بازدید 59309

طنین حُزناکِ آب در سفر وزیر نیرو به اصفهان

در سفر یکروزه وزیر نیرو به اصفهان، این طنین آب بود که از هر کران به گوش می رسید، از غمنامه سِتُرگ زنده‌رود تا اندوهی که بر پینه دستان کشاورزان جا خوش کرده است، همه چیز دست به دست هم داد تا باردیگر دولتمردان با کوله بارِ رنج ها و در بیم و امیدِ چاره اندیشی ها، به پایتخت بازگردند.
کد خبر: ۱۰۸۷۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵ 13 November 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، علی اکبر محرابیان صبح جمعه به منظور بررسی مسائل و مشکلات حوضه زاینده رود وارد اصفهان شد.

دیدار و گفت و گو با شماری از نمایندگان کشاورزان در روستای "وَجاره" از توابع منطقه "براآن شمالی"، دیدار با کشاورزان شرق و غرب استان در شهرستان ورزنه و فولادشهر و بازدید از تالاب گاوخونی و مسیر زاینده‌رود و دشت برخوار از مهمترین برنامه های محرابیان در اصفهان بود.

بدون تعارف آب فصلِ خزان سفرنامه وزیر نیرو به اصفهان بود، گویی هر لحظه صدای رنجور آب از زمین و آسمان در گوش زمان می پیچید، واقعیتی هولناک که مرور رخدادها و حاشیه‌های حضور محرابیان در اصفهان گوشه ای از آن را ترسیم خواهد کرد.

گلایه کشاورزان اصفهان از بی‌آبی

محرابیان، در بدو ورودش به اصفهان پای درد و دل کشاورزان نشست؛ آنها که سال‌هاست پای پیشه و رزق و روزیشان در نبود آب می لنگد.

جاری سازی زاینده رود و اجرای قانون مصوبات ۹ ماده ای، اصلی ترین خواسته این صنف بود.

وزیر نیرو، فعال شدن طرح‌های آبی تعطیل شده در حوضه آبی زاینده رود را گام بزرگ دولتمردان برای رفع این چالش ها عنوان کرد.

محرابیان افزود: پیش از این، حتی در ۲ ماه گذشته، برخی از پروژه های آبی تعطیل شده دوباره مورد پیگیری قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه توزیع آب باید بر مبنای عدالت باشد، ادامه داد: در حوضه زاینده رود پروژه های متعدد داشتیم که اگر به وقتش اجرا می شد اینک شاهد این میزان رنج کشاورزان و مردم نبودیم.

محرابیان با اشاره به اینکه یکی از راه های حل این مشکل ، اصلاح منابع آب در مصارف و تولید است، اظهار داشت: بطور یقین با مشارکت کشاورزان می‌توان تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ کرد.

به گفته وی، عزم وزارت نیرو برای اجرای طرح‌ها، جزم و راسخ است.

الگوی کشت و جابه‌جا شدن سهم آب، ریشه فرونشست زمین

وزیر نیرو در بازدید از تبعات بحران فرونشست در دشت برخوار اصفهان نیز گفت : علت اصلی فرونشست زمین و بی‌آبی در اصفهان، رعایت نکردن الگوی کشت و جابه‌جا شدن سهم آب است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد از آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، افزود: باید منطقه به منطقه، روش‌های آبیاری را بر اساس محیط‌های کشت کشاورزی اصلاح کنیم.

محرابیان هشدار داد: شاهد جابه‌جایی سهم آب هستیم و ساختمان‌سازی‌های بی‌رویه، خود عامل مصرف بالای آب و بدنبال آن فرونشست زمین و تخریب محیط زیست شده است.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان نیز در حاشیه بازدید وزیر نیرو از دشت برخوار گفت: بحران فرونشست زمین در دشت برخوار به‌ اندازه‌ای رسیده که تنها یک‌ لایه خاک روی سطح زمین‌ باقی مانده و زیر آن خالیست.

به گفته وی، با وجود استفاده از روش‌های نوین آبیاری و اصلاح الگوی کشت، ده‌ها رشته قنات دشت برخوار و ۱۲ آسیاب آبی خشک‌ شده و عمق چاه‌ها به۲۵۰ متر رسیده است.

رضا اسلامی افزود: مردم این منطقه با فروش فرش و طلاجات خود و دادن پول آن زمان، ۶۷ میلیون مترمکعب آب خریدند اما در هفت تا هشت سال گذشته تنها ۱۰ میلیون مترمکعب از حقابه آنها را دادند.

تجمع خودجوش مردم اصفهان در جوار پل خواجو

در حالی که وزیر نیرو برای دیدار و گفت و گو با کشاورزان در ورزنه و فولادشهر مستقر بود، در قلب نصف جهان یعنی درست بر بستر خشک و رنجور زاینده‌رود، شماری از مردم اصفهان، مطالبه دیرین خود یعنی احیای این رودخانه را خواستار شدند.

این تجمع آرام اما سرشار از ناگفته های مردمی است که تراژدی تماشای هر روزه زنده‌رود بی‌رمق برایشان جانکاه شده، شهروندانی که با سردادن شعار «همشهری گرامی، باور نکن بی‌آبی» در انبوه دلایلی که برای نابودی اکوسیستم زنده رود بیان می شود، بدنبال قرن ها اصالت اصفهان می گردند.

اجرای طرح‌های نیمه‌تمام، افقی روشن برای زدودن رنج اصفهان

وزیر نیرو در ساعات پایانی سفر خود به اصفهان در گفت و گو با خبرنگاران اعلام‌ کرد: طرح‌های نیمه‌تمام انتقال آب، از میزان ورودی به حوضه آبریز زاینده رود در سال‌های اخیر کاسته است و باید در تخصیص منابع آب در این حوضه بازنگری شود.

محرابیان افزود: بارگذاری زیاد روی این حوضه نیز موجب بروز بحران آبی شده که بازنگری در تخصیص ها و اعمال روش‌های دیگر برای افزایش ورودی آب لازم است.

وی رکود در پروژه‌های آب را جزو دغدغه‌های وزارت نیرو دانست و گفت: برخی از پروژه ها ۱۰ سال است که متوقف‌ شده که آغاز عملیات آنها برای رفع نیازهای مردم ضروریست.

وزیر نیرو سال آبی گذشته را بسیار خشک و بی‌سابقه در ۵۰ سال گذشته برآورد کرد و گفت: پیش‌بینی سال آبی بهتری را برای امسال داریم که بارندگی‌های آبان هم در برخی از مناطق وضعیت خوبی داشته است.

وی توزیع عادلانه آب را عاملی مهم در رفع دغدغه کشاورزان بیان کرد و افزود: درصدد توزیع مناسب آب بین کشاورزان برای کاهش تنش‌ها هستیم.

واگذاری مدیریت آب به استان‌ها

وزیر نیرو در ادامه سفر خود با حضور در جلسه "سازگاری با کم‌آبی"، از واگذاری مدیریت استانی آب در اصفهان خبر داد.

محراببان‌ در این زمینه تمام مسوولان و مدیران استان اصفهان را مکلف کرد که مطابق با نظر استاندار عمل کنند.

وی گفت: ساز و کاری برای مدیریت استانی آب پیشنهاد بدهید که همان را به اجرا بگذاریم.

وزیر نیرو، زمان بازگشایی زاینده‌رود برای کشت پاییزه را مشروط به رسیدن ذخیره سد به ۳۲۰ تا ۳۵۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد که کشاورزان با این طرح مخالفت کردند.

در همین پیوند، استاندار اصفهان پیشنهاد محاسبه حق عدم‌ کاشت محصول توسط کشاورزان را داد که در مقابل وزیر نیرو، کشاورزان را تشویق به معیشت جایگزین کرد و گفت: به سه روش این امر امکانپذیر است، در گام نخست کشت گلخانه ای مورد نظر است که اعتبار ویژه ای را برای استان در نظر گرفتیم و سپس با استفاده از ظرفیت انرژی خورشیدی در مزارع شرق و غرب اصفهان، می توان امکان تحصیل یک درآمد پایدار را فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه این اقدام به معنای حذف کشاورزی نیست، افزود: وزارت نیرو می تواند با تخصیص اعتبارات ویژه، این طرح را عملیاتی کند تا کشاورزان با آورده کم از محل فروش برق بتوانند حداقل های یک زندگی را فراهم سازند.

محرابیان افزود: ما مصوبات را روی میز می گذاریم و مورد بررسی و بازنگری مجدد قرار می دهیم تا آنچه قانون بوده را اجرا و آنچه مانع اجراست، رفع کنیم.

وی با انتقاد از نبود اقدام موثر برای ساماندهی زاینده‌رود خاطرنشان کرد: نمی خواهیم عملکرد دولت های گذشته را زیر سووال ببریم اما اگر هم کار جزیی انجام شده است، شاهد خرابکاری های بسیاری هم بودیم، بنابراین حفظ بستر آب در دستور قرار گرفته که نیازمند اتخاذ سازوکار جدید است که این کار نیز تنها در سایه مشارکت مردم عملی خواهد شد.

تاکید وزیر نیرو برای اجرای عدالت در بخش آب

وزیر نیرو در جلسه "سازگاری با کم آبی اصفهان" نیز تصریح کرد: وزارت نیرو خود را متعهد به پرداخت حقابه ها طبق قوانین جاری کشور می‌داند.

محرابیان، تشکیل کارگروه ملی ستاد احیای زاینده‌رود با حضور نهادهای مرتبط را ضروری دانست و افزود: مشکلات آب در اصفهان ثمره چند دهه بی‌برنامگی و بارگذاری های بیجا و بر اساس بلند پروازی های غیرواقعی بوده است بنابراین نمی توان انتظار داشت که این چالش نیز بسرعت برطرف شود.

وی تصریح کرد: قرار نیست تخصیص های نادرست آب به صنایع ادامه یابد بلکه پساب و آب های نامتعارف را جایگزین منایع حیاتی خواهیم کرد.

محرابیان افزود: پای اجرای عدالت در بخش آب که چالش مشترک ۵ تا ۱۰ استان است ایستاده ام، اگر تخلفی صورت گرفته باشد رفع می کنیم و تمام صاحبان حقابه را به حق قانونی خود می رسانیم که البته امکان دارد شاهد هجمه هایی هم باشیم که برایمان اهمیتی ندارد.

وزیر نیرو ادامه داد: یکی از معاونان ارشد خود را برای رفع مشکلات آبی استان تعیین خواهم کرد که بر همه فرایندها از مبدا تا مقصد نظارت دقیق داشته باشد چرا که برای کشف و برخورد با قصور یا تخلف، نیازمند فردی متخصص و امین هستیم .

مسوولان محلی اصفهان، همصدا با مردم

استاندار اصفهان که وزیر نیرو را همراهی می کرد نیز به کشاورزان اطمینان داد که تمام همت مسوولان برای حل مشکلات زاینده‌رود و رفع معضلات این قشر است.

سیدرضا مرتضوی با بیان اینکه در این زمینه گفت‌وگو زیادی داشتیم، افزود: سه چهارم وقت ما صرف مساله آب می شود، بیایید دست به‌دست هم دهیم و تحمل کنیم تا با برنامه ریزی مشکلات حل شود.

مرتضوی همچنین شامگاه جمعه در جلسه سازگاری با کم‌آبی استان اصفهان با حضور وزیر نیرو تاکید کرد: کشاورزان نسبت به وضعیت و ظلمی که به آنها شده است اعتراض دارند، آنها هیچ نسبتی با جریان ضدانقلاب ندارند بلکه همه از نیروهای انقلابی و مدافع نظام هستند.

استاندار اصفهان با اشاره به سردادن شعارهای"مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس، مرگ بر منافق و مرگ بر اسراییل" در تجمع اعتراضی کشاورزان تأکید کرد: این مردم‌ دوست ندارند غباری به انقلابشان بنشیند و همواره مدافع ارزش‌ها و اصول انقلاب بوده‌اند.

وی اضافه کرد: این تجمع، اعتراض به سوء تدبیرها در دوره‌های گذشته است که موجب شده معیشت و اقتصاد مردم‌ این خطه تحت شعاع قرار گیرد و با مشکل مواجه شوند.

مرتضوی با اشاره به بازدید وزیر نیرو از وضعیت آبی شهرهای مختلف استان اضافه کرد: امروز هر کجا رفتیم آقای محرابیان بیشتر با مردم صحبت کردند و کوشیدند دغدغه‌های مردم را بشنوند و حتی در خودرو هم هیچ استراحتی نکردند و بدون وقفه پیگیر حل مسائل بودند.

وی تصریح کرد: ایشان بصورت مداوم از پیشینه طرح‌ها جویا شدند که نشان از دغدغه و اهتمام یک مدیر برای حل مساله است؛ انتظارات امروز مردم استان از وزیر نیرو انتظاراتی است که بیست سال روی‌ هم جمع شده است.

استاندار اصفهان افزود: شرایط امروز سخت است و مردم نیز بدلیل مشکلات مبتلابه تجمع می‌کنند و گاهی هم ممکن است برخلاف میلشان هیجانی شوند و مسائلی را مطرح کنند که البته باید توجه داشته باشیم که دشمنان و بدخواهان نیز در کمین فرصت برای شیطنت در فضای مجازی هستند.

مرتضوی افزود: مطمئن هستم این آخرین حضور وزیر نیرو در اصفهان نیست.

همچنین امام جمعه موقت اصفهان نیز با بیان اینکه تقاضا داریم تا مسوولان برای جبران خسارات گذشته کشاورزان اقدام جدی کنند، بر ضرورت مطالبه گری اصولی تاکید کرد.

آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی نیز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان گفت: مردم چهارمحال، خوزستان و یزد را هموطنان خود می‌دانیم و اگرچه به مردم این منطقه ظلم شده است، اما به‌هیچ‌ وجه هم نمی‌خواهیم به کسی ظلم شود بلکه حرف ما ایجاد مدیریت واحد بر کل آب کشور است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان: مردم اصفهان همان افرادی هستند که در سیل خوزستان پیشتاز بودند، حرف مردم اصفهان این است که آبی که بی‌جهت به خلیج‌فارس ریخته می‌شود، با رعایت موازین قانون برای آبادانی کشور حفظ شود.

وی با اشاره به‌ضرورت پیگیری نمایندگان، استانداران و ائمه جمعه استان‌های درگیر مساله آب تاکید کرد: اجازه ندهیم که مردم رودرروی هم قرار گیرند.

به گزارش ایرنا، وزیر نیرو که کوله بار سنگین مطالبات مردم اصفهان را به سوغات می بَرد، قرار است برای بررسی سایر مسائل حوضه زاینده‌رود، امروز شنبه به استان چهارمحال و بختیاری سفر کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۹۲
"وزیر نیرو از واگذاری مدیریت استانی آب در اصفهان خبر داد"
این یعنی منحرف کردن بیشتر سر چشمه های کارون و نابودی حیات در استان های فرودست مثل خوزستان تا کشاورزان اصفهانی بیشتری بتوانند برنج بکارند!!!
پاسخ ها
بی طرف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
اگر به دید محلی و استانی به مسئله اب نگاه کنید اون وقت اصفهان هم با تغییر دادن اب های سمیرم که جزو استان اصفهان است مقدار دو. میلیارد اب سالانه به دست می آورد که
یک میلیاردش براش کافی است ویک میلیارد دیگرش را هم به جای ریختن تو دریا به کویر یزد می ریزد پس نگاه استانی و محلی به قضیه نکنید
بلکه اصلاح الگوی کشت و ساخت گلخانه و ابیاری قطره ای انجام گیرد نه ابیاری به صورت سیرابی و در جوب ها پای درخت ریختند بلکه مدیریت اب در بالا دست و پایین دست شود و کشاورزانی که ابیاری قطره ای و تحت کنترل انجام نمی دهند را جریمه و زمین به نفع دولت مصادره گردد
محمدحسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
دوباره سیل میادا.انقدر برای آب حرص نخورین غرق میشین.
بی نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
وقتی هیچ درکی نداری حرف نزن
بی نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
تو از هیچی خبر نداری
دانیال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
برنج کجا بود مرد حسابی .؟؟؟شما هم خدارو میخواین هم خرما؟؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
این چه حرفیه
شما بیا شرق اصفهان تا تالاب گاوخونی از سال۷۹ تا الان حقابه خودشون رو ندادن که اندازه خوراک خودشون و حیوناشون گندم و جو بکارن همشون اواره شدن الان هم هنه ژمیناشون افتاده بله چهار محال بختیاری و غرب اصفهان برنج کاری هم میکنند له
این کشاورزان موقعی که طی این سالیان نمایندگانشان با لابی و اعمال نفوذ صنایع آب بر مانند صنایع فولادی، آهنی، نفتی، شیمیایی و ... را در اصفهان کم آب جمع می کردند کجا بودند؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
همشون مثل الان اعتراض کردند ولی گوش شنوایی مثل الان وجود نداشت
محمدحسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
مگه مان رو نخوندی میگه ۹۰ درصد آب تو کشاورزی مصرف میشه.؟!مشکل تو الآن اون ۲ درصد صنعته یا از جای دیگه می سوزی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
در حال اعتراض ده سال اعتراض کردم هرساله کسی نشنید مگ
Hadi
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
این کشاورزان اصفهان بودند و مثل بقیه مردم ریه هاشان را پر آلاینده های سمی می‌کردند تا یک عده همراه با تاراج آب دیگر ثروت‌های این کشورنظیر آهن و فولاد را به غارت ببرند
زهرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
مشکل اصفهان دزدی اب و بردن به یزد و نوک کوه باغ های بن و سامان و ... هست وگرنه زاینده رود سالیان سال بود و صنعتشم بود بهتره عقده ها و حسادتتون را اینطور فریاد نزنید
جناب محرابی علت فرونهشت زمین استفاده بیش از حد مجاز از سطوح دینامیک آبهای زیر زمینی است.ما مجاز به برداشت ۴۰ درصد سطح دینامیک آب در سال هستیم اصفهانیهای عزیز ۲۰۰ درصد برداشت کرده اند.در خصوص احیای زاینده رود هم این فشارها به جایی نخواهد رسید چون آبی در حوزه ها نیست و نزولاتی وجود ندارد تا انتقال دهید و جایی دیگر از کشور را بهم بریزید.راه حل شما استفاده از سیستمهای نوین آبیاری وکاهش مصرف در حوزه کشاورزی وانتقال‌صنایع آب بر اصفهان‌به محلهای پرآب کنار دریا است.یعنی همانجایی که اول قرار بود ساخته شوند وبعضیها با رانت به اصفهان بردند وحالا گریبانشان را گرفته است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
اگر حق آبه مردم اصفهان وحومه را ندزدیده بودند آب بود
A
| Switzerland |
۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
شما فقط اصفهانو دیدی کشاورزی میکنن...انصاف داری؟
دانیال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
وقتی اطلاعاتی نداری مجبور نیسی نظر بدی .
اصفهان هم کشاورزی رو میخواد و هم نصف صنایع ایران رو ، با لابی های صدساله تمام صنایع رو امثال این استان ها گرفتن چون زمین لم یزرع داریم و به استان های دارای آب و سرسبزی اصلا صنایع ندادید به بهانه آلودگی آب و محیط زیست و تمام صنایع رو بردید و سالهای نزدیکی است که آب استان های کشاورز پایه را هم می برید که دیگر کشاورزی هم نداشته باشند مثل استان مازندران که آبش رو صنایع استان سمنان می برد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
تو منطقه خشک که کسی کشاورزی نمیکنه.برخی صنایع هم به خاطر شرایط هوا میبایست تو مناطق خشک باشه، مثل صنایع فولاد که وجود رطوبت در هوا باعث اشکال در خواص فیزیکی فولاد میشه
دانیال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
جواب آقای ناشناس
منطقه خشک یعنی یزد عزیز من. اصفهان رو نامردهایی مثل شماها خشکاندند وگرنه اصفهان خشک نبود. حثمان را ازتون پس میگیریم
عوض یک لوله انتقال آب از زاینده رود به یزد تا الان بعوض یک لوله چندین تونل انتقال آب از کارون به اصفهان منتقل شده ! اولاً آقای وزیر اصفهانی و وکیل و مافیای آب و ... ! بفرمایند این آبی که به بهانه تأمین آب شرب و احیاء زاینده رود از کارون به اصفهان منتقل شده کجاست ؟؟ به اصفهان که می رسد بخار می شود ؟؟؟ ثانیاً زیاده خواهی های اصفهان برای مثلاً تأمین آب شرب تا کجاست ؟؟؟ چقدر باید آب منتقل شود تا این سیاست غلط و ظالمانه انتقال آب خاتمه پیدا کند و فولاد و صنایع آب بر و کشاورزیتان اشباع شود ؟؟؟ ثالثاً برای مردم و کشاورزان و محیط زیست و تالاب ها و انسان و حیوان واقع در حوزه کارون در استان های چهارمحال و بختیاری و خوزستان آیا حقی هم قائل هستید ؟ آقای وزیر اصفهانی که دنبال احیاء زاینده رود هستی معلوم است که برای باقیمانده کارون برنامه دارید و الا از خانه تان که نمیخواهید آب به زاینده رود ببرید ! ، شما با این سیاست هایتان نه به انسان رحم میکنید نه به حیوان ، برای اصفهان چند استان دیگر باید نابود شوند ؟؟؟ یادتان باشد شما مثلاً وزیر نیروی دولت جمهوری اسلامی هستید نه وزیر نیروی اصفهان ! شکایتمان را به پیشگاه خدا خواهیم برد اگر این مردم مظلوم در نظر شما نیستند مطمئن باشید در نظر پروردگار عادل توانا که هستند ، بترسید از کسی که جز خدا دادرسی ندارد
پاسخ ها
ایمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
چرا حرف بیخود میزنی؟؟ کدوم اب؟ تمام زمینهای اصفهان خشکه.کدوم کشاورزی؟ کدوم زیاده خواهی؟ پس مرض دارن ملت تجمع میکنن برای بی ابی؟؟؟؟ ورودی آب به اصفهان وارد نشده میره برای یزد.چرا حرف بی اساس میزنی برادر.یعنی همه این اعتراض ها و خشکسالی زمین و بدبختی کشاورزها دروغه؟ آب هست و حاشا میکنند؟برید ببنید اب کارون کجا میره.احتمالا اونم میدند بختیاری و یزد و...
بی نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
حرف بیخود نزن
مردم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
آنقدر تونل انتقال آب ، برای اصفهان احداث کردند که سرچشمه ها، در چهارمحال و بختیاری درحال خشک شدن هستند...(نمونه ش سرچشمه ی کوهرنگ که همین چند سال پیش،از شدت عظمت،هر بیننده ای رو مجذوب میکرد حالا تبدیل به یه آب باریکه شده) به دنبالش بی آبی مردم چهارمحال و خوزستان...من نمیدونم این اصفهان کی قراره سیر بشه؟؟؟ اومدن وسط کویر صنایع فولاد و ذوب آهن ایجاد کردن...تو زمین بی حاصل، برنج میکارن...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
چرا دروغ میگی هیچکدوم از اون طرحهای جایگزی ببهر ه برداری نرسیده
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
کدام آب رو‌به اصفخان دادید ؟؟؟
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
من 3 تا سئول پرسیدم :
1 - آبی که به بهانه تأمین آب شرب از کارون به اصفهان منتقل شده است کجاست ؟؟ و با این همه انتقال آب چرا زاینده رود همچنان خشک است ؟؟؟!!!
2 - زیاده خواهی های اصفهان برای مثلاً تأمین آب شرب تا ادامه خواهد داشت و چقدر باید آب منتقل شود تا این سیاست غلط و ظالمانه انتقال آب خاتمه پیدا کند ؟؟؟ برای اینکه استان های دیگه در نتیجه این سیاست ها آسیب های جدی دیده اند .
3 – آیا برای مردم و کشاورزان و محیط زیست و تالاب ها و انسان و حیوان واقع در حوزه کارون در استان های چهارمحال و بختیاری و خوزستان آیا حقی هم قائل هستید ؟ آیا خسارت های ناشی از سیاست های غلط استان اصفهان در توسعه بی ضابطه و غیر علمی صنایع آب بر و فولاد و توسعه کشاورزی در کویر را استان های دیگه باید بپردازند ؟؟؟
لطفاً عزیزانی که حداقل کمی انصاف و وجدان دارند جواب بدهند
رو چه حسابی اب اصفهان بدون تکمیل کانال سوم کوهرنگ به یزد فرستاده میشه؟؟ حق ابه این ابها قبلا از کشاورزها ی اصفهان گرفته شده.
در ضمن چرا اینقدر بیخود و بیدلیل در چهار محال وبختیاری کشت بی ارزش انجام میشه؟ مثل کاشت درخت بادوم روی تپه ها که معنی اون فقط لجبازی برای نرسیدن اب به اصفهان هست. میدونید چندین هزار بختیاری در اصفهان ساکن هستند و دارای شغل شده اند و در صنایع اصفهان کارمیکنند؟؟ اگر واقعا مسئولین آن استان بنای لجبازی را دارند پس همشهریهاشون هم از اصفهان برگردند به شهر خودشون و همونجا کار و زندگی کنند.از تمام استان های مجاور که بیکارهستند به اصفهان میاند و صاحب شغل و زندگی میشوند و طلبکار هم هستند.استانداری اصفهان تا وقتی جلوگیری از این نوع مهاجرت های بی حساب نکنه این مشکلات تکرار میشه.
کسی اب از خوزستان و بختیاری نمیخاد.حرف اینه آبی که حق آبه اون پرداخت شده سالیان قبل نباید توسط سرچشمه قطع بشه.البته این کار هم توسط اون احمدی نژاد .... انجام گرفت.با این کارها فقط مردم را رو در روی هم قرار میدهند.
پاسخ ها
مشاور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
درود بر شما. واقعا همینطور است
نحسن
| Oman |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
اصفهان هم خدا رو میخواد و هم خرما رو.
...
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
وقتی تمام منابع طبیعی رو برای یه استان خرج میکنن نتیجه ش میشه مهاجرت...اگه اینقدر آب چهارمحال وخوزستان صرف صنایع موجود در اصفهان نشه این مهاجرت ها هم صورت نمیگیره...به جز این، بادوم بیشتر آب مصرف میکنه یا صنایع فولاد و ذوب آهن؟؟ سرانه ی فضای سبز اصفهان از شمال بیشتره...اونوقت مردم چهارمحال و خوزستان دارن تشنگی میکشن...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
عزیزم آب پشت سد نیست درختکاری ها که بعد از سد هستند اول تحقیق کن بعد نظر بده
از اساتید دانشگاه و متخصصین حوزه آب و زمین شناسی کمک بگیرید تا به فاجعه تبدیل نشه
پاسخ ها
آگاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
مهاجرت به اصفهان نتیجه تقسیم ناعادلانه صنایع و
بودجه و منابع ملی هست...
منتی سر هیچکس نیست.. بجای حرفهای احساسی برای دریافت بودجه و بیت المال بیشتر بدنبال مدیریت در کشاورز مدرن آب و صنایع در کل کشور و علی الخصوص اصفهان باشید.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
آخه مگه چهارمحال چقد آب و میداره اندازه
یهذوب آهن نمیش چه برسه به تونل گلاب وفولاد واب یزد چرا چرت میگی همون بادوم تپه ها هم میاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
تنها راه انتقال آب از خلیج فارس به مراکز استان ها و سپس تصفیه آب برای مصارف خانگی است. با احداث کانال های سرپوشیده می توان از هدر رفت آب و تبخیر تا حد زیادی جلوگیری کرد. در صورت عدم اجرایی کردن این طرح فقط استان های شمالی حداکثر تا 2 دهه دیگر زیستگاه مردم خواهد شد. این طرح هزینه بر ولی ماندگار خواهد بود..
سالانه حدود دومیلیارد متر مکعب آبهای اصفهان از کوههای سمیرم اصفهان به رودهای یاسوج و خوزستان و نهایتا خلیج فارس می ریزداگر قرار باشد آبهای هر استان فقط صرف همان استان شود استان اصفهان با بازگرداندن همین آب به استان استانی برخودار از آب می شود دیدگاهمان باید دید ملی باشد نه محلی
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
دوست عزیز خودت داری میگی دید ملی ولی شما فقط دیدگاهتون منطقه ای هست ودارین عملا به آبهای استان های دیگه تعرض میکنید ولله تمام آب خلیج فارس رو هم بیارین توی کویر تبخیر میشه اکوسیستم رو نمیشه تغییر داد حالا برین توی کویر یزد ذوب آهن بسازید
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
این رو به اون انسانهای سفیه بگو که نمیدانند از استان اصفهان داره آب به سمت جنوب میره و فقط کافیه آب سمیرم رو برگردونیم به سمت خودمان و آنوقت آیا صدای آنها در نخواهد آمد؟؟؟؟
آب خودمان میرود خوزستان و حق آبه زاینده رودمان هم میرود یزد . مگر خودمان گناه کرده ایم .؟؟؟ اسنانهای دیگر را آباد کنیم خودمان در رنج باشیم.
پس حرف بیهوده نزنند
استان اصفهان باید با واقیعیت کم آبی و گرمایش هوای کره زمین کنار بیایدو دنبال راهکار مدرن در کشاورزی و صنایع باشد.
لابی گری ، رانت خواری وزیاده خواهی از منابع ملی در جهت توسعه ناعادلانه عواقبی بسیار خطرناک برای کل کشور دارد.
لطفا احساسی و ناعاقلانه حرف نزنیم و برنامه ریزی نکنیم.
تو خواه پند گیر خواه ملال
سلام برای رفع مشکل اطاله بازگرداندن آب مردم اصفهان و جلوگیری دائمی از انتقال آن به خارج استان توسط دولت ها و مجلس و ... یک رویداد واقعی را بعنوان راهکار اریه می دهم که در اسرع وقت جواب می دهد.
اگر به دید محلی و استانی به مسئله اب نگاه کنید اون وقت اصفهان هم با تغییر دادن اب های سمیرم که جزو استان اصفهان است مقدار دو.
من اگر رئیس جمهوری این مملکت بودم الان انقدر آب داشتید که کل کویر های بی ارزش ایران زیر آب بود و کانال های تجاری آبی داشت دو تا استان کشور هم برای آب به جان هم نمی افتادن
استان اصفهان به غیر از ضرر هیچ سود و نفعی به چهارمحال بختیاری که دومین استان کشور از بیکاری محسوب میشه نرسونده
اقای وزیر نیرو که واسه بحران اب اومدین مشکل حل کنید
حق آبه شما همان آب چشمه دیمه است نه آبهایی که از کارون به زاینده رود منتقل می شود.
مشکل از زمانی شروع شد که عدهای با این توجیه که آب های کرخه و کارون حیف است به دریا بریزد شروع کردند به انحراف آب از طریق تونل ها و کانالها به سمت کویر مرکزی.
بعد از ۲۱سال که آب اصفهان به یزد و کرمان رفت.کاش مردم این دو شهر سیراب می شدند اما فقط صنایع انها گسترش یافت.و خوزستان و چهارمحالی که آبش رو از اصفهان خشک میخواد.تاسف باره
با هر منطقی حساب کنیم آبی که از اصفهان خارج شده بیش از ابی بوده که وارد شده.آب هم به دو شهر یزد و کرمان رفته و هم به خوزستان.افسوس که نمی دانند
برادران بزرگوار بحث نکنید وقتی آب میره یزد و کارخانه جات ساخته میشه محاجر تو این استان زیاد میشه و هرسال ورودی آب باید بیشتر بره..
مسئولین بی لیاقت و بی کفایت فقط مردم اصفهان و چهار محال و خوزستان رو برای پوشوندن بی لیاقتیاشون و جلب توجه انداختن به جون هم.
ماشینی که سوارید و ساختمانی که داخلش زندگی میکنید از اهن و فولادی هست که اب زیادی مصرف میکنه و قبل از اینکه اب به اصفهان برسه منحرف میشه به قم و یزد و سیرجان و چراغی که به خونه رواست به مسجد حرامه
بخشندگی اصفهانیها هم حدی داره
هم شهید دادند
هم فولاد و اهن دادند
هم اب و محصولات کشاورزی دادند
وقتی هم دیگه نداشته باشد بدهند آدم بده میشن
درسی که عذاب اللهی کرونا به ما داد این بود که همه ما انسانها به هم ارتباط داریم
نزدیک به 500 هزار نفر از شهروندان خوزستان در اصفهان زندگی می کنند که در زمان جنگ تحمیلی مهمان اصفهان شده اند . همچنین بیشترین شهید را در همان زمان جنگ تحمیلی اصفهان نثار میهن نمود. کشاورزی هم در اصفهان اغلب در حاشیه زاینده رود و بیش از 1000 سال انجام میشود. وضعیت فرونشت زمین و بی آبی حتی مصرف شرب در اصفهان بحرانی است.
بی انصافی است که مسائل و مشکلات با تعصبات قومیتی و بدون آگاهی مطرح میشود.
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
عزیز ناشناس ! لطفا چرتکه ننداز ، اگه قرار به این حرفها باشه که شما طفیلی خوزستان هستید ، اگه خوزستان نبود شما باید خیابون چهارباغ بساط پهن کنید به همدیگه گز بفروشید ، بعدش هم خوزستان کم اصفهانی نداره و البته خوزستان هم کم شهید نداده
جالبه هر چی به اصفهانی های لابی دار بدن کمشونه....
باید بگم که چهارمحال وبختیاری ۲۱ درصد اب شیرین ایران رو داره
حق مردم اصفهان همینه که زاینده رود خشک باشه
مشکل آب اصفهان را تبدیل غیرقانونی ۱۸۰ هزار هکتار مرتع در بالادست به باغ و انتقال ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب به استان یزد و ۴۰ میلیون مترمکعب آب به کاشان ایجاد کرده البته کسانی مغلطه میکنن و سعی می کنن ۵۰ میلیون متر مکعب مصرف آب بازیافتی توسط فولادهای دولتی رو مطرح کنن تا دو مورد اول مشخص نشه. سومین مشکل زاینده رود مهاجرت گسترده به اصفهان از چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان است که البته مورد آخر افراد آزادند هر کجا خواستند زندگی کنند. نیمی از جمعیت شهر اصفهان مهاجرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
تا زمانی که با پول نفت خوزستان کشور و اداره میکنند خوزستانی ها هر جا دوست داشته باشد زندگی میکنن در ضمن اصفهانی های که تو صنایع نفت کار میکنند بیشترند یا خوزستانی هایی که در صنایع فولاد
بدنبال راه علمی و عملی برای رفع این چالش بزرگ باید بود از آمدن وزیر وگوش کردن گلایه ها مشکل حل نمیشه همه می‌دانند که کمی آب و عدم تقسیم عادلانه آن مشکل را ايجاد کرده و رعایت نکردن قانون وتصمیم احساسی در گذشته این مشکل را پیچیده کرده باید برگشت از زمانیکه قانون شکنی شده قانون را اجرا کرد تا مشکل روز بروز بیشتر نشود آیا مجوز قانونی بوده در ارتفاعات درخت میوه بکارند و اب را پمپ کنند صنایع آب بر غیر مجاز کدامند سهمیه غیر قانونی آب به کجا می‌رود ی رودخانه با حجم محدود آب مگر چقدر ظرفیت داره که هر سال بر تعداد آب بر ها اضافه میشه ددر حالی که با کاهش نزولات سالانه دبی ورودی آب کاهش‌ داشته
طنين حزناك ؟؟؟
سلام....جدای ازخساراتی که به این کشاورزان شده وچه خانواده ها که به دلیل مشکلات ورشکستگی ازهمه نپاشیده...اصفهان یک شهر توریستی هست رخشکی زاینده رود بسیاری از مشاغل دچاررکود شده اقتصاد این شهر زمین خورده ....معمترازهمه شهردچارنشست زمین شده آثارباستانی این شهردرخطرهستند..آثاری که سرمایه ایران هستند وثبت جهانی شدن .....والا خیلی زور اره آب اصفهان بره یزد یاجای دیگه که صیفیجات بکارت ....خوب می تونن ازیه شهردیگه واردکنن این که یه شهرنابودبشه تا یه شهرکویری خیاربادمجون بکاره ....توروخدا به خودتون بیاییدمسولین یه کاری کنید.
من خودم اصفهانیم و با کشاورزها مخالفم.
اول انقلاب که بر علیه شاه شعار دادید و زمین های کویری را غصب کردید و هی چاه زدید و کشت بی رویه خیار و هندوانه و بعد گندیدن تو صحرا. فقط دلتون خوش بود بیرون از خونه هستید و کلی زمین رامفت صاحب شدید. این چوب خداست
آب خلیج فارس راهمه کشورهای عربی شیرین می کنند واستفاده میکنند درصورتی که هیچ حقی به خایج فارس ندارند ولی ما ایرانیها استفاده نمی کنیم متوانیم با تصفیه آب از خلیج وانتقال آن بهترین استفاده راببریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
چرا از جیب ما آقازاده ها بزنند و پول آن را صرف آبادانی مملکت کنند. ما آقازاده ها راضی نیستیم و همش مال ماست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
لابد با اب تولیدی از آب شیرین کن قصد کاشت پیاز دارید
آب خوزستان را نمی‌خواهیم آبی که به خارج از حوزه آبی منتقل کرده اید برگردانید
از وضعیت اصفهان بعد از بارگذاری‌های بی‌جا روی زاینده‌رود خبر ندارید و هی حرف بی‌خود می‌زنین!!!!
سلام دوستان
کمی انصاف داشته باشید اگر به انتهای رود خانه زاینده رود مراجعه کنید مبینید که آب به چهار دهنه کانال وارد میشه و به یزد و سایر شهرها میره و فقط بد نامی اون به اصفهانه.... حق ابه اصفهان از زمان شیخ بهایی تعیین شده و کشاورزان اصفهان پول حق ابه دادند پس سهم اصفهان کو ... بستر زاینده رود که از رودهای دایمی است چند ساله خشک شده . و باتلاق گاوخونی خشک شده و مسایل زیست محیطی درست کرده و زمینهای اصفهان در حال فرونشسته . ولی دوستان در استان خوزستان نگران خروجی آب کارون به خلیج فارسند. چرا باید فبل از تحویل حق ابه اصفهان؛ آب به یزد و قم و کاشان و.... برود . یک استان از حق ابه تاریخی و همیشگی خود در سالهای قیلی محروم بشه و الان که اعتراض میکنند دوستان بدون تحقیق و بدون انصاف اظهار نظر میکنند ..... اصفهان حق خودش را میخواد. چطور کار و اسکان و.... شهر اصفهان را دوستان چهار محالی و خوزستانی میخواند ولی حق اون را قبول ندارند. واقعا که........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
سلام جناب موضوع فقط کشاورزی نیست اصفهان طوری خشک شده که همه جا فرونشست داره ی سرچ بزنید ببینید چقدر از مناطق اصفهان دچار فرونشست شده غیر از مشکلات کشاورزی و فرو نشست مشکلات دیگه ای هم بخاطر بی آبی
بوجود اومده ولی چون کشاورزان اعتراض کردند فقط بحث کشاورزی را میگن و بقیه را به رو نمیارم
که باید حل بشه
سلام دوستان نظراتی دادید محترم من خودم اصفهانی هستم جالب بدونید بحث کاشتن برنج نیست تمام زمین های اصفهان در حال فرو نشست هست و آثار های باستانی مثل کاخ عالی قاپو و سی و سه پل ترک خورده تا ۱۰ سال دیگر دیگه اصفهان جای زندگی نیست شمایی که از اونطرف ایران داری نظر میدی حال ما رو تو اصفهان میدونی! اصلا آب زاینده رو دم و باز دم اصفهان هست اون کشاورزایی که تمام زندگیشون رو گزاشتن رو کارشون چکار باید بکنن
وضوی که مردم اصفهان با آب کارون می گیرند ،چون آب غصبی (آب گیاهان ،حیوانات ،انسان های تشنه پایین دست رودخانه یعنی مردم خوزستان)است باطل است.....
کاشتن برنج منطقی است در حاشیه رودخانه در منطقه ما سامان هم برنج کشت میشود و دوباره به رودخانه نفوذ میکند کاشتن کوه در منطقه ما به صورت قطره ای آب را نابود کرده بخار میشود و متا سفانه اول چهار محال خواهد خشکید چون در ارتفاع بالاتری هستیم خود من منتفع بوده طرح کشاورزی دارم ولی باید طرحهها جمع شوند به خاطر خودمان ومحیط زیستمان ما هر سه روز کوهها را آبیاری میکنیم واقعا دنیا را خشکاندیم به خودمان بیاییم آبیاری قطره ای همه چشمه ها و چاهها و برکه ها را خشکونده
چرا باید در استان کویری اصفهان کشتِ برنج وجود داشته باشد که به آب فراوان نیاز دارد؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
کدوم برنج اصلا چندساله آبی بوده که کشت برنج بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
درست می فرمایید همین امسال هم برنجکاری بود من شاهدم البته کمتر از سالهای پیش
داریم از عطش نی سوزیم . آب از کنار گوشمون و از وسط قلبنون بردند یزد و کرمان .
سلام
عزیزانی ک میگید کل کشور فدای اصفهان میکنید
یه تکه پا پاشو بیا اصفهان، ببین چ خبره بعد شروع به جو سازی کن
فکر کردی ماخوشی زده زیر دلمون آبی رودخانه هم سانسور کردیم یا فکر کردی از جلوه ویژه استفاده کردیم
دور باطل وعده مسئولین و و طرح های من درآوردی یک شبه.
خانه از پایبست ویران است
حالا بلاخره کار به کجا رسید یک ساعت فقط نوشته و شعار خوندیم ولی اینکه چه تاریخی آب رو باز می‌کنند چیزی نخوندیم
شما لرها نگران بی ابی نباشید سدهای زیادی که ساختین نمیزاره شماها دچار کم ابی بشید
آب را گل نکنید.
در فرودست
......
شاید .این آب روان می رود .
حزناک ؟؟؟؟

مجبورین این کلمه را بنویسید ؟؟؟
حزن انگیز هم می شد و راحت تر بود

خاک بر سر نویسنده های بی سوادت تابی
خیلی جالبه آب چهارمحال داره به یزد و کاشان میره بعد آقایان اصفهانی میگن اب اصفهان داره به یزد میره .من چهرمحالیها باید جلوی اب منطقه خودمون را بگیریم که برای اشتغال برای اصفهان اها این همه بودجه بهش میدن تعلق نگیره چرا چهارمحال هنوز یه استان عقب افتاده‌است چون اصفهان داره حقشه می خوره ما فقط برای کارگری از اصفهان استفاده می کنیم
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
. چیزی که نمیدونی نگو. همه مال یه کشوریم. همه کارشون تو همه استانها گیره. باید همه پشت هم باشن.
قابل توجه اصفهانی های که دارن در مورد خوزستان نظر میدن ،اصفهان یه کویر بر و بیابون هست ،چی از خودش داره ،تمام نفت و گاز خوزستان ۴۰ساله دارین میبرین،بالای سرمایه خوزستان دارین زندگی میکنین ،اگه یه روز شیر فلکه نفت و گاز امیدیه و آغاجاری در خوزستان بسته بشه دیگه خودتون میدونین به چه فلاکتی میوفتید،پس بی خود در مورد خوزستان نظر ندین،شما مدیون خوزستان هستید و اسم خوزستان که میاد باید سر تعظیم ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
اصفهان جای خوبی شده برای اسکان خوزستانی ها و اشتغال چهارمحالی ها ولی تا حرف از حق آبه اصفهان میشه زود گارد میگیرند و فحاشی میکنند
یکباربرایهمیشه تمامی صنایع آب برراباید ازاستان اصفهان به حاشیه خلیج فارس منتقل کنند برای اینکار نیاز به دولتمردان کاری وجهادی وبا شهامت است که البته تا حالا وجودنداشته .
ای کاش کارشناسی فکر می کردند .ونمی گفتند آب خوزستان به خلیج فارس می ریزه بدند به اصفهان .دقیقاچندین سال پیش هم می گفتند آب اصفهان به باتلاق گاوخونی می ریزه بزارید بدهیم به استان های هم جوار ‌.واین طور شد که خودآگاهانه باتلاق را نابود کردند حالا نوبت خوزستانه
فعلا که هر دو استان کارشون پیش هم گیره. الان استان چهارمحال هرچی تو مغازه ها و بازار دارن میفروشن همش از اصفهان وارد میشه. من خودم هر روز دارم مواد غذایی میبرم تو چهار محال. پس خواهشن حرف الکی نزنید.
با سلام
اگه منظور هم وطنان عزیز این است که آب بیشتری از چهارمحال و خوزستان به اصفهان منتقل شود که عزیزان می توانید تشریف بیارید کوهرنگ و چشمه های خشک شده را مشاهده بفرمایید اصولا دیگه آبی برای انتقال نمانده و آن مسئول احمقی که دنبال احداث سد در منطقه بیرگان است باید بداند که احداث سد به معنی تغییر اقلیم، تغییر دمای منطقه، کاهش بیشتر بارش در این نقطه خواهد شد. و محیط زیست زیر دست سد را نابود میکند
و یک دور باطل کاهش میزان نزولات آسمانی را بدنبال خواهد داشت
ولی اگر منظور دوستان بررسی استفاده از آب انتقالی به یزد و استفاده از آن در بخش کشاورزی است حق دارند این اشتباه تاریخی است
ولی عزیزان باید درک کنیم برداشت از زاینده رود برای برنج کاری که همین امسال هم در بعضی نقاط مشاهده شد اشتباه است باید همه درست فکر کنیم
لطفا یکی بیاد میزان سطح زیر کشت اصفهان را قبل و بعد از انقلاب حساب کنه و جهت چاره اندیشی علت خشک شدن زاینده رود اعلام کنه
جنگ آبی که سالها پیش صحبتش بود انگار حالا عملی شده،همه جا خشک و کویری شده و همه به دنبال مقصر کردن همدیگر
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی