بازدید 6775

اظهار نظر برجامی بایدن در اجلاس گروه ۲۰

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ به ایتالیا سفر کرده است، درباره از سرگیری مذاکرات برجام در اظهار نظری کوتاه گفت که قرار است گفتگو‌ها از سر گرفته شود.
کد خبر: ۱۰۸۴۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹ 30 October 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، خبرنگار سی ان ان روز شنبه از ایتالیا گزارش داد بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا او می‌خواهد مذاکرات متوقف شده با ایران از سر گرفته شوند، گفت که قرار است گفتگو‌ها از سر گرفته شود.
به گزارش سی ان ان، بایدن به سوالات دیگر خبرنگاران پاسخی نداد و مقامات این کشور‌ها به اتاق کنفرانس رفتند تا دیدار خود را آغاز کنند.

یک مقام ارشد آمریکایی پیش از این دیدار اعلام کرده بود این نشست یک پیام قاطع نخواهد داشت و برای رهبران کشور‌های شرکت‌کننده فرصتی است تا در مورد ایران موضع مشترکی اتخاذ کنند.
بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هرکدام برای عکس در مقابل پرچم‌های کشور‌های خود ایستادند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ همچنین با کارکنان اورژانس، پزشکان و پرستاران عکس سلفی گرفت.

کشور‌های شرکت‌کننده در این اجلاس که در رم ایتالیا برگزار می‌شود مانند دوره‌های قبل در مراسم موسوم به "عکس خانوادگی" شرکت کردند.

این اولین بار از زمان آغاز بحران کرونا در سال ۲۰۱۹ است که کشور‌های گروه ۲۰ توانسته اند به صورت حضوری در این اجلاس شرکت کنند. قرار گرفتن کارکنان بخش سلامت بر روی سکو در کنار رهبران سایر کشور‌ها اقدامی نمادین برای قدردانی از تلاش‌های این گروه در مبارزه با کرونا است.

انتظار می‌رود که در طول اجلاس گروه ۲۰، رهبران جهان در مورد مهمترین مسائل جهان از جمله همه گیری کرونا، مشکلات زنجیره‌های تامین کالا، حداقل نرخ مالیات جهانی، قیمت‌های بالای انرژی و مقابله با بحران آب و هوایی بحث و گفتگو کنند.

سران آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام پس از دیدار خود، روز شنبه با صدور بییانیه‌ای مشترک بدون اشاره به نقش خود در مشکلات کنونی اجرای این توافق ادعا کردند که بازگشت به برجام منوط به تغییر رفتار ایران است.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه آلمان منتشر شد به این مساله که برجام با خروج و کارشکنی‌های آمریکا از این توافق در دست انداز‌های کنونی قرار گرفته است اشاره نشده و در عوض آمده است که رهبران چهار کشور درمورد «خطر ناشی از توسعه برنامه اتمی ایران برای امنیت بین‌المللی» گفتگو کردند.

بیانیه یادشده که تنها چند روز پس از توافق ایران و اتحادیه اروپا برای شروع مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام انتشار یافت، نسبت به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و آنچه گام‌های تحریک آمیز نامیده ابراز نگرانی شده و می‌افزاید: ما اراده خود را برای اینکه اطمینان حاصل کنیم ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد ابراز کردیم.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشار‌های ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران بار‌ها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

پس از روی کار آمدن دولت دموکرات بایدن در ژانویه ۲۰۲۱، دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمدند تا درباره احیای مفاد برجام گفتگو کنند.

این مذاکرات از تیرماه گذشته بدلیل تداوم بدعهدی‌های آمریکا درباره لغو تحریم‌ها و ندادن تضمین درباره نقض دوباره برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران متوقف شد و آمریکا و اتحادیه اروپا در حالیکه یکی ناقض برجام و دیگری بدعهد در عمل به تعهداتش بوده، اصرار به از سرگیری این مذاکرات و حضور دولت جدید ایران داشته اند.

دولت دموکرات بایدن که ازمنتقدان خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا از برجام است و به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده همچنان می‌گوید به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.

وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه به وقت محلی، نام چهار فرد و دو شرکت در شهر‌های اصفهان و قم ایران و نیز یک نفتکش عمانی با پرچم لیبریا را به فهرست تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه اضافه کرده است.

مقامات دولت بایدن بار‌ها به شکست سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران اذعان کرده اند، اما در عمل از همان سیاست‌ها پیروی می‌کنند چرا که تحریم در سیاست آمریکا همواره بعنوان ابزاری برای به پیش بردن اهداف یکجانبه گرایانه آن بوده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در دولت بایدن پس از ماه‌ها بازبینی در نظام تحریم‌ها، با انتشار گزارشی نشان داد که همچون اسلاف خود تحریم را ابزاری می‌داند برای پیشبرد آنچه منافع ملی آمریکا نامیده، و به دنبال مدرنیزه کردن آن است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲۶ مهر ماه توصیه‌هایی را برای بهسازی کاربست تحریم‌های اقتصادی و تبدیل آن به یک ابزار مؤثرتر در سیاست خارجی این کشور منتشر کرد.
تارنمای نشریه هیل چندی پیش گزارش داد، اعمال تحریم علیه افراد و کشور‌های دیگر به عنوان ابزار سیاست خارجی آمریکا طی ۲دهه گذشته ۱۰ برابر شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی