بازدید 5686

چاه‌هایی که حفر نشده خشک می‌شود

مردم سرزمین هزاران چشمه این روزها با مشکل کم‌آبی و تنش آبی شدید مواجه هستند، چشمه‌ها و چاه‌های آب یکی پس از دیگری خشک می‌شود، باتوجه به کاهش نزولات آسمانی در سال آبی جاری، خشکسالی در چهارمحال و بختیاری تشدید شده و تبعات این پدیده امروز گریبانگیر مردم است، بسیاری از شهرها و روستاهای این استان برای دسترسی به آب شرب سالم با مشکل مواجه هستند.
کد خبر: ۱۰۷۳۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶ 31 August 2021

‌به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، چهارمحال و بختیاری به دلیل کاهش نزولات جوی رتبه دوم خشکسالی در کشور را به خود اختصاص داده است، این مسئله یک زنگ هشدار جدی برای تمامی ساکنان این استان محسوب می‌شود، منابع آب زیرزمینی یکی پس از دیگری خشک می‌شود و حفر چاه‌های جدید نیز مانند یک مسکن موقت برای رفع مشکل کم‌آبی و تامین آب شرب است.

پروژه آبرسانی بن- بروجن یکی از پروژه‌های اولویت‌دار در چهارمحال و بختیاری برای تامین آب شرب نیمی از جمعیت این استان محسوب می‌شود، طبق وعده‌ها قرار بود عملیات اجرایی این پروژه تا پایان دولت دوازدهم به پایان برسد، اما این وعده تاکنون محقق نشده است، شرکت آب منطقه‌ای استان به‌عنوان متولی اجرای این پروژه باید هر چه سریعتر روند اجرایی این پروژه را پیگیری کند.

وزارت نیرو مسئول تامین آب در کشور و شرکت آب و فاصلاب نیز مسئول توزیع آب است، این روزها منابع آب زیرزمینی در کشور و بالتبع آن در چهارمحال و بختیاری حال روز چندان مساعدی ندارند، قطعا باید پروژه‌های آبرسانی برای تامین آب شرب پایدار در اولویت وزارت نیرو قرار بگیرد، این روزها مطالبه اصلی مردم چهارمحال و بختیاری تکمیل پروژه آبرسانی بن- بروجن است، قطعا رفع مشکلات پیش‌روی این پروژه باید در اولویت دولت سیزدهم فارغ از نگاه‌های منطقه‌ای قرار بگیرد.

شهرستان بن یکی از شهرستان‌های دارای تنش آبی در چهارمحال و بختیاری است که این روزها مردم این شهرستان با مشکل کم‌آبی مواجه شده‌اند، منابع آب زیرزمینی این شهرستان به‌علت خشکسالی‌های پی در پی دچار خشکی شده‌اند و باتوجه به اینکه قرار بود آب پایدار برای این شهرستان از محل پروژه آبرسانی بن- بروجن تامین شود و این پروژه هنوز به اتمام نرسیده است، تامین منابع آب جدید در این شهرستان با چالش مواجه شده است.

وزارت نیرو متولی تامین آب است

اقبال عباسی- استاندار چهارمحال و بختیاری در جلسه شورای برنامه‌ریزی با اشاره به مشکل قطعی آب در شهرستان بن، اظهار کرد: وزارت نیرو مسئول تامین آب است و باید برای این موضوع اعتبار جداگانه اختصاص دهد، زیرا با منابع محدود استانی نمی‌توان برای تامین آب برنامه‌ریزی انجام داد.

وی همچنین تاکید کرد: شرکت و آب و فاضلاب باید پیش‌بینی‌های لازم را برای تامین آب از منابع دیگر داشته باشد تا در زمان خشک شدن چاه، منبع آب جایگزین وارد مدار شود.

حفر چاه جدید در شهرستان بن برای تامین آب شرب

احمدرضا محمدی- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مشکل قطعی آب و کم‌آبی در شهرستان بن در هفته‌های اخیر، اظهار کرد: خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده یک لوله انتقال آب موقت از محل بهره‌مندی از آب‌های زیرزمینی برای حل مشکل کم‌آبی در این شهرستان در نظر گرفته شده است و تا حدودی این مشکل به‌صورت موقت رفع شد.

وی با اشاره به حفر یک حلقه چاه در شهرستان بن برای تامین آب شرب در این شهر، گفت: پیش‌بینی می‌شود این حلقه چاه طی هفته آینده برای تامین آب شرب وارد مدار شود، با تجهیز کامل و حفر گالری‌های چاه جدید مشکل کم‌آبی در این شهرستان در بخش شرب حل خواهد شد.

محمدی با تاکید بر اینکه به‌علت کاهش نزولات جوی و خشکسالی حاکم بر چهارمحال و بختیاری منابع آب زیرزمینی، منابع پایداری برای تامین آب در هیچ منطقه‌ای محسوب نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: برای حل مشکل کم‌آبی در بخش شرب باید پروژه‌های آبرسانی مانند بن- بروجن برای تامین آب پایدار در اولویت دستگاه‌های متولی قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری افزود: در حال حاضر آبرسانی با تانکر در شهرستان بن تنها در مواقعی که مصرف آب بالا باشد، برای تغذیه مخزن آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر ۵۳ شهر و روستا در چهارمحال و بختیاری با تانکر آبرسانی می‌شود، تاکید کرد: اگر بحث کاهش نزولات آسمانی در استان ادامه پیدا کند، قطعا تعداد و شهرها و روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شوند، افزایش پیدا خواهد کرد.

منبع آب پایدار برای شهرستان بن باید از طریق پروژه آبرسانی بن- بروجن تامین شود

غدیر ولی‌پور- معاون فرماندار شهرستان بن در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه مشکل کم‌آبی در این شهرستان تا حدودی مرتفع شده است، اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته یک حلقه چاه در این شهرستان حفر شده است، در صورتی‌که این چاه در چند روز آینده وارد شود، مشکل کم‌آبی در این شهرستان حل می‌شود.

وی افزود: برای جلوگیری از بروز مشکل و قطعی آب یک حلقه چاه از شهرک صنعتی شهرستان بن نیز برای تامین آب وارد مدار خواهد شد، در چند هفته‌های گذشته گذشته آبرسانی با تانکر برای تزریق به منبع آب انجام می‌شد، اما اکنون دیگر آبرسانی با تانکر انجام نمی‌شود.

ولی‌پور در پایان با اشاره به اینکه منبع آب پایدار برای شهرستان بن باید از طریق پروژه آبرسانی بن- بروجن تامین شود، گفت: روند اجرایی این پروژه در حال پیگیری است، با تکمیل این پروژه مشکل کم‌آبی در شهرستان بن به‌طور مطمئن حل خواهد شد، زیرا منابع آب فعلی پایدار نیستند.

عمر چاه‌های آب به زیر یکسال رسیده است

پیش از این مراد محمودی- معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در سال‌ زراعی جاری با کاهش نزدیک به ۴۰ درصدی بارش در چهارمحال و بختیاری مواجه بودیم، بیان کرد: نوع بارش‌ها از برف به باران تغییر پیدا کرده و این موارد موجب شده است که با کاهش سطح آب‌های زیر زمینی در استان مواجه شویم، این مسائل استان را در سال‌جاری در شرایط ویژه‌ای قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید مصرف بهینه آب را در اولویت قرار دهند، یادآور شد: متاسفانه کشاورزی به روش‌های غیراستاندارد موجب شده است که همین منابع محدود آبی در استان نیز دچار آلودگی شوند.

محمودی با بیان اینکه طی چند سال اخیر به‌علت خشکسالی‌های پی در پی عمر چاه‌های آب در چهارمحال و بختیاری به زیر یکسال رسیده است، خاطرنشان کرد: برای مثال دبی چاهی که در سال اول حفر می‌شود، حدود ۱۰ لیتر بر ثانیه است، اما در سال بعد دبی آب این چاه به صفر می‌رسد، متاسفانه دشت‌های استان وضعیت مطلوبی ندارند، بنابراین برای حفر چاه باید از شهرها فاصله بگیریم، این کار باعث افزایش هزینه‌های آبرسانی خواهد شد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تمام تلاش شرکت و آب و فاضلاب استان بر این است که در تابستان با بحث قطعی و جیره‌بندی آب مواجه نشویم، اما طبق گزارشات ارائه شده در حال حاضر با مشکل کمبود برق نیز مواجه هستیم، خاموشی در تابستان بر بحث کمبود آب نیز تاثیر می‌گذارد، بنابراین باید بحث صرفه‌جویی در مصرف آب و برق هم‌زمان در اولویت قرار بگیرد

وی گفت: شرکت آب و فاضلاب به‌دنبال این نیست که مردم اصلا آب مصرف نکنند، بلکه باید مصرف آب بهینه باشد، قانون برای مشترکانی که میزان مصرف آن‌ها بیش‌تر از حدمجاز است، جرایمی را در نظر گرفته و قطعا این جرایم اعمال خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار