بازدید 199932

همدستی واشنگتن - مسکو برای تحریم تهران

به گفته رئیس گروه مرکز مطالعات بین‌المللی انرژی؛ روسیه اکنون از هر اهرم فشاری برای تاثیرگذاری بر تهران استفاده می‌کند که بخش نفت و انرژی یکی از آنها می‌تواند باشد. روسیه نسبت به بخش انرژی خود نگاه کاملا استراتژیک دارد.
کد خبر: ۱۰۶۸۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴ 08 August 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، میخاییل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی روز چهارشنبه ۱۳ مردادماه در توئیتی در پاسخ به توئیت کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین نوشت: یک پیام مهم. امیدواریم که پس از لغو تحریم‌ها درباره ایران و احیای صادرات نفت این کشور، تهران به تلاش‌های اوپک‌پلاس برای حفظ ثبات بازار جهانی نفت بپیوندد.

غریب‌آبادی در توئیت خود نوشته بود: ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پیام تبریک محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک، از دبیرخانه این سازمان به‌خاطر تلاش‌هایش برای حفظ ثبات در بازار جهانی نفت در طول دو سال اخیر قدردانی کرده و برای او و همکارانش آرزوی موفقیت کرد.

آنچه واضح است؛ علیرغم اینکه برداشت عمومی از روابط روسیه با ایران، روابطی بسیار همگرا و گرم است، اما واقعیت‌های تاریخی در مورد روابط مسکو و تهران، نشان‌دهنده رابطه‌ای پیچیده همراه با فراز و فرود بسیار و وابسته به عوامل و ﻣﺆلفه‌های گوناگون دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی است که نمود آن را در حوزه انرژی از جمله تلاش برای نرسیدن خط لوله گاز ایران به اروپا و رفتار کج دار و مریز در توسعه میادین نفتی یا نیروگاه اتمی و برق ایران توسط شرکت‌های روسی و یا حتی اظهارات این مقام روسیه به عنوان نماینده دائم این کشور در وین شاهدیم. به عبارت دیگر اگرچه نفت ایران همواره در معرض تحریم‌های امریکا قرار گرفته و کشورها به صورت آشکارا از خرید نفت ما منع و تهدید شده‌اند اما در بزنگاه‌های روزهای خوب نفت ایران و احتمال باز شدن گره‌ها این روس‌ها بوده‌اند که کاملا زیرکانه و با زبان دوستی مسیر نفت ایران را منحرف و در معرض سردرگمی قرار داده‌اند.

به هر روی این روزها که اوپک‌پلاس به تدریج بخشی از عرضه را احیا کرده و رقم کاهش عرضه را به حدود 5.8 میلیون بشکه در روز رسانده و ایران نیز که تاکنون به دلیل تحریم‌ها نفتی را وارد بازار نمی‌کرد در حال بازگشت به جایگاه قبلی خود است، شاید این اظهارنظر از سوی یک مقام روسی در وینی که نه تنها تصمیمات مهم نفتی در آن اتخاذ می‌شود که مذاکرات پیرامون موضوع هسته‌ای ایران هم در این شهر در جریان است، چندان قابل اغماض نباشد و نباید ناشنیده گرفته شود.

رئیس گروه مرکز مطالعات بین‌المللی انرژی در وین به بررسی این موضوع پرداخته است.

او اظهارات نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی طنز دانسته و می‌گوید: بحث سهمیه اعضای اوپک ربطی به تولیدکنندگان غیراوپک ندارد. اساسنامه اوپک در مورد مکانیسم تعیین سقف و سهمیه در اوپک روشن است. همکاری غیر اوپک با اوپک، متضمن ثبات بازار جهانی نفت است، اما هیچ کشور غیر عضو اوپک، حق دخالت در سهمیه اعضای اوپک را ندارد.

به گفته این کارشناس ارشد انرژی؛ روسیه اکنون از هر اهرم فشاری برای تاثیرگذاری بر تهران استفاده می‌کند که بخش نفت و انرژی یکی از آنها می‌تواند باشد. روسیه نسبت به بخش انرژی خود نگاه کاملا استراتژیک دارد.

نماینده اسبق ایران در اوپک خاطرنشان می‌کند: اولین تحریم نفتی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 1358 توسط کارتر، آسیب‌های فلج‌کننده‌ای بر صنعت نفت ایران وارد کرد. البته روسیه بخش عمده آسیب به ایران را در بخش گاز وارد کرد.

در ادامه گفت‌وگوی ایلنا را با فریدون برکشلی می‌خوانید:

از اظهارنظر در مذاکرات هسته‌ای تا دخالت در سهمیه اوپک

*یکی از مقامات روسی اخیرا گفته ایران بعد از لغو تحریم‌ها باید به توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید و حفظ ثبات بازار بپیوندد، ارزیابی شما از این پیام از جانب سفیر این کشور در وین چیست؟

خوب کمی طنز است. این آقای میخاییل اولیانوف هم برای خودش عالمی دارد. ایشان سفیر و نماینده دائم دولت روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین است. در ارتباط با موضوعات مختلف صحبت می‌کند. اظهارات ضد و نقیصی هم در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای در وین داشت و گاهی هم رهنمود می‌کرد. حالا همتای ایرانی ایشان، آقای غریب‌آبادی مطلبی در خصوص سهم جمهوری اسلامی ایران در اوپک گفتند و آقای اولیانوف هم چند ساعت بعد نظرش را در مورد سهمیه ایران ابراز کرد.

بحث سهمیه اعضای اوپک ربطی به تولیدکنندگان غیراوپک ندارد. اساسنامه اوپک در مورد مکانیسم تعیین سقف و سهمیه در اوپک روشن است. همکاری غیر اوپک با اوپک، متضمن ثبات بازار جهانی نفت است، اما هیچ کشور غیر عضو اوپک، حق دخالت در سهمیه اعضای اوپک را ندارد. امارات متحده عربی هم، موضوع افزایش پایه سهمیه‌بندی خود را با اوپک و عربستان حل و فصل کرد. بنابراین از نظر من دیدگاه ایشان وجاهت قانونی ندارد و اعضای اوپک به اساسنامه سازمان پایبندند.

نگرانی بابت بازگشت سریع نفت ایران

*در کل ارزیابی خود را از مواضع روس‌ها در قبال نفت ایران بفرمایید.

بدیهی است که در شرایطی که بازار نفت، سخت تقاضامحور است و عرضه نفت بیش از تقاضاست، روسیه هم مانند هر تولیدکننده دیگری، می‌خواهد که از بازار سهم بگیرد. شرایطی مانند تحریم کنونی که دو عضو مهم یعنی ایران و ونزوئلا از حضور موثر در بازار جهانی نفت دور مانده‌اند، بقیه تولیدکنندگان، می‌کوشند تا سهم و موقعیت خود در بازار را تحکیم کنند. زمانی هم که نفت عراق تحت تحریم بود، ایران تولید خود را بالا برد. در زمان حمله صدام به کویت و متعاقبا، حمله امریکا به عراق، 5.4 میلیون بشکه نفت از بازار خارج شد. تمام تولیدکنندگان، تولید خود را بالابردند تا از موقعیت حفره بزرگی که در بازار ایجاد شده بود، بهره‌برداری کنند.

البته ایران در تولید نفت، رقیب بزرگی برای روسیه نیست. روسیه در تولید جهانی نفت رتبه دوم را داراست و فاصله زیادی با ایران دارد. در مورد برخی از انواع نفت‌خام مانند اورال، نفت‌خام سبک ایران رقیب سرسختی برای برای روسیه است، اما در مجموع ایران و روسیه در بخش نفت رقابت تنگاتنگی ندارند. به طوریکه گفته شد، هر بشکه نفتی که از یکی از تولیدکنندگان از بازار خارج شود، فرصتی برای بقیه فراهم می‌آید. تشابهاتی مابین نفت‌خام‌های ایران و روسیه هست که روس‌ها را از بازگشت سریع ایران به بازار نگران می‌کند.

توضیح این نکته لازم است که نفت روسیه هم از جانب امریکا تحت تحریم است. بازاریابی و فروش نفت روسیه هم با دشواری‌هایی رو بروست، ولی نه در سطحی که صادرات ایران با آن مواجه است. در عین حال روسیه با تجارب دوران جنگ سرد با امریکا، ساز و کارهای متعددی برای فروش نفت خام خود، تدارک دیده است. روسیه در اکثر بازارها و کریدورهای مهم انرژی نفوذ کرده و در عین حال در هر بازاری که گاز عرضه می‌کند، نفت و فراورده هم صادر می‌کند. بطور کل دیپلماسی انرژی فعالی دارند.

قدرت از سر چاه بیرون می‌آید، نه نفت نهفته

*وزارت نفت همواره عنوان کرده که ایران تاکنون‌ در بازار حضور نداشته و نباید مشمول توافق کاهش تولید شود، این پیام مقام روسیه در این برهه چه اهدافی را از اوپک‌پلاس در قبال ایران آشکار می‌کند؟

سهمیه رسمی کنونی ایران در اوپک 3.85 میلیون بشکه در روز است که در 2018 بر اساس نظام سهمیه‌بندی اوپک، تعیین شده بود. این همان زمانی است که امارات‌ متحده‌ عربی هم سهمیه گرفت و در اجلاس ژانویه 2921 آن را مورد انتقاد قرار داد. در اجلاس ژوئن 2021 امارات با اعتراض صحن اجلاس را ترک کرد و پس از وقفه‌ای 12 روزه در یک اجلاس مجازی اوپک، پایه سهمیه خود را ارتقا داد.

برای ایران هم این روند تکرار خواهد شد. سهمیه دادنی نیست، گرفتنی است. اما برای سهمیه گرفتن باید ظرفیت تولید داشت. یعنی بازار باید مجاب شود و بپذیرد که عضوی ظرفیت‌سازی کرده و قادر است که قدرت تولید بالقوه خود را بالفعل درآورد.

بالاترین سهمیه و تولید ایران در سال‌های اخیر 4.25 میلیون بشکه در روز بوده است. بنابراین قبل از تجربه و اعمال ظرفیت‌سازی، نگرانی از سهمیه چندان پسندیده نیست. البته سهمیه گرفتن در اوپک، راهکار و ترفندهای خود را دارد، اما در هر صورت ابتدا لازم است که از پشتوانه ظرفیت اطمینان حاصل کرد. در اوپک و بازار جهانی نفت، قدرت از سرچاه بیرون می‌آید. بازار به نفتی که در اعماق زمین نهفته است، واکنشی نشان نمی‌دهد. در حقیقت بیشتر تحلیل‌گران بازار از هیجان ایران برای افزایش سهم تولید در اوپک متعجب شده‌اند. رجزخوانی یکی از ابزارهای لازم برای خیز سهمیه‌گیری است. اما باید از پشتوانه آن هم مطمئن بود.

صنعت نفت ایران در جهان منزوی است

*طبق قوانین موجود آیا ایران باید به این توافق بپیوندد یا این امکان را دارد تا سقف قبلی، تولید و صادرات داشته باشد؟

بطوریکه گفته شد، سهمیه‌گیری در اوپک منبعث از ظرفیت تولید است. با رشد بی‌امان مصرف بنزین و انواع فراورده‌های نفتی در داخل، با افت طبیعی سالیانه تولید بیشتر میادین که ناشی از پیری چاه‌هاست و پیری زودهنگام خیلی از چاه‌ها در اثر افت فشار، تکنولوژی قدیمی و فقدان سرمایه‌گذاری لازم، بنده امید چندانی ندارم که به راحتی به سطح تولید رسمی قبلی هم برسیم. متاسفانه بلاتکلیفی در استراتژی‌های انرژی، شرایط چندان مطلوبی را در برنداشته است.

این مشکل را در ارتباط‌ با گاز و برق هم داریم. فن‌آوری‌ها متحول شده‌اند. نگرانی از تحقق جدی دوران گذار انرژی، تولیدکنندگان نفت‌خام‌های متعارف را به تکاپو انداخته است. تحریم‌های فلج‌کننده هم، تاثیرات خود را گذارده است.صنعت نفت ایران در جهان منزوی است. ارتباطات بین‌المللی به حداقل رسیده است. صنعت نفت دارای ماهیتی بین‌المللی است. بنابراین ما اکنون در مورد بایدها و نبایدهای سهمیه‌ای در اوپک بحث می‌کنیم که دلمشغولی تولیدکنندگانی است که ظرفیت‌سازی کرده‌اند. ظرفیت واقعی با آرزوی ظرفیت فرق می‌کند.

*رفتار کج‌دار و مریز روسیه در قبال ایران و نفت و گاز چه دلیلی دارد و روس‌ها چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

اوپک‌پلاس در حال افزایش عرضه است. از همین ماه اوت، اوپک‌پلاس ۴۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر وارد بازار کرد. اکتبر، اغلب اعضای اوپک‌پلاس به سطح تولید ۲۰۱۹ بازمی‌گردند. در نیمه دوم ۲۰۲۱ تقاضای جهانی نفت از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز می‌گذرد. در واقع در نیمه اول ۲۰۲۲ علی‌الاصول اوپک‌پلاس سقف سهمیه‌های رسمی را افزایش خواهد داد؛ بنابراین خواستگاه عمده جمهوری اسلامی باید بر روی ظرفیت‌سازی متمرکز باشد. بحث محدودیت‌های ناشی از نظام سهمیه‌بندی اوپک‌پلاس مربوط به نیمه اول ۲۰۲۱ بود.

حضور تهران در افغانستان خوشایند مسکو نیست

*غیر از روس‌ها آیا واکنش‌های دیگری از سوی دیگر تولیدکنندگان و اعضا در قبال بازگشت نفت ایران شاهد خواهیم بود؟

بخش مهمی از مناسبات مسکو با تهران در مدار انرژی تعریف می‌شود. در بخش گاز که ایران مهم‌ترین رقیب روسیه است. در بخش نفت و برق هم در هر صورت، روسیه می‌داند که باید مراقب ایران باشد.

حالا چون این سوال را مطرح کردید در سیاست‌های منطقه‌ای، ایران در معرض فرصت‌های مهمی قرار گرفته است. به اعتقاد بنده افغانستان محور این فرصت‌هاست. چنانچه ایران بخواهد فرصت بیشتری به مناطق و همسایگان شرقی خود اختصاص دهد، شاید افق‌های نوینی قابل گشایش باشد که برای مسکو چندان خوش‌آیند نیست.

آقای جی شانکر وزیر امور خارجه هند طی سه هفته دوبار از تهران دیدار کرد و حامل پیام‌های مهمی بود. تهران و دهلی هر دو نسبت به تحولات اخیر افغانستان و بی‌ثباتی آن نگرانند. بخش عمده نگرانی هندوستان، تاثیر اوضاع افغانستان بر کشمیر است. البته نگرانی‌های ایران هم بسیار جدی است. در واقع این اولین بار است که ایران نسبت به مسائل افغانستان با نگاه استراتژیک و ژئوپلیتیک نظر می‌کند. روسیه هم از بابت جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی مانند تاجیکستان و ازبکستان نگران است. حالا ترکیه هم خود را وارد بازی کرده و شرایط را سخت ‌تر کرده است.

با توجه به آنچه بیان شد، روسیه اکنون از هر اهرم فشاری برای تاثیرگذاری بر تهران استفاده می‌کند که بخش نفت و انرژی یکی از آنها می‌تواند باشد. روسیه نسبت به بخش انرژی خود نگاه کاملا استراتژیک دارد. وزیر انرژی و مدیر عامل گازپروم، تنها افرادی هستند که به پرزیدنت پوتین دسترسی آنی دارند.

اما در ایران نفت و گاز و انرژی کاملا داخلی شده است. دلمشغولی‌های انرژی ایران به یارانه و خاموشی و کمبودها منتهی می‌شود.

نفت ایران در محاصره غرب و شرق

*آیا می‌توان گفت که در واقع همواره نفت ایران در معرض تحریم قرار دارد؟ زمانی تحریم از سوی امریکا که به طور آشکارا کشورها را از خرید از ایران منع می‌کند زمانی هم ناملموس همچون آنچه روس‌ها انجام می‌دهند و بواقع نفت ایران را در شرایط سخت ورود با بازار قرار می‌دهند؟

درست است. در ایران توسعه از مسیر نفت می‌گذرد. هر آینه ایران به آستانه توسعه نزدیک می‌شود، قدرت‌های متخاصم، از حربه تحریم برای بازداری صنعت نفت ایران به عنوان موتور توسعه وارد عمل می‌شوند.

از اولین تحریم نفتی ایران در ۱۹۵۱، ایران ضربات جبران‌ناپذیری را متحمل شد. الگوی مصرف انرژی ایران به دنبال تحریم ۱۹۵۱ تغییر کرد. بخش مهمی از لطمات بعدی در نقشه راه توسعه انرژی ایران از همان زمان شروع شد. در دنباله آن اولین تحریم نفتی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۳۵۸ توسط کارتر، آسیب‌های فلج‌کننده‌ای بر صنعت نفت ایران وارد کرد. البته روسیه بخش عمده آسیب به ایران را در بخش گاز وارد کرد.

در ایران بحث رهایی از وابستگی به نفت، خودکفایی و اقتصاد مقاومتی به اشتباه به بی‌توجهی و بی‌اعتنایی به صنعت نفت انجامید. درحقیقت نفت را رها کردیم. تصور بر این شد که نفت یک منبع خودجوش و دائمی است. من طی سال‌هایی که در ارتباط با جلسات اوپک بودم، غالبا کنجکاوی می‌ کردم و از هیئت‌ها می‌پرسیدم. تقریبا تمام هیات‌های کارشناسی می‌گفتند که رهبران کشورشان حداقل یک‌چهارم از وقت خود را به امور مربوط به نفت، اختصاص می‌دهند. هیئت‌های عربستان و الجزایر می‌گفتند که تقریبا نیمی از وقت رهبران کشورهایشان به امور مربوط به نفت مربوط می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۵۲
برادران کمونیست روس هوایمان را دارن..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
نه به اندازه ی برادرانمان در غرب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
اولاً تخریب چهره روسیه هیچ کمکی به غرب‌گرایان نمی کند.
ثانیاً هنوز هیچ تحریمی برداشته نشده و شواهد و قرائن هم از
رفع تحریم ها خبر نمی دهد که بخواهیم از مسائل بعد از تحریم صحبت کنیم.
اینهم از روسیه رفیق دزد و شریک قافله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
فروختشون. البته الآن دیگه وقت فروش بود. چون استفاده تمام شده بود.
پس معلوم شدکه سیاست باج دادن به نصف دنیا برای ماجراجویی با نصفه دیگر به بن بست رسیده یا ازاول اشتباه بوده.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
چقدر این حرفت بدلم نشست.
عاقبت اعتماد به روس و چین، حالا برادران سیاسیمان بیان دلیل و سند بیارن که اینا برادران ما هستن.
روسیه ی دزد کثیف هم از آخور می خوره و هم از توبره !
یواش یواش معلوم میشه بیخودی 30 سال گذاشتیم روسیه بدوشدمون. نمونه کوچیکش نیروگاه بوشهر که 20 ساله وبا دهها برابرقیمت ساختنش. یا درتعاملاتشان با غرب ازایران به عنوان کارت بازی استفاده میکردندومیکنند. یاد امام بخیر که فرمودند نه شرقی نه غربی ولی این حرف امام هم مثل بسیاری ازفرمایشاتشان به فراموشی سپرده شد ومتاسفانه امام فقط عکسش درادارات وبالای سر مسئولان قرار دارد.
هرگز به روسیه اعتماد نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
به هیچ کدام از ابر قدرت ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
روسیه 1000 برابر از آمریکا بدتره
تاریخ این رو نشون داده
روسیه و چین فقط در ظاهر مخالف تحریم های ایران هستند بیشترین سود تحریم های ایران برای این دو کشور است
گواه تاریخ که جنایت ها ی روسهادر حق ملت ایران بخصوص دیار آذربایجان انجام دادن ولی الان شدن دوست برادر
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
با این تحلیل، عراق و سوریه هم دشمن ما هستند پس الان نباید دوست و برادر ما باشند. باید بریم منزوی بشیم نه؟
این همه به ظریف حمله کردین بابت فایل صوتی، دیدین راست میگفت، دیدین روس ها بزرگترین مانع توافق هسته ای بودند و مدام کارشکنی میکنن. چون منافعشون در اینه که ایران تحریم باشه و برای تامین نیازهاش به قراردادهای ننگین با روسیه و چین تن بده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
دقیقا
ما یک فردی دروستا داریم سالی سه الی چهار روز درروستا دیده میشود ادوروز اول نوروز وتاسوعا وعاشورا این فرد چوپان هست صبح ازاطراف روستا گوسفندان را برای چرا به جنگل میبرد تا شب برگردد یک روز که رفتیم جنگل کل رجب رادیدیم که از اذوقه گوسفندانش مینالید سوادی هم ندارد گفت ایکاش مسئولان ایران بجای عدوات باامریکا با روسیه قهر میکردند روسها نامرد هستند گفتم تو ازکجا میدانی گفت یادتا نیست بروید ازپدردانتان درمورد حمله روسها به شمال کشور را بپرسید تا چه خیانتهایی به نوامیس ومال مردم نکردند برگشتم به دوستم گفت فرهاد کل رجب فهمید روسیه هم پیمان خوبی نیست ونامرد هست ولی مسولان ما نفهمیدن فرهاد گفت فهمیدن برای ماندن درقدرت مجبورند به روس وچین تکیه کنند وباج بدهند تا یکروزی دوپهلو درباره ایران صحبت کنن وتو کنند ننگ برروسیه ننگ برشرقپرستان بخود بیائید دست ازروسیه بکشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
روسیه کثیف ترین کشور است بعنوان یک نظامی رده پایین بازنشسته میگم روس کثیف دردوران تحریم هشتاد درصد باعث تمام بدبختی این ملت است سیاسیون بی لیاقتدست از روس بکشید بعدها خیلی دیر میشود
حالا مونده تا آقایون بفهمند که چه کلاهی روسیه سرمون گذاشته با این تحریمها .
وقتی خودش منفعت میبره برای چی باید به ما کمک کنه ؟؟؟
بیچاره ملت مظلوم ایران که مدیرانش خوابند !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
اگه تابناک به آرشیو نظرات مردم مراجعه کنه ما مردم بارها گفته ایم تحریم ایران برای روسیه و چین نعمت است زیرا منابع انرژی ما را با ارزانترین قیمت می خرند و مانع توسعه زیرساخت های بخش انرژی و صنعت کشور هم می شوند .اگر با امریکا رابطه دوستانه بر اساس منافع مشترک برقرار می کردیم به خاطر حق وتوی چین و روسیه در چاه ویل بدبختی سقوط نمی کردیم/
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
واقعاا جای کارشناسی شما کم بود بزرگوارر حداقل توضیح بدین چطور به این نتیجه رسیدید قطعا همه کشورهای دنیا منافع ملی خودشون رو دنبال میکنن ولی این منافع فقط مادی نیست چین و روسیه هم همینطور هستن و ما در رسیدن به معادله برد برد قطعا با چین و روسیه نزدیکتر هستیم لطفااا اول مطالعه کنید بعد نظر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
16:34 تاریخ بزرگترین گواه است که در ممالک ایدیولوژیک مانند اتحاد شوروی وقتی از نظر اقتصادی سقوط کنند مردم اهمیتی به ایدلولوژی نخواهند داد زیرا یرای پیشبرد اهداف معنوی ابتدا باید زنده بود و تنها اقتصاد قوی این امر را محقق می سازد.
یه نکته:خیلی میگن نفت ایران توی بازار نیست.ولی درواقع نفت ایران توی بازار هست و تانکرترکرز گفته صادرات نفت ایران به ۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ رسید.چیزی گه گزارش بانک مرکزی هم ان رو تلویحا تایید کرد و توی گزارشش از در آمد ۲۳ میلیارد دلاری ایران از صادرات نفت در سال ۱۳۹۹ گفت که همون حدود ۱ میلیون بشکه در روز میشه.
پاسخ ها
آق ابرام.
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
بله ولی به چه قیمتی؟!
آقای ولایتی بفرما

اینقدر سنگ روسیه رو به سینه میزنی
واقعا متاسفم برای همین روسیه در دنیا متحد درست حسابی نداره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
تاسف مال دولت مردان ماست که خودشان را چسباندن به روسیه و چین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
برای ایران متاسف باش که اینهمه دوست دزد در دنیا داره
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
پیامبر فرموده بااهل کتاب معامله کنیدمعامله باکفارحرام هست اینو خودشون به ما.گفتن حالا خودشون بااین کمونیسها رابطه برقرارمیکنن کمونیس دین نداره وتوی کشورش تبلیغ دین وحتی عبادت خداوند جرم داره .حالا شما تاریخ خوامدید بیشترین ظلم رو همین ها به ما انجام دادن .الان متحدان این کشورها رو ببین همه توی فقرو بدبختی هستن .خودشون توی تحریم هستن انقدرکه باعث بدبختی دیگران رو درست میکنن .نمیدانم اینها چه چیزی ازاینها دیدن که حاضرن انقدر باج بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
به همین خاطر است روسیه متحد دردنیا نداردسیاسیون کشورها مغز خر که نخوردند با روسیه متحد باشند ولی سیلسیون ما مغز روسیه هم خوردن تو را بخدا از روسیه دست بردارید
روسها هیچ وقت شریک و دوست قابل اعتمادی برای ایران نبودند تاریخ گواه این امر است
ولی چ باید کرد که بالای سر ماست و بعنوان یک ابر قدرت باید راضی نگهش داریم برای وتو کردن برخی قطعنامه ها علیه ایران
آدم چقدر باید بیسواد باشه که از شر آمریکا و اروپا به چین و روسیه تکیه کنه
این دو تا کشور گدا صفت هستن و واسه منافعشون حاضرن که پشت ایران رو به پایین ترین قیمت پیشنهادی خالی کنن.
خیلی ابهانه هست که فکر کنیم تحریم ایران توسط غرب بهترین فرصت برای این دو تا کشور نیست. این دو تا دارن از تحریم ایران بیشترین منفعت رو میبرن. هم از ما میدوشن هم از اونوریها باج میگیرن تا تحریم برجا باشه.
از روس کثیف تر و بیشرفتر در تاریخ پدا نمیشه،هرگز جنایات این کشور پلید در ایران فراموش نمیشود،بعد از اسلام بارها کشور ما صحنه تخت و تاز تجاوزگرانی بوده که هرکدام شنیع ترین کارها را انجام داده بودند اما روسها روی همه را سفید کردند.آقایان هم که الان با این خبیث پیمان شکن دوست شدند(قابل توجه جناب ولایتی) مذهبی های دو آتشه که گلوله باران و بدترین هتک حرمت امام رضا در جنگ جهانی فراموش گردند.در دوره معاصر روس ها و منافقین مارکسیست به امام شیعیان تعرض کرده اند.
ب امریکاییها میشه اعتماد کرد ولی روسیه کثیف ب هیچ وج نمیشه اعتماد کرد
ظلمهایی روسها ب ملت ایران کردن هیچ کشوری مرتکب شده
مسعولین میدونن ولی مثل کبک سر رو کردن زیر برف
در حال حاضر خود روسیه وچین مانع توافق برجام میشن ن امریکاه
مرگ بر روسیه......
تکیه بر جای غلط
پس چطور سیاستمدار باسابقه ای مثل اقای ولایتی میگوید استراتژی ما باید گسترش روابط گسترده با هند و چین و روسیه باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
باسابقه غلط
واقعا تقلا کردن برای فروش هرچه بیشتر نفت در این زمان اوج بی کفایتی و حماقت است.اصلا برای چه نفت خام بفروشیم؟مگر دنیا سالها،دههاسال و صدها سال دیگر ادامه ندارد ایا باید ته همه چیز را دربیاوریم؟گیریم دوران سوخت فسیلی تمام شود ایا نیاز دنیا به حلال ها و مواد پتروشیمی هم از بین خواهد رفت؟بگزارید افتخار خام فروشی نصیب روسها و عربها شود و با دلارهای باد اورده نفتی هم تولید کشور را به لجن نکشیم.این اعتیاد را ترک کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
بدبخت دنیا به حلالها هم احتیاج داشته باشه بازهم همین اس و همین کاسه هست اونا می فروشند
دکتر ولایتی اخیرا به آقای رییسی پیشنهاد کرده که اولویت سیاست خارجی خود را توسعه روابط با روسیه قرار دهد. خدا کند مشورتهایش به رهبری نیز از این جنس نباشد
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
مطمئن باشيد كه از همين جنس است
چرا بیخودی به کل دنیا فحش می دهیم؟؟؟؟؟آنها به فکر منافع ملی خود هستندو اعمال آنها طبیعی است. این ما ایرانی ها هستیم که مشکل داریم وتنها چیزی که برایمان مهم نیست منافع ملی است.
بازهم مزدوران امریکایی سایت تابناک فعال شدند
برادر پوتین از شما توقع نداشتیم ما که با هم دیزی سنگی خوردیم
این حرفها نیست، ربطی به روسها و چینی ها و غیره ندارد. اصولا رفتارهای خود ما سبب ساز شروع و ادامه تحریمها شده است.
دشمنی امریکا به ظاهر ه که اگه ما چراغ سبز نشان می دادیم الان بهترین دوستان بودیم ولی روسبه دوستی که از صد دشمن بدتره وباید گفت مار توی استینه ولی چی کنیم که این دولت مردان کم عقل مارو از چاله بیرون اوردن به خیال خودشان ولی انداخت توی چاه ....
اگه من جای ریسی بودم فقط با آمریکا صلح کنم و روسیه چین میزنم کنار کافی دگه هیچ کشوری نمیتونن هیچ غلطی بکنن
تبريك به تابناك كه در روز خبرنگار همچنان در حال سانسور است!
آزموده را آزمودن خطاست ، داغ آثار خیانت روسها در طول تاریخ نه چندان دور این آب خاک ، با معاهدات ننگین بر چهره غمبار ایران و ایرانی هرگز پاک نمی شود ، کاش اونهایی که در مقام تصمیم و تعیین سرنوشت و حفظ منافع این مردم و آیندگان این مرز و بوم کاری انجام می دهند ، دست کم در این تاریخ زخمی نام خوبی از خود بجا بگذارند .
روسیه در هیچ مقطع زمانی شریک خوبی برای هیچ کشوری نبوده است ! برای ایران بیشتر نقش دشمن را داشته تا دوست ..... !!! حالا آقای قالیباف لحاف تشک برداره ببره پشت در کاخ کرملین بخوابه !!!
حالا بگید محکم مرگ بر روسیه
بابا این برداشت یه تحلیلگر نه واقعیت بلکه همه غربگریان دنبال یه حرف میگردن که برعلیه روسیه استفاده کنند اوف بر شما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
اوف بر خودت. مرگ بر روسیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
تو هم که شستشوی مغزی مطلق شدی
هرچه ایران رهبر معظم و دولت و ملت بخصوص کمونیست معاب های ایرانی از روسیه دور شوند منافع ملت و فریب خوردن از روسهای فرست طلب کمتر است .اگر ما از روسیه جدابسویم انگار یک دروازه بزرگ جاسوسی ایران را بسته ایم. چقدر ما از روس ها در طول تاریخ صربه بخوریم و جلوی پیش رفت ایران را بگیرد و دولت امید به یک پشتیبان واحی و دسمن تاریخی ایران را در خود جای دهد
بلایی که شوروی روسیه سر ایران آورده تو کل تاریخ آمریکا نکرد مرگ بر روسیه و چین ما داریم باج می‌دیم بخاطر سیاستهای غلط.
ما که داعیه حکومت دینی و توحیدی داریم، چرا ارتباطمون رو با کشورهای مسلمان همسایه سرد کردیم و چرا با آمریکا که مردمش مسیحی و خداپرست هستن قطع رابطه کردیم و برادر روسها و چچینی های بی دین و کمونیست و کافر شدیم؟؟؟؟
کمی تفکر کنیم...
ازقدیم میگفتن سگ اگه خودش دوزد نباشه شغال نمیادمرغهارو ببره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
عالیییییییییییییییییییییییییی
روسیه در کنار انگلستان یکی از بزرگترین دشمنان ایران در طول تاریخ بوده(با مدارک موجود) روسها به خنجر از پشت زدن معروفن
روسیه هیچ وقت همسایه خوبی برای ایران نبوده ونخواهد بود
ما ملت میدانیم فاجعه آخر جنگ ایران و عراق را هم روس‌ها رقم زدند اینو به آنهای باید گفت که به خاطر خودشان هفت بار زیر چرت روسیه رفتند ...
بعید می‌دانم این تحلیل درستی باشد! اگر درست باشد، روسیه باید بداند که ایران میتواند با تغییر رویکرد و استراتژی، روس‌ها را کاملا قال بگذارد! روسیه باید بداند که قدرتش در کنار ایران، ترکیه و چین معنی پیدا می‌کند. به روس‌ها توصیه می‌کنیم در قرن حاظر به منافع ما تعرض نکنند و در عوض به ارتباط محکمتر و استحکام روابط با همسایگان هرگز پشت پا نزنند که بیشترین ضرر را خودشان خواهند کرد! قدرت جمعی کشورهای ایران و ترکیه و روسیه و چین، می‌تواند بمراتب منافع بیشتری برای همه ما داشته باشد تا حرکات زیگزاگ و تاکتیکی و تکروی روسیه!
به دنیا باج میدیم... خوب اون باج نصفش به امریکا بدید راحتمون کنید یا بکشینمون
روسیه باید با ما این شعار را تکرار کند: اول همسایه، دوم همسایه و آخر همسایه، یعنی هیچ منافعی را با دوستی و منافع همسایگان عوض نکن! اگر روس‌ها بجز این فکر کنند، یعنی مغزشان تاب برداشته است و باید به پزشک مراجعه کنند! روسیه باید سیاست خارجی پایدار را از ایران یاد بگیرد، درست است ایران در زمینه اقتصادی و مدیریت داخلی، کم تلاش کرده و حواسش چندان جمع نبوده که امروز
در ارتباط با عراق و سوریه و یمن و ونزوئلا و دیگران، به بهره برداری و منافع اقتصادی درخورش، به نتیجه مطلوب برسد، با اینحال سیاست خارجی ایران تقریبا در بیشترین موارد بر بستر اعتمادسازی و منافع همگانی در کنار منافع ملی بوده است! توصیه می‌کنیم به روس‌ها از این سیاست پایدار و اصولی و منطقی و انسانی خارجی ایران الگو بگیرند و با کشورها و ملت‌های منطقه، انهم کشوری مثل ایران در یک کلام بازی نکنند چرا که در فلسفه و دین و فرهنگ ما، این نوع بازی‌ها ناجوانمردانه و غیر انسانیست! اما ما باور داریم دولتمردان روسیه، نهایتا دوستی با کشوری مثل ایران را فدای تقسیم منافع موقت با غرب نخواهند کرد، امیدواریم و حواسمان را باید جمع کنیم که عملکرد آنها، اینگونه باشد.
زود گمراه میشوید مگه ما فقط به فروش خودمون فکرنمیکنیم ؟توقع دارین روسیه به دیگران فکر کنه؟ مساله اینه میخوان مارو باهمسایه بجون هم بندازند این خواسته انگلیسی وامریکاست ودوستان مغرض وساده لوحان داخل هم اتیش بیار معرکه اند
قابل توجه کسانی که برای پوتین نامه مینویسند
مطمئن باشید روسیه اجازه نخواهند داد برجام به سرانجام برسد چون منافعش در خطر هست چقدر سیاستمداران ما ساده لوح و خوش باورند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
عینهو دوستان داخلیش که از به ثمر رسیدن برجام عزا گرفته بودن و تمام تلاششون رو کردن که ترامپ بزنه زیرش.
چه عجب مسولی پیدا شده که جنایات وخیانتهای روسیه که همان شوروی سابق است را بازگو میکند .....
بخدا بخدا بخدا بزرگترین دشمن ایران بعد از آدمهای وطن فروش همین کشور روسیه هست
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
احسنت
روسيه از يك طرف با جنگ اندازي سلاحهاي قراضه اش را به فروش ميرساند
از طرف ديگر با به دام تحريم انداختن ايران. نفت وگاز خودش را انحصاري ميكند
بزرگترین مشکل سیاست مداران ایران این هست .فقطدرزمان انتخابات به افکارعمومی اهمیت میدهندالبته آنهم بصورت نمادین .اگرتوجه میکردن وضعیت کشوراین نبود.بخدامردم میفهمنداگرمتوجه نبودن الان آثاری ازشمانبود
بیش‌از سی سال است روی چین وروسیه سرمایه‌گذاری می شود بر‌خلاف نه شرقی نه غربی...اکنون بزرگترین آسیب را به ایران آنها زدنند انهابه منافع خود فکر می کنند!بهتره منطقی به نفع ایران فکر کنیم
روسها همان بی دینهایی هستن که حرم امام رضاع را به توپ بستن
تا با امروز امریکا به یک حرم وعقاید کسی تعرض نکرده
به خود بیایید
چین وروسیه به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستن
مردم این وظعیت را برای طولانی مدت تحمل نخواهند کرد
مردم گرفتارن
دارو درمان هزینه هاش خیلی بالاست
اکثر دکترها دلار برای عمل درخواست میکنن
کشور یک جورایی ارباب رعیتی شده
هرچه زودتر به این وظعیت خاتمه دهید
خودتان بهتر میدانید که باید برجام احیا بشه
یعنی راهی وجود نداره
بزرگترین بازندگان تحریم درنهایت مخالفین برجام خواهند بود
واقعیت اقتصاد روسیه است باید به فرصت های بازار روسیه واقع بینانه نگاه کرد ور مورد دیگر مسائل هم کاملا واقع بیننانه برخورد داشت با روسیه می تواند به سود دو طرف باشد اگر قرار داد ها جنبه بین المللی بگیرد نه به ظاهر گرم یک رابطه عادی اما فرصت های زیاد ... روسیه یک شریک اروپایی آسیایی است با خصوصیات منحصر به فرد پس در نتیجه بهتر است از سیاست زدگی دور شود ...
روسبه فقط باج میگیره وخیرش به کسی نمیرسه
روس‌ها بد ترین حیوانات روی زمینند حتی از داعش کثیفتر اما بدون های و هوی و در خفا جنایت میکنن
سلام دوستان
در اینکه ما نباید به هیچ ابرقدرتی اعتماد کنیم شکی نیست ولی شما ببینید ترکیه که همسایه آلمان هست و به آمریکا پایگاه هسته ای داده حالا با شرکت روس اتم قراردادساخت نیروگاه رو می بنده
تنها راه نجات کشور قوی شدن هست
روسیه و کسانی که دوستدار روسیه هستند دشمنان ایران و ایرانی هستند. نه آمریکا....
گشنه ترین کشوردنیا اگه بگن روسیه است اغراق نکردم رو دیوارکی داریم یادگاری می نویسیم روسیه هیهات
حالا بیائید با روسیه قهر کنیم ببینیم چی میشود و با انگلیس ببندیم
سزای ناسپاسی وقدرنشناسی.اینم شرق کمونیستی
بهترین کار دوستی با امریکاییهاست.چونکه اون نسبت به دیگارن با فرهنگترن.روسیه واسه دوستی بدرد نمیخوره
از دامن غرب بیرون آمدیم به دامن شرق افتادیم اسمش گذاشتیم نگاه به شرق
آمریکاییها شرف دارن به این روسهای از خدا بی خبر بی شرف
درود به ظریف دانا گفت روسیه نمیذاره برجام به نتیجه برسه راست گفت. ای کاش سیاستمداران گوش شنوا داشتند
روس وچین ،سگ زرد برادر شغال
چرا ما از تاریخ درس نمی‌گیریم آمریکا هرچقدر پست باشه به این روسیه نمی‌رسه الان مثل گرگ توی پوست بره چرا سیاستمداران ما درس نمی‌گیریم .....
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
دقيقا
مقايسه كره شمالي و كره جنوبي ميتوند مقايسه ارتباط با روسيه و ارتباط با امريكا باشد
ازدامن غارت آمریکا افتادیم به دامن کثیف وغارتگر روسیه
حالا معلوم شد ظریف راست می‌گفت که روس‌ها اصلا دوست ندارن تحریمها برداشته بشه یا ایران با بقیه دنیا رابطه خوبی داشته باشه
یک تحلیل کاملا شخصی از خبرنگاری که از نفت چیزی بیش از مردم عادی نمی‌داند . رقابت در بازار جهانی هر کالایی اعم از نفت یا هر چیز دیگر یک امر طبیعی است و دوست و دشمن نمی‌شناسد . از این تحلیلگر دانشمند سوال میکنم چرا دولت جناب روحانی فروش گاز ایران به بازار جهانی توسط روسیه را نپذیرفت ؟ در حالی که روس‌ها فقط حق العمل آن را به نرخ طبیعی جهانی خواستار بودند !! آیا از نظر شما این کار خودتحریمی ایران توسط خودش نیست ؟
به آمریکا و روسیه اجازه دخالت در امور نفت ایران و تحریم آنرا نباید داد.
مگه غیر از روسیه وچین کشور دیگه مونده که خدمونو بچسبونیم،اینا هم اگه احساس کنند قدرت دولت درایران ضعیف شده،همین چهارتا اشغال رو هم بهمون نمیدن
خب روسیه برای ایران و ایرانی شناخته است،،
روسیه همیشه بفکر منافع و سود خود بوده و ایران بارها از جانب روس ها ضربه خوردند ،،،
در همین جنگ ایران با عراق روسیه حاضر نبود سیم خاردار به مابفروشد ولی به صدام هواپیماهای جنگنده و ادوات جنگی و موشک میداد،،،،،
و متاسفانه ایران در سوریه هم باز توسط عاملان روسیه که در نظام دارای مقام و منسب هستند و همیشه هم مورد حمایت روسیه قرار گرفتند باعث شدند تا ایران هزینه ی هنگفتی در سوریه خرج کند و بعد هم روسیه با بشاراسد کنار امد و ایران را از سوریه حدف کردسوریه برای روسیه شد گاو نه من شیرده،،،
تا عوامل روسیه در ایران هستند هیچ وقت ایرتن روی خوش را نخواهد دید
و روسیه هم چون میداند ایران با امریکا و انگلیس کنار نمی اید همیشه برای ایران خط و نشان میکشد
ملت ایران هیچگاه از نقش روسیه و چین در ایران دلخوشی
ندارند علیرغم اینکه شما کمونیستها را به رابطه با غرب ترجیح می دهید!!!
برادران چین کمونیست هم مثل برادران روس کمونیست دستمان را در حنا خواهند گذاشت.
اندکی صبر سحر نزدیک است
روسیه در سیاست منافع ملی خودش را انتخاب کرده است که کار عقلانی است مشکل ماست که منافع ملی خودمان را به ریسمان پوسیده این آن گره زده ایم و به قول های آبکی امثال پوتین و کری ووووو اعتماد کرده ایم نبودن ایران در بازار نفت و گاز قطعا به نفع همه ابرقدرت ها علی الخصوص چین و روسیه است چین که مجانی می‌خرد و روسیه تولید کننده است
مرگ بر روسیه .مرگ بر روسیه. مرگ بر روسیه. کثیف ترین دشمن ملت ایران.ننگ ترکمنچای و گلستان وقره باغ وباکو و تفلیس وعشق آباد و وووووووو یادمون نرفته ونمیرود.
این یک تحلیل شخصی هست هر کشوری که تولید کننده نفت هست
باید یک نفر زبده و با نفوذ را بعنوان وزیر نفت معرفی بکنند که با ویپلماسی قوی بتواند سهمیه ای که برای ایران در نظر گرفته شده
دفاع بکند و نگذارد حق کشورمان ضایع بشه والا هر کشوری غیر از روسیه یا آمریکا هم باشد میخواهد نفت بیشتری صادر کند هیچ کشوری نمی تواند سهمیه کشور دیگر را از آن خود کند بایک تحلیل بی خودی نباید زود روسیه که الان در این زمان که شریک استراتژیک کشورمان میباشد این گونه قضاوت کنیم آوپک قانون خودش را دارد
که روسیه اصلاً عضو اوپک نیست نمی تواند در مورد سهمیه کشور ما در اوپک دخالت کند
خواهش مییکنم در مورد چیزی که سر در نمیارید وبا تحلیل شخصی که معلوم نیست که کیست دوست است یا دشمن این همه بدو بیرا از خودتان نگید از سیاست سر در نمیارید در هر موردی نظر ندهید هم دوست هم دشمن را بایک چوب نمی رانند آمریکا از روز اول انقلاب
با مردم ایران آشکارا وارد جنگ شده وازهر راهی که توننسته بما ضربه
وارد کرده اما روسیه بعد از فروپاشی شوروی ثابق با کشور ما اینگونه
نبوده مخصوصاً الان چند سالی هست که النن ازکشور ما در سازمان ملل
وشورای امنیت دفاع کرده چرا چشمتان را بسته اینهمه بدوبیرا میگویید
درود فراوان به روح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند (((نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی)))
این روباه شیطان صفت از قدیم نیت نابودی ایران را داشته و درآینده ایی نه چندان دور اون کمونیست چین شیطان تراز روسیه نیت کثیفش آشکار خواهد شد.
تنهایی راه دوری از این دشمنان ایران اسلامی پیروی از بیانات حضرت آقا است که همیشه می‌فرمایند ایرانی مستقل بسازید و برای رسیدن به این مهم هیچ غیر ممکن وجود ندارد.
پروردگارا از عمر من بکاها به عمر رهبرم بیافزا، الهی آمین
انقد بدم میاد عوام الناس راجع به پیچیده ترین و محرمانه ترین موضاعات هم با ضرس یا زرت! قاطع نظر میدن و با یه غوره سردی میکنن و با یه مویز گرمی.اینکه بگی نمیدونم و مجهولات موضوع اونقدر برام زیاده که عملا چیزی راجع به موضوع نمیدونم اینقدر سخت و کشندست عوام الناس؟؟
سگ زرد برادر شغاله
نه شرق ارزش داره نه غرب امام ره درست فرمودند
بلایی که این هشت سال دولت روحانی بر سر ملت اورد هیچ کسی نیاورد....اب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم.........روسیه کیلویی چند؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
زنجير وار به هم وصله
ما چوب مسئولین و سیاست مدارامونو میخوریم ما چن سال تحریم بودیم و بدبختی کشیدیم فقط برا سلاح هسته ایی ک قرار نیس بسازیم اگه قرار نیس بسازیم چرا چپ کردیم با دنیا ک روسبه روباه صفت سرمون کلاه بزاره و اما حالا ک ای چن سال تحریم بودیم و بدبختی کشیدیم از جمله خود من چرا سلاح هسته ایی نساختیم ک ن فقط روسیه بلکه همین امریکا هم منتمونو بکشید تا نفت بش بدادیم روسیه و امریکا و اسرائیل و....چطور شدن ابر قدرت فقط سلاح هسته ایی دارن امیدوارم دولت اقای رئیسی این امتیاز دادن به روسیه و چین رو تموم کنه و ما هم بشیم ابر قدرت ک با منت منابعمون رو ببرن اگر هم نشه پس همین اش و همین کاسس
سوال ما ملت ابنه که امریکا بده از نظر شما اما چطور چین و شوروی کمونیست و بی کتاب و بیخدا خوبن مگر نه اینکه ما مسلمون و تابع قرانیم چین که بزگترین ضربه رو به تولیداتمون زده اینم از روسیه....!!!!
میگم درکل دوران تحریم ما حتی یه سوزنه روسی هم دربازار ندیم جالبه
چهل و اندی سال است که اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران مستقیم وغیر مستقیم اعلام میکنند که روسها همواره دشمن ایران بوده و هستند و اعتماد کردن به روسیه بزرگترین اشتباه است ، حتی چین هم تنها در حد معاملات و داد ستدهای بدون پیمان نامه لازمه باهاشون تجارت کرد و نقد ایران زمانی بزرگترین اقتصاد خاورمیانه بوده و با همه کشورها روابط داشته الانم لازم است با کشورهای منطقه جز رژیم صهیونیستی پیمان اتحاد و تجارت داشته باشه و دیپلماسی فعال با سایر کشور ها هرکدام به تناسب قدرت و توانشان برقرار کنه
کشوری ک دین ایمان ندارد توقع از این بیشتر نیست چین و روسیه فقط باج از ایرانمیگیرن دشمن بودن هستن تا قیامت بحال خودمون باید گریست از بی کفایتی مسئولین مرگ بر روسیه وچین خدا رحمت کنه اموات ظریف ک حقیقت گفت این روسیه هست ک نمیزار برجام شکل بگیر فقط ب نفع خودش
هیچ گربه ای محض رضای خدا ....سگ آمریکا شرف داره به کشورهای کمونیست .حداقل رک و راستند اینو سیاسیون ما کی میخان بفهمند وقتی باج باید بدی حداقل به امریکا بده .مثل کره جنوبی .کلی پیشرفت داشته .ما شدیم محدود مثل کره شمالی .بکجا میریم .ذلت از سرمون میباره هر آشغال کشوری بهمون میخندن .اینجا ایرانه .وایرانی برازنده بهترین هاست
من موندم این بچه حزب الاهی ها بهشون بر نمیخوره که بهترین دوستامون چین و روسیه و کوبا و ونزویلا شده اند؟؟؟تنها کشورهای کمونیست...یک زمان میگفتید تو ضرف کمونیستها غذا نخورید که نجسه ولی الان بخاطره مال دنیا با یزید هم شاید هم پیاله بشیم اشکالی نداره؟؟
روسها،همیشه به فکر خودشان هستند،،درمجموع همه کشورها به فکر خودشان هستند،،اما روس چین مخالفه برای تحریمهای ایران هستند ،چون نفع میبرند،،اگر با غرب وامریکا ،همکاری نسبی داشته باشیم اما با سیاست روس چین دست پاشو روجمع میکنن، حتی حتی برای اروپا وامریکا هم منفعت داره ،اشتی با غرب وامریکا قطعا قطعا بهتر است با روسها وچینی ها وسلام،،اگر اشتی انجام گیرد هم غربی ها وهم امریکایی ها وهم ایرانی ها نفع میبرند صدرصد
روسیه پلید بودکه خاک کشورماروتجزیه کرد ازشمال مرگ بر روسیه روسیه بود که همکاری هسته ای نیروگاه بوشهر رو باماقطع کرد روسیه بود که دهنمونو سرویس کرد واس ۳۰۰ رو با خفت وخواری و به ما داد اونم باچه وضعی وحاضرنشد بما جنگنده بفروشه کی میخواین بفهمین مسوولین بی لیاقت
دیگر از انتقاد ونظر گذشته دست خائنان داخلی را قطع کنید
دلخوشی از آمریکا نداریم ولی کشورهای همسایه ما به هیچ عنوان دوست ندارند روابط ایران با آمریکا درست شود
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
فعلا كه از سياستهاي غلط ايران همه كشورها سود ميبرند وتنها بازنده واقعي ملت ايران هست
دوستی چین و روسیه با ایران به قصد منافع خودشان است البته این ی امر طبیعی است ولی کشوری که در آن دموکراسی و تقریبا آزادی باشد بهتر است در آمریکا بعد از انتخابات ریاست جمهوری مردم به کاخ ریاست‌جمهوری حمله ور شدن برای احیاء حق یا برای جرج فلوید راهپیمایی گسترده انجام دادن آیا در کشور روسیه چین اینطور آزادی هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
براي ملت الگوي كشورهايي كه در ان راحت تر ميشود حق طلبي كرد مطمئنا بهتر است
ولي براي مسئولين الگوي كشورهايي كه مردم حق اظهار نظر ندارند و انها هركار دلشان خواست بدون پاسحگويي ميكنند جذاب تراست
تمام کشورهای دنیا چه فقیر چه غنی اولویت‌شو ن منافع شو ن هست.... مثل کره جنوبی که جای پول ما بهمون میخواد آمبولانس بده یا چین که جای پولمون ماشین اشغال به ما میدن
عیب بعضیا اینه که فکر میکنن مذاکره یعنی دوستی معلومه همه کشورا اول به فکر منافع خودشون هستن آمریکا و روسیه و چین هم هیچ فرقی نمیکنن این ماییم که باید فکر سیاسی داشته باشم ما هم باید از روابط با همه کشورها البته باسیاست بهره ببریم نه اینکه قهر کنیم و خودمونو تحت فشار بذاریم ولی اگه بخوایم کشور رو منزوی کنیم مطمئنا به بن بست میخوریم چرا باید کشوررو محدود کنیم ارتباط با کشورهای پیشرفته باعث پیشرفت کشور ما میشه علاوه بر اینکه تحریمهامون برداشته میشه مهم سیاست قویه
اقایان که در دولت هستید پای این روسی را از ایران بکشید بیرون این روس ها با پنبه سر میبرند وبه خاک واب ونفت ایران چشم داشت دارند روباه صفت هستند .گول این روسها را نخورید
حالا به سخنان امام خمینی ( ره ) می رسیم که فرمودند : آمریکا از شوروی بدتر شوروی از آمریکا بدتر انگلیس از هر دو بدتر . واقعا همینطور است . هیچ کشوری منافع کشور خودشو فدای کشور دیگری نمیکنه . سیاستمداران کشور بایستی علاوه بر تعامل سازنده با دنیا بیشتر به فکر رفاه و آسایش مردم این کشور باشند و به آنها تکیه کنند والسلام
مرگ بر روسیه.
سلام..تاریخ نشان دهنده واقعیت هاست.تاریخ نشان داده ما هیچ موقع ازروس‌ها خیری ندیدیم.جزخیانت
ازکشورهای عربی خوشم میات محل سگ به روسیه نمیدن درعوض روسیه التماسشون میکنه
در دنیا کثیفتر ار حکومتهای کمونیستی نیست بخصوص روسیه که هیچ زمانی با ایران خوب نیستند ....
از سالیان دور روسیه همواره به ایران ضربه زده و همسایه ای ناجوانمرد برایمان بوده است و اشتباه استراتژیک مسئولان کشورمان این بوده که در بعد از انقلاب برای مقابله با غرب خود را در دامان روسیه خبیث انداخته و باج های کلان به آن داده اند در حالی که رابطه با امریکا به مراتب بسیار کم هزینه تر برایمان بوده است
حسن که زیر بار پروتکل الحاقی رفت از امریکا و رویسه بدتر است .ایران نباید عضو سازمان انرژی اتمی بود مرگ بر روسیه .مرگ بر امریکا
سران مملکت هم از روز اول میدونستن که روسیه کثیفه حاضرن روسیه هزار برابر آمریکا باج بگیره ولی با امریکا کنار نیاد! کره شمالی با روسیه دست دوستی داد و به خاک سیاه نشست کرجنوبی با آمریکا دست داد و حال و روز هر دو کره از زمین تا آسمان فرق داره، روسیه بی شرف رو رها کنید تا از این مفلوک تر نشدیم
تاریخ نشان داده همیشه روسیه با پنبه سر ما را بریده و از پشت به ما خنجر زده و خیانت کرده
نصف روسیه برای ایران بوده همه ایران رو تیکه تیکه کردن و تجزیه کردن ، آذربایجان ارمنستان تاجیکستان قرقیزستان و بسیاری دیگر از قسمت های شوروی سابق(روسیه) برای ایران بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
راست میگی، پس بریم پوتین رو کتک بزنیم.
راستی، عراق، بحرین، افغانستان، پاکستان و هند هم برای ایران بوده. باید با همشون دشمن باشیم
طوري كه روسيه در اين چند سال دوشیدمون آمریکا با عربستان سعودی نکرد!
آره دیگه روسیه پیف پیفه، ولی امریکا و انگلیس به‌بهه
اگر تابناک به جای روسیه می‌نوشت توافق واشنگتن و برلین بر علیه ایران، همه فهشش می‌دادن.
من نمی‌دونم چه کسی واژه دوستی یا برادری با رو سیه رو تو زبون یه عده آمریکا دوست انداخته. کسی با روسیه یا چین دوست نیست؛ روسیه همسایه و متحد استراتژیک ایران هست که غرب‌گداها دوست دارن با شیطنت رسانه‌ای مثل این مقاله این بحث رو زیر سوال ببرن.

دوستانی که میگن نباید به شرق وابسته بشیم، شوخی می‌فرمایند... چون خودشون عاشق چشم و ابروی اروپایی‌ها هستند حالا تصور می‌کنند که دولت ایران دنبال عاشق روسیه و ابروی نداشته چینی‌ها هست.

دوستانی هم که میگن روسیه در فلان برهه تاریخی به ما خیانت کرده، باز شوخی می‌فرمایند... از نظر این افراد باید خیانت آمریکا، انگلیس و فرانسه را ندید گرفت و با آنها مذاکره کرد اما راجع به روسیه بحث متفاوت هست. بر اساس تحلیل این دوستان، پس ما باید با عراق و سوریه هم دشمن باشیم چرا که عرق چند دهه قبل به خاک ایران تجاوز کرده و دشمن است. سوریه هم در دوران خلفای اموی به ایران حمله کرده پس دشمن است. از نگاه این افراد ما باید با همه دشمن و منزوی باشیم ولی مذاکره با یانکی‌ها و ملکه الیزابت خیلی خوبه. خدا به ما رحم کنه با این حد از سطح بی‌سوادی دوستان
پاسخ ها
نریمان
| Turkey |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
زر مفت مالیات ندارد ، انسان عاقل روسیه با سیاستش اجازه نمی دهد نفت و انرژی ایران وارد بازار شود و نفت و انرژی خودش را ا جای ایران وارد بازار میکند
فقط
سگ زرد برادر شغال است
یادمان نمیرود که ظریف کفت طرف روسی از عادی شدن روابط ایران و آمریکا بسیار نگران بوده و بلاخره هم توانست با تکیه به بعضی ها توانست آنرا بهم بزند . حالا هم همین طور است روسیه و چینی باید اجازه بدهند تا در ایران کاری بسود . ..
الان این مطلب بر هیچ اساسی استوار نیست، جز یک توئیت؟!!! و بعد تفسیرهای عجیب و غریبی که از آن توئیت شده.
اینکه روسیه با ایران و سایر تولیدکنندگان نفت رقابت دارد و درضمن می خواهد که "هماهنگ" باشد که چیز عجیبی نیست..
اما این نتیجه گیریهایی که بله روسیه بدتر از آمریکاست و ... دیگه از کجا می آید؟ اینها تنها شعارهای منتج از تبلیغات غربیهاست که ایران را از همگرایی با چین و روسیه بازدارد.
ما چه خوشمان بیاید یا نیاید، برای اینکه بتوانیم آمریکا را شکست بدهیم و اقتصادمان (از جمله نفتمان) را آزاد کنیم، باید حداکثر استفاده را از روسیه و چین بکنیم.
مشکل اینجاست که نه تنها ایران نسبت به روسیه و چین شک دارد و به روابط با غرب امیدوار، دقیقا چین و روسیه هم همین نگاه را دارند و بنوعی امیدوارند که روزی غرب شریک اقتصادی قابل اعتمادی باشد تا مجبور نباشند تمام تخم مرغهایشان را تو سبد همدیگر بگذارند.
مشکل اینست که آمریکا با رویه ای که در پیش گرفته، حاضر نیست با نقش آینده اش (که دیگر تنها ابرقدرت جهان نخواهدبود) کنار بیاید و هنوز بشدت امیدوار است که قدرت امپراطوری جهانی خودش را احیا کند.
درنتیجه، افول آمریکا امر سهل و سرراست و سریعی نیست و طبیعتا آمریکا بشدت مقاومت خواهد کرد؛ مقاومتی که در ابتدا شبیه لجبازی و تحریم و اینهاست ولی بعدا بناچار، بسیار خطرناک، خشن و وحشیانه خواهد بود.
با توجه قدرت بسیار زیادش که می خواهد بیشتر آنرا هم در جهت مخرب بکارگیرد (حالا بخصوص که اگر رئیس جمهوربعدیش کسی مثل ترامپ یا پمپئو باشد)، لازمست که با حداکثر قدرت ممکن، به مقابله با آن رفت.
۰لعنت به روسه بیشرف
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی