بازدید 6596

توصیه سازمان ملل به طرفین مناقشه «سد النهضه»

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: هر راه حلی درباره سد النهضه باید بر اساس استفاده منصفانه و پایبندی به وارد نشدن خسارت گسترده باشد.
کد خبر: ۱۰۶۲۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۳ 07 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، استفان دوجاریک روز سه شنبه افزود: نباید اقدامی یکجانبه درباره سد النهضه صورت گیرد که موجب تضعیف گفتگو درباره راه حل‌ها شود.

وی تصریح کرد: از نقش رئیس اتحادیه آفریقا برای تسهیل مذاکرات بین مصر، سودان و اتیوپی حمایت می‌کنیم.

مصر و سودان با صدور بیانیه‌ای مشترک اقدام اتیوپی در آغاز دومین مرحله آبگیری سد النهضه را نشان دهنده سوء نیت اتیوپی عنوان کرده اند.

وزارت امور خارجه مصر روز سه شنبه اعلام کرد که سامح شکری رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور به عنوان بخشی از زمینه‌سازی برای نشست شورای امنیت سازمان ملل که قرار است روز پنجشنبه با موضوع سد النهضه به درخواست خارطوم و قاهره برگزار شود، امروز با مریم صدیق‌المهدی همتای سودانی خود در نیویورک دیدار و گفتگو کرد.

وزرای خارجه مصر و سودان در این دیدار ضمن رد قاطعانه اقدام اتیوپی در آغاز دومین مرحله از آبگیری سد النهضه، آن را نشان‌دهنده صریح مفاد توافق سه کشور در سال ۲۰۱۵ دانستند.

وزارت آبیاری مصر روز دوشنبه در پاسخ به نامه همتای اتیوپیایی خود مبنی بر آغاز دومین مرحله آبگیری سد النهضه تاکید کرد که این «اقدام یکجانبه، نقض آشکار و جدی توافق سد النهضه است.»

وزیران خارجه مصر و سودان تاکید کردند که اعلام اتیوپی در خصوص شروع این مرحله از آبگیری، تنش‌ها را تشدید می‌کند و سوء نیت آدیس‌آبابا را نشان می‌دهد.

وزارت امور خارجه مصر تاکید کرد: اقدام آدیس‌آبابا نقض قوانین و هنجار‌های بین‌المللی حاکم بر بهره‌برداری از منابع رودخانه‌های مرزی و نشان دهنده تنشی خطرناک است.

قاهره می‌گوید آغاز دومین مرحله آبگیری سد النهضه تمایل اتیوپی به تحمیل قصد خود نسبت به دو کشور پایین دست و بی‌تفاوتی آدیس‌آبابا به پیامد‌های منفی و خسارات ناشی از آبگیری یکجانبه به منافع این کشور‌ها را نشان می‌دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل