بازدید 4531

علائم اختصاری در آزمایش شمارش گلبول‌های خونی یا CBC

آزمایش شمارش گلبول‌های خونی یا CBC روشی کاملا موثر در تشخیص کنترل بیماری‌های خونی و مرتبط با خون است.
کد خبر: ۱۰۶۱۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲ 04 July 2021

جمعیت زیادی از افراد هستند که امروز از بیماری‌های خونی و یا اختلالات دیگر بصورت نهان و پنهان رنج می‌برند. پیشرفت علم و فراهم شدن بستر بررسی و سنج فاکتورهای حیاتی در خون به روشی کاملا موثر در تشخیص و کنترل بسیاری از بیماری‌ها تبدیل گشته است. آزمایش خون یا آزمایش CBC یکی از موارد آزمایشگاهی و تشخیصی است که هر فرد در طول زندگی بارها به انجام آن ملزم می‌شود.

علائم اختصاری در آزمایش شمارش گلبول‌های خونی یا CBC

خون عامل حیات بدن

ترکیبات خونی بدن ما بسیار پیچیده است. در خون انسان علاوه‌بر گلبول‌های قرمز و گلبول‌های سفید که دو فاکتور سلامت و حیات انسان بشمار می‌روند دیگر ترکیباتی همچون هموگلوبین، پلاکت و... نیز یافت می‌شود. تغییر در سطح نرمال هریک از این فاکتورها خود می‌تواند نشان از بروز یک بیماری یا چند اختلال خفیف و جدی در بدن داشته باشد.

انجام آزمایش CBC و آزمایش WBC امروز به عنوان دو تست پرتکرار در دنیا و علم پزشکی شناخته می‌شوند. حال گسترش جمعیت شهری و اینکه هر روز بشر درگیر آلودگی‌های گوناگون است حتی برای انجام آزمایشات ضروری نیز ممکن است سلامت عمومی بدنش به خطر بیافتد، بنابراین چاره چیست و چگونه می‌توان خدمات آزمایشگاهی را با کمترین هزینه و ریسک ابتلا به آلودگی‌های دیگر دریافت کرد؟

آزمایش در منزل

آزمایش در منزل هوم‌کا بخش بزرگی از خدمات آزمایشگاهی، انواع نمونه‌گیری و تست‌های غربالگری سلامت را دربرمی‌گیرد که می‌توانید از این گروه خدمات درمانی و آزمایشگاهی بخواهید. آیا در منطقه‌ای دور از مرکز تهران هستید و یا اینکه شرایط خروج از منزل را ندارید؟ هوم کا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین کادر آزمایشگاهی خود را به منزل شما خواهد فرستاد.

آزمایش در منزل و انجام آزمایش CBC و آزمایش WBC در شرایط کنونی جامعه فرصتی خوب است برای کسانی که مبتلا به بیماری‌های خونی هستند، از بیماری‌های خاص رنج میبرند و یا اینکه دسترسی راحتی به آزمایشگاه ندارند. از انجام آزمایش تا پاسخ و تفسیر و مشاوره هوم کا می‌تواند به شما ارائه خدمت کند.

آیا درمورد آزمایش شمارش گلبول‌های قرمز اطلاعات کافی دارید؟ می‌دانید در چه مواقعی ضرورت انجام این آزمایش ایجاد می‌شود و چگونه می‌توانید از طریق خدمات هوم‌کا آزمایش CBC و WBC انجام دهید؟

علائم اختصاری در آزمایش شمارش گلبول‌های خونی یا CBC

آزمایش شمارش گلبول‌های خونی

آزمایش شمارش گلبول‌های خونی یکی از مهم‌‌ترین آزمایشات رایجیست که در مراکز آزمایشگاهی بالینی انجام می‌گیرد. از کاربردهای این آزمایش می‌توان به غربالگری و بررسی سلامت فرد، بررسی علائم مشکوک به بیماری‌های متفاوت، تشخیص بسیاری از بیماری‌هایی که خون از آن‌ها تاثیر می‌پذیرد.

با استفاده از این آزمایش پزشک می‌تواند انواع بیماری‌های خونی همچون لوسمی‌ها، آنمی و کم‌خونی، عفونت و درگیری فرد به انواع ویروس‌ها را تشخیص بدهد. با وجود اینکه آزمایش شمارش گلبول‌های خونی به ظاهر تستی ساده و کلی بنظر می‌رسد اما بسیار کاربردیست و در اغلب موارد همراه با دیگر آزمایشات مجزا تجویز می‌شود.

چراکه نتیجه این آزمایش با پاسخ آزمایش دیگر مقایسه می‌شود و تغییرات هر فاکتور ممکن است نقش تعیین کننده در تشخیص و درمان بیماری‌های گوناگون داشته باشد.

CBC در آزمایش خون

از آزمایش CBC جهت تشخیص بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

این آزمایش جزو موارد آزمایشگاهی بالینی است به صورت نمونه‌گیری از خون انجام می‌گیرد.

CBC یک آزمایش کلی نیز محسوب می‌شود، چراکه فاکتورهای زیادی مانند WBC در آن مورد بررسی قرار می‌گیرند.

این آزمایش یکی از پرکاربردترین آزمایشات محسوب می‌شود و در بیشتر موارد پزشکان برای بررسی وضعیت خون، سلامت فرد و شمارش سلول‌های موجود در خون از آن استفاده می‌کنند.

سلول‌های خونی مهمی که در این آزمایش عمدتا مورد هدف هستند عبارتند از: گلبول‌های سفید یا WBC، گلبول‌های قرمز RBC و پلاکت‌ها.

پاسخ و گزارش سطح غیرطبیعی هریک از فاکتورهای مطرح در آزمایش CBC می‌تواند نشان دهنده بروز یک یا چند بیماری و اختلال باشد که با قرار گرفتن درکنار علائم تشخیص داده می‌شوند.

چند کاربردی که آزمایش CBC دارد به شرح زیر است:

  • پیدا کردن اختلالات و بیماری‌های مرتبط با انعقاد خون
  • تشخیص بیماری آنمی
  • بررسی و چکاپ کلی بدن
  • بررسی پیشرفت درمان و پسرفت بیماری سرطان پس از شیمی درمانی
  • علتیابی برخی از علائم مانند درد بدن، تب، خستگی و ضعف

در آزمایش CBC مهم‌ترین فاکتورهایی که مورد بررسی قرار می‌گیرند به شرح زیر است:

RBC، WBC، PLT یا پلاکت، MCV، MCH، هماتوکریت یا HCt، MCHC، هموگلوبین، MPV، PDW و RDW.

علائم اختصاری در آزمایش شمارش گلبول‌های خونی یا CBC

WBC در آزمایش خون

آزمایش WBC برای شمارش گلبول‌های سفید خون و جهت تشخیص بیماری‌های عفونی و میکروبی و سرطانی انجام می‌گیرد. منظور از WBC همان گلبول‌های سفید خون است که در مغز استخوان تولید می‌شوند. برخی از گلبول‌های سفید پس از انتقال به تیموس و کبد بالغ شده و برخی نیز در مغز استخوان به بلوغ می‌رسند.

گلبول‌های سفید انواع گوناگونی مانند لنفوسیت‌ها، بازوفیل‌ها و ... دارند. چنانچه هریک از این فاکتورها دچار کاهش و افزایش غیرطبیعی شوند نشان از این است که بیماری یا عفونت بخصوص در بدن بوجود آمده است.

بعنوان مثال اگر بیمار دچار بیماری‌های باکتریایی و ویروسی باشد سطح لنفوسیت‌ها و نوتروفیل‌ها افزایش پیدا می‌کند. گاهی نیز مقادیر بحرانی WBC نشان از بروز بیماری‌های خاص مانند لوسمی دارد.

علائم اختصاری در آزمایش شمارش گلبول‌های خونی یا CBC

علائم اختلال در CBC

معمولا عمده علائم و دلایلی که روی پاسخ CBC موثر خواهند بود، بیماری‌های آنمی، لوسمی، پلی سایتمی و ... هستند. اختلال در CBC معمولا خود را با علائم ضعف، کبودی، خونریزی، خستگی و رنگ پریدگی نشان می‌دهد.

آزمایش با هوم‌کا

خدمات آزمایشگاهی هوم کا فرصت و خدمتی در دسترس عموم مردم است که می‌خواهند، آزمایش را در منزل انجام دهند و درگیر ازدحام و مشکلات ناشی از مراجعه آزمایشگاه‌ها نشوند. در هر شرایطی شما می‌توانید از خدمات آزمایشگاهی هوم کا بهرمند شوید. کافیست با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ تماس بگیرید، با کارشناسان هوم‌کا در ارتباط باشید و پس از تکمیل اطلاعات نوبت بگیرید و یا به سایت هوم‌کا به آدرس https://www.homeca.ir مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی