بازدید 88538

تغییر حداقل مزد کارگری در فراز و نشیب ۴۱ سال گذشته

حداقل دستمزد کارگران در سال ۵۸ برابر یک هزار و ۷۰۰ تومان بود که طی ۴۱ سال گذشته حدود یک هزار و ۱۲۳ برابر شده است.
کد خبر: ۱۰۳۳۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸ 10 February 2021


به گزارش  تابناک به نقل از ایرنا، کارگران بازوان حرکت جامعه به سوی رشد و تعالی و عامل موثر گردش چرخ‌های اقتصادی هستند و تامین معیشت و رفاه آنان همواره باید مورد توجه دولت‌ها قرار گیرد.

«قدرت خرید کارگران» شاخصی برای سنجش وضعیت معیشت مردم به ویژه کارگران است. دولت‌های وقت، هر سال در روزهای پایانی سال در شورایی سه جانبه با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و میزان دستمزد را براساس متغیر نرخ تورم و هزینه معاش تعیین می‌شود.

همانطور که گفته شد نرخ تورم در تعیین دستمزد کارگران نقش محوری دارد؛ براین اساس در این گزارش نگاهی به وضعیت نرخ تورم و حداقل دستمزد در ۴۱ سال گذشته (از سال ۵۸ تا امسال) انداخته‌ایم.

براساس آمار سال ۵۸ و در حالیکه تقریبا یک سال از پیروزی انقلاب گذشه بود نرخ تورم ۱۱.۴ درصد بود و برای کارگر حداقل یک هزار و ۷۰۱ تومان حقوق ماهیانه پرداخت می‌شد. در فاصله سال‌های ۵۹ تا ۶۳ در حالیکه نرخ تورم سیر نزولی را شروع کرده بود میزان دستمزد در رقم یک هزار و ۹۰۵ تومان ثابت بود.

پس از آن در سال‌های ۶۴ و ۶۵ حداقل دستمزد کارگران ۲۵۵ تومان افزایش یافت و به رقم دو هزار و ۱۶۰ تومان رسید. در سال‌های پایانی دوران دفاع مقدس با وجود اینکه نرخ تورم بیش از ۲۷ درصد بود حقوق کارگران به صورت جزئی افزایش یافت و در دو سال پیاپی ۶۷ و ۶۸ برابر دو هزار و ۴۹۰ تومان بود.

بین سال‌های ۶۹ و ۷۰ دستمزد کارگران ۴۰ درصد افزایش یافت و پس از این سال بود که حداقل دستمزد کارگران بین ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد داشت و به تناسب آن، نرخ تورم نیز به بیش از ۲۰ درصد رسید به گونه‌ای که در سال ۷۴ وقتی نرخ تورم ۴۵.۵ درصد بود دستمزد کارگران ۲۶.۴ درصد افزایش یافت.

سال ۹۲ با شروع کار دولت یازدهم نرخ رشد تورم ۳۴.۷ درصد و حداقل مزد ۴۸۷ هزار و ۲۰۰ تومان بود و یک سال پس از شروع به کار این دولت نرخ تورم کاهش یافت و به ۱۵.۴ درصد رسید (۱۹.۱ درصد کم شد)، حداقل دستمزد ۶۰۸ هزار و ۹۱۰ تومان و ۱۹.۹ درصد افزایش یافت.

در پایان کار دولت یازدهم (سال ۹۶) نرخ تورم ۹.۶ درصد بود که نسبت به سال قبل ۰.۶ درصد رشد داشت و دستمزد کارگران ۱۲.۶ افزایش یافت و معادل ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومان بود.

در سال‌های ۹۷ و ۹۸ حداقل دستمزد کارگران به ترتیب یک میلیون و ۱۱۴ و یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان بود. در سال ۹۷ دستمزد نسبت به سال قبل ۱۶.۶ درصد رشد و در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ نیز ۲۶.۵ درصد افزایش یافت. امسال نیز حداقل کارگران یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان بود و نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد افزایش یافت.

نکته قابل توجه این است که دریافتی هر کارگر دربرگیرنده چند ردیف مزدی است، حداقل دستمزد و کمک‌هزینه اقلام مصرفی یا همان حق خواروبار به همه کارگران تعلق می‌گیرد. کارگرانی که سابقه کار دارند، به آنها حق سنوات نیز تعلق خواهد گرفت و به ازای هر فرزند (تا دو فرزند) حق اولاد تعلق خواهد گرفت. بنابراین مبلغ حداقل دستمزد کمتر از مجموع دریافتی هر کارگر است.

حداقل دستمزد کارگران در سال ۵۸ برابر یک هزار و ۷۰۰ تومان بود که طی ۴۱ سال گذشته به رقم یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان رسیده است، یعنی ۱۱۲۳ برابر افزایش یافته است.

همچنین نرخ تورم طی این سال‌ها با افت و خیزهای زیادی همراه بود و در سال ۵۸ برابر ۱۱.۴ درصد بود و این رقم در دی ماه امسال برابر ۳۲.۲ درصد بود و ۲۰.۸ درصد رشد داشته است.

نگاهی به نرخ رشد تورم و نرخ رشد حداقل دستمزد نشان می‌دهد که طی سال‌های ۵۸ تا ۹۹، متوسط نرخ رشد دستمزد حدود ۷۹ درصد بیش از نرخ رشد تورم بوده است.

تغییر حداقل مزد کارگری در فراز و نشیب ۴۱ سال گذشته

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵۸
این نشون میده که در ۴۲ سال گذشته نرخ تورم رسمی اعلامی از سوی مسئولین همواره دروغی بیش نبوده ...چون قدرت خرید کارگران نسبت به قبا از انقلاب نه تنها ۷۹ درصد افزایش پیدا نکرده که ۱۷۹ درصد کاهش هم داشته!!
با توجه به تاثیر قیمت دلار در هزینه مردم و افزایش سه هزار و چهارصد برابری قیمت دلار در این مدت میتوان نتیجه گرفت که قدرت خرید مردم چهار برابر کمتر شده است
چیزی که از قبل مشخصه و هیچ کاری از دست مردم بر نمیاد لطفا پخش نکنید
مقایسه کردن الان با چهل سال قبل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام، اگر زحمت نباشد درمورد حقوقهای مدیران و روسای محترم نیز این آمار را ارائه بدهید آنوقت مشخص میشود افزایش حقوق چندین هزار درصدی داشته اند، چرا روی میزان بسیار اندک درآمد کارگران زوم کرده اید. با این برابرشدن دستمزد کارگران بازهم اگر گرانیهارا هم آماربگیرید مشخصتر میشود که چقدر از سطح زندگی حداقلی بسیار پایینتر هستند و کار بجایی نخواهند برد و همواره 8شان درگرو9شان خواهد بود. کی انشالله اصلاح خواهند کرد و یکزندگی نرمال وعادی درسطح پیشرفتهای مختلف کشور خواهند داشت.
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
چرا مدیران؟؟یه کارمند ساده بانک خصوصی تازه نه دولتی زیر 15 میلیون حقوق نمیگیره تازه مزابا و وام های کم بهره بماند
من نمیدونم منظور ازاین بررسی چیه.....؟لطفا بنویسید که با اون حقوق در سال 57 بهترین برنج ایرانی رو میخریدی کیلویی حدود هفتاد یا هشتاد ریال...ولی الآن بدترین برنج ایرانی هم حدود 30هزار تومنه..مقایسه قیمتها رو هم بنویسید....تا خودتون هم متوجه بشید وگرنه مردم بخصوص قبل انقلابیها که یادشون نمیره...تفاوتهارو...
مفهوم مقاله را فهمیدید؟میزان دستمزد در ۴۱ سال در مجموع ۷۹ درصد بیشتر از تورم افزایش یافته اما همه می گویند این دستمزد فقط کفاف ۵ روز را می دهد پس در عجبم در سالهای قبل که ۷۹ درصد هم کمتر بوده چطور مردم از گرسنگی نمرده اند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
داداش منظور از این متن اینه که حقوقی که دارن بهتون میدن تازه زیاد هم هست و برید خدا را شکر کنید ...
نرخ تورم مشت اعداد و ارقامی هست که هر جور بخوان میچرخوننش وگرنه همه میدونن تورم تو این یک سال گذشته از ١٠٠ و٢٠٠ رد شده قیمت اجناس ضروری رو ببینید و مقایسه کنید مشخص هست
چرا همه دنیا ترقی کرده و ما تنزول کردیم آیا بجز عدم مدیریت چیز دیگری میتواند باشد سند حرف من جدول خود شماست
نان سنگگک درسال 58درسرتاسر ایران چهار ریال بود ولی الان حد اقل سی هزار ریال است یعنی هفت هزاروپانصد برابر وطبق ادعای شما مزد کار گر حداکثر هزارودویست برابر شده است می بینید که کار گر سال 99چقدر فقیرتر از کارگر سال58 است.
خجالت نمی کشید؟! افزایش دستمزد 1123 برابر و دلار طی همین مدت 2500 برابر شده، خیلی ساده یعنی قیمت ها 2.5 برابر دستمزدها رشد کرده است. فکر کردید با عدد سازی شکم مردم سیر میشود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
خجالت که نمیکشن، حتی آروم هم نمیگیگیرن
چرا گول زنک پیام رسانی می کنید. با همان ارقام شما، حداقل حقوق کارگری در سال 1358 برابر با 243 دلار بود و الان 79 دلار .یعنی کمتر از یک سوم. ضمن اینکه در سال 58 یا 57، قیمت یک کیلوگوشت 7 تومان یا همان یک دلار بود و الان120 هزار تومان و معادل 5 دلار. مثال گوشت شامل همه هزینه های دیگر عموم مردم و طبقه کارگری کشور می گردد. یک کارگر با حقوق 15 ماه یک خودرو ایرانی می خرید و الان با 150 ماه هم نمی تونه بخره. حال برو سراغ مسکن و غیره.
ببینید با یک هزار وهفصد تومان چقدر ارز یا سکه یاگوشت میشد خرید وحالا با این حقوق چقدر میشود همیشه حقوق را باتوان خرید مقایسه میشود
لطفا نسبت به دلار یا طلا مقایسه کنید . عوامفریبی بس است
این خبر بود گزارش بود چی بود؟ منظور این گزارش چیه؟ الان خودت میتونی با دو تا بچه با 1900000 زندگی کنی؟ واقعا همیشه حق ضعیف خورده میشه
با سلام نتیجه گیری مطلب ارائه شده بر اسا اعمال شاخص تغییرات اقتصادی و غیر واقعی بنظر میرسد با اعمال تورم های سالیانه در جدول بالا شاخص CPI در سال 1399 عدد 179,284 حاصل میگردد(برمبنای 100 در سال 1357 بعنوان سال پایه )
با اعمال شاخص CPI بست آمده در مبلغ 17010 ریال (دستمزد سال پایه1358) حداقل دستمزد مورد انتظار مبلغ 30,496,255
میگردد بدین ترتیب حداقل دستمزد مصوب سال 1399 در حدود63% حداقل دستمزد مور دانتظار بر اساس شاخص CPI محاسبه میگردد
باتقدیم احترام
چرا دولت روحانی 14 میلیون کارگر را زیر پا له میکند. با این تورم بسیار بالا وبا دستمزد کم که اونم پیمانکار از سر وته حقوق کارگر میزند ایا ظلم در حق کارگر نیست؟ ایا کسی هست تو این کشورمان از حق کارگر حمایت کند؟ این رسمش نیست بخدا.. دولت با ظلمی که در حق دستمزد کارگر میکندفقط دشمنان ایران را خوشحال میکند...
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
بله هست نمایندکارگران از حق ما دفاع می‌کنند امسال وقتی نمایند به حقوق کارگران اعتراض داشت خود دولت با نمایند کارفرما به کمک دولت روحانی حقوق من درآوری ثبت کردن بدونه اینکه نمایند کارگران پایه دستمزکارگران امضاکن.... اگر شناسنامه یه کارگر نگاه کنید همیشه پای صندق رای بود الان تمام کارفرماها هیچ وقت رای نمی‌دهند اینجا از کارگران استفاده می‌کنند خودشان به
قدرت برسن بعد به من کارگر ظلم کننداهمیه کارگران باهم یکصدا رای بی رای
با چه منطقی لیست مقایسه نرخ دستمزد از سال۵۸ تا الان تو سایتتون گذاشتین ....
راجب حقوق چه حرف مفتی زدید ، من سال ۸۰ استخدام شدم و توی همون سال۵۷۰۰۰ تومن حقوق میگرفتم و همون حقوق حداقل ۶۹ تا ۷۰ گرم طلا می شد ولی با ۱۹۰۰ الان دو گرم طلاهم نمیشه گرفت . دفعه ی دیگه حرف مفت به خورد مردم ندیدن که بهتون توهین نکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
خوب گفتی، عالی بود
رسانه دولتی این آمار بیخود و بی معنی را از کجا میاری به نظر شما اجناس و مایحتاج مردم چند هزار برابر گران شده بیشتر از این با شعور مردم بازی نکنید
بله حقوق کارگران درسال 1358 بمبلغ 1700تومان بود وسکه تمام پهلوی معادل سکه بهرآزادی هم 100یکصدتومان بود یعنی بااون حقوق میشد 17سکه خریدبه قیمت امروز میشه تقریبا 18میلیون تومان خوب جناب آقای خبرنگار وجناب مفسر وجنابان حالا چی میگوید سئوال:آیاکارگر فقیرترنشده؟؟
این بابایی که این گزارش را در بکرده داره از کجا می خوره که این اراجیف را نوشته؟خودت را به اون راه زدی یا مردم را هالو فرض کرده ای؟خجالت بکشید و اینقدر به شعور ملت توهین نکنید.
آخه چرا با اعصاب و شعور مردم بازي ميكنين؟
این تورم 34 و 32 درصد دو سال گذشته رو دقیقا از کجا در آوردن؟؟؟؟
خداوند لعنت کند کسانی باخصوصی کردن بخشهای از شرکتهای دولت موجب شدن بین کارگرکه درشرکتهای دولتی کار میکندباکارگری دربخش خصوصی تفاوت اززمین تاهوا باشد.خدانبخششون .بنده درشرکتی کارمیکنم که حقوق کارکری کنارخودم تفاوت حقوقی ۵ملیون هسته او۸ملیون میکیره بنده۳ملیون این عدالته ؟؟؟
نرخ تورم امسال 32 درصد اعلام کردین یعنی کارگران محترم منتظر افزایش حقوق بیشتر از 35 درصدی بعد از این افزایش های 300 درصدی نباشید!!!
این دفعه منتظر خشم مظلومین باشین...
سلام و خدانگهدار حرفی ندارم
چرا نمیگید اون حداقل حقوق خرج ۲خانواده پر جمعیت رو میداد ولی الان خرج ۱نفرو نمیده،تا کی دروغ؟؟یه ذره دین داشتیم اونم با این دروغاتون پرید
شما نظرت رو از بالای برج ریاست و مدیریت مطرح میکنی شما فقط یه مثال از حقوق سطح خودتون مطرح و مقایسه کن ۰
اولا که حقوق کارگرها از تمام اقشار کمتر هست و به بدبختی زندگی میکنندبابیشترین ساعت کاری ولی از این بدتر اینه که بعضی از کارخانه ها که خود صاحب کارخانه حضور نداره و نماینده داره اگه یه افزایش حقوق باشه اون نماینده حق خوری میکنن و به خودشون و رفیقا و اقوامشون که تو اون کارخونه اوردن کار میکنن میدن که این نوع حق خوری تو استان فارس شیراز هست که صاحب کارخانه تو تهران هیچ اطلاعی نداره که چقدر نفرین پشت سرش هست
کاگران وبازنشسته ها باید همچنان فقیرتر بشن تا عده ای حقوق نجومی بگیرن سالاری وبیات ونوبخت وشریعتمداری باید سفره خود را با جیب کارگران وبازنشسته های تنبیه اجتماعی رنگین کنند وهر.روز به ریش ملت بخندند و وعده سال بعد را بدن حالا کی زنده باشه وکی مرده باشه البته مسئولین این کشور نه بازنشسته میشن ونه میمیرن تا خدا در موردشون قضاوت کنه ......
دست دزدهای دولتو از جیب کارگرها کوتاه کنید لطفا
واقعا خجالت بکشین همه مشکلات برای کارگربد بخت چندر غاز به حقوقشان اضافه میکنید بعد قیمت خورد و خوراک 6 برابر همیشه بچهای کارگر سر گوشنه به زمین میزارن حداقل امسال ی فکری برای کار گر بد بخت بکنید حقوقشون بیشتر بکنید انشالا خانواده شما هم مثل ما همیشه بدبخت وحسرت به دل بمونن انشالا انشالا انشالا
یا خود خدا!!!!
کدوم مدرسه درس خوندی!؟ با عشق
فدات اصلا نخواستیم حقوق فقط اگه میشه غذایی به بچهامون و اجاره خونهامون رو بدین نه ماشین نه خونه دارشدن نه پس انداز سفر فرزند دوم سوم لباس تفریح ورزش نخواستیم آقا نخواستیم.بیست وچهارساعت چهارده ساعت سرپام بدو بدوش بماندجنگ اعصاب بماندچهار ماهه یه ساعت مرخصی ندادن جمعه روزای تعطیل نداریم بخدا دیگه نمیدونم چندشنبه هستتش.الان بعضیامیگن پس چه جوری سرت تو موبایله ...فقط نمیدونم به چه گناهی چه جرمی گرفتار شدیم بخدا اگر خدای هست کارگرها هم آدمن نمیتونم پنج دقیقه بابچهام حرف بزنم فوری اعصبانی میشم از فرط خستگی حیف حیف متاهل شدم گناه این بدبختها هم گردن منه.تورو خدا به داد کارگر برسین
نظرات رو بر چه اساسی میزارین من که نه توهینی....پس کجاس؟
یعنی شما با این ۱۹۰۰۰۰۰تومان می تونید شکم زنوبچه تون وبدین.شما میگین ۱۹۰۰۰۰۰.کو ما که نمیبینیم ۱۵۰۰۰۰۰دستمزد میگیریم.بااین همه قسط وقرض
واجب شدیه کف بی صدا برا گوینده این نقد بزنیم مابازنشستگان
نرخ تورم اعلامی هیچ موقع واقعیت جامعه نبوده و همیشه یه صفر از جلوش حذف شده
من به این چرندیات نویسنده کاری ندارم اگر فشار اقتصادی هست که وجود دارد چرا بین بازنشستگان. کارگری کشوری و لشگری تبعیض قائل هستند اگر هدف سیاسی هم باشد محکوم به شکست است تبعیض نه نه نه
خیلی جنستان خرابه فقط شمارو خدامیشناسه
خواهشا کم چرت وپرت بنویس .... چرا گیر دادی به حقوق کارگر اونم اینجوری؟چرا نمیگی نسبت به بقیه ارگانها کارگر ها بیشترین ساعت کار،بیشترین سهم از تولید وارز آوری رو دارن وکمترین حقوق رو دریافت میکنن نادان
تیترتون خنده داره اونم از نوع تلخش: حقوق کارگر حدودا ۱۱۲۳ برابر شده، حال یک سوال، نرخ دلار چند برابر شده؟؟؟؟؟
جواب: از دلاری حدود ۸ تومان شده دلاری حدود ۲۴۲۰۰ تومان، با یک ضرب و تقسیم ساده میشه گفت ارزش پولمون حدودا ۳۰۰۰ برابر کمتر شده، یعنی افزایش حقوق کارگر از نرخ برابری دلار در برابر ریال خیلی عقب تره، پس حق را بنویسید!!!!
با سلام نرخ تورم در طول سال نقطه به نقطه بوده یعنی هرماه افزایش تورم بوده ودر این گزارش کذایی هم معلومه یک نفر شخص غیر مطلع ومعلوم الحال که‌در طول این سال‌ها کم نبودند ازاین یاوه سرایی ها می‌کنند فقطاگر عاقل بود به قیمت مسکن توجه می‌کرد ومطلب می نوشت امیدوارم ضمن عذر خواهی از کارگران مطالب خود را تصحیح نماید
یه سری آمار و ارقام که معلوم نیست از کجا در اومده حتی اگر هم این آمارو ارقامتون واقعی ودرست باشه ولی تو کشورما همیشه آمار و تحلیل کارشناسان یک چیزه واقعیت یک چیز دگه خجالت نمی کشی با این چرندیاتی که می نویسینتو خود امریکاشم نرخ دستمزدمردم 79 درصد بیشتر از تورم نیست اون وقت در 42سال مردم ماکتمرین دریافتیشون79درصد بیشتر از تورم هست اونم کشور ما که هیچ اورگان و هیچ سندیکای کار گری برای دفاع از حق و حقوق کار گری نداره
این جدول کشک سال۷۰ من با حقوق کارگری خرج یک خانواده میدادم وهر هفته ۲کیلو گوشت گوسفند و۲کیلو رولت می گرفتم با رفیق ها می رفتیم عشق وحال حالا ۲سالی یک بار هم متونیم گوشت بخریم مریض بشیم باید بمیریم دکتر نمی تونیم برویم کسی که این حساب کرد بیاد مرد باشد نه زن ۲ ماه با این حقوق زندگی ما را بچرخاند ......
ای خبرنگاری که این مقاله رو منتشر کردی، از ماست که بر ماست.
اون مدیری که مجبورت کرده این مقاله رو بنویسی و منتشر کنی از خداشه حقوق کارگر زیاد نشه تا به توی ... حقوق بیشتری نده.
اگر دین نداری لااقل ازاده باش.
اگه عرضه حمایت از حقوق کارگران رو ندارین حداقل تو جبهه مخالف افزایش حقوق کارگران هم نباشین.
با همين داده هم كه اگر محاسبه كنيم حدود 1609 برابر تورم داشتيم و حدود 1125 برابر افزايش حداقل حقوق كه باز هم حدود 43% كمتره
اگر متوسط افزايش حداقل حقوق رو هم با متوسط تورم مقايسه كنيم ميشه 20.1% در سال براي تورم و 19.4% در سال براي حداقل حقوق كه باز هم تورم بيشتره.

بگزريم از اينكه همين داده‏ها هم با چه معياري درست هستند يا اصلا قابل اعتمادند و يا خير، شما دقيقا چي رو حساب كرديد.
لطفا پاسخگو باشيد.
مطلب نوشتن بلدنیستی مطلب ننوشتن هم بلد نیستی
فوش دوست داری
اونوقت که 1700 تومن بود اپارتمان تو میرداماد متر 1000 تومن بود
امسال درامدکارگاه ما بیش از22میلیاردفروش تخمین زده شد بدون احتساب سودومالیات اما متاسفانه با اینکه تعداد 5نفر مشغول بکار بودیم از کمترین حقوق ومزایا یعنی همین حقوق وزارت کار برای ما استفاده شد متاسفانه خود صاحبان مشاغل حاضر نیست که به پرسنل خود کوچک ترین حمایتی انجام دهند در حالی که پس از شروع تحریم ها با وجود افزایش قیمت‌ها کار بسیار ی از تولیدی ها سکه شده
من سال 85 با حقوق یک ماهم دو سکه و یک نیم سکه می تونستم بخرم الان یه نیم سکه هم نمیشه
سلام اقایی که این مقایس الان نزدیک به تعییین دستمزد داری تمام این فقط خیانت به قشر کارگره البته خودم کارگر نیستم اگه کسی داره به کار گر خیانت میکنه شما هم با نشر خبرت باهاش شریک هستی _گه ی زین به پشت و گه ی پشت به زین _نشر نمیی فقط خودت بخون
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی