بازدید 5749
۱
کارشناس حوزه سلامت در گفتگو با تابناک اقتصادی مطرح کرد؛

افزایش اشتغال‌زایی و کاهش تخلفات داروخانه‌ها، با اجرای آیین نامه جدید

با امکان تأسیس داروخانه بیشتر، داروساز‌های بیشتری مشغول به کار شده و به ازای هر داروخانه یک مسئول فنی غیرمؤسس داروساز و تعدادی پرسنل داروخانه که کار نسخه‌پیچی را انجام می‌دهند، مشغول به کار خواهند شد، در آیین نامه جدید داروخانه‌ها، داروساز با هر نسخه‌ای که وضع می‌کند باید یک اثر انگشت بزند که در واقع امضای الکترونیکش محسوب می‌شود و در نتیجه داروخانه بدون وجود داروساز اصلاً امکان فعالیت ندارد...
کد خبر: ۱۰۶۳۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹ 11 July 2021
به گزارش تابناک اقتصادی؛ موضوع مجوز داروخانه‌ها به یکی از اصلی‌ترین موضوعات رسانه تبدیل شده است. علاوه بر مزایای فراوان آن، لابی سنگین ذی‌نفعان وضع انحصاری موجود، موجب شده بود که اجرای این آیین نامه با مخاطراتی روبرو شود که در جلسه پایانی کمیته غذا و دارو مجلس به اتفاق تصمیم به اجرای این آیین نامه گرفتند و حالا با جرایی شدن این آیین نامه به بررسی مزایای واقعی آن برای مردم و داروسازان می‌پردازیم. از همین رو به سراغ دکتر حاتمی، نماینده انجمن دانشجویان داروسازی به گفتگو پرداختیم.

حاتمی کارشناس حوزه سلامت در گفتگو با تابناک اقتصادی درخصوص آیین نامه جدید داروخانه‌ها و مزایای آن، عنوان کرد: درحال حاضر بیش از ۲۲ هزار نفر داروساز با شماره نظام پزشکی در کشور داریم، در حالی که تنها حدود ۱۳ هزار داروخانه در کشور فعال است. در صورتی که داروسازان دارای صلاحیت داروخانه خود را تأسیس کنند، قطعاً دسترسی مردم به داروخانه‌ها، افزایش می‌یابد.

وی در ادامه مزایای افزایش تعداد داروخانه‌ها، افزود: از ازدحامی که در داروخانه‌ها درحال حاضر وجود دارد کاسته می‌شود و کیفیت خدمت‌رسانی با هدف جذب مشتری بیشتر افزایش پیدا خواهد کرد. با امکان تأسیس داروخانه بیشتر، داروساز‌های بیشتری مشغول به کار شده و به ازای هر داروخانه یک مسئول فنی غیرمؤسس داروساز و تعدادی پرسنل داروخانه که کار نسخه‌پیچی را انجام می‌دهند، مشغول به کار خواهند شد.

این کارشناس سلامت در خصوص اهمیت امضای الکترونیک داروساز، گفت: نکته‌ی بسیار مثبتی که آیین‌نامه‌ی جدید دارد، بحث امضای الکترونیکی است که داروساز با هر نسخه‌ای که وضع می‌کند باید یک اثر انگشت بزند که در واقع امضای الکترونیکش محسوب می‌شود و در نتیجه داروخانه بدون وجود داروساز اصلاً امکان فعالیت ندارد و هنگامی که نظارت داروساز افزایش پیدا کند، قطعاً تخلفات کاهش پیدا خواهد کرد.

نماینده انجمن دانشجویان داروسازی در ادامه افزود: نظارت در بسیاری از داروخانه‌ها، مخصوصاً در استان و شهرستان‌های دوردست ضعیف است، از آنجا که نظارت نیاز به نیرو‌های کارمند دارد که مرتب داروخانه‌ها را بازرسی کنند، و این کارمند‌ها خودشان بودجه نیاز دارند و باتوجه به اینکه بودجه محدود است و تعداد داروخانه‌ها بسیار زیاد لذا نظارت کار وقت‌گیر و هزینه‌بری است و بنظر می‌رسد که این نوع نظارت کارایی ندارد، برای مثال بازرس ماهی یکبار از داروخانه سر می‌زند که در هنگام بازرسی همه چیز مرتب است و در نبود بازرس دوباره همه چیز خراب می‌شود، که در امضای الکترونیک این مشکل تا حدی حل شده است.

حاتمی در نقد این گفته که طبق آیین نامه جدید برای تاسیس داروخانه به سرمایه زیادی نیاز است، توضیح داد: این موضوع در آیین‌نامه‌ی قبلی بیشتر صادق است به این خاطر که قیمت پروانه تاسیس داروخانه‌ها طبق آیین‌نامه‌ی قبل به چند میلیارد رسیده بود. در اثر سهولت پروانه تاسیس و شکستن انحصار و قیمت سرسام آور مجوز تاسیس، هر داروسازی که قصد تاسیس داروخانه داشته باشد، دیگر لزومی ندارد با کسی شریک شود تا برای او داروخانه بزند و رفتن به منطقه‌ی محروم‌تر با هزینه تاسیس کمتر داروخانه خود را راه‌اندازی می‌کند، دیگر اینکه مخالفت سرمایه‌دار‌هایی که داروساز‌ها را به استثمار می‌گیرند خود گواه بر این است که آیین‌نامه جدید به سرمایه‌دار‌ها آسیب می‌زند، چون سرمایه‌ی مورد نیاز برای تشکیل داروخانه را کاهش داده و در نتیجه لزوم وجود سرمایه‌دار کمرنگ‌تر می‌شود.

این کارشناس سلامت در گزارشی از جلسه کمیسیون بهداشت مورخ دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ که   در این جلسه حضور داشت، عنوان کرد: در جلسه دوشتبه آقای دکتر روح الامینی نماینده‌ی مردم تهران، نماینده‌های مسئولین فنی داروخانه‌ها، آقای دکتر مجاهدین هیأت علمی دانشگاه ایران از طرف مؤسسه‌ی فنی، خانم دکتر حاجی محمودی معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران، از طرف سازمان غذا و دارو آقای دکتر محمدی، آقای دکتر شانه‌ساز و آقای دکتر رستمی و نمایندگانی از طرف انجمن داروسازان، نظام پزشکی و انجمن صنفی تکنسین‌های داروخانه و برخی دوستان از طرف مرکز پژوهش‌های مجلس نیز حضور داشتند.

حاتمی با اشاره به نتیجه جلسه با کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص آیین نامه جدید داروخانه‌ها گفت: نتیجه جلسه این شد که آیین‌نامه‌ی جدید تاسیس داروخانه‌ها در حوزه دارویی کشور یک قدم رو به جلو است و تعلل در اجرایی شدن آن به هیچ عنوان جایز نیست و با وعده دکتر محمدی و تأیید دکتر روح الامینی، احتمالاً این آیین‌نامه در همین هفته اجرا شده و ضوابط آن نیز در هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

وی در خاتمه با شرح بیشتر جلسه، افزود: نکات مخالف و موافقی در خصوص آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها مطرح شد، موافقین و مخالفین نظرات خود را مطرح کردند، ولی در نهایت بعد از چندین ساعت جلسه نتیجه جلسه این شد که آیین‌نامه‌ی جدید در حوزه دارویی کشور یک قدم رو به جلو است و تعلل در اجرایی شدن آن به هیچ عنوان جایز نیست و با وعده‌ای که دکتر محمدی دادند و تأیید دکتر روح الامینی، احتمالاً این آیین‌نامه به زودی اجرا شده و ضوابط آن نیز در آینده نزدیک ابلاغ خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
متاسفانه مطلبی که در اینجا تحت عنوان بررسی انحصار داروخانه و مجوز تاسیس آن بیان شده سراسر دارای اشکال و غیر واقعی است. از قیمت پروانه تاسیس تا نحوه اخذ آن.
اگر چه که حق داروسازان جوان و تازه فارغ التحصیل این است که مجوز داروخانه برای آنها پس از کسب تجربه لازم جهت افتتاح و مدیریت آن را داشته باشند ولی در نظر داشتن و توجه به چند موضوع در این خصوص نه تنها واجب بلکه حیاتی است:
- راه اندازی و نگهداری داروخانه مانند مشاغل غیر تخصصی آسان و راحت نمی باشد. از سفارش دارو و معضلات مالی مربوط گرفته تا ارائه مشاوره های داروی لازم به هر بیمار. داروخانه سوپر مارکت نیست که دارو فروشی کند.
- ارائه مجوز فوری به دانش آموختگان جدید رشته داروسازی بطور یقین ظلمی است به فارغ التحصیلان قدیمی که مجبور بودند بدلیل قوانین سلیقه ای و بی منطق، سالیان سال در نوبت دریافت این مجوز قرار بگیرند( حتی بیش از 20 سال در شهری مثل تهران)
- با بررسی و تحقیق مختصر مشخص خواهد شد که انحصار بوجود آمده در موضوع پروانه های داروخانه از طرف داروسازان نبوده است، بلکه از طریق باند های مافیایی خرید و فروش مجوز و تاسیس داروخانه توسط افراد غیر داروساز و پراتیک انجام شده که بنا به مصالحی امکان اعلام اسامی آنها در اینجا مقدور نیست. بطور یقین ارائه مجوز به هر داروساز جوان به نفع او نمی باشد چرا که در نهایت امر بغیر از تعداد اندکی که توانایی مالی تاسیس و نگهداری داروخانه را دارند بقیه با انبوهی از مشکلات مواجه و در نهایت مجبور به واگذاری و فروش مجوز خود خواهند شد و عملاً باز به کام آقایان پراتیک و سرمایه دار خواهد بود.
- توهم و تصور غلطی است اینکه از فردای تاسیس داروخانه، داروسازان جوان عزیز نیاز به پارو جهت جمع آوری پول و در آمد دارند. بد نیست دوستانی که حداقل در تهران تشریف دارند سری به داروخانه ها بزنند و تحقیق کنند که آیا تمامی داروخانه ها پارو دارند ؟؟؟!! یا فقط داروخانه هایی درآمدهای آنچنانی دارند که وابسته و متعلق به مافیای دارویی هستند و انواع تخلفات و رانت خواری ها را هم انجام میدهند؟؟؟!!!
- ایجاد اشتغال برای نیروهای فارغ التحصیل در رشته داروسازی فقط از طریق دادن مجوز و پروانه تاسیس داروخانه نیست. اگر مسئولین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اندکی وقت بگذارند و الگو ها و سیاست های کشورهای دیگر را مطالعه و مرور نمایند متوجه خواهند شد که مسئولیت و وظیفه داروساز فقط ایستادن پشت پیشخوان داروخانه و فروختن دارو نیست. بطور یقین و در حال حاضر وجود و حضور داروسازان در بسیاری از مراکز درمانی،بهداشتی، پژوهشی و تولیدی کشور خالی است ولی متاسفانه همگی فارغ التحصیلان از روز اولی که وارد دانشکده شده و در حالی که هنوز درس بیوشیمی را تمام نکرده اند فقط داروخانه فلان را جلوی چشمشان و در آرزوی خود می بینند غافل از معضلات موجود.
- متاسفانه مسئولین درمانی و بهداشتی کشور بدون اخذ سیاست ها و برنامه های علمی و صحیح در خصوص نیازهای کشور تنها به فکر حل کردن موقت مشکلات و حتی در بسیاری موارد پاک کردن صورت مسئله بجای حل کردن آن هستند حال اگر نگوییم که خدای ناکرده حرف و حدیث هایی در پشت پرده وجود دارد!!!!
انشاالله در آینده بسیار نزدیک شاهد تجمع و اعتراض داروخانه داران جوان در مقابل مراکز تصمیم گیر و ستادی در جهت حل مشکلات داروخانه های تاسیس شده نباشیم.....!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم