بازدید 22906
مروری بر طرح در دست اقدام در مجلس یازدهم برای پایان دادن «تغییر ساعت رسمی»

قانون مصوب مجلس هفتم «ملغی» و ایران برای بار سوم «تغییر رنگ» خواهد داد؟!

تغییر ساعت سه بار در کشورمان اجرا شده و دو بار متوقف؛ رسمی که پیش از انقلاب بنا گذاشته شده بود و مخالفت‌ها با آن موجب شد که بعد از پیروزی انقلاب برچیده شود، بار دیگر در سال ۷۰ و در زمان ریاست جمهوری مرحوم رفسنجانی اجرایی شود، بعد از تکیه زدن احمدی نژاد به کرسی ریاست دولت بار دیگر برچیده شود و بعد مجلس هفتم آن را به قانون تبدیل کرده و لازم‌الاجرا کند.
کد خبر: ۱۰۴۱۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹ 21 March 2021
تابناک اجتماعی«قدیم یا جدید؟»؛ این سوالی است که از فردا به «ساعت چند است؟» سنجاق می‌شود تا بار دیگر ثابت کند که هنوز به تغییر ساعت عادت نکرده‌ایم؛ به تغییری که احتمال دارد به زودی و حتی در ماه جاری تغییر کرده و بساطش برچیده شود!

به گزارش «تابناک»، از نیمه شب امشب، نخستین روز فروردین ماه، ساعت رسمی کشورمان برای نخستین بار در سال ۱۴۰۰ تغییر می‌کند و یک ساعت به جلو کشیده خواهد شد. رسمی که سن و سال و قدمت زیادی در کشورمان دارد، اما هرگز برایمان عادی نشده است تا جایی که ساعت تابستان/زمستانی بار‌ها به محل مناقشه و کشمکش میان مسئولان نیز تبدیل شده و حاشیه‌هایی به دنبال داشته است.

شاید جالب باشد بدانید که تغییر ساعت سه بار در کشورمان اجرا شده و دو بار متوقف؛ رسمی که پیش از انقلاب بنا گذاشته شده بود و مخالفت‌ها با آن موجب شد که بعد از پیروزی انقلاب برچیده شود، بار دیگر در سال ۷۰ و در زمان ریاست جمهوری مرحوم رفسنجانی با پشتوانه برخی استدلال‌ها اجرایی شود و بعد از تکیه زدن احمدی نژاد به کرسی ریاست دولت بار دیگر برچیده شود و بعد مجلس هفتم پا به میدان بگذارد و با تصویب قانونی، دولت را ملزم به اجرایش کند.

مرور همین چکیده کافی است تا بدانیم تغییر ساعت چه بحث داغ و پرحاشیه‌ای بوده و چه پتانسیل زیادی برای داغ شدن دوباره دارد. ایده‌ای که تا کنون سه بار اجرا شده و دو بار متوقف و هر بار، سلسله استدلال‌هایی در رد و تایید آن مطرح شده است، مثل ماه‌های اخیر که برخی نمایندگان مجلس مدعی ناکارامدی این قانون شده و تکاپویی را در دستور کار قرار داده اند که هدف از آن، برچیدن رسم تغییر ساعت در کشورمان است!
 
رنگ آبی یعنی کشورهایی که تغییر ساعت دارند، رنگ نارنجی یعنی کشورهایی که تغییر ساعت داشته‌اند و آن را کنار گذاشته‌اند و رنگ قرمز یعنی کشورهایی که هرگز تغییر ساعت را در دستور کار قرار نداده‌اند.
رنگ آبی یعنی کشورهایی که تغییر ساعت دارند، رنگ نارنجی یعنی کشورهایی که تغییر ساعت داشته‌اند و آن را کنار گذاشته‌اند و رنگ قرمز یعنی کشورهایی که هرگز تغییر ساعت را در دستور کار قرار نداده‌اند.

اما آیا قرار است برای سومین بار تغییر ساعت در کشورمان متوقف شود؟ آن گونه که شماری از نمایندگان مجلس تاکید دارند، این اتفاق به زودیِ زود خواهد افتاد، جوری که قرار است در ماه جاری دو بار شاهد تغییر ساعت رسمی کشورمان باشیم؛ یک بار امشب که ساعت یک ساعت جلو کشیده خواهد شد و یک بار تا پایان فروردین ماه که قرار است طرح تدارک دیده شده به این منظور در مجلس مصوب شود!

این وعده‌ای است که یکی از امضاکنندگان طرح تثبیت ساعت در مجلس می‌دهد و تاکید می‌کند: «با توجه به شرایط کنونی کشور تلاش داریم به منظور جلوگیری از ایجاد بی نظمی و آشفتگی‌ها در زندگی مردم طرح تغییر ساعت رسمی کشور را تا قبل از آغاز ماه مبارک رمضان [که اگر تغییر در رویت ماه نو رخ ندهد، ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ شروع خواهد شد] در مجلس تصویب و اجرایی شود.»

ابوالفضل ابوترابی در ادامه می‌افزاید: «اعتقاد دارم که بررسی و تصویب طرح تغییر ساعت رسمی کشور در مجلس زمان بر نیست، اما با این حال امکان طرح آن قبل از پایان سال ۱۳۹۹ به دلیل بررسی لایحه بودجه سال آینده کشور محقق نشد... طی صحبتی که چندی قبل با رئیس کمیسیون اجتماعی انجام شد که نظر عیسی زاده برای اولویت یافتن بررسی طرح مذکور مثبت بود.»

وعده‌ای که اگر محقق شود، برای بار سوم رنگ کشورمان در نقشه وضعیت اجرای طرح ساعت تابستانی/زمستانی تغییر خواهد کرد و نارنجی خواهد شد؛ رکوردی بی همتا برای کشورمان با صرف هزینه‌های فراوان مالی و فکری حاصل آمده و قرار است به زودی با صرف هزینه‌های جدید ـ که مجلس یازدهم بانی آن خواهد بود ـ دست نیافتنی‌تر از قبل شود!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۸
از این مجلس هرچه ممکن است برآید.هیچ تحول مثبتی طی 8 ماه حضور آنها رخ نداده ولی منفی زیاد.
تغییر ساعت در تابستان بسیار خوب است.افزایش زمان روز ،فعالیت بیشتر و ترافیک کمتر در عصر ها.حال اینها میخواهند عقبگرد کنند.مردها زودتر فعالیت را تمام کنند و به خانه برگردند که چه؟
مرده شور جلو بردن ساعت رو ببرن.همه چیز رو به هم میریزه.اگه نمایندگان مجلس قانون فعلی ساعت رو لغو کنند و بگذارن ساعت زمستون و تابستون فقط بر یک منوال باشه خیلی بهتره
ایجاد بی نظمی و آشفتگی ها؟!! این طرح هیچوقت باعث بی نظمی و آشفتگی نشده است. تمام مشکلات اقتصادی کشور حل شده است و ابرتورم کمر شکن به پایان رسیده است، فقط این تغییر ساعت است که شده مشکل کشور!!!
بجای اینکارا الکی، فکری به حال این ملت کنین
مجلس انقلابی و یک طرح انقلابی دیگه
یک قانون منسوخ و کاملاً بی ثمر.
بعضی ها تغییر ساعت رو به مسایل اعتقادی گره زدن . آخه این چه اعتقایه که یه عده دارن ؟؟
به جای این طرح هایی که بیشار حالت لجبازی را دارد، ساعت رسمی کشور را به جای یک ساعت نیم ساعت جلو بکشند و سپس تثبیت کنند، این طوری اختلاف ساعت ما با سایر کشورها هم رند میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
احسنت. بالاخره یک نفر پیدا شد که حرف منطقی زد.
مجلس انقلابی یک گام دیگه برای حل مشکلات معیشتی مردم داره برمی داره . خدا قوت .... دارن یکی یکی به وعده های انتخاباتیشون برای رفع مشکلات معیشتی مردم عمل می کنند . صداقت اصولگرایانه به این میگن....
ساعت را جلو نبرید فقط دردسر هست بهتر ثابت بماند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
فقط یه نمونه از دردسراشو بگو تا ملت بفهمن
کشورهایی که تغییرات دارند رو ببینید! والا زمان احمدی نژاد تغییر ساعت رو دوسال لغو کردند و کلا شب و روزمون قاطی شده بود. ساعت 8 صبح منتظر تاکسی بودیم انگار که دم ظهر بود. نکنید اقا نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
کاملا مشخصه که کشورهای پیشرفته و صنعتی تغییر ساعت دارن و جهان پنجمی ها خیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
مرسی
یکی از موانع تولید همین تغییر ساعت
مثلا از فردا کارگرا که همیشه با انگیزه می‌رن سرکار ‌چون ساعت هفت فردا همون شاعت شش دیروز دیگه انگیزشون رو از دست میدن
از طرف دیگه کارفرما و تولیدکننده که طاقت ناراحتی کارگر رو نداره عطای تولید رو به لقاش می‌بخشه
بنابر این مجلس با یک طرح جسورانه این قانون رو تغییر میده
من که راضی ام چون اگه ساعت تغییر می‌کرد، فردا یه اعت کمتر می خوابیدم.
به هرحال این هم نتیجه قهر کردن با صندوق رای که اصولگراها به شدت دنبالش
اگر قرار بود از روشنایی روز بیشتر استفاده بشه، شاید بهتر بود ساعات کاری در نیمسال اول با نیمسال دوم فرق میکرد نه اینکه ساعت رسمی رو دستکاری کنند.
بنظر بنده با اصلاح‌نیم ساعت روبه جلو (میانگین‌ ساعت تابستانی و زمستانی) علاوه بر تعادل روشنایی و تاریکی، نظم نیز برقرار میشود و ضمن رعایت ساعت فیزیولوژی بدن انسانها، اختلاف ساعت با گرینویچ و بسیاری از کشورها نیز روند شده و محاسبات و ارتباطات راحتتر خواهد شد.
بابا دست از سر تغییر ساعت بردارین. اتفاقا همین که ساعت عوض میشه خیلی خوبه. آدم مدت بیشتری از نور روز استفاده میکنه. برین سراغ یه چیزی ک۶ واقعا مشکل مملکت باشه. به ساعت چیکار دارین؟
چرا این مجلس که کلللللی ادعای حمایت از مردم دارد..اقداماتش در راستای کمک به حل مشکلات مردم نیستتتتت
یه مساله ساده توو این مملکت تبدیل به معضل میشه. آقایون هم که فقط سعی و خطا بلدن. بعد انتظار دارین اوضاعمون درست باشه
مجلس بیکار. الان مشکل مردم اینه؟؟
قربان شان بروم اگر این کار را بکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
.کاملا مشخصه شیکمت سیره
کدوم تشویش و آشفتگی در زندگی مردم ؟؟ خب ساعت رو یه بار جلو میکشن یه بار عقب !
حداقل بار قبل یه دلیل کار نشده علمی آورده بودن که تاثیری رو مصرف برق و ... نداره !

از اون طرف میگن ایرانیان جزء باهوش ترین مردمان دنیان ، از این طرف میگه تغییر ساعت باعث آشفتگی زندگی مردم میشه !
البته مجلس چند بار گفته, اما ظاهرا اهل عمل نیست.
تغییر ساعت برای زمانی مناسب بود که بخش عمده برق مصرفی کشورها صرف روشنایی میشد. این بخش امروزه بسیار کم شده و حتی در کشورهای عرضهای بالاتر از ایران مثل شمال اروپا که اختلاف طول روز بین تابستان و زمستان خیلی زیاد است بحث تثبیت ساعت کاملا جدی است و احتمالا اکثر کشورهای اروپایی طی سالهای آینده ساعت تابستانی را حذف کنند. البته اونها یک شبه این کار را انجام نمیدهند بلکه از حداقل یک یا دو سال جلوتر اعلام میشود که برنامه ریزی شود و مخصوصا سامانه های الکترونیکی برای این تغییر برنامه ریزی شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
فقط بحث روشنایی نیست که بحث استفاده از وسایل سرمایشی رو هم در نظر بگیر اگه اداره ای ساعت ۷ شروع بکار کنه که میشه ۶ زمستانی احتمالا تا ساعت ۱۰ نیازی به کولر نیست چون افتاب زیاد بالا نیومده و گرم نیست ولی اگه ساعت یکی باشه مثلا در
شهر مشهد در تیر ماه طلوع افتاب ساعت ۴:۳۰ میشه و شروع بکار ۷:۳۰ خورشید چقد بالا اومده .
چندین ساله مرجع سند خودرو نامعلومه و مشخص نیست دفتر خونه مسئولشه یا پلیس. انحصار در کانون وکلا از بین نرفته و با وجود قوانین متعدد اما کانون وکلا هنوز از انحصار دست بر نداشته. ایضا انحصار در تعداد پذیرش پزشک. اونوقت مجلس دست گذاشته رو این موضوع که همه از تغییر ساعت راضی هستن. واقعا خجالت داره.
این مسخره بازی ها چیه ، تغییر ساعت خیلی هم عالی بوده و باعث بهبود بهره وری از ساعات روز میشه و میلیاردها تومان در صنعت برق بهره وری داشته ، مشکلتون چیه با آسودگی مردم ؟ این مملکت دیگه درد و مشکلی نداره ؟ چرا نمیگذارید مردم روان زندگی کنند هر روز یک قاونون و بازی جدید
اصلا هدف از این کار ...
این رفتار نشانه تفکر سنتی و یا جهان سومی در برابر تفکر مدرن است. وقتی که چنین برنامه ای توسط نمایندگان پیشن تصویب شده است،آیا نیازمند هدردهی سرمایه کشور و دوباره کاری است؟ بهتر نیست مسایل اساسی تر کشور را دنبال کنند؟
به نظر من تغییر ساعت کار منطقی و درستیه
بهتر .امیدوارم برش دارن
به نظر من عالیه و این طرح خیلی زودتر از اینها باید تصویب می شد
من موافق عدم تغییر ساعت هستم یک ساعت از تعطیلات نوروزی دیگه کم نمیشه حساب کردم در کل میشه برای یک نفر ده هزار سال تعطیلی
خسته نباشن. طرح خیلی خیلی مهم و فوری و از نون شب هم واجب....
این جور سرگرمیها بری رفع بیکاری اقایان منتخب بد نیست
وگرنه :
اگر منافع ملی برایشان اولویت داشت ،،یک بار و برای همیشه تصمیم میگرفتند که تاریخ تغییر ساعت را دقیقا ، مطابق با زمان تغییر ساعت در کشورهای پیشرفته دنیا انجام دهند که تعاملات جهانی خودرا انقدر و بیجهت، تحت تاثیر متغیرهای بی مصرف و خودساز داخلی قرار ندهند
دو سال پیش اكثريت قاطع نمايندگان پارلمان اروپا (410 موافق در برابر 192 مخالف) به كشورهاي عضو فرصت دادند كه تا آوريل 2021 (فروردين / ارديبهشت 1400) در مورد تداوم يا پايان تغيير ساعت ها در محدوده جغرافيايي خود تصميم گيري كنند. با این تصمیم اکثریت کشورها به تثبت ساعت ها روی خواهند آورد.
روسيه در سال 2011 به برنامه ساعت تابستاني و جلو كشيدن يك ساعته آن پيوسته بود بر اثر نارضايتي مردم سه سال بعد ساعات خود را به حالت پيشين بازگرداند.
وقت تابستانی در بریتانیا صد سال پیش به همت ویلیام ویلت اعمال شد، او صبح یک روز تابستانی در سال ۱۹۰۵ وقتی پیش از صبحانه برای سوارکاری بیرون رفته بود به چنین فکری افتاد، وقتی مشاهده کرد که چطور مردم لندن ساعت‌های زیادی را در روشنایی روز در خواب هستند.
به علاوه، او که به بازی گلف علاقه داشت از اینکه مجبور می‌شد هنگام غروب آفتاب بازی را قطع کند راضی نبود.
او دو سال بعد این ایده را منتشر کرد که در نیمه اول سال ساعت جلو کشیده شود. طرح او این بود که در طول چهار هفته در بهار، هر هفته ساعت بیست دقیقه جلو کشیده شود تا در مجموع به هشتاد دقیقه برسد و دقیقا عکس آن درپاییز انجام شود تا ساعت به وقت قبلی برگردد.
در اروپا در ماه فروددین-اردیبهشت ۲۰۲۱ برای آخرین بار ساعت‌ها به ساعت تابستانی تغییر داده خواهد شد.
اینا کار ندارن؟ حیف پول ملت که صرف این کارها بشود.
دو ماه دیگر رنگ اروپا دیگر ابی نیست.
انسان کارهای خود را بر اساس مبدا زمانی تنظیم می کند؛ در ایران، علاوه بر ساعت، اوقات شرعی نیز وجود دارد و تغییر ساعت رسمی کشور برنامه ریزی را سخت تر می کند؛ چند روز طول می کشد تا مغز به مبدا زمانی جدید عادت کند و شش ماه بعد دوباره این فاجعه تکرار می شود.
جالب است که سازمان های مخوف برای اعتراف گیری از متهمان، آنها را چند روز در سیاهچال می اندازند تا ندانند ساعت چند است و نتوانند تمرکز کنند؛ کاری که در مقیاس کوچک تر هر شش ماه یک بار در ایران انجام می شود!
با سلام
در حال حاضر که ساعت جلو کشیده می شود، در اواخر خرداد، طلوع آفتاب در تهران حدود ساعت ۵:۳۰ صبح است و در مشهد حدود ۵ صبح.
اگر ساعت جلو کشیده نشود، از ساعت ۴ در مشهد، هوا کاملا روشن است. اذان صبح هم در مشهد به حدود ساعت ۲:۳۰ صبح خواهد رفت! یعنی عملا مفهوم شب و استراحت شبانه از بین می رود.
حداقل از منظر روانشناسی، جلو نبردن ساعت بسیار اشتباه است.
از منظر مذهبی هم، به نظرم لطمه می زند.
خدا به این نمایندگان خیر و برکت عنایت بفرماید که این گونه مدبرانه مشکلات مردم و کشور را به راحتی با قوانین بروز علمی و منطقی حل و فصل می نمایند..............

ومن الله التوفیق
.انوقت شوزای نگهیان اینجا چه کاره است
اقا دست به این قانون نزنین. کار بیهوده است. عادت کردیم. روز رو طولانی میکنه برا کسب و کار. تغییر بدین ۶ عصرشب میشه!!!
طرح خوبیه. چرا حذف بشه. واقعا در کاهش انرژی تاثیر داره. اگه ثابت بم نه یعنی ساعت ۵ بصبح هوا روشن میه در حالی که همه خوابند و از طرفی زودتر تاریک میشه و زودتر چراغهای خانه ها و مغازه ها روشن میشه.
‌برای لجبازی با هم این طرح خوب را حذف نکنید. آقای مجلسی به فکر گرفتاریهای اقلی باشید لطفا
وای به حال ملت که دغدغه نماینده مجلسش این باشد
همه جا ساعت عوض می کنن فقط ایرونی ها گیج میشن. همه بدبختی ها حل شده بود این یکی مونده بود چون تغییر ساعت احتیاج‌ به هوش و ذکاوت نداره ...
با سلام تشکر ویژه از مجلس انقلابی امیدوارم قبل از ماه مبارک رمضان ساعت رو تصحیح کنید با تشکراز نمایندگان محترم ودلسوز
اتحادیه اروپا سال ۲۰۲۰ قانون توقف تغییر ساعت را تصویب کرد و کشورهای عضو را ملزم کرد که دیگر ساعت کشورشان را تغییر ندهند و یکی از زمانهای تابستانی یا زمستانی را برای خودشان انتخاب کنند .پس در واقع کشورهای عضو اتحادیه را هم باید نارنجی نشون می دادین .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
فرمایشات شماحقیقت ندارد
انشالله که این بساط مسخره بازی تغییر ساعت در تابستان و زمستان برای همیشه برچیده بشه
با سلام
بسیار اقدام خوبی است اما باید قدم تکمیلی هم برداشته شود و آن عبارتست از شناور بودن ساعات شروع و پایان کار با فصول سال (مخصوصا در نهادهای حکومتی) بدین صورت که مثلا ساعت شروع کار در فصل بهار 6:30 صبح، در فصل تابستان 5:30 صبح، در فصل پاییز 6:30 صبح و در فصل زمستان 7:30 صبح باشد. این طرح چندین مزیت دارد. نخست اینکه باعث کاهش میزان مصرف انرژی در کلیه فصول سال مخصوصا تابستان و زمستان می‌شود بدین شکل که در تابستان کارکنان در ساعات خنک‌تر شروع به کار می‌کنند و در ساعات گرم در خانه هستند و در زمستان نیز در ساعات گرم‌تر شروع به کار می‌کنند.‌ دوم اینکه کارکنان نماز اول وقت خود را می‌خوانند و به سر کار می‌روند. سوم اینکه کارکنان بین‌الطلوعین که بسیار سفارش شده است، بیدارند و چهارم اینکه چون خواب با اوقات شرعی (که اوقات منظم الهی است) تنظیم می‌شود بنابراین سلامت مردم بیشتر حفظ خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
فکر شو کردی که اختلاف ساعت طلوع و غروب از شرق کشور تا غرب بیشتر از یکساعته دوما کارمندی که ساعت ۵:۳۰ صبح بخواد سرکار باشه چند باید بیدار بشه کی برسه و اونوقت ارباب رجوع هم تازه ۱۰ از خواب بیدار بشه تا برسه اداره درو تخته کردن
ازکشورهای اروپائی سوئیس تغیرساعت نداردودرایالات متحده آمریکاایالت آریزوناتغیرساعت نداردکشورماهم گاهی داردوگاهی نداردهمچین عشقی ، ولی تغیرویاتثبیت آن به مجلس ارتباطی نداردودست دولت رامیبوسد ، بسیارتصمیم پسندیده وخوبیست که ازدست مجلس ساخته نیست عیناًمثل
مبارزه با باکروناوامثالهم که هیچکس نفهمیدحرفهای مجلس چه بود منجمله خودشان که بلافاصله عقب نشستند این مورد هم ازهمان مواردخواهدبودحرفی زده شده وتمام که‌کسی به آن
اعتنانخواهدکردهرچندحرف خوبی است
ایرانی ها خیلی با فرهنگ و متمدن هستند
یکی از علامت های حکومت جدیدشان همان تعویض ساعت در اوان بهار و پاییز میباشد.
من هم اوایل بسیار موافق این مساله بودم و احساس میکردم برای صرفه جویی در مصرف برق بسیار مفید هست با همه مشکلاتش باز هم موافق بودم ولی الان به شدت مخالف هستم چون مشکلاتش مال مردم هست و نفع اون باز هم به صورت فساد مال اقا زاده های ماینر دار.ما صرفه جویی میکنیم تا برق ماینر ها قطع نشه.اگر هم برق کم بیاد اول برق منازل رو قطع میکنند.پس همون بهتر اصلا صرفه جویی نکنیم اینقدر بابت عقب و جلو کشیدن ساعت عذاب ندیدم.
این دوره مجلس هم با این حواشی به پایان خواهد رسید
این تغییر ساعت مال کشورهای اروپایی است که خورشید ندارند نه مال ما‌. مثلا عربستان و کویت ساعت رو مثل سوئد جابجا کنند که چی بشه. بعلاوه در خود کشورهای اروپایی مشخص شده صرفه جویی برق حاصله بسیار ناچیز و قابل اغماضه و متاسفانه سکته های قلبی و مغزی بدلیل تغییر ناگهانی ساعت بیولوژیک بدن رخ میده. آمارش موحود هست که میشه سرچ کرد.
خدمت بزرگي ديگر از مجلس مردمي !
اقا ول کنید این جنگ زرگری رو بچسبید به حل مشکلات اساسی مردم رنج کشیده که تو این عید از تهیه یه مرغ و یک کیلو گوشت و برنج و روغن برا خانواده عاجز شدن و پیش چشم فرزند شرمنده ...
با سلام اینجا سایت خبریه یا دیوار تبلیغاتی
از لحاظ انرژی اگه مفیده چرا بردارن؟
یک هفته ای عادت میکنن مردم
هرج و مرج کجا بوده
به نظر من طرح تثبیت اوقات شرعی نیز ارایه شود .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم