بازدید 86627

شوک جدید به بازنشستگان جدید

شاغلانی که چند ماه بعد قرار بود بازنشسته شوند با تصمیم جدید دولت باید ۲ سال دیگر کار کنند.
کد خبر: ۱۰۹۳۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲ 14 December 2021

به گزارش تابناک، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ قرار است سن و سال‌های خدمت برای بازنشستگی ۲ سال افزایش پیدا کند. همچنین مبنای دریافت مستمری به جای دستمزد ۲ سال آخر، سه سال اخر خواهد بود. کارشناسان با واکاوی ابعاد مثبت و منفی این دو تصمیم آن را زمینه تبعیض و عامل تشدید بیکاری می‌خوانند.

روز گذشته نخستین لایحه بودجه دولت سیزدهم به مجلس رفت. لایحه‌ای که در بر دارنده دو تغییر مهم برای بازنشستگان بود. اول این که حداقل و حداکثر سن بازنشستگی به مدت ۲ سال افزایش پیدا کند.

دوم این که محاسبه حقوق بازنشستگی در تمام صندوق‌های بازنشستگی، به جای متوسط ۲ سال پایانی، بر اساس متوسط سه سال پایانی زمان اشتغال باشد.

ضمنا بر اساس همین تبصره( تبصره ۲۰ لایحه بودجه) سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری، سازمان تامین اجتماعی، دو سال افزایش خواهد یافت.

بار دولت روی دوش بازنشسته‌ها
سید رضا میرنظامی، کارشناس و پژوهشگر بازار کار در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین این تغییرات را مطلوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: وقتی میانگین دریافتی از ۲ سال به سه سال تغییر پیدا کند، فشار کمتری به صندوق وارد می‌شود. چرا که هر چه زمان می‌گذرد حقوق افراد بیشتر می‌شود. پس طبیعتا وقتی میانگین ۲ سال آخر باشد مستمری بازنشسته‌ها بیشتر می‌شود.

او ادامه می‌دهد: حتی افزایش سن هم اقدام درستی بوده چرا که سن بازنشستگی باید بر مبنای امید به زندگی باشد. ۳۰ سال سابقه کار و یا ۶۰ سال سن برای بازنشستگی برای زمانی بوده که میانگین عمر افراد ۶۵سال بوده حالا که به نزدیک ۷۵ سال رسیده است. باید تغییر اعمال شود تا فشار کمتری به صندوق بیاید.در سایر کشورها سن بازنشستگی به صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود. به این معنا که مثلا سن امید به زندگی را در نظر می‌گیرند و با یک فرمول یکسان برای مثال پنج سال از آن کم می‌کنند. سپس عدد به‌دست آمده را به عنوان سن بازنشستگی اعلام می‌کنند.

به باور او با توجه به مشکلات عدیده‌ای که صندوق‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، این تغییرات خوب اما کافی نیست.

میرنظامی ادامه می‌دهد: تغییرات باید تدریجی و متداوم باشد.این تغییراتی که ایجاد شده است خوب است و می‌تواند روی کاهش بار مالی دولت تاثیرگذار باشد اما مشکل دولت را حل نمی‌کند. ضمن اینکه در مقابل اما فشار بیشتری روی بازنشستگان خواهد بود. تنها چیزی که می‌تواند به دولت و شرایط بازنشسته‌ها کمک کند، پویایی اقتصاد است.

این کارشناس می‌افزاید: صندوق پولش را یا از کسر از حقوق‌ها و یا سرمایه‌گذاری به‌دست می‌آورد. وقتی سرمایه‌گذاری آن به علت رکود و شرایط نامطلوب اقتصادی بازدهی مناسب ندارد بالتبع نمی‌تواند نیاز بازنشسته‌ها را فراهم کند.

مشکل کمبود قدرت خرید است
محمدرضا واعظ مهدوی نیز کارشناس دیگری است که پیشنهادات دولت برای بازنشستگان را تایید می‌کند.

او توضیح می‌دهد: یکی از مسائل مهمی که پیش روی صندوق‌های بازنشستگی قرار دارد تعادل منابع و مصارف است. امروزه با توجه به این که امید به زندگی و طول عمر بالا رفته، همزمان خدمات بهداشتی و درمانی هم مانع از بسیاری بیماری‌ها و مرگ‌ومیرهای زودرس شده است، سن بازنشستگی گذشته کارآمد نیست و سن بازنشستگی باید افزایش پیدا کند.

این کارشناس هم باور دارد که تصمیمات جدید دولت به تعادل‌بخشی کمک می‌کند اما به هیچ وجه کافی نیست.

واعظ مهدوی اضافه می‌کند: مهم‌ترین مشکل امروز جامعه بازنشستگی کم بودن قدرت خرید حقوق و دستمزد بازنشستگی است که علت سیاست‌های تورم‌زای موجود است.این اصل سیاستی همان است که دولت باید جلویش را بگیرد ولی متاسفانه چنین نمی‌کند. مثلا در بودجه امسال المان‌های تورم‌زا قرار داده مثل اینکه نرخ ارز امسال شدیدا افزایش پیدا کرده است.

از نگاه او افزایش نرخ ارز بیشترین لطمه را به صندوق بازنشستگی می‌زند چون قدرت خرید بازنشسته‌ها بیش از این کاهش پیدا می‌کند و تورم بیش از همه به این قشر آسیب خواهد زد.

او تاکید می‌کند: دولت برای کنترل تورم و حمایت از بازنشستگان روش غلطی در پیش گرفته است.

لایحه رییسی بیکاری را تشدید می‌کند؟
مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی، نیز افزایش ۲ ساله سال‌های خدمت برای بازنشستگی را عامل افزایش بیکاری می‌خواند و با انتقاد از تصمیم دولت می‌گوید: من با افزایش ۲ ساله سن بازنشستگی موافقم اما افزایش سال‌های خدمت در کشوری که روز به روز بیکاری در آن بیشتر می‌شود، درست نیست.

او با تاکید بر این که متخصصی که ۳۵ سال کار کرده باید بازنشسته شود، بیان می‌کند: با این شرایط بیکاری نباید افراد بیش از ۳۵ سال کار کنند. یکی از ویژگی‌های لایحه رییسی تشدید بیکاری است. ضمن اینکه بسیاری از افرادی که اکنون سمت دارند با پارتی بازی سر کار رفته‌اند، این افراد نباید بیش از این کار کنند.

۲ تصمیم تبعیض آمیز!
حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار نیز انتقاداتی به این ۲ پیشنهاد دولت وارد می‌کند. او با بیان این که این ۲ تصمیم می‌تواند زمینه تبعیض ایجاد کند، بیان می‌کند: من با پیشنهاد دولت موافق نیستم. چون با تصویب بودجه برای فروردین تصمیم‌گیری می‌شود. این بشدت اشتباه است و ایجاد تبعیض و دوگانگی برای بخشی از کارگران می‌کند که برای سال آینده برنامه بازنشستگی دارند.

او می‌افزاید: با اعمال این تصمیمات افرادی که در برج ۱۱ و ۱۲ امسال بازنشسته می‌شوند با افرادی که در فروردین سال آینده بازنشسته می‌شوند حقوق کاملا متفاوتی خواهند داشت. چون متوسط حقوق گروه اول ۲ سال آخر و گروه دوم سه سال آخر است که در دریافتی آنها تفاوتی چشمگیری ایجاد می‌کند. این عین ظلم و تبعیض است.

حاج اسماعیلی در ادامه بیان می‌کند: افزایش سن بازنشستگی هم به طور ناگهانی درست نیست. فردی که برای بازنشستگی در سال آینده خودش را آماده کرده یک دفعه با این حقیقت مواجه می‌شود که دو سال سن کم دارد و باید باز هم کار کند. این تصمیمات را نباید در کوتاه مدت بگیریم.بودجه سالانه محل این پیشنهادات نیست. این تغییرات اصلاحی باید در برنامه‌های توسعه‌ای پنج ساله کشور تدوین شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۱۳
این ریس سازمان بودجه کلی از این سابقه ها دارد لغو قرار داد رنو ،لغو غیر کارشناسی قرار داد کرونا و.... بعد امروز سخنگوی دولت میاد از مسببین وضع موجود حرف میزنه قطعا یکیش این اقاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
میر کاظمی دارای مدرک فوق لیسانس صنایع است!!!
این تصمیم ظلم به قشر ضعیف جامعه است.
نتیجه سوء مدیریت را بایستی طبقه کارگر بده؟!!!!
تو مشاغل ساختمانی که به روش سنتی اجرا میشه، 60 سال هم زیاد است. به جای کم کردن سن بازنشستگی این گروه، متاسفانه اون رو افزایش دادند!!!
پاسخ ها
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
تادیروز همین آقایان معترض این اقدامات بودند اماامروز که امده اند روی کارپاراگذاشتن ر.وی حلقوم مردم بیچاره
حداقل باید جهت کمک به اشتغال جوانان حداکثر سن اشتغال 65 می باشد در بودجه کنجانیده میشد.
اتفاقاً شوک نیست خیلی هم موجب استقبال شاغلین خواهد شد بازنشستگی یعنی قطع شدن اضافه کاری ، پاداش و سایر مزایا ولی وقتی بازنشسته میشوی خودت هستی و یک معدل حقوق که باید با تحمل تورم 40 درصد ده درصد به حقوقت اضافه بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
وقتی این معدل بالا را گرفتی. دیگه مرده ای. شکمد سیره آقا زاده
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
شما کارمند دولتی و اضافه کار و پاداش و بهره وری و مزایا داری.خیلی از کارگران بخش خصوصی حقوق هم سر تایم نمیگیرن.دلت خوشه
کارگر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
شماحقوقتوازجیب مردم میدن باهزارتا ردیف اضافه کاری وموارد مختلف ولی کارمندان شرکتهای خصوصی عین بردگیه
با این دست فرمون به دهه 60 برسه سن بازنشستگی 85 سال میشه اگه تا اون موقع ورشکست نشن
یعنی چی این تصمیمات رو از کجا درمیارن مگه توانی مونده که طرف 32 سال کار کنه یعنی باید تا زمانی که زنده هست جون بکنه بله برای کسانی که در شهرهای کوچیک یا کسایی که محل کارشون نزدیک هست خوبه و بیشتر افردا از راه دورمیان و با مشکلات زیادی سروکار دارن
این همه جوان بیکار. به خاطر ناکارامدی خودشان مردم را به مشقت می اندازند ....
متاسفانه تو مملکت ما باید تا لحظه مرگ کار کرد و استراحت نکرد .
چرا من کارمند باید جوابگوی بی تدبیری مسيولان باشم؟؟
کمتر اختلاس و دزدی کنید
کمتر خرج فلسطین و لبنان کنید .
دارید فرهنگ اعتراضات و اعتصابات رو نهادینه می کنید
حتما باید کارمندان هم مثل معلمان بیان تو خیابون ها؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Tanzania, United Republic of |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
تو که کارمند آمریکا هستی نگران چی هستی
:))
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
با درود،عزیز دل حق گرفتنی است،معلم ها هم تا حالا دندون سر جگر گذاشته بودند،ولی حالا کارد به استخوان رسیده،بنابر این اگر من برخیزم،اگرشما برخیزیدحق گرفته میشود والا غیر.
دیگه پایان راه هستید
آخرین جیبی که دست توش کردید جیب کارمندان هست بعد از دوسال می خواهید چکار کنید مملکت که روز به روز خراب تر می شود
1-هر شخصی رفته درس خوانده باید تنبیه بشه و به جای 30 سال 32 سال کار کنه؟! اگر قانون میخواد عوض شه باید برای همه باشه. چرا افرادی که مدرک پایینتر از کارشناسی دارن باید با 30 سال بازنشسته بشن؟!

2- امید به زندگی دیگه چیه؟ همین الان اکثر ما که شاغل هستیم هزار جور بیماری داریم . اون بازنشسته هایی که عمر بیشتر داشتن ، مثل ما در هوای آلوده و این همه استرس زندگی نمیکردن.

3- این موضوع برای همه شک هست نه فقط افرادی که در شرف بازنشسته شدن هستن.

4- امیدوارم مجلس تصویب نکنه و یا حداقل انتخابی باشه . باور کنید خیلی ها دوست دارن که بمونن. ولی اگر کسی دیگه از نظر جسمی و اعصاب نمیکشه ، بذارن بازنشسته بشه.

5- نه به اینکه چند سال پیش 5 سال هم تشویقی دادن به کارمندها و بازنشستشون کردن و نه به الان. تاوان اون تصمیمات اشتباه رو ما باید بدیم؟؟؟؟!!!!!
اين كار دولت ظلم بزرگي براي قشر ضعيف كارگران جامعه محسوب مي شود درجامعه كه كارگران وكارمندان ان هميشه 60 درصد پايين تر از تورم حقوق دريافت كردند وهميشه فشار اقتصادي روي اين قشر بوده وماليا ت وحق بيمه هرماه از حقوق شان كسر شده جايز نيست مورد ظلم وستم دولت قرار بگيرند اين دولت جديد وقاعت را به بالا ترين حد خودش رسانده وبرخلاف شعار هاي كه مي داد با تمام قوا به جيب قشر ضعيف جامعه پاتك زده وتمام بي عرضگي وناكارامدي خودش را بايد حقوق بگيران تاوان اش پس بدهند افزايش سن بازنشستگي مخصوصا كارگران كه هميشه مورد ظلم وستم كارفرمايان قرار گرفتتند واز انها بيگاري كشيده شده تاب وتوان كاركردن بمدت 2 سال اضافه راندارند اين يعني نااميد شدن وفشارروحي ورواني روي كارگران كه مطمئنا كارايي لازم را نخواهند داشت جون با اين اوضاع بد جامعه براي كارگران زحمتكش جامعه تواني باقي نمي ماند تا ادامه دهند .

اميدواريم نمايندگان مجلس اين را درك كنند ودر بودچه 1401 دولت اين قسمت را كلا مخالفت كنند ونگذارند اين اتفاق بيفتد قرار نيست دزدي ها ي كه از صندوق هاي بازنشستگي صورت ميگيرد تاوان ان را كارگران بدهند وبه دولت بفهمانند اين وضع اداره كشور نيست كه دستشان توي جيب كارگران بكنند وكسري هاي خودشان را از جيب كارگران برداشت كنند
اگه ده سال هم سن بازنشستگی زیاد شه صندوقهای بازنشستگی به دلیل حیف و میل اموال بازنشستگان و سو مدیریت همچنان در حال ورشکستگی هستند. جور همه چی را تو این مملکت باید مردم بکشند.....
یک‌مرتبه بنویسند، کارمند یا کارمند تا لحظه مرگ باید کار کند. یعنی از محیط کار مستقیما تا قبرستان بدرقه شود و به این شیوه بازنشسته گردد. این‌جوری خیال‌شان برای همیشه راحت میشه و دیگه مجبور نیستند هرچند سال یکبار با بهانه کردن افزایش امید به زندگی، سن بازنشستگی را هی افزایش دهند! واقعا همیشه دستشون در جیب مردمه برای جبران سوء مدیریت‌ها و اختلاس‌ها، چپاول‌ها و ... .
ماکارگران وکارمندان تحت پوشش تامین اجتماعی باتصویب این قوانین بشدت مخالفیم وباآن برخورد جدی میکنیم
عواقب این عمل گریبان شمارا میگیرد
ومسئولیت آن بعهده قانونگذاتر ظالم ومجری میباشد
تصمیمات این چنینی مملکت رو به آشوب میکشه
بنده قبل از پایان سال تقاضای بازنشستگی با 27 سال خدمت را خواهم داد چون توان جسمی و روحی برای ادامه فعالیت در این شرایط را ندارم.
باسلام به نظر بنده مبنا بازنشستگی باید سن 65 سالگی باشد چون کارمندانی هستند با 50 سال سن بازنشسته می شوند در صورتی این فرد بعد از 30 سال تجربه کار بازدهی و عملکردش بهتر است یک فرد تازه وارد در سیستم می باشد
پاسخ ها
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
تجربه !!!!
مگه میخای چکارکنی دکترهای درس خونده هم ازپس نسخه نویسی ساده برنمیان بایداشخاص جوان وبروز جای کارمندان خواب آلوده وسنتی رابگیرن
افکار ماهنوز دنده عقب میره
چند سال پیش آقای مرتضوی دست نشانده احمدی نژاد گند زد به هرچی شرکت سودده تامین اجتماعی . حالا تاوانش رو کارگرای بیچاره باید بدن .خدا لعنتتون کنه
بی تدبیری روی بی تدبیری
دزدی تو روز روشن. یعنی در رفتن از تعهد دولت باندازه 2 سال بیشتر کار کردن
باید دولت کلا بکشه کنار وقتی نمیتونه اداره کنه ، ،،،حالا خوبه ما جمعیت چین و...رو نداریم والا مجبور بودیم برای حیواناتی مثل چهارپا هم سن کار بزاریم
طبق قانون اساسی هیچ قانونی نمی تواند عطف بماسبق بشود پس اگر ما به تامین اجتماعی پول بیمه واریز کرده ایم که ۳۰ ساله بازنشست بشویم چرا باید حالا دوسال اضافی کار کنیم و بازهم حق بیمه بدهیم؟ در ثانی با این همه تحصیلکرده بیکار چرا باید یک عده که اکثرا با پارتی بازی پست و مقام گرفتند باز هم سرکار باقی بمونند و بیش از پیش پول به جیب بزنند. دولت به جای دست کردن در جیب کارمندان برود این افراد را سریعتر بیرون کند. نجومی بگیران را پیدا و اخراج کند و این پولها را از حلقومشان بیرون بکشد و به بیت المال برگرداند. من خودم مدتی دارالترجمه کار می کردم. چقدر فیش حقوق نجومی ترجمه کردم برای آقایون آقازاده ها که از شدت سیری قصد رفتن به خارج داشتند. بهترین جا برای پیدا کردن فیش های نجومی آرشیو دارالترجمه هاست.
از همه اینها بگذیم چرا سن بازنشستگی شامل جنتی و دیگران که با یک تن چسب قطره ای به میز ریاست چسبیده اند نمی شود؟!!!!!!!!!!!!!
بودجه کاملا غیر کارشناسی و ظالمانه بر علیه قشر حقوق بگیر و ضعیف جامعه است
این تصمیمات باید برای کسانی اجرا بشه که تازه سر کار میرن نه برای کسی که به این امید کار کرده و شرایط قبلی را تحمل کرده . ثانیا میانگین سه سال ظلم مضاعف به بازنشستگان است وقتش رسیده سیزده میلیون کارگر با یک قیام همگانی بزنند تو دهن کسانی که حقوق نجومی می خورند و دست تو جیب قشر مستضعف می کنند یا علی مدد
یکی نیست بگه تو که ایرانو با بقیه کشورا مقایسه می کنی سطح رفاه ایرانم مقایسه میکنی .... ؟!!!!!!!
پول لازم دارن بگن تمام افراد زیر45 سال که سابقه بیمه زیر 15 سال دارن می توانن 5سال سابقه بیمه خریداری کنن تعداد زیادی از افراد جامعه با سن بالا سابقه بیمه ندارن خرید سابقه بیمه به نرخ روز می تونه برای سازمان تامین اجتماعی کمک کننده باشه.
تمام حرفش رفع مشکل دولت بود.یک جمله از رفع مشکل بازنشسته توی صحبتهاش نبود.
اگه تصويب بشه مثل ماجراي بنزين مردم فقير كارمند و كارگر ميريزن تو خيابونا
اینجا سن امید به زندگی حداکثر 40 ساله
حداقل باید جهت کمک به اشتغال جوانان..
اشتغال جوانان جک جالبی بود
صندوق تامین اجتماعی رادردوره احمدی نژاد غارت کردن حالا میخواهند باهزینه مردم وفشار به قشر کارمند وکارگر وکارفرماها بخصوص دربخش خصوصی آن را جبران کنند!!!!!!!!!!!
اگر این گفته باشد در حق کارمندان ومستمری بگیران ظلم است چرا؟
اولا هر عقدی لازمه اش قبولی از طرفین می باشد .لذا هم مستمری بگیر باید موافق باشد وهم مستمری دهنده .لذه فقط دولت برای کسر بودجه اش این لایحه را به مجلس بفرستد .قابل قبول نیست.
دوما : اگر دوسال افزایش یابد یعنی دوسال دیگر از کارمند حق بیمه دریافت می کند. درعین حال دوسال از پرداخت حقوق فرار می کند .
سوما اگر میانگین سه سال باشد .حتما حقوق بازنشستگی حداقل براساس نرخ بهره سال اول کاهش می یابد .که مبلغ کسر شده را ضربدر سنوات تا زنده ماندن مستمری بگیر ضرب کنیم وبراساس نرخ مرابحه مرکب حساب شود .خسارت هنگفتی به مستمری بگیر وارد می شود که قابل قبول نیست .
لذا این لایحه باید در نطقه خفه شود وبعد از این می توان برای کارمندان لحاظ کرد.
پولهایی که به جای آبادانی ایران در عراق و سوریه و یمن و لبنان و غیره خرج میشه چرا ؟ واقعا چرا؟ آیا جوابگویی هست ؟
پدر بنده ۷سال سکته کرده تحت پوشش بهزیستی هست حتی کار افتاده هم نکردنش چندسال منتظر برسه به ۶۰سال بازنشسته بشه با ۲۰سال این بنده خدا چکار کنه از کجا بیاره مریض دفترچه بیمه نداره تا کی باید من خرجشون بدم چرا اذیت میکنید از خدا بترسید قبر قیامتی هست
دست در جیب کارگر میکنند وهر جور بخواهند می دزدند حالا نوبت ته جیب گارگر است شما هم علم نداری هم وجدان تنهاوتنها دزدی بلدید ....
آقایون 30 سال، از کارمند و کارگر بدبخت ماهانه پولی رو به عنوان بازنشستگی کسر کردنند تا با به اصطلاح سرمایه گذاری در پروژه های کلان و ملی، برای آینده و تامین معیشت این قشر فکری کرده باشند. اما جالبه که هر سال معلوم میشه که چه بخور بخوری تو این صندوق های بازنشستگی بوده (نمونه هاش صندوقهای آموزش و پرورش و یا شستا بود که هر دولتی میومد سرکار سریع آدمای خودشونو میچیدن توش). حالا که 2 سال بازنشستگی رو بندازن عقب (که با بحران بیکاری جامعه ما کاملا در تضاد هست و این مسئله رو بدتر خواهد کرد) عملا پرداخت مبلغ 30 ماه سنوات که میانگین 300 میلیون تومان هست به حداقل 200 هزارنفر عقب میفته، به علاوه 24 ماه حقوق بازنشستگی هم به طرف نمیدند ( اگر طرف بازنشسته بشه هم همین حقوق رو میگیره ولی بدون کارکردن).

خلاصه تازه داره گند اختلاس ها و سوءمدیریت ها و ... درمیاد تاوانش رو میخوان از کارگر و کارمند بدبخت بگیرن. برید مسئولین مربوطه و مختلسین این 30 سال رو محاکمه کنید.

اگر وضع به همین منوال باشه 2 سال دیگه هم یه قانون درمیکنند که سنوات بازنشستگی 35 سال بشه ( پررویی نجومی!!!)
البته خیلی هم اعتراض کنیم تهش میگن باشه، یه قانون میذارن میگن، میانگین سنوات 30 سال به جای 3 سال رو ملاک پرداخت سنوات آخر خدمت میکنیم (یعنی عین همون پولی که ازتون کم کردیم رو بعد 30 سال بهتون میدیم)
چقدر ما مردم مظلوم و بدبختی هستیم
تبصره: مدیرانی که حقوق نجومی رو در کنار پررویی نجومیشون دارن میگیرند از خداشونه که سنوات بازنشستگی کلا بشه مادام العمر! چون بعد بازنشستگی عرضه هیچ کاری رو ندارند جز اینکه از ثروت انباشتشون آروم آروم بخورن و بخوابن
چند وقت پیش صحبتهای یک کارشناس بیمه را گوش میدادم که میگفت هیچ دهه 60 ای رنگ بازنشستگی تامین اجتماعی را نخواهد دید ، با استدلال و عدد توضیح میداد که این سازمان بیشتر از 8 سال است که ورشکسته کامل است و اگر هم بازنشسته شوند با حقوقی بازنشسته می شوند که حتی هزینه غذای خانواده خود را نمیتواند بدهد .
در حال حاضر کارگر میتواند تا سن 65سال و حداکثر 35/30حقوق انهم میانگین دو سال اخر کار کند و نیز با 30سال سابقه پرداخت بیمه و 50سال سن بازنشسته شده و معادل 30روز حقوق میانگین 2سال اخر بازنشسته شود . انچه بعنوان حقوق بازنشستگی دریافت میکند سود سرمایه اندوخته شده در 30سال پرداختی است که داشته و مسلما سود این سرمایه گذاری بسیار بیش از این حقوق است .پس تامین اجتماعی صدقه ای بابت حقوق به بیمه شده نمیدهد . و کارگران در زمان عضویت در این سازمان با قانون فعلی که شرح ان رفت بیمه شده اند پس هر گونه تغییر اولا باید از بیمه شده های پس از تصویب صورت بگیرد و این بیمه اختیاری باشد و نه اجباری
به نظر من اینها میخواهند خودشان دوسال بیشتر کار کرده تا حقوق بالاتری دریافت کرده و با این کار معدل حقوق خود را بالاتر ببرند
اقایان باور کنید این هم بگذرد............
در این لایحه مشکل صندوق نه بازنشسته در نظر گرفته شده ان کارشناس که با سهمیه درس خوانده باید برودذغاز چرانی
اگر بر مبنای امید به زندگی میخوان قانون درست کنند که باید 10 سال از مدت بازنشستگی کم بشه چونکه دیگه کسی امید به زندگی نداره!!! توی کشورهای دیگه که این جور طرحها را اجرا میکنند به خاطر اینه که افراد امنیت شغلی دارند نه اینجا که طرف تا موقع بازنشستگی با قرارداد ماهیانه کار میکنه
دیواری کوتاه تر از حقوق بگیران و کارگرها پیدانکردید،
این بود وعده های تو خالیتون
ازجیب این بیچاره ها
دولت جمهوری اسلامی همیشه شیپور را از سرگشادش می دمد.مگر اعلان که سن بازنشستگی شصت وپنح سال است همه در این سن باز نشسته می شوند.انقدر تبصر وماده برای کاهش سن بازنشستگی گذاشته اند که به جنین وضعی رسیده ایم.اگر واقعا بفکر جلوگیری از ورشکستگی صندوقهای بازنشستگی هستید این تبصره وماده ها ایکه باعث بازنشستگی پیش از موعد می شوند را خذق کنید.
همه باهم پیش به سوی نابودی
با تعدد مشاغل برای همه شغل ها قابل اجرا نیست کارگر ساختمانی هیچ مزایایی نداره بیمه بیکاری نداره زمان بیکاری باید بیمه رو جور کنه کارها که همیشه نیست
دليل ناتواني صندوق تامين اجتماعي، عدم پرداخت بدهي هاي چند هزار ميليارد توماني دولت به اين صندوق است. نه چندرغاز حقوق بازنشستگي كه ميده. برين بدهي تون رو بديد.
فقط کافیه حقوق کسانی که بالای 20میلیون می گیرن رو امسال اضافه نکنید چه شاغل چه بازنشسته. مگه جنگ نیست پس گرفتاریش باید برای همه باشه نه فقط کارگر وکارمند .
این کار خلاف قوانین موجود به خصوص قانون مدیریت خدمات کشوری است علاوه بر این قانون عطف به ما سبق نمی شود در صورت اصلاح قوانین تنها شامل افرادی می شود که از این به بعد استخدام می شوند
باز هم دکتر احمدی نژاد که با25سال بازنشست می کرد و چقدر نیرو استخدام شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
اگر همین کار را نکرده بود امروز بقیه محیور نبودند جور آنهائی که از این مزایا استفاده کردند را بکشند
اصلاً هم تصمیم بدی نیست بلکه به قول اون کارشناس محترم کافی نیست. به نظر بنده دولت باید دودستی گلوی ما رو فشار بده تا همین نفس زورکی رو هم نتونیم بکشیم. فریادرسی نیست!
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
نظام جمهوری اسلامی مرهون وبرگرفته اندیشه رهبر بزرگ ما امام خمینی( ره) وخون شهیدان است.
مابازنشستگان صندوق باز نشستگی کشوری وبهداشت شاهد این هستیم که حضرتعالی در همه وقت نزد مردم هستیدودر جهت رسالتی که بدوش گرفتید خدمت می نمایید واز افراد بی نظیر در عرصه خدمت هستید .ولی کسانی هستند که دارند در حیطه کارشان کوتاهی از قانون میکنند واز کارشناسان کار شکن استفاده می کنند .در این راستاما بازنشستگان کشوری وبهداشت چون در بودجه همسان سازی که قرار بود طی 10 سال انجام شود متاسفانه در نظر نگرفتند خواهشمند برای حق قانونی شان مساعدت نمایید وگروه معترضین را فقط نبینید چون حقوق دیگران هم قانونی است و هم برای حرمت خون شهیدان معترض نشدندواکنون منتظر نمایندگان محترم مجلس از جمله جناب آقای حاج بابایی و....که در جریان همسان سازی حقوق وهمترازی 90 درصد بازنشستگان در جلسات گذشته حق وحقوق کارمندان وبازنشستگان هستند ببینیم که برای وفای به عهد واقدام قانونی می توانند باعث استحقاق حقوق آنان شوند یا نه؟چون تا کنونکارشناسان محترم جدید شما به سوابق قانونی همسان سازی وهمترازی کارمندان وبازنشستگان ورفع تبعیض وحقوق نجومی بگیران اشاره ننمودند ودر بودجه1401 عمل ننمودند و فقط هدف آنان دادن حق به گروه معترضین بوده است.
موفق باشید
خدا پشتیبان شما باشد
ممنون
توروخدا اینوتصویب نکنین.ماکارمندها دیگه بیشتراز۳۰سال توان کارکردن نداریم.این کارواقعاظلم بزرگیه.
سلام. من یک کارگر هستم. چرا هر دولتی که سر کار میاد زورش به ما میرسه. من بیست ساله همه‌ش قرارداد یکماه، سه ماه داشتم. چرا به جای رسمی کردن. سن بازنشستگی را بالا می‌برید. من تو شرکتی که هستم با دویست نفر کارگر شورا نداریم. اداره کار هم رفتیم. از خودشون هستند. اگه بفهمند هم رفتیم بیرونمون می‌کنند چون قراردادی هستیم. شما به جای اینکه زیرساختها را درست کنید چسبیدی به کم کردن عمر ما. چرا جور صندوق بازنشستگی را من باید بکشم. چرا دولت که حقوقش را از سرمایه ملت بر میداره نمی‌کشه. شما فقط زوردون به مستضعفین میرسه.
جان کلام اینکه هیچ وقت در مورد تصمیماتتون راجع به مردم از اونا نظرخواهی نکردید و این روش کار یعنی ملت احمقن و شما مصلحت مردم رو بهتر میدونید.و اینم نمی‌دونید که بی اعتمادی مردم نسبت به شما در آینده براتون گرون تموم میشه...
منظورتون امید به زندگی خودتونه یا مردم؟چرا مردم رو خر فرض می کنید؟الان جووناش پیر شدن و آرزوی مرگ دارن.کسی دیگه ازدواج نمیکنه و بچه دار نمیشه.چی چرت و پرت می گیرد برای خودتون
آن مسئولانی که خودشون حقوق نجومی میگیرنداگر بخواهند۱۰۰ هزار تومان به حقوق کار گرحداقل بگیر اضافه کنند چند بار جلسه می گیرند تا سروتشو بزنند کار گر اضافیش نشه این کارگران بخصوص کارگران معادن زغالسنگ سنگ توی این شرایط اقتصادی صددرصد امید به زندگی داره از زندگی لذت می بره عمرش زیاد میشه باید دوسال بیشتر کار کنه کارگر باید دوسال زودتر بازنشته بشه بره توی آژانس تا بتونه برای دختر دم بختش جهیزیه بخره اون کسی که این تصمیم رو گرفته که باید دوسال بیشتر کار کنند می ترسه زود بازنشسته بشه کمتر از سر کار حقوق بگیره بیشتر از این روش نشده
حالا کسی که32 سال بیمه پرداخت می کنه 32 روز در ماه حقوق میگیره یا 30 روز این ابهام را برطرف کنید واین ظلم مضائف است که 32 بیمه پرداخت کنید و آخر سر میانگین سه سال آخر دریافت کنید در یک مقطع اگر فردی بیشاز 30 سال داوطلبانه بازنشست نمی شد سالیانه2.5% تشویقی میگرفت
مطمئن باشید که این تصمیم غلط تبعات خواهدداشت !! جریان بنزین آبان98را در اثر بی تدبیری فراموش کرده اید؟
این چه تصمیماتی که برا خودتون می برید و می دوزید
از کجا میارید اینها رو....؟!
همش کارگر بدبخت باید تاوان دله دزدی هاتون را بده
هر روز که جلوتر میریم بدبخت تر میشیم
اینا‌وقتی‌۲‌هزارتمن‌حقوق‌بشترمیدن‌دوسال افزایش‌سنی‌میدن‌جبرانش‌میکنن
این هم یه ترفند ه اگه به فکر بازنشسته بودند همسان سازی میکردن میخوان بندازن عقب شاید سنواتشون دیر تر بدن مدتی هم ذاکر سرگرم باشند برای یک زن سی سال هم خیلی زیاده پس جوانان چه کنند ول تو خیابون بچرخون بس کنید .... از ماست که برماست که پای صندوقهای رای حاضر میشیم
سلام بازنشستگی باید اختیاری باشه و ارزیابی دقیق اگر کسی درخواست داد و پر کار و مفید بود دو سال تمدید بشه در غیر اینصورت جاشون بدهند جوانان بیکار
یعنی به نفع دولت و صندوق بازنشستگی و به ضرر کارمندان.....سید محرومان.....قبلا میگفتیم روحانی مچکریم الان باس بگیم رئیسی مچکریم....عجیبه تو این مملکت هر دولتی میاد میگیم صد رحمت به دولت قبل....دیگه ببینید دولت رئیسی چیه که میگیم صد رحمت به دولت روحانی.....
این بشدت اشتباه است و ایجاد تبعیض و دوگانگی برای بخشی از کارگران می‌کند که برای سال آینده برنامه بازنشستگی دارند. با اعمال این تصمیمات افرادی که در برج ۱۱ و ۱۲ امسال بازنشسته می‌شوند با افرادی که در فروردین سال آینده بازنشسته می‌شوند حقوق کاملا متفاوتی خواهند داشت. چون متوسط حقوق گروه اول ۲ سال آخر و گروه دوم سه سال آخر است که در دریافتی آنها تفاوتی چشمگیری ایجاد می‌کند. این عین ظلم و تبعیض است.
افزایش سن بازنشستگی هم به طور ناگهانی درست نیست. فردی که برای بازنشستگی در سال آینده خودش را آماده کرده یک دفعه با این حقیقت مواجه می‌شود که دو سال سن کم دارد و باید باز هم کار کند. این تصمیمات را نباید در کوتاه مدت بگیریم.بودجه سالانه محل این پیشنهادات نیست. این تغییرات اصلاحی باید در برنامه‌های توسعه‌ای پنج ساله کشور تدوین شود
این دوتا کارشناس که عمل ظالمانه دولت را تأیید کرده اند مطمئن باشید خودشون سقف مستمری بازنشستگی رو میگیرن میگید نه تحقیق کنید. همه کارشناسی ها درجهت منافع شخصی شده
وقتی میانگین دریافتی از ۲ سال به سه سال تغییر پیدا کند، فشار کمتری به صندوق وارد می‌شود آخه اینهم شد نظر کارشناسی؟؟؟؟؟ حق و حقوق پایمال شده کارگر چی میشه پس
عاشق این کارشناس هایی هستم که برای توجیه ناکارآمدیتون از توی لپ لپ درمیارید و در اولین استدلالشون هم شرایط کشورهای پیشرفته رو برای مردم شرح میدن که معلوم هم نیست به شکلی که اینا میگن باشه. موقع گرفتن از مردم شرایط اروپا ملاک عمله موقع دادن به مردم شرایط بورکینافاسو.
این آقایان کارشناس حتما خودشان در شرف بازنشستگی نیستند اگر بودند می دانستند میانگین دو سال به سه سال برای کسی که 30 سال خدمت کرده چقدر در حقش ظلم می شود . تغییر قوانین بازنشستگی در هیچ جای دنیا از دو ماه قبل انجام نمی شود این تغییرات حداقل باید برای 10 سال بعد باشد
طرح خوبی است ۳۵ سال البته با بازنشستگی پیش از موعد باحداقل ۳۳۲ سال وارفاقی همان ۳۵ سال بعضی توان دارن چرا کار نکنند چرا بعضی از افراد بعداز بازنشستگی دوباره دعوت به کار میشن قانونی باشه بهتره
اینکار یعنی 2 سال بیشتر از کارمندها حق بیمه میگیرند و 2 سال کمتر حقوق بازنشستگی می دهند.
این یعنی دزدی.
پس باید حق بیمه رو هم کم کنند. و به کسانی که سالها حق بیمه پرداخت کردند، قسمتی از اون رو پس بدهند.
کارشناسهای بیسواد،مسئولین بیسواد،مجلس،بیسواد
کی میخواد به داد این ملت برسه خدا میدونه
کمتر دزدی واختلاس کنید به اون کشورهای لبنان وفلسطین وطالبان کمتر پول بفرستین وکمی به فکر مردم خودتون باشین
....
شغل کارمندی در این مملکت بی بند و بار و بی صاحب که هر روز همه‌چیز چندین برابر می‌شود و حقوق کارمند سالیانه ۱۰ درصد اضافه میشود آیا با این حقوق میشود زندگی کرد به جای اضافه کردن سال بازنشسته جوانان بیکار را سر کار ببرید کشورهای دیگر را الگو قرار میدهید آنها خوش هستند نه مانند مردم ایران که همه افسردگی گرفته و فقط از این در به اون در میزنن که بتوانند یک لقمه نان در بیاورند بیمه در طی ۳۰ سال کم پولی کسر نمیکند آخر هم بعد از دو سال تازه ۱۰۰ تومان به باز نشسته میدهد که اصلا به درد هیچ کاری نمیخورد
این هم از دولت و مجلس یکدست انقلابی فشار حداکثری به ملت آنهم قشر بدبخت و بیچاره کارمند و کارگر
صندوق تامین اجتماعی خصوصی است و متعلق به بخش خصوصی ....من بیمه شده مشاغل ازاد هستم 29 سال بیمه واریز کردم چون تامین اجتماعی متعهد بوده سال سی ام منو بازنشست کنه .حالا میخوان من دو سال بیشتر واریز کنم و تامین اجتماعی هم دو سال کمتر به من حق بازنشستگی بده ... به دولت جه ارتباطی داره که به قراردادهای خصوصی دخالت کنه .صندوق تامین اجتماعی گیر افتاده چون دولت نمیخواد بدهی هاش به صندوق رو بده ..
چرا دولت کارگرانی که پایه حقوق میگیرن ،وهیچ پاداش ،سنوات ،مزایای دیگه ندارن رو نمی‌بینه ،دوازده ساعت مجبور کار کنه وزیر شلاق کارفرما به میشه تا ماهی چهار میلیون دریافت کنه چرا دولت چشمش رو این کار گرها بدبخت بسته کدام کارخانه پاداش ،مزایا به کارگرها میده ،فقط شرکت ایران خودرو ،وسایپا چند شرکت ت دولتی دیگه به این شکل هست ،هزینش هم را از جیب مردم بدبخت میگیرن،ادمهای دیگه هم که فقط برده کارخانه دارها هستن،باز نشست بشن لااقل دیگه کرایه ماشین نمیدن برن سر کار،دیگه استرس ،اعصاب خورد کنی کارفرما رو ندارن،چرا یه کارگر حقوقش آنقدر کم هست چون تحصیلات ندارن ،پشت میز نیست،ولی کارگر بیچاره از جان دل مایع میزاره ،واون انارهای تولیدی که از کارگر میخوان کارگر تبدیل کردن به برده زمان مصر باستان،چجوری کسانی که این لایحه رو میده اسم خودشو انسان میزاره
کم اختلاس کنید کارگرچه گناهی کرده که بایدتاوان بی عرضگی مسولین رابدهد. لیاقت ندارید برید ....
تصمیم اشتباهی ،رای نمیاره
خدارو شکر که اسفند امسال بازنشسته میشم خطر از بیخ گوشم رد شد.اصلا تصور اینکه یکماه هم بمونم عصبیم میکنه
تو رو خدا این کارو نکنید. حداقل برای زنان شاغل مستثی قائل بشید . ما مشغله ی کارمون چند برابر اقایون. هم کار بیرون هم خونه هم بچه جدیدا که کار معلمین هم انجام میدیم.

بخدا این ظلم
عجب... خدا پدر روحانی رو نیامرزه که ستم به قشر ضعیف جامعه را باب کرد.
قانون عطف بماسبق نمی شود.
باز باید چوب بی لیاقتی مسئولان بی تدبیر را ، قشر ضعیف بده . اضافه کردن حقوق را هم با کار کشیدن اضافه از کارمندان و کم شدن پاداش پایان خدمت ، به خاطر 3 سال شدن ، در آوردید. بابا ایول ، خوب سر کارمند جماعت شیره می‌مالید. ولی خودتونید... همه فهمیدن.
حداقل این مورد رو برای خانم ها در نظر نگیرند بازنشستگی خانم ها رو ۳۰ سال در نظر بگیرند .
یعنی چی حالاکه نوبت باز نشستگی ماشد سه سال آخر. ماروی این پول حساب کردیم.چرا زندگی مارو بهم می زنید
کاربسیار اشتباهی است باید داوطلبانه باشه هرکس دوست داشت 2سال کارکند
این طرح و طرح افزایش پلکانی حقوق عین بی عدالتی و ظلم است به کارمندان
همش دزدی.ماها مرده هایه متحرک هستیم.
خیلی افتضاحه اگه نمایندگان محترم این قانون رو تصویب کنند واقعا که
ایکاش تامین اجتماعی بازرسی قوی بازنشستگیانی که دوباره مشغول کارشدند راموردبررسی قراربده
بازنشستگان عزیزالگوی شماجناب آقای جنتی باشدباسابقه دوتاسی سال داره سومین سی سال روهم طی میکنه باجون ودل
چرا شما فقط و فقط در فکر بازنشستگان لشکری و کشوری هستید
همیشه بیمه های تامین اجتماعی و مستمر بگیران بی اهمیت هستید مگر این قشر به حساب نمی آیند لااقل از کشورهای دیگر یاد بگیرید که با این قشر چطور وچهگونه رفتار می کنند
واقعا جای بسی تأسف است باروج وروان مردم بازی نکنید یکی توصنایع مس درحالیکه کاردفتری داشته با۲۰سالسابقه کارباحقوق بسیاربالا بازنشسته میشه حالا اون آموزش پرورشی که جوانی اش رو گذاشته روتربیت بچه هاودیگه رمقی برایش نمونده هنوزمیگن ۲سال دیگه بایدکارکنی تموم کنی این مسخره بازی رو
بنظر میرسد آقای رئیسی میخواهد ضعف و نالایق بودن مدیران صندوقهای بازنشستگی را با ظلم در حق کارمندان بدبخت جبران کند پس باید گفت صد رحمت به روحانی
امید به زندگی شما بخاطر بخور بخوری که راه انداختین 150ساله نه برا کارگر ناچیز بگیر پول تامین اجتماعی رو بالا کشیدیت مردم باید تاوان بدن
چرامیخواهیدکارمندان را که ارام مشغول خدمت کردن هستند به اعتراض وکف خیابانهابیاورید همین کارمندانی که شماقصددارید بااجبار دوسال به خدمت آنها اضافه کنید هرکدام درمنزل دوفرزندجوان تحصیلکرده وافسرده وبیماردارند.
صندوق های بازنشستگی رو غارت کردین حالا میخوان از جیب ما مشکل رو حل کنن
مگه من روز اول شروع کردم به بیمه پرداخت کردن قانون 32 سال بوده
حقوق نجومی و بذل و بخشش از صندوق بازنشستگی رو تعطیل کنید و یقه مجرم ها و دزد ها رو بگیرین
استخدام کارمند در دولت یک قرارداد دوطرفه است و هر گونه تغییر در قرارداد باید با موافقت هر دو طرف باشد . زمانی که ما استخدام شدیم با علم اینکه سی سال باید خدمت کنیم مشغول به کار شدیم.
این طرح در واقع بد نیست اگر کار برای همه باشد و بیکار نداشته باشیم ، اما لطفا لطفا ببینید این نور چشمی های عزیز ، درچندتا اداره مختلف عنوان دارند وحقوق دریافت میکنند . کد ملی عزیزان را بزنید متوجه میشید . اگر هر فرد یک حقوق دولتی داشته باشد .. دیگه احتیاج به این طرحها نمیباشد .
یاید به فکر کار دوم بود و کار دومت که باید آزاد هم باشه از کارمندی و کارگری خودت را باز خرید کنی من خودم با بیست سال سابقه امید داشتم شهریور ماه با 60 سال سن بازنشسته بشم با بیست روز حقوق دیگه بیگاری تا کی یا باید دو سال اخر را خودم بیمه واریز کنم برم از اجیر مردم شدن خلاص ببشم متاسفانه ما ها کارمند تربیت شدیم نه کار آفرین
صندوق تامین اجتماعی متعلق به مردم سهامداران آن هست دولت نمبتواند درآن دخالت کند ودست درصندوق تامین اجتماعی بکند واموال آن را به تاراج ببرد وهرچه سریعتر باید بیمه شدگان تامین اجتماعی دست به اعتراض بزنند وازطریق شکایت به دیوان عدالت اداری برعلیه دولت شکایت کنند تا بدهی های آن را باضرر کرد معادل تورم پرداخت کند دولت میخواهد تاوان اشتباه خود به گردن بیمه شدگان بدبخت وپا به سن گذاشته گان وبازنشسته های تامین اجتماعی بگذاردویخواهد که ما بیمه شده ها دوسال اضافه تر برای آنها مجانی کار کنیم این کجای عدالت است این کجای اسلام مسلمانی هست ما ملت بدبخت چقدر باید چوب نادانی وناتوانی شما رابخوریم دست ازلجبازی وعدم ارتباط بادنیا بردارید تا ملت ازبدبختی نجات پیدا کنند .... خدا به همه ملت رحم کند
با این کار فاصله بین اقشار مختلف مردم و حاکمیت و دولت بیشتر می شود اما آیا برای دولت و حاکمیت مهر است ؟ نه
این کار ظلم درحق کارمندان مخصوصا خانم هاست که هم مسئولیت بیرون دارند هم منزل هم جدیدا شغل معلمی فرزندان . تازه باید قانون بزارن که خانم ها همه زودتر بازنشسته بشوند اجباری
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی # جلفا # ورزقان
وب گردی