک ارسال می نماید و اداره ثبت اسناد با توجه به گواهی صادره از اداره جنگلبانی به موضوع سند مالکیت رسیدگی می نماید و سند مالکیت جدید به نام دولت برای متقاضیان صادر می نماید.

کارشناسان دادگستری امور ثبتی و نقشه برداری مپ اسکیل تمام امور مورد نیاز برای گرفتن سند برای زمین منابع طبیعی را انجام می دهد، کافی است برای ارتباط با کارشناسان و مشاوره رایگان از آنها با شماره همراه 09120448336 یا شماره دفتر 02128423013 در ساعات اداری در تماس باشید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی